[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:18

Ja bij mij gaat het goed! Vanmiddaf de laatste scheppen ventipulmin gegeven, morgen het laatste beetje antibiotica en dan is alles op!
Tijdens het rijden hoest hij niet meer maar briest wel veel, dus dat is een goed teken want dan komt het slijm allemaal los, daar hebben ze me voor gewaarschuwd.
Ik ben blij als het na morgen weer klaar is met de medicatie.

Hierboven noemt iemand dat je je paard even moet temperaturen, dat deze verhoogd kan zijn met een virusje of ontsteking. Pino had een hoge luchtweg infectie en keelontsteking maar had niet eens verhoging, dus het wil niet altijd wat zeggen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:13

Klopt Maikeltje. Die van mij staat voor t eerst in een buitenstal, vind het zo lastig nu met dikte van dekens. Dat vind ik in een binnenstal toch makkelijker

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:20

Ik ga volgende week toch maar de dierenarts bellen voor een afspraak.. Pony trok vanavond een sprintje naar mij toe van zo'n 100 meter en was daarna aan het hoesten en briesen.. Het zit me toch niet lekker..

Ik denk dat ik gelijk naar de kliniek ga met haar voor een bronchoscopie. Jullie weten er vast meer vanaf dan ik, wat kost zoiets ongeveer?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:37

Ik heb de rekening nog niet binnen en als ik hem binnen heb durf ik de envelop niet open te maken hahaha! Ik had het vantevoren gevraagd en ze zeiden 200 euro maar daar zit dan denk ik nog geen verdoving en werkuren bij. Ik vond het meevallen als het klopt wat ze zeggen. Het is verstandig om een scopie te doen want ik heb die keuze ook gehad en koos ervoor om eerst prednison te proberen, wat dus niet geholpen heeft dus dat is ook zonde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:08

Endoscoop denk rond de 80. Consult erbij, eventueel sedatie, medicatie, bal spoeling.... bij elkaar niet heel goedkoop. Maar met een infectie en antibiotica is ook niet goedkoop :-) Mocht je het precies willen weten kan ik van het weekend wel even de rekeningen nakijken.

Mijn vos hoestte vandaag een paar keer echt heel naar. Ze is niet echt een hoester ondanks de problemen en deze kreeg ik plaatsvervangende keelpijn van, en ze wilde daarna ook direct uit de plassen in de bak drinken :(:) Ze was behoorlijk heet, maar na een half rondje bak ging ze weer terug naar stap omdat ze niet echt op adem was en dan weer een hoest dwars zat. Even wat beter in de gaten houden. Deze week is het wat lastiger blijkbaar :(:)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:52

Onze dierenarts kon de endoscopie bij mij op stal doen, echt ideaal! Ik was 86 euro kwijt voor de endoscopie. Maar idd consult, voorrijkosten etc.. Dat maakt het allemaal duur. Ben wel echt heel blij dat ik toen de keuze gemaakt heb, kon zo eindelijk eens zien wat er aan de hand was en gericht behandelen! Kan het iedereen aanraden :)

Beterschap allemaal!
Ben een beetje bang voor de wintermaanden.. hopelijk gaat het allemaal goed komen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:46

Ik was voor het totaalplaatje een kleine 300,- kwijt op onze kliniek. Hij hoefde niet gesedeerd te worden, wilden ze ook liever niet doen omdat t beeld dan minder is oid, kreeg prednisolon, ventipulmin en antibiotica mee.

Hier na gister longeren niet meer gehoest. Ben erg benieuw hoe het vandaag met rijden gaat, maar wil dus even een galoptraining gaan doen. Als er nog slijm zit, dan is hij wel snel aan t hoesten. Ultieme test of het een verkoudheid was of toch de stof.

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:30

Hallo allemaal,

Zijn jullie al lang bezig met jullie paarden om ze weer slijm / hoest / pomp vrij te krijgen?
Hieronder even mijn verhaal.
Laatst bijgewerkt door Buffelmans op 19-11-16 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:31

Hallo,

Ik en op zoek naar echte ervaringen met een Dampig / COPD paard / Bronchitus, zowel de goede verhalen als de slechte.

