[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:44

Wat een supernieuws Orlando! Hartstikke fijn voor jullie :)

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:54

jah idd is echt goed nieuws. en hij begint weer lekker te groeien.. word nu een lekker dikkertje :P

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:35

vraagje, ik heb ook een luchtzuiger, echt een schat van een paard, helemaal niets mis mee. Maar ze kan absoluut niet alleen zijn. Als haar matje de wei uit is komt ze door de draden heen. ook al staan er in weitjes naast haar andere paarden.
ze heeft ook en heel "zenuwachtig" karakter.

Hoe is dit met jullie paarden? Er wordt vaak gezegd dat paarden uit verveling en stress gaan luchtzuigen. Denken jullie dat ook?
Hoe zijn jullie paarden als ze alleen zijn? Zuigen ze dan juist meer?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:08

mijn paard zuigt enkel als ie eten krijgt of als ie net heeft gegeten en nou kun je daar geen peil optrekken omdat hij hooi ook wel eens onder eten verstaat.

De mijne is begonnen rond 11 jaar achteraf denken we stress.
Op de weide zuigt hij absoluut niet, nergens aan en hij kan uren alleen staan deert hem niks

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:15

Ik heb het idee dat ze in de wei meer zuigt dan op stal. Ik ben nu met haar op vakantie en ze staat 24/7 buiten. Ze is hier al ontzettend vaak geweest dus ik kan me ergens niet voorstellen dat de stress door de vakantie komt. We hebben hier een vaste plek op de camping, ze komt hier samen met haar maatje zo'n twee keer per maand een weekend en de schoolvakanties.

worden jullie ook niet ontzettend moedeloos van al die mensen die zeuren over je luchtzuiger...

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:11

Gracia schreef:
worden jullie ook niet ontzettend moedeloos van al die mensen die zeuren over je luchtzuiger...

:j
mijn zuiger is wel beduidend veranderd sinds we hem aan huis hebben staan samen met een nieuwe vriend. Zuigt heel veel minder en is minder stressie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:50

Ik sta gelukkig op een stal waar ooit maar één persoon heeft gezeurd over mijn luchtzuiger. Ze dacht dat ze doodongelukkig was omdat ze luchtzoog. Gelukkig delen andere stalgenoten die mening niet. En de pensionhouder al helemaal niet. Die houdt niet van die banden en vindt ze gelukkig onzin

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:53

zo denken ze op mijn stal over het algemeen ook. Alleen op mijn vakantieadres dus niet. Ik moet haar maar wegdoen omdat ze zuigt..... Ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen zo denken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:55

oh ja dat kom ik ook tegen op sommige vakantie adressen. Dus ik vraag tegenwoordig vooraf of ze problemen hebben met luchtzuigers. Als ze ja zeggen dan vertel ik ze dat ze dan acht paarden en acht mensen gaan missen die anders geboekt hadden :)

(we gaan ook altijd met zo'n grote groep)

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:04

Ik kom hier al jaren.... we hebbend aar dus een vaste plek op de camping. Ik heb mijn "luchtzuiger" nu twee jaar waarvan ze een jaar echt goed zuigt. Elke keer leg ik geduldig uit hoe het zit en dat het niet besmettelijk is oid. Maar volgens hen is het niet waar.

Zizora mag niet naast hun paarden op stal staan, niet dat me dat iets boeit want ik krijg al ik een box reserveer nu voorrang op hun enige twee buitenboxxen. Bovendien staan mijn paarden nu lekker in de wei. Maar mensen snappen soms niet dat het mij gewoon pijn doet als mijn "luchtzuiger" zo wordt afgekraakt. Het is wel mijn meisje, mijn toppertje, mijn alles. Oke ze heeft een verslaving.... maar die heb ik ook.... zij zuigt, ik eet teveel chocola...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:11

joh lekker laten zeuren... als jij je schouders ophaalt en wegloopt als ze over luchtzuigen beginnen, houden ze vanzelf een keer op.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:20

