Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:30

Hier heb ik na een kuur van 4 weken Pronutrine en omschakeling naar Fiber Force van Cavalor een paard dat zeker 20 kg dikker is geworden én duidelijk veel minder last heeft van zijn maag. We houden het in het oog, maar met af en toe maagzout bij te geven heb ik de indruk dat alles goed gaat!

En het was ook een hele moeilijke eter, maar nu met zijn Fiber Force en de behandeling is zijn bak helemaal leeg.

Kyrseltje

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:59

Veel middelen maar de werking van allen is het zelfde lijkt me? Is zo'n pot genoeg voor één kuur? Omdat het toch best duur is.

Ik ga vanmiddag de Gaviscon test doen en daarnaast iig zijn magnesium bijvoeren door een schep seniores priores. Hij was vandaag namelijk al flink heet door een aantal dagen geen magnesium. Vanuit de Gaviscon test ga ik eventueel contact opnemen met de DA. Straks ook even zien of ze bij de voerleverancier Fiber Force hebben. Andere dingen van Cavalor hebben ze namelijk wel.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:08

Eén pot Pronutrine is jammer genoeg slechts voor 2 weken. Wij hebben het veiligheidshalve 4 weken gegeven, maar al na 1 week was er duidelijk verschil te zien.

Pronutrine is volgens mij wel iets milder van werken als Gaviscon ed. Volgens de DA had Pronutrine ook werking op de darmen (voor een darmonsteking ed).

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:10

Zo wat een duur spul is dat dan :=. Maar goed, als het nodig is.. Ga er achteraan. Zal sowieso na de Gaviscon test, als daar verschil in te zien is, contact opnemen met de DA. Kijken wat hij zegt en aanraad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:34

gaviscon is een zuurneutralisator
pronutrin zijn pectines die een beschermende laag vormen op de maagwand
omeprazole (abrazol, gastrogard,...) zijn maagzuurremmers.
maagcompositum en andere kruidenmixen bevatten vaak ook een zout om het maagzuur te neutraliseren en de kruiden werken in op zowel stress vermindering, maagzuurremming en verhogen herstellende werking vh lichaam

allemaal een verschillende werking zowel waar, hoe snel, hoe effectief/intensief.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:54

omeprazole is maagzuurblokker. Dat is juist het grote contrast met remmers die slechts aanmaak verminderen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:17

Die pectines bevat ook Speedibeet, daarom werkt dat volgens mij ook zo goed.
Mijn ervaring is juist dat de paarden het allemaal erg lekker vinden. Zeker met een beetje muesli erdoor.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:17

De meeste dingen neutraliseren het aanwezige zuur.

Omeprazol zorgt dat er -veel- minder zuur aangemaakt wordt.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:43

Omeprazole legt volgens mij de gehele aanmaak van maagzuur stil.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:07

DromenLies schreef:
Omeprazole legt volgens mij de gehele aanmaak van maagzuur stil.

dat is nodig om de maag op een juiste manier te laten herstellen, mits de randvoorwaarden goed zijn en je het gehele voedingsmanagement onder de loep neemt en hier kritisch naar kijkt.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:20

Ja klopt, maar dit is dus HET verschil met maagzuurremmers die vaak homeopatisch van aard zijn en DE reden waarom gezegd wordt dat omeprazole de enige effectieve stof is tegen maagzweren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:26

omeprazole inhibert de werking van protonpompen (zuur) in de maagwand. Maar de dosis om de boel volledig lam te leggen is wel x malen hoger dan de aanbevolen dosis. (anders zou er ook geen vertering meer kunnen plaatsvinden)

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:18

Ik zie na 1,5 maand ekygard niet genoeg verbetering en ga abler bestellen. Heb ook contact gehad met de verzekering betreft gastrogard maar dan moet ik eerst weer een maagonderzoek doen bij hem. Het is al 6 mnd geleden dat hij onderzocht is. Maar dat ga ik dus niet doen.
Verder staat hij nu lekker overdag op het land en op stal onbeperkt hooi, dan maar een beetje chubby :).

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:54

Vorig jaar toen het weide seizoen was afgelopen, hoopte ik zijn problemen met Ekygard te kunnen ondervangen... helaas ging hij ondanks de supplementen razend snel achteruit. En ben toen aan de Abler zakjes gegaan, en daar knapte hij goed van op.

Op dit moment gaat het super met Cas, zonder supplementen of medicijnen. Hij is happy en fit en heeft al tijden stabiele mest.

Nu zie ik wel al een beetje op tegen het eind van het weideseizoen. En twijfel of ik meteen zal beginnen met Abler, en dan langzaam afbouwen. Of toch eerst weer proberen met een supplement.

Iemand tips???

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:26

Ik ga bij Tweet (staat momenteel ook medicijnvrij) in de herfst wachten tot de eerste klachten verschijnen.

En dan, als die klachten niet binnen 1a2 dagen vanzelf verdwijnen, (hij heeft soms een paar mindere dagen waarvan hij zonder hulp goed herstelt)
direct beginnen met Abler. Supplementen doe ik niet meer. Het is voor Tweet toch echt de omeprazol die goed werkt.