Mijn paard had in december een zware longontsteking, de veearts wist niet of hij hem eruit ging krijgen. Dat is dus wel gelukt met 4 dagen achter elkaar injecties geven en Ventipulmin siroop. Daarna klonk hij niet dampig. Vanaf januari tot begin mei ging het af en aan en heeft hij tussendoor nog een paar keer Bronchiespasme gehad (allergie/astma aanvallen). Als hij zo een aanval had dan kreeg hij weer Corticosteroiden ingespoten en dan ging het weer. Vanaf maart op vlas gezet en geen aanvallen meer, maar je bleef vanaf toen wel licht pompen zien (na knijpen). In juni hebben we toen besloten om het te proberen met Prednison capsules, (1 capsule is voor 150kl en ik denk dat mijn Fjord rond de 500 weegt). Eerst 2 weken lang 1 capsule elke dag, daarna 1 capsule om de dag en dan moest ik kijken tot hoe ver ik dit kon uitbouwen. Dat werkte niet voldoende, toen zijn we uiteindelijk uitgekomen op 2 capsules om de 3 dagen. Maar je zag niet heel veel verschil. Het werd zomer en de warme dagen had hij het uiteraard moeilijker. Toen de Prednison capsules op waren ergens in september ben ik daar mee gestopt omdat er geen verschil te zien was. In augustus had hij weer een aanval, veearts er bij gehaald injectie Ventipulmin en Corticosteroide gehad en het ging weer wat. De laatste maanden hoor je zijn ademhaling ook piepen/hijgen maar neusgaten zijn dan rustig. De hele maand september heeft hij dag en nacht buiten gestaan, maar je zag niet echt verschil met wanneer hij voor de nacht naar binnen gaat. Bij ons op stal gaan de paarden om 8 uur naar buiten en tussen 17 en 18 weer naar binnen. Vanaf oktober ging die van mij ook weer naar binnen voor de nacht omdat het toen stormde hier. Hij heeft geen schuilstal in zijn paddock, en regen en harde wind zijn ook niet goed voor hem dus kiezen uit 2 kwade en naar binnen weer. Op 11 november hadden we wel een diepte punt, hij stond enorm te pompen zo erg had ik het nog niet gezien. Hij heeft toen weer injectie Cortiscosteroide gehad en 13 november een herhaling. Op dinsdag 15 november stond hij al weer best te pompen, de injectie was weer uitgewerkt. 14 November veearts laten komen hij stond enorm te pompen en ik had het idee om hem in te laten slapen. Ik vind het vreselijk dat hij benauwd is en al helemaal wanneer hij een aanval heeft. De veearts heeft toen weer injectie Corticosteroide en Ventipulmin gegeven. De volgende dag stond hij er geweldig bij, geen pompje te zien, ben alleen vergeten te luisteren naar zijn ademhaling helaas. Maar goed de reden dat het die dag zo goed ging is natuurlijk alleen maar door die injecties. Donderdag ochtend veel verhalen gelezen van Dampige/COPD paarden waar het na een Bronchoscopie weer goed mee ging. Zijn wel allemaal oudere verhalen (rond 2010). Ik ga nu maandag met hem naar de kliniek om een Bronchoscopie te laten doen om te kijken of de longblaasjes stuk zijn of dat het slijm is en ze nog wat kunnen doen. Hopelijk krijg ik daar wat positief nieuws en kunnen we ook nog een longspoeling doen en hem de juiste medicatie gaan geven.

Waarom ben ik niet eerder naar de kliniek gegaan zal je denken. Mijn veearts zei dat als deze injecties niet voldoende werken en Prednison capsules niet dat je dan uit behandeld bent. Ik had woensdag een andere veearts en die vroeg ik er nog een keer naar. Zij liet vallen dat veel paarden goed op medicatie reageren als je verder laat onderzoeken. Maar omdat ik dat geld eigenlijk niet heb en dat eigenlijk niet kan laten doen dat ik moest inslapen. Ja als je geen geld hebt moet je geen paard nemen, daar zit ik ook niet op te wachten. In januari ben ik mijn werk verloren en kreeg in ene de helft inkomsten nog en december heel veel tegenslagen gehad.

