[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:20

Kort geleden een goede lezing gevolgd op de Voorjaardagen (RAI) over dit onderwerp en hier dus een paar tips:
Een nylonkous (panty) over de neus helpt ook goed ipv een neusnetje en blijft beter zitten bij wind, ze hebben er echt geen last van.
Als een neusnetje onvoldoende helpt: vliegenmasker erbij (het mechanisme werkt ook vaak via zonlicht).
70 Procent van de hoofdschudders blijkt kreupel te zijn...
Bij pollenallergie heb ik wel eens een paard gehad dat het goed deed op een simpele neusspray voor hooikoorts van de drogist. Veel goedkoper dan allerlei preparaten van de paardendrogist...

casanovaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:25

een nylonkous heb ik toen geprobeert om te kijken of het hielp voor ik een neusnetje aankocht.maar vond een nijlonkous erg vvarm en liet zeker minder lucht door dan het netje vvat ik daarna toch gekocht heb..

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:38

Die foto's van Ellepel: de worsten die je ziet uitsteken zijn geen luchtzakken, maar oorspeekselklieren. Ze horen daar te zitten en kunnen zo groot zijn zonder dat er iets aan de hand is. Het is normaal dat bij een paard dat in de wei staat ze groter zijn dan wanneer ze op stal staan: ze maken overuren omdat het paard konstant staat te eten (grazen) en ze gaan wat stuwen omdat hij konstant met zijn hoofd naar beneden staat. Sommige paarden hebben er in het weideseizoen wel last van bij het rijden, ze zitten dan gewoon in de weg zonder dat ze ontstoken zijn of zo. Er is maar weinig aan te doen. Itt luchtzakken kun je er met je vingers vrijwel omheen pakken. Kijk ook maar eens bij andere paarden: ze zijn bij elk paard te "pakken", maar wisselen nogal van grootte.
De speekselklieren kunnen ook groter lijken doordat ze naar buiten gedrukt worden door een onderliggend proces, bijv. van de luchtzakken (bij volwassen paarden echt maar heel zeldzaam!) of van de lymfeklieren.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:48

Ik kan het helemaal met Casanova eens zijn, alleen de theorie erachter is dat de luchtstromen in de neus in bepaalde gevallen een grote rol spelen bij de irritatie en dan wil je juist dat het netje/kous die beinvloedt. Zeker is dat de oorzaken van het echte headshaking nogal varieren en de reaktie op diverse behandelingen ook behoorlijk individueel is, gewoon van alles uitproberen dus.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:51

Nylonkous gaat dan over de hele neus en mond etc heen?

casanovaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:57

de nijlonkous ging dan bij mij over neus ,mond en kin,maar na de dressuurproef van 6 min. vvas hij dan bekaf...en stond echt te pompen..een netje valt ook over de neusgaten maar zijn toch groter van gaatjes..en daar had hij toen geen last van.

een shet van mij begon vorig jaar juli met schudden,zadel,rug en tanden zijn gechecked,het netje vverkte erg goed maar nu dit jaar en sind 2 vveken dat het schudden vveer is begonnen lijkt het netje maar vveinig te helpen..

hoe zijn de resultaten van de pollenkuur van paardendrogist??

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:00

Hmm dat vind ik dan beetje sneu, lijkt me ook minder geschikt om buitenritten mee te maken (Roos' tempo licht dan vrij hoog), is ze vaak als snel buiten adem.

Roos doet btw nog steeds in het park niet schudden Haha! (in de bak wel) zal ze vast niet de hele zomer volhouden (vorig jaar wel maar toen regende het zoveel..), maar blijft raar aangezien ze ooit lang geleden juist in het park voor het eerst schudde, denk dat ze alleen nog maar wil boscrossen ofzo Clown

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 02:05

Heb het reglement er even bijgepakt (op internet dan hè).
Je moet wel een verklaring van de dierenarts bij je paspoort hebben.
Misschien kan ik die morgenvroeg (op zondag??) nog regelen?? Dan kan ik mijn wedstrijd morgenmiddag met netje rijden.. wel zo eerlijk voor het paard. Het ging vanavond met netje zo goed thuis.. :-D
Ik ga mijn best doen.
Bedankt voor de info allemaal.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 06:34

wat een herkenbaar topic, tiara schudt ook met haar hoofd, alleen in de bossen rijden als we in de binnen rijden is er niets aan de hand. Ze slaat ook met haar been naar haar hoofd vooral in stap, in galop is ze het rustigst met haar hoofd en wil het lieft met haar hoofd in de schaduw lopen of dichtbij de staart van een ander paard. Ben nu een vliegen net voor de ogen aan het proberen, maar weet nog niet echt of het werkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 07:33

