[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:44

IMJ schreef:
Is dat zo?
Bevat hooi minder suiker dan bijv kuil?
ik lees wel is juist andersom nl..(ook tot mijn verbazing hoor)
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

Het is nie zo eenduidig nie - jammer genoeg. Over het algemeen genomen heeft kuil weinig suiker, maar meer eiwitten. Maar bij twijfel moet je eigenlijk je partij gewoon laten testen. Bij ons hebben wij 2 keer kuil laten testen - een droge portie en een wat vettere portie en een portie hooi.

Ter vergelijking

Ons hooi is heel mooi sober ..

Hooi - gemeten - streeftraject - gemiddelde
R u w e iw i t 95 - 80-160 - 103
R u w v e t 19 - 20-35 - 22
R u w e c e l s tof 317 - 250-350 - 295
S u i k e r 74 - 70-150 - 104

HET MINDER DROGE KUIL

KUIL - gemeten - streeftraject - gemiddelde
R u w e iw i t 101 - 80-160 - 123
R u w e iw i t totaal 105 - 85-170 - 133
R u w v e t 24 - 20-35 - 28
R u w e c e l s tof 286 - 250-350 - 285
S u i k e r 140 - 70-150 - 99

DE DROGE KUIL HEB IK GELOOF IK NIET DIGITAAL BESCHIKBAAR, ZAL EVEN ZOEKEN NOG

Beetje jammer dat ie de spaties die ik meegeef niet netjes mee pakt, als je mijn tekst quote en dan bekijkt ziet het er duidelijker uit ;-) :( :o

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:00

Ja, logisch ook natuurlijk dat het niet eenduideig is.. elke partij is anders.. elke omgeving is anders..

Als onze paarden is perongeluk koeienkuil kregen gingen ze idd aan de schijterij hoor! dat is niet goed, maar voordroog/paarden kuil vinden ze zo lekker!

Toen die van mij bevangen was gaf ik het ook niet. Gaf ik geweekt en uitgespoeld gewoon hooi.
Voordroog voelt toch wat vetter maar ruikt zo fijn.. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:20

even voor JP en Fargo, die krasse beweringen zijn dus niet van mij he, ze komen uit dat duitse artikel....

Als en van 1 partij gras zowel kuil als hooi gemaakt wordt, zal er in het kuil uiteindelijk minder suikers zitten omdat die door het fermentatie proces in het plastic worden omgezet in zuren etc. Misschien dat dat bedoelt werd ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:27

Maris schreef:
even voor JP en Fargo, die krasse beweringen zijn dus niet van mij he, ze komen uit dat duitse artikel....

Als en van 1 partij gras zowel kuil als hooi gemaakt wordt, zal er in het kuil uiteindelijk minder suikers zitten omdat die door het fermentatie proces in het plastic worden omgezet in zuren etc. Misschien dat dat bedoelt werd ?

Weet ik hoor! Je had een samenvattinkje gemaakt van de tekst zeg maar ter vertaling.
Kuil is - over het algemeen genomen - minder rijk aan suikers door dat proces idd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:10

tja,ik blijf van mening dat je een paard dat niet moet voeren en dat het koeienvoer is ;)
Maar van granen vind ik dat het kippenvoer is,dus ik denk dat het aan mij ligt :D

Er mogen dan wel minder suikers in zitten in voordroog en kuil maar het is flink zuur.Veel paarden raken daarvan aan de schijt en erg bevordelijk voor een maagzweer is het ook niet.
En erg eiwitrijk.Dat is voor een sportpaard misschien niet z'on probleem,maar mijn paarden vallen daar zeker niet onder. :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:15

Mijn stalhouder is van origine landbewerker/arbeider en hij weet heel goed hoe het kuil voor paarden moet zijn, op een gemiddelde dag zul je ons kuil gewoon voor hooi aanzien en is het ook bijna niet te onderscheiden. Het is namelijk geen koeienkuil maar paardenkuil.