Het 'voordeel' van het zuigen van mijn paard, vind ik, dat als ik zenuwachtig ben en ik merk dat ze het overneemt. Dan laat ik haar even zuigen, kom zelf op adem en Tada probleem opgelost:D

Van ieder nadeel moet je je voordeel van proberen te maken.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:00

Heeft er iemand al gehoord van schapenvet op de 'luchtzuigplek' smeren.
We hadden ooit een paardje dat aan het hout beet en dat hebben we er toen opgesmeerd (gewoon gratis doosje gaan halen bij de slager) en het hielp! (zal niet lekker smaken en stinken)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:18

er zijn heel veel dingen die je overal op kunt smeren. Maar daarmee ontneem je een paard juist de mogelijkheid tot luchtzuigen. waarom zou je dat doen??

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:39

Precies... ik heb een poosje noodgedwongen zonder voerbak gezeten en mijn paard werd écht doodongelukkig doordat ze niet kon zuigen. Ze was helemaal niet zichzelf meer en stond heel zielig met haar hoofd naar beneden.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:24

Hallo allemaal! :D

Ik volg het item luchtzuigen al een poosje aangezien mijn merrie dit plotseling is gaan doen, zo'n twee maanden geleden.
Ik dacht eerst dat het te wijten was aan de VSM druppels (Bronse cure) die ik gaf omdat ze hevig hengstig werd. Hier was ik dus maar even mee gestopt om te kijken of het minder werd. Niet dus.

Daarna heb ik contact gezocht met de osteophaat (ik wilde ook eerst gaan kijken voor een band maar dankzij Anya (wat ik van haar gelezen had) heb ik dat niet gedaan! :o

Nou, de osteophaat is gister geweest en heeft geconstateerd dat Rox (m'n merrie) vast zat op de achtste wervel en dat haar ribben aan de rechter kant ook wat vast zaten. Dit gebied staat in contact (via zenuwen in de ruggenwervel) met de maag. Dus weldegelijk 'iets' aan de hand in de maagstreek. Echter, Rox heeft de hele dag beschikking tot goed kuil en staat op heerlijk knabbelstro. Er zijn geen veranderingen in het voer geweest. Tja, wat dan?
De osteo vertelde dat het een visa versa wisselwerking kan zijn van het wervelgebied naar de maag en andersom.

Hij heeft Rox in elk geval behandeld (vind ze heerlijk, die aandacht van een sterke vent :D ) en mij wat oefeningen meegegeven die ik bij haar moet doen (korte stretchen van de voorbenen). As woensdag mag ik haar weer rustig oppakken.

Bijzonder: Rox zuigt heel kort. Ze doet het alleen met een pluk kuil of stro in haar mond aan de rand van haar box. Gister na de behandeling stond ze met een pluk kuil, deed haar mond op de boxrand en liet meteen weer los. ZONDER een hapje lucht te nemen :D

Ik tik dit omdat het misschien wel interessante info is voor dit topic ;) Ik hou jullie op de hoogte!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:37

Ik denk persoonlijk dat alle pijn overal in het lichaam het luchtzuigen erger kan maken, en onder bepaalde omstandigheden misschien zelfs wel kan veroorzaken, of het nou met de maag te maken heeft of niet.

Dus alle pijnbehandelingen door wat voor DA/therapeut dan ook kunnen het luchtzuigen verminderen.

Dit hoeft overigens niet te betekenen dat alle luchtzuigers ergens pijn hebben, en ook niet dat alle pijnbehandelingen altijd voordelig uitpakken voor luchtzuigers.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 13:20

zeker leuke info. Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Ik vind het ontzettend leuk dat je op basis van mijn berichten die band niet hebt omgedaan. Daar ben ik heel blij mee echt. Want heel soms denk ik wel eens dat ik tegen een muur aan het praten ben als het om luchtzuigers gaat. Zeker als ik weer lees dat iemand stroom op de stal heeft staan of het paard een luchtzuigoperatie laat ondergaan of zo.