DonCamillo schreef:
Die foto's van Ellepel: de worsten die je ziet uitsteken zijn geen luchtzakken, maar oorspeekselklieren. Ze horen daar te zitten en kunnen zo groot zijn zonder dat er iets aan de hand is. Het is normaal dat bij een paard dat in de wei staat ze groter zijn dan wanneer ze op stal staan: ze maken overuren omdat het paard konstant staat te eten (grazen) en ze gaan wat stuwen omdat hij konstant met zijn hoofd naar beneden staat. Sommige paarden hebben er in het weideseizoen wel last van bij het rijden, ze zitten dan gewoon in de weg zonder dat ze ontstoken zijn of zo. Er is maar weinig aan te doen. Itt luchtzakken kun je er met je vingers vrijwel omheen pakken. Kijk ook maar eens bij andere paarden: ze zijn bij elk paard te "pakken", maar wisselen nogal van grootte.
De speekselklieren kunnen ook groter lijken doordat ze naar buiten gedrukt worden door een onderliggend proces, bijv. van de luchtzakken (bij volwassen paarden echt maar heel zeldzaam!) of van de lymfeklieren.

ben er dus inmiddels ook al achter dat het inderdaad van het gras is, hij krijgt e rdageliujks een klein streepje bij waardoor hij nogal druk besig is om echt alles er weg te halen want nu waren ze nog dikker.
pijn doet het bij hem niet en inbuigen wil ook nog best goed met rijden,maar ik laat hem nu maar even wat langer lopen dat is voor hem wel even prettiger

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:18

Sorry maar ik vind die bulten bij Ap meer de keelklieren dan de oorspeekselklieren. Die zitten naar mijn mening beduidend hoger.

Nylon kous.... Lips are sealed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:23

ja die kous heb ik ook geprobeerd maar trek zelf maar es zo'n ding over je hoofd heen.pff dat ademt echt moeilijk hoor.ap kreeg het er ook erg benauwd van.

tja en die bulten van ap?
geen idee ik laat er in elk geval geen arts voor komen, hij is niet ziek of wat ook dus denk dat het wel met het gras te maken heeft?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:25

Zembla heeft volgens mij alleen maar last van de zon..

Pasgeleden toen met de bewolking en regen deed hij namelijk amper schudden.. En de dagen ervoor heel veel..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:32

ja en bij ap weet ik het niet want vrijdag was echt mooi weer met veel zon en toen schudde hij helemaal niet.
nou hoop ik stiekem dat het zo blijft en de pollen waar hij op reageerd gewoon weg zijn Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:34

Ik hoorde laatst dat de meeste pollen al weer weg zijn?! Verward
Behalve die dan van de fruitbomen want die staan hier overal hevig in bloei.

Het gaat nog steeds erg goed met Niek (ff afkloppen).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:40

bij ons bloeien de perenbomen ook,maar daar is ap niet allergisch voor.
wel voor berk,hazelaar,beuk en nog wat .

hier staat trouwens dat de pollen verwachting voor vandaag wel erg hoog is
http://hooikoorts.weeronline.nl/

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:46

elcke schreef:
wat een herkenbaar topic, tiara schudt ook met haar hoofd, alleen in de bossen rijden als we in de binnen rijden is er niets aan de hand. Ze slaat ook met haar been naar haar hoofd vooral in stap, in galop is ze het rustigst met haar hoofd en wil het lieft met haar hoofd in de schaduw lopen of dichtbij de staart van een ander paard. Ben nu een vliegen net voor de ogen aan het proberen, maar weet nog niet echt of het werkt

die van mij doet het inderdaad ook alleen in het bos. bij deze stal valt het trouwens reuze mee. Bij mijn vorige stal was het bos echt drama, heftig schudden, soms recht omhoog, elke boom wilde hij aan schuren en als ik met iemand reed inderdaad dicht bij de staart van mijn voorganger, liefst met zijn neus schuren aan de kont van het paard voor me. Dit bos valt dus wel mee, hij is nog niet echt begonen, vandaag een klein beetje, maar had meer het idee dat dat van de vliegjes was,vorig jaar was het juni, juli...ik heb toen een netje besteld, maar toen die binnen was, was het schudden, briesen en schuren tegen bomen alweer over. als hij nu begint, ga ik toch het netje proberen, hopelijk heeft hij dan helemaal geen last. Mijn paard is trouwens in galop ook het rustigst met zijn hoofd..