Ik hoop dat jullie met mij eerlijke ervaringen willen delen, dus ook de slechte afloop en hoe het allemaal gegaan is. Ik probeer een reëel beeld te krijgen voor mezelf.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:10

ik heb hier een tinker die eigenlijk wat hetzelfde heeft als jou fjord. vorig jaar augustus een 6 jarige tinker gekocht, die erg hoeste en benauwd was. handelaar wou er niks van weten. is een ander verhaal. paard op kuil en vlas gezet. dierenaerts erbij en 2 weken op ventulpulmin gehad. daarna doorverwezen. ben met haar naar de kliniek gegaan. en longfunctietest gedaan. diagnose was obstructieve chronische bronchitis. ook spuit corticosteroiden gehad met ventupulmin..en een week later weer een spuit.al met al was het toen eind novermber. zat ook heel veel slijm en ze moest goede conditie opbouwen en aan het werk om het slijm eruit te krijgen. de hele winter is het goed gegaan. stond nog steeds zoveel mogelijk buiten en op vlas en kuil. half mei, begon ze weer te hoesten en te pompen. weer corticospuiten en ventupulimin. sloeg niet aan ze reutele ook erg en als ze gras had was ze nog benauwder dan ze al was. heb eerlijk gezegd een zware zomer gehad. met slapeloze nachten. toen geprobeerd te puffen met een inhalator. met flixotide en ventolin word ook voor mensen met astma gebruikt. ook omdat de bijwerkingen kleiner zijn met die corticosteroidenspuiten heb je kans op hoefbevangheid. september 3 weken gedaan zag niet echt verschil.maar het weideseizoen liep af en pollenseizoen/hooikoorts seizoen ook. dus had de hoop dat het beter zou worden. nu deze seizoenen over zijn is ze niet meer zo benauwd als in de zomer. ben nu weer aan het puffen.en is iets beter maar nog niet zoals het moet zijn. conslusie is eigenlijk: zij is ergens allergisch voor, zegt da ook steeds. we weten niet wat. zolang de allergie in de buurt blijft. geven de corticospuiten en prednison eigenlijk niks. we moeten eerst de oorzaak eerst vinden, maar hoe vind je dat als je alles al hebt veranderd? ze is niet zo benauwd als van de zomer, maar ze heeft me veel kopzorgen en slaploze nachten bezorgd. niet dat zij daar wat aan kan doen. 1 tip. je kan beter je paard laten behandelen bij een kliniek dan bij een gewone dierenarts. want de kliniek heeft er meestal meer verstand van en op het einde van de rit ben je dan goedkoper uit. ik wil je heel veel sterkte en succes wensen en als je nog vragen hebt dan kun je me altijd een pb sturen :)oh, ja dampigheid is blijvend en dat kunnen ze zien door middel van een longfunctietest

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:45

Dank je wel voor je reactie OleJon. Bij de jouwe is het dus ook al een tijd. Ja had ik maar eerder naar een kliniek gegaan dan had ik de schade misschien wat in kunnen perken. Kan mezelf ook wel elke dag 8)7 |o . Mijn veearts weet dat ik door de tegenslagen en werk verlies geen geld heb voor de kliniek en ik denk dat hij daardoor heeft gezegd dat er verder dan de injecties niks aan te doen is. Maar ik had woensdag een andere en die bleef een beetje vaag op mijn vraag, dat was van ja als je geen middelen hebt moet je euthanasie doen....... veel paarden reageren goed op de medicatie..... Ik heb een beetje uit haar antwoord de conclusie getrokken dat: Omdat ik geen geld heb mijn paard moet laten gaan, maar als je naar een kliniek gaat dat ze dan wel verdere kunnen kijken en misschien nog wat kunnen doen. Hele nacht wakker gelegen en boos en verdrietig dat ik hem toch niet kan laten inslapen alleen omdat ik geen geld heb nu? We moesten woensdag nog eten na het bezoek van de veearts, ik was echt kotsmisselijk ervan. Heb uiteindelijk wel een beetje gegeten, maar de rest van de avond het gevoel gehad dat het er weer uit zou komen. Ik ben er echt naar van. Ik heb nu iemand die ervoor heeft gezorgd dat ik in ieder een Bronchoscopie en als het nog zin heeft een longspoeling kan doen. Wat ik wel veel lees bij andere is dat zij nog kunnen rijden. De mijne had hiervoor al geen topconditie maar kon prima buitenritjes doen, stukkie crossen, in de bak met zijn vriend racen.... Vanaf de longonsteking bijna niks meer. Vanaf april staat hij stil, als hij met zijn vriend los in de bak was geweest was hij compleet buiten adem, heeft hij even gerold of gelegen staat hij flink te pompen maar dat zakt later weer weg naar licht blijven pompen. Ik heb vorige maand toch weer geprobeerd te wandelen met hem, maar 10 minuten was eigenlijk al te veel. Dan gaat hij zelf stilstaan en wil niet verder lopen en staat weer erger te pompen. Hij is ook te zwaar, altijd al geweest, maar krijg het er gewoon niet af. Maakt ook niet uit hoe weinig hij eet, krijg het er niet af. En nu ik hem niet goed kan laten bewegen lukt het helemaal niet.

