[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:46

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar met mijn ppid Shetlander. Hij is mager en komt maar niet aan. Hij staat nu 2 maanden op prascend (een half tabletje per dag).
Hij is ruim 26 jaar nu, nauwelijks kiezen meer. Hooi kan hij niet meer eten (al een paar jaar niet meer) en gras ook bijna niet, alleen héle kleine sprietjes. Luzerne en grasmix krijgt hij moeilijk weg.

Hij heeft geen bespiering meer en hij mist ook gewoon vetjes. Waar hij vroeger altijd een dikke pony was, is dat nu totaal niet meer.

Hij heeft een 200 grams deken op, met hals, omdat ik niet wil dat hij niet nog meer afvalt door het zichzelf warm houden.

Verder is hij vrolijk en alert. Ik heb het idee dat hij door de medicatie wel weer iets vrolijker is geworden.

Wat ik voer:
3x daags Vitalbix nutrimash + Vitalbix vitaminekorrels + zemelen + Vitalbix luzerne

1x daags 30 ml lijnzaadolie

In het verleden (paar jaar geleden toen hij afgevallen was door darmontsteking, hij had toen nog geen ppid) heb ik subli seniores priores gevoerd, maar daar kwam hij niet van aan. Ben toen overgestapt op pavo 18+ Daar kwam hij wel van aan. Toen hij op gewicht was ben ik overgegaan op bietenpulp (pavo), zemelen en luzerne. Dat ging toen prima. Maar dit alles helpt sinds hij ppid heeft niet meer (ik heb weer de 18+ en bietenpulp etc. Geprobeerd, zonder resultaat).

Ik overweeg nu om maïsmeel toe te voegen om hem iig binnen korte tijd weer wat dikker te krijgen voor het straks écht winter wordt. Dan kan ik maïsmeel in het voorjaar altijd weer afbouwen.

Het andere probleem is dat hij bij een dominant vriendje staat. Ze zijn onafscheidelijk. Ik kan echter geen voer geven waar hij uren mee kan doen, want dan eet zijn maatje alles op. Ik moet er dus altijd bij blijven als hij eet. Ze kunnen niet apart staan. Hooguit 1x per dag een paar uurtjes. Dat doe ik vaak al om een groter portie te kunnen geven.

Uit bloedonderzoek in oktober kwam dus ppid (waarde 147), eiwittekort (spierafbraak), op het randje van bloedarmoede, verhoogde ontstekingswaarde/tumor en ijzertekort. Voor het ijzertekort heb ik zo'n fles met van dat spul een maand lang gegeven. Geen sprake van wormen. Nooit hoefbevangen of insulineresistent geweest. Het is een hengst.
Er is een second opinion bij geweest, die vond hem er nog goed uit zien ten aanzien van de bloedwaarden, dus vond hem nog niet inslapen waardig.
Zijn koppie is ook nog erg goed. Lastig dus!

Wat zouden jullie doen en/of voeren?

Afbeelding
Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:47

En dan te bedenken dat hij vorig jaar september er nog zo uit zag:

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:54

- Hoeveel nutrimash, vitaminekorrel, zemelen en luzerne voer je?
- Hoeveel hoort hij te wegen?

Maismeel raad ik sterk af, maar eventueel zou ontsloten maisvlokken wel kunnen, hoewel ik eerder meer olie zou gaan toevoegen en waarschijnlijk nog wat zou schuiven in zijn rantsoen.

Maismeel is over het algemeen niet ontsloten en daardoor lastig te verteren. Marstall maisvlokken zijn sowieso ontsloten, dus als ik mais zou voeren, zou ik die doen. Andere merken moet je naar de fabrikant voor mailen als het niet benoemd staat op de zak. Geven ze geen duidelijk antwoord, dan is het niet gebeurt. Ontsluiten is duur namelijk.