als ik lees hoeveel last sommige paarden hebben, mag ik geloof ik nog blij zijn, het is bij mij echt alleen in het bos en gedurende ongeveer twee maanden. ik ben trouwens (voor iets anders) bij erik laarakker geweest, die vroegen toen gelijk of hij een schudder was. het schijnt dat ze je paard kunnen behandelen en er best goede resultaten uit komen. Ik ben daar zelf niet voor terug gegaan omdat het bij olly minimaal is, alleen in het bos gedurende een korte tijd..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:41

Ik rijd nu 1 week met een pollennetje (te leen van stalgenoot) En merkte de eerste dagen weinig. Vandaag zag ik er een beetje tegenop om te gaan rijden, erg warm, veel beestje en alle bloemetjes zijn uit.. Had nog niet het gevoel dat het pollennetje iets deed, misschien iets, maar ja had er nu 4x mee gereden ofzo.

Vandaag ging het eigenlijk super goed! Hij heeft haast niet geschud! Ik wacht eigenlijk tot dat netje van HH uit is, die kan ik niet laten liggen voor 7,95!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:14

ik ben es wezen teruglezen van mijn berichten van vorig jaar toen ap niet schudde.

verschil is dat hij nu dus wel bij/in gras staat denk ik
naast zijn wei is wel gras en daar staan ze nu net dagelijks een paar uur in...
vorig jaar stond hij op een ander stuk,met bomen er omheen,maar echt geen grassprietje te bekennen.

ik denk dat het er wel mee te maken heeft.
nou ja afwachten hoe het verder gaat

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:17

Harley schudt op het moment nog steeds behoorlijk veel. Ik heb wel het idee dat sinds ik in de wei rijdt het na 10 minuutjes minder is dan wanneer ik in de stoffige zandbak rijdt.
Ook merk ik dat hij minder schudt als ik in de schaduw van de bomen rijdt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:48

DonCamillo schreef:

Ik snap er hoe langer hoe minder van Verward . Ik heb van 2 dierenartsen te horen gekregen dat daar de luchtzak zit, en van 1 DA dat daar de oorspeekselklieren zitten. Daarom heb ik nog op google gezocht en daar heb ik een plaatje gevonden wat ook aangaf dat daar de luchtzak zit. Ik heb net geprobeerd om een link naar die site te plaatsen maar ik snap echt niet hoe dat moet Blond .

Ino schudde vandaag heel erg bij 1 bepaalde boomgaard. De rest van de rit ging nog wel terwijl er hier in de buurt toch wel heel veel boomgaarden zitten en we er dus ook wel meer gepaseerd zijn. Alleen jammer dat als ik ga rijden ik wel langs die boomgaard moet.
Vorig jaar schudde Ino niet zo erg als nu. Het enige verschil wat ik kan verzinnen is dat hij vorig jaar niet in een potstal stond. We hebben zelfs vorige winter zonder stal gedaan, de paarden hadden alleen een schuildakje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:53

ap schudde vorig jaar ook minder...of eigenlijk helemaal niet.
ik denk dat het ook komt doordat het vorig jaar droger was?

een link plaatsen doe je heel makkelijk.
je gaat er op staan en dan kopier je de link die in je adresbalk bovenin staat.
gewoon rechtermuisknop indrukken en dan kopieren kiezen
en dan doe je plakken in je bericht en staat hij hier als het goed is Haha!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:08

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:31

Nou dat lijkt me een duidelijk verhaal Inoterry! Alhoewel het toch meerdere redenen kan hebben. Niek heeft ze ook altijd overvult. Maar na de Droes zijn ze wel dikker gebleven.

Hij is nu zo'n beetje overal voor behandeld. Ik stop er nu maar eens even mee en kijken hoe het deze zomer verloopt.
Hier staat Niek volop tussen de fruitbomenbloesem maar hij reageerd daar totaal niet op. Tot nog toe geen geschud.

Anne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:02

Mijn pony schudt sinds een tijdje ook weer heel erg met zijn hoofd (heeft hij eerder gedaan) heb nu een netje bestelt die ik een week kan testen.

Maar ik had 1 vraag hoe krijg je zo snel een verklaring van de dierenarts, aangezien Sancerre dat nog snel voor haar wedstrijd wou regelen?

En die van HH wanneer komen die uit.
zijn dat ook pollennetjes?