Wat mij nog een beetje hoop geeft is dat er regelmatig paarden dampig waren verklaard maar dat het alleen slijm was wat in de longen vast zat en niet de longblaasjes die stuk zijn. Heb al wel begrepen dat je eigenlijk als ze gaan hoesten met rijden moet doorrijden omdat ze dan het slijm er uit werken? Alleen op de momenten dat hem met rijden hoorden hoesten klonk het meer als droge hoest en wam er niks uit. Je hoort hem wel altijd reutelen... Als ik eerder naar de kliniek had kunnen gaan was ik waarschijnlijk een stuk minder geld kwijt geweest dan nu. Of hetzelfde maar dan een beter resultaat. Die puffer.... heb jij die van de kliniek gehad? En ik vraag me af, hoe zorg je dat een paard het goed inhaleert? Wat ik begrepen is dat je een babymasker over een neusgat zet en dan de puf geeft. Maar wij mensen moeten dan diep inhaleren, hoe krijg je dat bij een paard voor elkaar? En hoe heb je het aangeleerd? Die van mij is echt enorm koppig en wat hij niet wilt gaat ook niet gebeuren (maar dat herken je vast wel).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:02

Buffelmans schreef:
Dank je wel voor je reactie OleJon. Bij de jouwe is het dus ook al een tijd. Ja had ik maar eerder naar een kliniek gegaan dan had ik de schade misschien wat in kunnen perken. Kan mezelf ook wel elke dag 8)7 |o . Mijn veearts weet dat ik door de tegenslagen en werk verlies geen geld heb voor de kliniek en ik denk dat hij daardoor heeft gezegd dat er verder dan de injecties niks aan te doen is. Maar ik had woensdag een andere en die bleef een beetje vaag op mijn vraag, dat was van ja als je geen middelen hebt moet je euthanasie doen....... veel paarden reageren goed op de medicatie..... Ik heb een beetje uit haar antwoord de conclusie getrokken dat: Omdat ik geen geld heb mijn paard moet laten gaan, maar als je naar een kliniek gaat dat ze dan wel verdere kunnen kijken en misschien nog wat kunnen doen. Hele nacht wakker gelegen en boos en verdrietig dat ik hem toch niet kan laten inslapen alleen omdat ik geen geld heb nu? We moesten woensdag nog eten na het bezoek van de veearts, ik was echt kotsmisselijk ervan. Heb uiteindelijk wel een beetje gegeten, maar de rest van de avond het gevoel gehad dat het er weer uit zou komen. Ik ben er echt naar van. Ik heb nu iemand die ervoor heeft gezorgd dat ik in ieder een Bronchoscopie en als het nog zin heeft een longspoeling kan doen. Wat ik wel veel lees bij andere is dat zij nog kunnen rijden. De mijne had hiervoor al geen topconditie maar kon prima buitenritjes doen, stukkie crossen, in de bak met zijn vriend racen.... Vanaf de longonsteking bijna niks meer. Vanaf april staat hij stil, als hij met zijn vriend los in de bak was geweest was hij compleet buiten adem, heeft hij even gerold of gelegen staat hij flink te pompen maar dat zakt later weer weg naar licht blijven pompen. Ik heb vorige maand toch weer geprobeerd te wandelen met hem, maar 10 minuten was eigenlijk al te veel. Dan gaat hij zelf stilstaan en wil niet verder lopen en staat weer erger te pompen. Hij is ook te zwaar, altijd al geweest, maar krijg het er gewoon niet af. Maakt ook niet uit hoe weinig hij eet, krijg het er niet af. En nu ik hem niet goed kan laten bewegen lukt het helemaal niet.