Dus heel top dat je dat ook opschrijft :j

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:31

Het mag dan wel een keer gezegd worden Anya! :D Ik vind dat je veel nuttigs schrijft.

Ik had niet alle pagina's in dit topic doorgelezen, maar ik zag zo af en toe jouw reacties voorbij komen en ik weet dat jij 'ervaringsdeskundige' bent.

Verder geloof ik niet in symptoon bestrijding en had zelf ook al m'n bedenkingen toen iemand van stal die band aandroeg. Ik heb paarden ermee om zien staan waarbij dit eigenlijk ook geen moer uitmaakte. Alleen wist ik niet dat het ook nog schade aan kon richten!

Vanochtend zag ik duidelijk dat de frequentie was afgenomen. Ze pakt nog steeds de boxrand vast met een hapje kuil, geeft een klein haaltje en laat dan weer los... Maar niet meer bij elke hap!

Ze staat nu lekker te zonnen in het land en daar doet ze het niet. 8-)

*Edit* Lees nu stukje van Orlando: Super zeg!!! :D
Ik dacht zelf ook aan maagcomposit maar m'n OP zei daar nog even mee te wachten. Ik zie hier dat meer mensen dat gegeven hebben.

Cintjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:00

Hallo,
iemand die naast onze manege staat heeft een paardje,maar door schulden die zij al 2maanden heeft moet ze der nu écht weg doen.Als er geen eigenaar kwam moest hij naar handelaren.
Ik hielp haar verzorgster zoeken,maar had het paardje zelf nog nooit gezien.Toen ik foto's kreeg om te zoeken naar een nieuwe eigenaar werd ik zelf helemaal verliefd opder.
Nu wil ik der kopen.
Ze is goedkoop en bloed mooi
ik krijg alle spullen erbij.(hoofdstel,zadel,dekjes,dekens,poetsspullen enz,,.)
ze is een 13jarige hannoveraan van 1.67 hoog
Ze heeft een top-conditie en kan springen,dressuur(super goed),western,buitenritten. en is super braaf
Wel is ze heel voorwaarts..Maar als je der bezig houd gaat t prima. Ze is ook heel werkwillig.
Maar zuigt dus ook lucht...
Ze doet het alleen als ze eten krijgt en staat met een band om
Eerlijk gezegt na de verhalen die ik hier lees twijfe ik of ik die band om zou houden als ik der koop.

Ik wil der heel graag kopen en me ouders zijn ook super enthousiast.
en t word me eerste paardje.
Wel hou ik alle concequenties en feiten inme achterhoofd voor wanner ik der koop.
Mijn buurvrouw is Veearts en zal wel mee willen als ik ga kijken en de beslissing wil nemen.
Heb nog niet met haar gesproken..

Is het een grote kans dat een paard maagprobleme krijgt??
En hoe kan je dat voorkomen.
Nou laat ik der wel keuren , maar wil het van te voren een beetje weten.
En kan je een verzekering aanvragen als een paard luchtzuigt?

groetjes Cintjuhh,

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:15

Je kunt haar gewoon verzekeren.

Je zou haar kunnen kopen, maar bereid je dan wel voor op een hoop gedoe. Je bent met je paard niet op alle stallen welkom, je kunt ruzie krijgen met je stalgenoten, het paard zal waarschijnlijk een zorgenkindje zijn (problemen met op gewicht houden, andere vage klachten), je moet rekening houden met voeding en allerlei andere dingen, en je moet er zelf maar tegen kunnen om haar te zien luchtzuigen.

Vooral dat laatste wordt mijzelf soms wel eens te veel.

