[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:56

Hoihoi,
Weet niet of het hier mag
even een vraagje
Saartje heeft sinds kort rare plekken, ze zitten aan allebei de kanten van haar borst,
ook op haar hoofd zitten kleine plekjes,
die op de borst zijn vrij groot
herkent iemand dit? Ze eet nog wel normaal

Afbeelding

Een week terug is de dierenarts langs geweest doordat ze erg verzwakt in de wei stond met haar tong uit haar mond, het bleek dat ze waarschijnlijk in haar mond gestoken was door een wesp. -O-
Toen de dierenarts er was had ze deze plekken nog niet.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:33

De mijne stond eerst zonder hoofdkap. Zaterdag had hij een ooginfectie door de vliegen dus momenteel loopt hij er zo bij

Afbeelding

Lekker zielig :+ maar het helpt! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:38

Saartje nina,lijkt me toch dat het een wondje is en dat er dan vliegen op komen die gaan irriteren.
Zou er een zalf op doen die het wat vet maakt en de vliegen ook wat weg houd, kan uierzalf zijn of vaseline, iets in die richting.
Zou even aankijken of het dan wat verbeterd :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:55

Welke vliegenmasker gebruiken jullie? Pony schuurt heel zijn oortjes open...
Heb de Pagony fine vliegenmasker, bedekt de rest van zijn hoofd echt heel goed maar de gaatjes bij de oren zijn toch te groot -O-
Is de Rambo vamose echt de enige?
Hij heeft het in de nacht ook op, lijkt me niet fijn zitten met zo'n hard plastic ding als hij wil liggen...

eef1006

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:18

Ik ben een stille meelezer geweest haha. ik heb een grote Shetlander merrie die ook ontzettend schuurt. I heb al de Rambo Sweet Itch hoody deken wat veel scheelt. Alleen omdat ze haar voorhoofd en oren ook kapot schuurt ben ik opzoek naar een fijn masker. Het amigo masker wat bij de deken zat is echt waardeloos haha. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand een goed masker?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:27

De kap van bucas. Die zijn vrij zacht.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:30

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:34

Ik heb voorlopig de Rambo Amigo kap op (wegens ooginfectie door de vliegen). Dit had ik nog liggen want kwam gratis bij de Rambo Sweet Itch.

Deze blijft op zich goed zitten, maar heb er wel een halster overheen. Als blijkt dat hij permanent een kap moet gaan dragen ga ik ook uitkijken naar een kap van Bucas denk ik.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:53

eef1006 schreef:
Ik ben een stille meelezer geweest haha. ik heb een grote Shetlander merrie die ook ontzettend schuurt. I heb al de Rambo Sweet Itch hoody deken wat veel scheelt. Alleen omdat ze haar voorhoofd en oren ook kapot schuurt ben ik opzoek naar een fijn masker. Het amigo masker wat bij de deken zat is echt waardeloos haha. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand een goed masker?

bucas kap is een aanrader heb hem ook bij mij mini schuurt niet meer aan zn hoofd.

eef1006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:49

Dankjewel voor jullie reacties! Is dat die een beetje grijs is en zacht eruit ziet? Komen er niet snel gaten in? Dan ga ik die bestellen denk ik ;) zijn de maten gewoon?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:57

eef1006 schreef:
Dankjewel voor jullie reacties! Is dat die een beetje grijs is en zacht eruit ziet? Komen er niet snel gaten in? Dan ga ik die bestellen denk ik ;) zijn de maten gewoon?

De Bucas kap? Ja, die zijn heel fijn. De stof is zacht waardoor het niet over de ogen kan schuren. Voor mijn Haflinger heb ik een maat L (omdat ze de graaskorf eronder heeft), maar die is wel wat ruim. Eerder hadden we maat M en die zat wat meer aangesloten. Maar dat wordt dus krap met de korf.

Mijn paard heeft geen grote paarden kop, altijd een pony hoofdstel gehad (paste net) en nu een cob hoofdstel.