Ik zou hem zeker ook nog niet opgeven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:12

Kun je hem een paar x per dag een half uurtje apart zetten? Voer je hem 4x per dag bij. Zelf kom ik ook niet veel verder dan pulp of SR of olie. Maar mss die maisvlokken. Heb ik verder geen ervaring mee.

Had die second opinion verder geen tips? Of alleen 'niet inslapen'? Anders Laarakker eens proberen? Want die spierafbraak is wel raar, vind ik. Algoewel je dat bij ppid natuurlijk wel vaker ziet. Maar toch...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:18

Dat is wel een lastige, maar ik zou kijken of meer luzerne/zemelen wat doet. Dat is een wat eiwitrijkere ruwvoer aanvulling. En misschien kijken of je grasbrok kunt krijgen?
Vraag eventueel advies bij Equiculinair, die hebben veel goede merken voer en ook verstand van zaken over dit soort problemen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je van Agrobs ook wel geschikte voersoorten kunt vinden, eventueel aangevuld met Cushcare Condition van Dodson & Horrell.
Je shet is wel behoorlijk teruggevallen, ik snap je zorgen. :(:)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:26

1 voerbeurt bestaat uit 350 gram Vitalbix Nutrimash (droge stof), 75 gram vitaminekorrels en 170 gram zemelen.

Dit is standaard. Op dagen dat ik niet aan 3 voerbeurten toekom (ongeveer 2a3x per week) krijgt hij 2 voerbeurten.

Hij krijgt op een dag dus:
700 - 1050 gram Vitalbix nutrimash
150 - 225 gram vitaminekorrels Vitalbix
340 - 410 gram zemelen

Hij krijgt verder nog 1 schep luzerne per dag (ongeveer 200 gram) heel weinig dus, maar daar krijgt hij niet eens alles van weg...

Ik denk dat hij rond de 250 hoort te wegen? Hij is 1.07m en ouderwets type.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:33

Maar naar wat ik begrijp eet hij zijn hooi niet goed meer. Dan zou ik toch ook kijken naar een goede ruwvoer vervanger die hij minimaal 3x per dag krijg van een halve tot hele kilo (geen idee of dat voor een shetlander trouwens te veel zou zijn). Dus denk toch dat er een mogelijkheid moet verzinnen dat hij dit rustig en op zijn gemak op kan eten.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:38

Bedankt voor het meedenken. Second opinion had als advies meer eiwitrijkvoedsel geven en een keer extra ontwormen voor de zekerheid met de wormenkuur die alles pakt. Verder was het advies prascend geven en afwachten hoe hij het daar op zou doen. DA verwachtte namelijk dat hij daar ook goed van bij zou kunnen komen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:39

Ik begreep van de verkoper dat nutrimash i.c.m. Vitaminekorrels ook een ruwvoervervanger is, maar daar twijfel ik aan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:45

Ik ga er morgen voor zitten om het netjes te berekenen, maar dit is in ieder geval niet voldoende voer. Hij moet minimaal 2.5kg per dag gaan krijgen en liever 3-3.5kg als zijn ideaalgewicht 250kg is. Daarnaast zijn de verhoudingen ook niet zo best zoals je nu voert.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:45

Zoals ik het lees is de Nutrimash niet echt een ruwvoer vervanger zo staat het niet op de site in ieder geval. En de vitamine korrel is alleen maar als toevoeging van de vitamine/mineralen. Er word zelfs duidelijk aangegeven dat een goede ruwvoer basis belangrijk is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:09

Ik denk ook dat je veel te weinig voert. Zeker als hij geen hooi meer kan eten.
De mijne kan ook geen hooi eten vanwege te weinig kiezen. Hij krijgt nu 5 kilo compact gras, 2 kilo grasbrok en 2 kilo Masters seniorenslobber. Hier is hij heel mooi van aangekomen. Dus in principe krijgt hij nu alleen nog maar ruwvoer, en dat mis ik een beetje in jouw voerschema.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:06