Maar die eiwitten, ja dat is voor mijn whizz dus uiteindelijk ook een probleem gebleken, dus hij krijgt lekker hooi. De andere 2 eten gewoon het kuil dat er geleverd wordt en doen het daar prima op.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:16

Geerke, Maar tussen paarden- en koeienkuil zit dan ook verschil..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:20

Ligt niet aan jou Geerke , hier ook geen granen voor de knollies.

Ik kreeg laatst nog leuke complimenten over de friese merrie en de opvangknollies , Dat ze zo mooi in de vacht zaten. En ik poets alleen de zadel en singelplek als ik ga rijden...
Ben nu ook zeer tevreden met het ''dieet'' wat ze nu krijgen.Ben alleen erg benieuwd hoe het vant zomer zal gaan met de seme...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:22

IMJ schreef:

wat dan?Word het niet van hetzelfde soort gras gemaakt?
Hier is de procedure voor voordroog(ensilage)zo dat het gemaaid word,1x gekeerd en meteen in de rol.Met een seal er omheen.
Kuil word hier in april/mei gemaaid,meteen in de kar gespoten,op een berg geleegd,geplet door tractoren en daarna plastic erover met autobanden.
Maar dat is allemaal koeienspul.Hoe is de procedure voor paarden dan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:47

Paarden Voordroog ligt langer op het land. Eigenlijk net zo lang als hooi
Soms dagje minder
Maar evengoed erg droog dan gaat het in de wikkel pers. Ideaal dus

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:48

geerke schreef:
IMJ schreef:

wat dan?Word het niet van hetzelfde soort gras gemaakt?
Hier is de procedure voor voordroog(ensilage)zo dat het gemaaid word,1x gekeerd en meteen in de rol.Met een seal er omheen.
Kuil word hier in april/mei gemaaid,meteen in de kar gespoten,op een berg geleegd,geplet door tractoren en daarna plastic erover met autobanden.
Maar dat is allemaal koeienspul.Hoe is de procedure voor paarden dan?

Gewoon maaien, aantal malen keren en dan op het land balen maken waar plastic om wordt gegooid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:02

dus hetzelfde?Even er van uitgaand dat hier 1x keren voldoende is met die brandende zon erboven :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:04

geerke schreef:
dus hetzelfde?Even er van uitgaand dat hier 1x keren voldoende is met die brandende zon erboven :D

Nee het ligt wel een aantal dagen te drogen voordat het gebaald wordt (schudden, keren en klaar leggen) in principe dus niet binnen een dag gemaaid en ingepakt oid

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:12

Kennen jullie Coupony?
Het is een site waar je je kunt inschrijven op hun nieuwsbrief en dan krijg je eens in de zoveel tijd leuke aanbiedingen, met veel korting.
Momenteel loopt er een aanbieding voor paardenmassage door Monica Goold - zij werkt volgens de Jim Mastersons methode. Ik heb daar gebruik van gemaakt en ik heb haar vanmorgen hier gehad: ze heeft Pauli gemasseerd en het resultaat is opmerkelijk! Deze methode is heel zacht ( niet zo keihard als de Happy Athlete massage) en het was een weldaad om te zien hoe Pauli al die opgekropte Cushing ellende uit haar lichaam liet varen. Aanrader!
De massage kost normaal 75 euro ( 1 a 2 uur massage), nu betaalde ik 49 euro.
http://www.coupony.nl/landelijke-deals

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:54

Jannepauli, dat klinkt mooi !!

Mijn pony's hebben ooit sport massage gehad, ik vond ook zo bijzonder om te zien hoe ze zich daarin overgaven.
Was ook een zachte massage.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:29

Super JP.
Zou dat ook eens willen laten doen.
Of zelf cursus volgen ervoor ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:42

Nou dat dus Geerke :j
De boer waar mijn paard stond merkt zijn balen.
Met sticker zijn speciaal voor koeien.
Je ziet, voelt en ruikt het verschil ook wel.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:26

Zinzi_jewel schreef:
Super JP.

Als je beetje gevoel heb in je handen kun je heel veel zo al.
Ik masseer mijn pony wel is haar hals, en ze kan heel goed sturen. Beetje hier, beetje daar.
Er zijn ook goeie boeken.

