[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:31

_CS_ schreef:
Zo zie je maar weer wat gras wel niet doet hé.

Hou op schei uit...

Zonder graasmasker staat ze in no time zo vet als bagger, is niet te handelen, heeft eiwitbulten, rem kwijt, stuur kwijt, alleen de gashandel doet het dan nog en die staat haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaard!! :D

Woestein

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:00

Vandaag uitslag van Nandeau zijn IR test gehad en die was normaal.
Verder staat hij nu dus sinds een week in de paddock en krijgt alleen nog maar hooi en handje brok en dus zijn mineraal steen.
DA (een andere dan degene die geprikt heeft en dus niets wist van wie Nandeau is..) adviseerde in eerste instantie om hem op een hoogwaardige kwaliteitsbrok te zetten m zo te kijken of hij eventueel last van een vitamine tekort heeft...
Totdat ik hem melde dat Nandeau een vrij stevige (als je van 1 tot 5 kijk wat gewicht betreft komt hij op 4,5) Haflinger is..
Toen was de mineraalsteen in combi met hooi wel beter..

Verder bijt hij zijn benen tot bloedens toe open..
Iemand een idee waar dat van kan zijn?
Geen mok, geen reactie als ik er overheen krabbelt maar zelf bij hij hele kleine wondjes..

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:35

happytime schreef:
tweety_be: inderdaad leuke actie van medhorses de RSIH voor die prijs,maar klik eens op de ponymaat daarvan.... :( die is veeeel duurder dan de RSIH maat paard. :j 139 euro!!!!!!

Ik stel voor dat je ze een mailtje stuurt met de prijs van op andere sites (is dat €99 voor de pony maat?). Ik denk dat ze die prijs dan ook wel zullen aanpassen. Volgens mij is hun dat een beetje ontgaan ofzo. Lijkt me idd niet logisch dat de ponymaat duurder is dan de paardenmaat.

Nogmaals ik heb helemaal niks met medhorses zelf te maken, ik was gewoon positief verrast door hun onmiddellijke prijsaanpassing na een simpel mailtje (met links naar de andere sites waar de deken goedkoper was als bewijs) en dat wilde ik graag even delen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:58

fijn tweety :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:10

vet als bagger!

Afbeelding
dikke nek,dikke koker,dikke rode ogen,vetjes en hij is echt sjaggie -O-
maar hij wil wel lopen gelukkig.

staat sinds vrijdag op een klein kaal stukje en het gaat meteen al beter met de jeuk en hij is minder sjaggie.
nu even doorzetten en dan komt het wel weer goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:12

hoe komt ie ineens zo dik dan ellepel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:18

niet ineens hoor,ik zag het al een tijdje,maar domme ik heb hem gewoon laten lopen op het stuk waar hij stond.
op een of andere manier doe ik dat dus elk jaar weer -O-

weet je,ik zie dat hij wat dikker word,maar dan denk ik van ach...dat gras is zo weg en dan valt hij wel weer af.
maar dat gras groeit als een gek nu en de paarden kunnen er niet tegen eten.
ze zijn bij ons bijna allemaal te zwaar,maar appie krijgt er dus echt problemen mee.

domdomdom |o
hij zit er nu maar mooi mee,maar komt wel weer goed :j

zijn manen worden wel weer mooi lang
Afbeelding
voorste is wat dunner,maar dat heb je toch met een deken

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:49

_CS_ schreef:

Toch aan de ene kant wel bizar hoeveel invloed dat kan hebben, maar invloed heeft het zeker!

Vorig jaar kreeg ze haar grasmasker iedere keer na 5min af, dus dat werkte niet echt. Toen zag ze er zo uit (half juni):
Afbeelding
Veel te dik en al een heel stuk manen weg geschuurd.

Nu heeft ze weer haar grasmasker om en krijgt ze die niet meer af. :D
Afbeelding
Nog steeds wel wat te zwaar, maar niet zo erg als vorig jaar. Manen zijn op 1 plek wel een stuk dunner, maar dat komt door het eczeemdeken. Manen zijn op die plek zo broos door het jaren schuren dat groeit in de winter ook bijna niet meer aan. Op de foto lijkt ze een stuk manen te missen, maar de manen liggen daar op de manenkam (zie je dus niet).
Ik denk wel dat het weer meespeelt. Op dagen dat het warmer is en met veel zon heeft ze veel meer last dan de vliegjes, dan op dagen zoals vandaag. Dus het slechte weer van de laatste tijd is dan wel weer een voordeel.