Hoe groot is die shet eigenlijk? Ik had nl een shet van 92 cm, die 150 kilo woog. En die was mooi op gewicht. Dus 250 kilo klinkt mij weer veel in de oren. Maar ik had wel een merrie. Verder heb ik van mijn DA toen Suzanne Buijs aangeraden gekregen. Die schijnt met haar voer ook veel te kunnen. Berekent precies wat de pony nodig heeft en stemt daar op af. Dat zou je ook nog eens kunnen proberen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:09

Staat er bij: 1.07m
Ik kan moeilijk schatten wat hij zou moeten wegen. Ik weet dat de dierenarts zijn maatje altijd op 250 inschat bij doseringen van injecties. En die is net zo groot, alleen nog wel grover gebouwd.

Ik hoor idd graag in welke hoeveelheden ik mag voeren!
Misschien ook maar een luzernebrok gaan voeren?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:50

Ingrid 92; krijgt hij geen overschot aan vitamines? Uit mijn hoofd voer ik 130 gram per dag, shet rond de 200 kg. En ik zou nog minder mogen volgens voeradvies dacht ik even uit mijn hoofd

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:13

Een pony van 1.07 op 250 kg inschatten. Pff dat lijkt me veel te veel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:19

Denk ik ook, maar voor wormenkuren enzo is dat prima.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:26

Hier een artikel over oudere paarden voeren en ruwvoervervangers : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

Daarin staan ook voorbeelden van hoeveel je moet voeren als je paard/pony niet meer (voldoende) hooi kan eten.
Geen maïsmeel gaan voeren hoor !!! Zeker koudbloeden zijn daar zo spier of hoefbevangen van. Veel te veel koolhydraten (= suikers) !!!
In het artikel staan ook producten om meer eiwitten toe te voegen aan het dieet. Ik denk dat je met pavo 18+ ook al een eind komt. Want dat is meer eiwitten, maar ook genoeg vit en min.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:39

Pavo 18+ heb ik al geprobeerd, maar daar komt hij niet van aan. Eerder kwam hij daar wel van aan hoor, maar nu niet.. Bovendien voer ik ook het liefst graanvrij.
Bedankt voor de link.

Okee, met vitaminen kan ik dus minderen :)

Voor zijn ijzertekort heb ik zo'n fles met ijzer gevoerd, een maand lang. Zou dat genoeg zijn? Of moet je dat langere tijd geven?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:11

Dat weet je pas als je het weer laat testen, ben ik bang.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:20

Ik lees net dat je pas 2 maanden bezig bent met de prascend, dus denk dat je ook iets te snel wilt.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:59

Aankomen is bij sommige paarden lastiger dan afvallen helaas. Ben met kliek ook al maanden in de weer. Kreeg van mijn instructrice wel wen hele goede tip die ik nu graag met je deel. Omega 369 van subli. Zit qua uiterlijk tussen zemelen en muesli in en je hoeft het maar aan te raken om te weten dat het baggervet is. Voor kliek lijkt het te werken!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:39

Ingrid_92 schreef:
Okee, met vitaminen kan ik dus minderen :)

Ik heb het voedingsadvies nog even opgezocht;

Algemeen voeradvies Vitalbix Daily Complete
Paarden in rust tot lichte arbeid: 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht (bij enkele aanvulling op ruwvoer 65 gram per 100 kg lichaamsgewicht)
Matige arbeid: 65 gram per 100 kg lichaamsgewicht
Zware tot zeer zware arbeid: 70-80 gram per 100 kg lichaamsgewicht

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:08

Ingrid_92 schreef:
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar met mijn ppid Shetlander. Hij is mager en komt maar niet aan. Hij staat nu 2 maanden op prascend (een half tabletje per dag).
Hij is ruim 26 jaar nu, nauwelijks kiezen meer. Hooi kan hij niet meer eten (al een paar jaar niet meer) en gras ook bijna niet, alleen héle kleine sprietjes. Luzerne en grasmix krijgt hij moeilijk weg.

