Hij is ruim 26 jaar nu, nauwelijks kiezen meer. Hooi kan hij niet meer eten (al een paar jaar niet meer) en gras ook bijna niet, alleen héle kleine sprietjes. Luzerne en grasmix krijgt hij moeilijk weg.
Hij heeft geen bespiering meer en hij mist ook gewoon vetjes. Waar hij vroeger altijd een dikke pony was, is dat nu totaal niet meer.
Hij heeft een 200 grams deken op, met hals, omdat ik niet wil dat hij niet nog meer afvalt door het zichzelf warm houden.
Verder is hij vrolijk en alert. Ik heb het idee dat hij door de medicatie wel weer iets vrolijker is geworden.
Wat ik voer:
3x daags Vitalbix nutrimash + Vitalbix vitaminekorrels + zemelen + Vitalbix luzerne
1x daags 30 ml lijnzaadolie
In het verleden (paar jaar geleden toen hij afgevallen was door darmontsteking, hij had toen nog geen ppid) heb ik subli seniores priores gevoerd, maar daar kwam hij niet van aan. Ben toen overgestapt op pavo 18+ Daar kwam hij wel van aan. Toen hij op gewicht was ben ik overgegaan op bietenpulp (pavo), zemelen en luzerne. Dat ging toen prima. Maar dit alles helpt sinds hij ppid heeft niet meer (ik heb weer de 18+ en bietenpulp etc. Geprobeerd, zonder resultaat).
Ik overweeg nu om maïsmeel toe te voegen om hem iig binnen korte tijd weer wat dikker te krijgen voor het straks écht winter wordt. Dan kan ik maïsmeel in het voorjaar altijd weer afbouwen.
Het andere probleem is dat hij bij een dominant vriendje staat. Ze zijn onafscheidelijk. Ik kan echter geen voer geven waar hij uren mee kan doen, want dan eet zijn maatje alles op. Ik moet er dus altijd bij blijven als hij eet. Ze kunnen niet apart staan. Hooguit 1x per dag een paar uurtjes. Dat doe ik vaak al om een groter portie te kunnen geven.
Uit bloedonderzoek in oktober kwam dus ppid (waarde 147), eiwittekort (spierafbraak), op het randje van bloedarmoede, verhoogde ontstekingswaarde/tumor en ijzertekort. Voor het ijzertekort heb ik zo'n fles met van dat spul een maand lang gegeven. Geen sprake van wormen. Nooit hoefbevangen of insulineresistent geweest. Het is een hengst.
Er is een second opinion bij geweest, die vond hem er nog goed uit zien ten aanzien van de bloedwaarden, dus vond hem nog niet inslapen waardig.
Zijn koppie is ook nog erg goed. Lastig dus!
Wat zouden jullie doen en/of voeren?