Jammer vind ik dat zulke cursussen erg prijzig zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:47

Valt best mee, een beginners cursus kreeg ik laatst van Facebook vriendin. Kunt dat uiteraard uitbreiden. Maar dan is begin gemaakt hè.
En wat zijn goede boeken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:54

Even tussendoor, ik las op het ecri forum dat voor IR paarden er een waarschuwing is mbt het ontwormen met praziquantel. dat is equimax en equest pramox toch ?

Praziquantel, given orally in a dose of 250 mg/kg, significantly
increased serum glucose level in hyperglycemic rats without changing
serum insulin level. After oral glucose load, praziquantel produced a
significant increase in serum glucose level and antagonized the
hypoglycemic action of glibenclamide. These results indicate that
praziquantel significantly increased serum glucose level in both
hyperglycemic rats and after glucose load. Since insulin levels are
not significantly altered by praziquantel, the hyperglycemic effect
of this drug may be attributed to inhibition of peripheral glucose
utilization. Care should be taken if praziquantel is prescribed to
diabetic patients.
=============

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:04

Marjo89 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Super JP.

Als je beetje gevoel heb in je handen kun je heel veel zo al.
Ik masseer mijn pony wel is haar hals, en ze kan heel goed sturen. Beetje hier, beetje daar.
Er zijn ook goeie boeken.

Jammer vind ik dat zulke cursussen erg prijzig zijn.

Gevoel in je handen is wel belangrijk, maar veel belangrijker is dat je kennis hebt van het spierstelsel van het paard. Masseren is meer dan aaien. :)
Waarom ik het hier meldde overigens is dat het zieke paard heel veel 'verstopt' in zijn/haar spieren - en zo'n mastersons massage doet het paard echt goed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:05

Maris schreef:
Even tussendoor, ik las op het ecri forum dat voor IR paarden er een waarschuwing is mbt het ontwormen met praziquantel. dat is equimax en equest pramox toch ?

Nee, niet 100% praziquantel; het zijn combinatie ontwormers. De eerste zit ivermectine in, de tweede moxidectine. Het advies voor IR paarden is om met alleen ivermectine te ontwormen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:42

dookia schreef:
shamrock heeft vanavond infuus gehad en een intubatie van faecessop om de darmflora te herstellen. Hij zag er in ieder geval al een stuk beter uit. hij blijft daar zeker 3 dagen nu

Hoe is het nu met Sham?
Hebben ze een idee waar die oedemen vandaan kwamen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:48

Zinzi_jewel schreef:
Valt best mee, een beginners cursus kreeg ik laatst van Facebook vriendin. Kunt dat uiteraard uitbreiden. Maar dan is begin gemaakt hè.
En wat zijn goede boeken?

ik sprak laatste iemand die had een boek gekocht over massage voor paarden.
Weet niet welke, zij was er erg over te spreken.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:57

Ok hier op een update (sorry voor de vertraging want ik had het super druk) Vanmorgen naar hem geweest, ik werd begroet met een luidde gehinnik. Zijn stal moest nl dicht want mijnheer zou zeker uit de stal gesprongen zijn. Hij heeft niet echt veel gegeten, klein beetje geknabbeld maar nog niet genoeg. Nog steeds diarree maar wel een stuk levendiger dus. We hebben dan 35 min gestapt aan de hand. Dan nog wat in de stal samen bezig geweest. hij heeft dan geplast en zijn plas was nu terug normaal van kleur en hoeveelheid dit terwijl het gisteren donkerbruin was en echt een mini plasje en met veel moeite. Dus de infuus heeft goed zijn werk gedaan. Vanavond krijgen uitslag bloed. Zowiezo moeten rekeninghouden met het feit dat de eiwitten niet goed zullen zijn en de nierwaarden ook omdat hij dus teweinig gedronken en gegeten had. Vanavond dus terug update. Ook vanavond terug intubatie van faeces en infuus

Bedankt allemaal om mee te duimen dat het beter met hem gaat

Pandora2, de oedemen zouden komen door het eiwittentekort doordat hij niet of amper eet