@Ellepel: Ap is flink aan de maat zeg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:56

ja dik he?
beetje insuline resistent momenteel,maar dat trekt vanaf nu wel weer weg.
goed opletten :j

senna ziet er mooi uit zo! :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:04

Ap was juist altijd zo mooi op gewicht. Maar het kan ook ineens zo snel gaan, dan zijn ze binnen no time kilo's aangekomen.
Op een kaal stukje land zal het inderdaad wel weer snel goed komen.

Senna is al behoorlijk in de rui. Vandaag en gister kwam er al aardig wat haar mee en in haar eczeemdeken zaten zelfs allemaal stukken samengeklonterd haar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:12

Zita was vandaag ontsnapt en op een verse wei geraakt (stengelig gras, reeds een keer afgevreten en nu alweer 8 weken onbegraasd geweest) dus ik hoop dat de jeuk meevalt!

Jeuk in de manen is er nog niet, uier en benen zijn onder controle te houden met derfen.

Iemand een tip om de ogen schuurvrij te houden? Heb nog geen enkele degelijke hoofdkap gevonden en befix doet zijn werk niet. Mag ik derfen onder haar ogen smeren?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:23

Die van mij is inmiddels opgehouden met schuren sinds ze in de paddock staat ivm hoefbevangenheid. Ook de magnesium werkt echt super. Hoop dat het zo blijft. Ze kan namelijk aardig schuren in de paddock (schuilstal) maar ze heeft het al 3 dagen niet gedaan!
En ik smeer verder geen middeltjes en ze heeft ook geen deken. We houden goede hoop op lange manen!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:41

chipieke schreef:
Mag ik derfen onder haar ogen smeren?

Waarom zou dat niet mogen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 05:51

geen rare vraag hoor,ik smeer lange niet alles op het hoofd namelijk.
sommige middelen ruiken vrij sterk en dan vraag ik me altijd af of het dan ook irriteren kan op de huid van het hoofd

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:25

yvonnedv schreef:
chipieke schreef:
Mag ik derfen onder haar ogen smeren?

Waarom zou dat niet mogen?

Om de reden dat ellepel zegt :D

Zita schuurt hier ook niet aan haar manen, maar ben zoooooooo bang dat ze het wél gaat doen, dat ik de deken maar ophoud :=

Momenteel zien haar ogen het hardst af.
Zita had gisteren een hele dag op een volle wei gestaan (uitgebroken), maar deze ochtend bleek haar manenkam wel iets opgezet, maar al bij al nog rustig...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:40

O jee, ik ben niet de enige met een dik paard nu...zie ik. Ben nu al maanden bezig met strookbegrazing... de weide is herschapen in een wildernis lijkt me :j
Het herzetten van de draden is ook geen lachertje omdat we met bredere en smallere stukken zitten, ik doe dus niks anders dan draden verlengen...inkorten...pfff bezigheidstherapie noem ik het.
Nu komt er nog bij dat onze Fjord doodleuk door mijn draden loopt zonder dat je iets merkt aan de draden }>
En toppunt van al blijf ik met een "stabiel" paard maar veel te dik...ik heb het eigenlijk gehad met die strookbegrazing en zou de weide willen hooien en haar een graasmasker aan doen.
Dit heeft 2 voordelen: 1. hooi :9 en 2. meer tijd voor wat anders *\o/*
Nadeel: frustratie bij mijn paard

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:08

Mijn paard staat dagelijks 2u op een afgegraasd stukje wei en krijgt 2 plakken hooi én staat te dik :\

Komt er nog eens bij dat ze onder het zadel geen steek vooruit gaat, dus het is nog wat zoeken hoe ik dat nu weer moet gaan oplossen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:38

Hier alles nog best slank, staan nu al een poosje 24/7 op de weide (kleine half hectare) en dat staat nu flink kaal + het is oud gelig gras. Erg mooi dus. Pony heeft wel flink wat meer jeuk maar goed, ze is veel gelukkiger en zit goed in haar velletje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:38

Flosje446 schreef:
_CS_ schreef:

Toch aan de ene kant wel bizar hoeveel invloed dat kan hebben, maar invloed heeft het zeker!

Vorig jaar kreeg ze haar grasmasker iedere keer na 5min af, dus dat werkte niet echt. Toen zag ze er zo uit (half juni):
[ Afbeelding ]
Veel te dik en al een heel stuk manen weg geschuurd.