Hij heeft geen bespiering meer en hij mist ook gewoon vetjes. Waar hij vroeger altijd een dikke pony was, is dat nu totaal niet meer.

Hij heeft een 200 grams deken op, met hals, omdat ik niet wil dat hij niet nog meer afvalt door het zichzelf warm houden.

Verder is hij vrolijk en alert. Ik heb het idee dat hij door de medicatie wel weer iets vrolijker is geworden.

Wat ik voer:
3x daags Vitalbix nutrimash + Vitalbix vitaminekorrels + zemelen + Vitalbix luzerne

1x daags 30 ml lijnzaadolie

In het verleden (paar jaar geleden toen hij afgevallen was door darmontsteking, hij had toen nog geen ppid) heb ik subli seniores priores gevoerd, maar daar kwam hij niet van aan. Ben toen overgestapt op pavo 18+ Daar kwam hij wel van aan. Toen hij op gewicht was ben ik overgegaan op bietenpulp (pavo), zemelen en luzerne. Dat ging toen prima. Maar dit alles helpt sinds hij ppid heeft niet meer (ik heb weer de 18+ en bietenpulp etc. Geprobeerd, zonder resultaat).

Ik overweeg nu om maïsmeel toe te voegen om hem iig binnen korte tijd weer wat dikker te krijgen voor het straks écht winter wordt. Dan kan ik maïsmeel in het voorjaar altijd weer afbouwen.

Het andere probleem is dat hij bij een dominant vriendje staat. Ze zijn onafscheidelijk. Ik kan echter geen voer geven waar hij uren mee kan doen, want dan eet zijn maatje alles op. Ik moet er dus altijd bij blijven als hij eet. Ze kunnen niet apart staan. Hooguit 1x per dag een paar uurtjes. Dat doe ik vaak al om een groter portie te kunnen geven.

Uit bloedonderzoek in oktober kwam dus ppid (waarde 147), eiwittekort (spierafbraak), op het randje van bloedarmoede, verhoogde ontstekingswaarde/tumor en ijzertekort. Voor het ijzertekort heb ik zo'n fles met van dat spul een maand lang gegeven. Geen sprake van wormen. Nooit hoefbevangen of insulineresistent geweest. Het is een hengst.
Er is een second opinion bij geweest, die vond hem er nog goed uit zien ten aanzien van de bloedwaarden, dus vond hem nog niet inslapen waardig.
Zijn koppie is ook nog erg goed. Lastig dus!

Wat zouden jullie doen en/of voeren?

[ [url=m/zLMzcg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4Y1JNT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat bij mijn merrie met cushing nu helpt is rijstzemelen en,soja schroot. Enorm veel pulp en Daily plus of luzerne, geweekte grasbrok en lijnzaad olie en compact gras. Vooral de rijstzemel zijn Super. Sinds deze winter mee begonnen. Elke winter viel mijn paard ook af. Ondanks veel eten. Nu deze winter krijgt ZE in verhouding minder eten maar krijgt elke dag Een halve schep rijstzemel bij. Doet wonderen.

Vorig jaar
[/[img]
Afbeelding

Dit jaar
[/[img]
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:24

Ik blijf zweren bij seniores priores, ik vind dat wereldspul, omdat je juist grote hoeveelheden kan voeren, zonder dat het kwaad kan met bv IR/HB/PPID/ZE gevoelige paarden.

Ik heb tot nu de de magere oudjes/jonkies en ook die met gemiddelde leeftijd, weer binnen 8 weken mooi op gewicht zien komen.

Maar daar gaat dan wel gemiddeld 6 droge scheppen dus daar moet het water nog bij en per dag bij een paard van boven de 1.60 in, dit is alleen maar een indicatie natuurlijk, maar voor het idee...