Gaten heb ik nog nooit meegemaakt in die kap, en we hebben ze al jaren. Sowieso geen slijtage, alleen verkleuring door het vies worden in het zand.

eef1006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:01

Oke super! klinkt inderdaad ook fijn haha. Die gaten vroeg ik omdat ik een amigo deken met fijne maas heb gehad maar daar kwamen gaten in van het schuren.. dus ik dacht misschien is dat hierbij ook wel! Maar wss hoeft ze zometeen niet meer te schuren ;)

Ja, mevrouw heeft de ene keer pony maat en de andere keer shet haha

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:10

maralyn schreef:
http://www.agradi.nl/tkc-97-stopt-zomer ... -500ml.htm

Deze wilde ik volgend jaar eens gaan proberen, samen met de deken. (tijdens het rijden gaat de deken af)

Er staan zoveel goede reacties. En ik was benieuwd naar jullie mening?

Ik gebruik het nu voor het 2e jaar en het werkt goed.Ik smeer het alleen onder zijn buik omdat hij daar het meest last heeft.
Overdag staat hij altijd zonder deken en geen kale buik.Ik smeer het om de 2 dagen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:35

Als dat TKC 97 geen vervelende geur heeft zoals Derfen dat wel heeft, dan scheelt dat natuurlijk een hele boel! Zo duur vind ik een flesje ook niet... ik doe met derfen ook al heel lang

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:38

Op de verpakking staat geen nare geuren.
Mag zelfs op aangetaste huid gesmeerd worden...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:07

Ik gebruik wel handschoenen want ik vind de lucht verschrikkelijk en je krijgt het bijna niet van je handen

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:15

ik heb voorheen TKC97 gebruikt,geeft minder bende dan derfen maar voor mijn pony was het niet het middel,ze kon er niet goed tegen,toen ik haar van het najaar ging scheren zag ik dat haar huid erg raar eruit zag toen het kort was..... -O-

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:26

Hier helaas ook een eczemer, lees met jullie mee om een oplossing te vinden of iig iets om het mee te verlichten. Vorig jaar heb ik mijn pony een tijd op Prednison gehad maar ik vind dat ook maar rotspul. Wil hem niet zijn hele leven op die troep zetten. Hij is pas 8 jaar en heeft nu voor het 3e jaar last. Daarvoor echt niets. Hij loopt 24/7 met zijn RSIH en vliegenmasker op. Alleen met regen doe ik alles af. Ik heb een tijdje sweet itch gebruikt, werkte niet afdoende, ook die Sectolin poeder niet.
Nu ben ik heel benieuwd naar de ervaringen met die Hippo-ex-cema maar ik kan er maar erg weinig over vinden. Ik vind het geen probleem om veel geld uit te geven als het maar werkt. En dat is juist het lastige, er is niet 1 ding wat bij alle dieren helpt. Hij is echt niet de allerergste eczemer die er is. Schuurt zn huid niet tot bloedens toe kapot maar wel kaal. Hij heeft gewoon veel jeuk en ik vind het zo verschrikkelijk om aan te zien.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:29

Sappos schreef:
Hier helaas ook een eczemer, lees met jullie mee om een oplossing te vinden of iig iets om het mee te verlichten. Vorig jaar heb ik mijn pony een tijd op Prednison gehad maar ik vind dat ook maar rotspul. Wil hem niet zijn hele leven op die troep zetten. Hij is pas 8 jaar en heeft nu voor het 3e jaar last. Daarvoor echt niets. Hij loopt 24/7 met zijn RSIH en vliegenmasker op. Alleen met regen doe ik alles af. Ik heb een tijdje sweet itch gebruikt, werkte niet afdoende, ook die Sectolin poeder niet.
Nu ben ik heel benieuwd naar de ervaringen met die Hippo-ex-cema maar ik kan er maar erg weinig over vinden. Ik vind het geen probleem om veel geld uit te geven als het maar werkt. En dat is juist het lastige, er is niet 1 ding wat bij alle dieren helpt. Hij is echt niet de allerergste eczemer die er is. Schuurt zn huid niet tot bloedens toe kapot maar wel kaal. Hij heeft gewoon veel jeuk en ik vind het zo verschrikkelijk om aan te zien.

Hier een ervaring met Hippo ex-cema. We waren echt radeloos, alles geprobeerd, maar het schuren bleef tot bloedena toe doorgaan. Besloten het, inderdaad hele dure, Hippo ex-cema aan te schaffen en de paarden zijn nu al 4 dagen jeukvrij, schuurvrij en de wonden Zijn aan het geneZen. We hebben werkelijk alles al geprobeerd, dit was echt een laatste middel om te proberen. Het werkt bij alledrie de paarden die we het nu geven.