Ik zou zeggen dat je wel héél erg verliefd moet zijn op dit paardje om haar te kopen, en je moet het als een uitdaging zien om dit paardje een zo goed mogelijk leven te geven. Zie je daar tegenop, koop haar dan niet.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:35

Dat zien luchtzuigen went vanzelf, althans bij mij wel. Ik vond het eerder erg om die band (die ik het in het begin wel om had) weer om te moeten doen, paard kromp helemaal ineen. Ik vind het alleen lastig nu m'n paard dag en nacht op de wei staat en ik verplicht moet wachten tot hij klaar is met eten. Duurt een eeuw als ie tussendoor gaat staan zuigen :roll: Niet alle luchtzuigers zijn moeilijk op gewicht te houden, er zijn hier ook wel paarden in het topic die dik genoeg zijn. Bij de mijne blijft het opletten, maar het is dan ook mits ik 'm gewoon dagelijks voer, gaat het prima. En in de zomer kan ik best eens een dagje overslaan. In de twee jaar dat ik 'm nu heb heeft hij nog maar 1 x koliek gehad. Stalgenoten en pensionstalhouders vormen soms wel een probleem ja, daar moet je echt tegenkunnen. Ik heb de mazzel dat mijn stalhouder erg makkelijk is en mijn stalgenoten ook.

Met andere woorden, laat je paard goed keuren, denk goed over de aanschaf na, wees realistisch en lees het topic een beetje door. Als je het een leuk paard vindt en je hebt er het geld voor, dan gewoon doen.

Cintjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:27

en als die niet door de keuring heen gaat(kosten zijn voor mij zelf.)
Paard is gezond. heeft bij de laastte 2 eigenaren nog nooit iets ghad behalve dan alergie waardoor t oor n reactie gaf. vol met pus ed. dat wasn allergische reactie op cribbox.
Verder nooit kreupel. nooit dieren arts. alleen die allergischre reactie maar was binnen 2 dagen over.
is topconditie.. geen vermageringn gehad. geen koliek
stal waarze stata is wel n zeurstal..Maar daar kom ik wel overheen.Ze blijft der staan want ik rij opde manege ernaast.
En kan dan ook met me paard inde les rijden bijme eige manege
en priveles van me instructeur.
Ik wil der natuurlijk liever op onzze manege zelf hebben maar dat gaat niet. dat is stukke duurder per maand en dat heb ik niet
dit is eerste keer datikn paard heb..

ik mag der van me ouders:D:D:D:D:D
nu laat ik der keuren door me buurvrouw die is arts.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:42

Laat je paard keuren inderdaad. Bedenk je of je zelf problemen hebt met luchtzuigen (je moet er tegen kunnen).
En kijk of er een stal is waar luchtzuigers zonder band ook welkom zijn.

Ik heb er geen enkel probleem mee.
- ik stoor me niet aan het zuigen
- ik sta op een stal waar de pensionhouder niet gelooft in de band.. dus als er al iemand zeurt dat ze het overnemen, is hij daar zeer duidelijk in. Er hoeft geen band om.
- je hebt een stal met weidegang nodig!
- ik geef geen supplementen meer.. dus dat kost me niets meer
- verzekeren gaat prima hoor
- er zijn verzekeraars die o.b.v. oude ideeën koliekoperaties uitsluiten.. maar ach.. even goed zoeken helpt. En ik heb indertijd gewoon dat bedrag opzij gezet voor de zekerheid. Nooit nodig gehad.

Succes!

Cintjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:18

ze heeft geen koliek..
en de stal waarik op sta(en nu ook al op staat) blijfite staan en daar staatze met n band om.
ik ga die band ook afdoen na n maand dennk ik,
Ze heeft ook weidegang daar..
en ik de verzekering aar dan alleen nodige dingen geene xtra;s e
dodnerdag word ze gekeurd. als ze goed is gekeurd of redeijk dan is ze voor mij.
Anders laat ik geen rapport schrivjen en blijft ze bij de oude eienaar en die zoekt dan maar n nieuwe eigenaar verder..