Nu heeft ze weer haar grasmasker om en krijgt ze die niet meer af. :D
[ Afbeelding ]
Nog steeds wel wat te zwaar, maar niet zo erg als vorig jaar. Manen zijn op 1 plek wel een stuk dunner, maar dat komt door het eczeemdeken. Manen zijn op die plek zo broos door het jaren schuren dat groeit in de winter ook bijna niet meer aan. Op de foto lijkt ze een stuk manen te missen, maar de manen liggen daar op de manenkam (zie je dus niet).
Ik denk wel dat het weer meespeelt. Op dagen dat het warmer is en met veel zon heeft ze veel meer last dan de vliegjes, dan op dagen zoals vandaag. Dus het slechte weer van de laatste tijd is dan wel weer een voordeel.

@Ellepel: Ap is flink aan de maat zeg!

En ik maar denken dat sommige van mijn paarden te dik zijn! :D :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:42

iana schreef:
O jee, ik ben niet de enige met een dik paard nu...zie ik. Ben nu al maanden bezig met strookbegrazing... de weide is herschapen in een wildernis lijkt me :j
Het herzetten van de draden is ook geen lachertje omdat we met bredere en smallere stukken zitten, ik doe dus niks anders dan draden verlengen...inkorten...pfff bezigheidstherapie noem ik het.
Nu komt er nog bij dat onze Fjord doodleuk door mijn draden loopt zonder dat je iets merkt aan de draden }>
En toppunt van al blijf ik met een "stabiel" paard maar veel te dik...ik heb het eigenlijk gehad met die strookbegrazing en zou de weide willen hooien en haar een graasmasker aan doen.
Dit heeft 2 voordelen: 1. hooi :9 en 2. meer tijd voor wat anders *\o/*
Nadeel: frustratie bij mijn paard

ER bestaan ook nog maai machine 's! Hooi het deel waar veel opstaat en laat ze direct na het afhalen van het hooi het land op.
Ik heb een maaibalkje te koop staan een die op benzine gaat en waar je net als een gras maaier achter loopt, interesse???? :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:11

Jeeeeeetje ik zeg net dat ze gelukkig is en goed in haar velletje zit, wil ik de wondjes bij/onder haar staart even controleren zie ik gewoon een aarsmaad hangen, eul.. Vond het al zo apart dat ze plots zo op haar staart jeuk had, normaal heeft ze alleen manen, buik en hoofd.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:31

Bepaalde middelen kunnen ook slaan op het oog (zelfde effect als je zelf boven een fles ammoniak gaat hangen).
Overigens is de huid daar ook veel dunner.

Woestein: mag ik zeggen dat ik de reactie van de DA belachelijk vind?

Waarom zou je bij een paard wel een goede brok geven vanwege evt. tekorten, en bij een haflinger niet?
Ook te dikke paarden kunnen baat hebben bij een goede brok, en niet zo sober als men zegt.
Alleen pas het dieet erop aan.

Mijn veel te dikke tank viel enorm af toen besloot haar een kilo goede brok per dag bij te geven.
Krijgt ze amper brok, geheid dat ze weer dikker wordt.

Sober ok, maar pas het rantsoen er dan wel op aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:50

sommige paarden vallen inderdaad af door ze brok bij te geven!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:50

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:21

_CS_ schreef:
Woestein: mag ik zeggen dat ik de reactie van de DA belachelijk vind?

Waarom zou je bij een paard wel een goede brok geven vanwege evt. tekorten, en bij een haflinger niet?
Ook te dikke paarden kunnen baat hebben bij een goede brok, en niet zo sober als men zegt.
Alleen pas het dieet erop aan.

Mijn veel te dikke tank viel enorm af toen besloot haar een kilo goede brok per dag bij te geven.
Krijgt ze amper brok, geheid dat ze weer dikker wordt.

Sober ok, maar pas het rantsoen er dan wel op aan.

Op zich wilde de DA gewoon dat ik dus een goede brok moest geven maar ik durfde dat ook niet echt aan..
Vandaar dat de DA het goed vond dat ik zelf niet al te veel brok wilde geven.
Met al de verhalen over suikers en weet ik het wat wil ik wel het goede doen :D

Welke brok zou ik dan moeten geven?
Hij is dus echt te zwaar en is nog in opbouw van training.

Ben benieuwd naar jullie mening!