Klein bijkomend nadeel: ze stinken enorm nu ;-)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:31

Haha hoe stinken ze dan? Kan me er niets bij voorstellen. Hmm goede ervaring dus, op de paardendrogist zag ik ook goede ervaringen. Het klinkt heel super en als het werkt wil ik het met alle liefde voor mijn pony aanschaffen :)

Net als de Derfen producten, Shapleys MTG, en al die Puur en Groene Os dingen. Het enige nadeel is dat ik niet de garantie heb dat het werkt ;(

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:04

Sappos schreef:
Haha hoe stinken ze dan? Kan me er niets bij voorstellen. Hmm goede ervaring dus, op de paardendrogist zag ik ook goede ervaringen. Het klinkt heel super en als het werkt wil ik het met alle liefde voor mijn pony aanschaffen :)

Net als de Derfen producten, Shapleys MTG, en al die Puur en Groene Os dingen. Het enige nadeel is dat ik niet de garantie heb dat het werkt ;(

Het ruikt naar een soort taco chips, knoflook, komijn, paprika poeder. Het komt haar poriën uit, maar dat houdt de vliegen wellicht ook weg. Het bevordert tevens de haargroei en op de binnenkant van haar oren, komt inderdaad al wat millimeter haar. Haar staart was vandaag echt goed geheeld, nu moet het haar nog groeien.

Succes met de overweging!

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 00:27

Ben ook benieuwd naar het verdere verloop want 4 dagen is natuurlijk nog erg kort.

Wil je ons s.v.p. op de hoogte houden?

:j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:47

Hier iemand ervaring met Skincalmin? Van Feral Horse Care.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:17

Patt schreef:
Ben ook benieuwd naar het verdere verloop want 4 dagen is natuurlijk nog erg kort.

Wil je ons s.v.p. op de hoogte houden?

:j

Zal ik doen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:37

Even een flinke stip op dit topic. Ik had altijd twee eczemers. Mijn oudje is een jaar geleden overleden. Hij had het vooral in zijn manenkam, gezicht en voorbenen en het laatste jaar ook onder zijn buik. Daar waren echt grote lappen vel weg. :\ Om hem daar wat sneller vanaf te helpen heeft hij een maand lang prednisolon gehad. De oude gaten gingen daar wel van weg, maar de jeuk bleef, dus er kwamen ook nieuwe plekken bij. In combinatie met de prijs en omdat het gewoon rotspul is ben ik daar weer mee gestopt. Uiteindelijk is hij niet veel later ingeslapen, maar dat was niet vanwege zijn eczeem.

Daarnaast heb ik nog mijn merrie. Import uit IJsland, die ontwikkelen vrijwel allemaal eczeem. Zij heeft vooral last van haar manenkam, oren, buiknaad en uiers. Dit jaar schuurt ze echter ook haar boeg en onderhals en heeft ze enorme jeuk aan haar staartwortel. Omdat ze afgelopen winter huidproblemen heeft gehad (bacteriele infectie) ben ik er niet gerust op dat de huidige uitbreiding van haar jeukplekken alleen maar zomereczeem is. Daarom zijn er vorige week huidafkrabsels en biopten genomen. Daar is niets in gevonden en de DA houdt het daarom toch op eczeem. Ze staat in een Meulenkampdeken, met boett hoofdkap en een uierbeschermer op strookbegrazing en krijgt 4-5x per week een kwart schep ponybrok (subli) met een beetje zeewier, lijnzaadolie en zuiveringsmix. Daarnaast smeer ik een paar keer per week met een mix van biohuidolie en derfen en was ik regelmatig haar manen, staart en eventuele andere plekken met teershampoo. Ze heeft nauwelijks wondjes, maar zoveel jeuk... -O-

Omdat de DA niets heeft gevonden ga ik nu eerst stoppen met de zuiveringsmix. Die is er als laatste bij gekomen, wellicht zit er iets in waar ze zo op reageert. Ze krijgt er maar heel weinig van, maar ik wil het toch uitsluiten. Meer tips zijn natuurlijk welkom. Ik heb inmiddels acht jaar eczemers, dus ik heb al het een en ander getest. Ik ben wel heel benieuwd naar de ervaringen met Skincalmin en Hippo-ex-cema.