In eerste instantie lage dosering, en afhankelijk van het resultaat blijft hij op lage dosering of ga ik wat omhoog.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:22

lans gaat ook goed. naast de maagproblemen had hij erg last van zijn darmen. ik geef nu de maagcomp of de ulser tonic net wat ik in huis heb en sinds twee weken voor zijn darmen algea vitalis en dat werkt echt super.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:59

Chesss schreef:
lans gaat ook goed. naast de maagproblemen had hij erg last van zijn darmen. ik geef nu de maagcomp of de ulser tonic net wat ik in huis heb en sinds twee weken voor zijn darmen algea vitalis en dat werkt echt super.

Wat zijn de effecten van algea vitalis?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:08

Het stimuleert de voedingsopname en bind de schadelijke toxines. Het is een kuur maar je kan het ook blijvend blijven geven. iAls een paard een tekort aan vitamines oploopt terwijl deze in de voeding wel voldoende aanwezig zijn,kun je beter zorgen dat het paard deze wel opneemt,en ze niet supplementair toevoegen. Vandaar dat algaevitalis geen vitamines bevat.
Het bevat oa magnesium fosfor,zink koper jodium .een scala aan omegevetzuren ,waaronder omega3.
Hierdoor stijgt de biologischebeschikbaarheid van bv vit e,en sylenium met 30%.
Belangrijk is dat het bloed gezuiverd wordt waardoor deze stofjes ook daadwerkelijk bewaard kunnen worden,en niet via de urine het lichaam verlaten.
Hierdoor stijgt het zelfherstellend vermogen enorm.
Algaevitalis op zich heeft dus geen genezende werking,maar verhoogt de weerstand dusdanig dat het het paard instaat stelt zichzelf (indien mogelijk,want wat echt stuk is is stuk )te herstellen .
In de sport resulteert dit oa in een latere verzuring,en een sneller herstel,waardoor het paard er conditioneel beter voorstaat.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:13

En wat zie jij bij je paard aan verandering(en)?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:19

Vanaf dag drie heeft ie echte mestballen, geen water mee langs de billen en natte scheten.
Hij is elke dag vrolijker, meer uit zijn cocon, en heeft duidelijk veel minder last van zijn darmen. Met rijden gooide hij mij altijd op links, en moest die een keer of vier a vijf mesten das veel minder geworden. Qua vacht zie ik dat ie nu dieper in zijn kleur komt en zijn buik en billen ontspant. Hij had wel eens de neiging bij veel darmkrampen dat ie zijn billen aankneep. Hij is ook losser op zijn lijf. Gisteren controle gehad van de dierenarts en die was erg enthousiast. hij laat zijn achterbenen ook veel minder hangen, plaats ze makkelijker onder de massa. na ongeveer een maand zou je ook toename in conditie moeten gaan merken. dus ben heel benieuwd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:40

Een korte vraag: wanneer bij stress, veranderingen, medicatie, er weer iets lijkt op te spelen en je wilt abler inzetten.
Hoeveel en Hoelang geef je dat dan?
En hoe zit het dan met de melding dat het na gebruik kan vergergeren door explosieve toename van maagzuur?
Is het dan niet contra productief?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:42

Ps: even nog een vraag voor degenen bij wie het met weidegang zo goed gaat. Is het niet DE oplossing om naar een 24/7 buiten en continue ruwvoer situatie te gaan? Zou dat geen permanente verbetering geven?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:25

Ninx schreef:
Een korte vraag: wanneer bij stress, veranderingen, medicatie, er weer iets lijkt op te spelen en je wilt abler inzetten.
Hoeveel en Hoelang geef je dat dan?
En hoe zit het dan met de melding dat het na gebruik kan vergergeren door explosieve toename van maagzuur?
Is het dan niet contra productief?

Daarom moet je het geleidelijk afbouwen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:26

Ninx schreef:
Ps: even nog een vraag voor degenen bij wie het met weidegang zo goed gaat. Is het niet DE oplossing om naar een 24/7 buiten en continue ruwvoer situatie te gaan? Zou dat geen permanente verbetering geven?

Bij sommige paarden is dat niet voldoende, helaas.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:39

Ninx schreef:

Vorige zomer heb ik Cas 24/7 op de wei gezet. Helaas ging het toen juist achteruit met hem. Ik denk dat het hem te veel energie koste, en hij ging weer tandenknarsen met rijden... Terwijl hij daar nou net mee was gestopt toen hij alleen overdag op de wei stond. Toen maar weer terug naar het 'overdag-land'
Deze zomer dus er voor gekozen om hem alleen van 12 tot 18u op de wei te zetten, en hij doet het super!!

Helaas hebben wij in de randstad geen (tot zeer weinig) mogelijkheid voor weidegang in de wintermaanden....
Ander zou ik hem zeker weten ook in de winter een aantal uren per dag op de wei zetten