Wat mij nog een beetje hoop geeft is dat er regelmatig paarden dampig waren verklaard maar dat het alleen slijm was wat in de longen vast zat en niet de longblaasjes die stuk zijn. Heb al wel begrepen dat je eigenlijk als ze gaan hoesten met rijden moet doorrijden omdat ze dan het slijm er uit werken? Alleen op de momenten dat hem met rijden hoorden hoesten klonk het meer als droge hoest en wam er niks uit. Je hoort hem wel altijd reutelen... Als ik eerder naar de kliniek had kunnen gaan was ik waarschijnlijk een stuk minder geld kwijt geweest dan nu. Of hetzelfde maar dan een beter resultaat. Die puffer.... heb jij die van de kliniek gehad? En ik vraag me af, hoe zorg je dat een paard het goed inhaleert? Wat ik begrepen is dat je een babymasker over een neusgat zet en dan de puf geeft. Maar wij mensen moeten dan diep inhaleren, hoe krijg je dat bij een paard voor elkaar? En hoe heb je het aangeleerd? Die van mij is echt enorm koppig en wat hij niet wilt gaat ook niet gebeuren (maar dat herken je vast wel).

Meid, jij doet wat je kunt. en doorijden met een hoest is maar net wat voor hoest het is. rij wel op haar in de zomer kleine stapritjes. en nu wat meer draven. want lichte beweging is wel goed. voor de doorstroming in de longen. krijgt de fjord ook nog hooi? ik heb zelf een paardenpuffer gekocht. maar je kan net zo goed een babyinhaler bij de apotheek halen. dat scheelt heel wat euries. in het begin liet ze het niet echt toe. mijn man hield haar dan vast. nu weet ze dat ze wat lekkers krijgt na de tijd. en kan het nu alleen doen. ja of ze goed binnenkrijgt kan ik niet goed checken ik hou hem 2 minuten op de neusgat en sluit hem bij het neusgat goed af. heb in 1 hand de puffer en de andere hand hou ik haar aan het halster vast. komt er ook snot los bij de fjord? en hoelang staat ze overdag buiten? krijgen de buurpaarden ook hooi?

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:49

Ja de buurpaarden krijgen droog hooi en staan op stro..... Die van mij heeft heel lang kuil gehad maar daarmee zag je ook geen verschil. Mijn paard is wel van stalgedeelte veranderd. Hij stond eerst in de grote stal met 14 boxen en nu met 5 boxen en een raampje altijd open en de deuren ook wijd open (alleen niet met storm ivm de deur er dan uitgetrokken wordt). In dit gedeelte is het van de zomer ook veel koeler dan in het andere gedeelte. Alleen staat hij nu ondeer de hooizolder, heb de veearts laten kijken maar die zag daar geen nadeel in omdat de planken strak tegen elkaar zitten. Het is ook geen hooizolder waar elke dag op gelopen wordt meer 1x per week. En dan worden de balen meestal naar overdag naar beneden gegooid als de paarden buiten zijn. De boxen van de buurpaarden worden in de ochtend gemest en hoogsten tegen de middag opgestrooid. Vanwege het afvallen geeft de stalbaas nu weer een tijdje graszaadhooi maar dat is veel schoner dan het andere hooi. Maar ga toch maar vragen of hij weer op kuil kan. Zag vorige keer wel dat ze hem toen weer kuil hadden gegeven. In de paddock krijgt hij nu weer droog hooi maar voor de zomer was dat ook kuil. De paarden gaan om 8 uur naar buiten en tussen 17 en 18 worden ze binnen gehaald. Alleen als het echt heel erg slecht weer is gaan ze heel soms eerder naar binnen maar dan moet het wel echt de hele dag regenen en stormen. En in dat geval is het dan meestal rond 15.30/16. uur dat ze naar binnen gaan. En hoeveel keer per dag moet je puffen? Of gebruik je het zoals bij mensen wanneer je het nodig hebt.

Wat betreft snot, nee nu niet soms wel. Hij heeft bij vlagen snot, heb het nu al een tijd niet gezien. In het begin wel heel erg, toen kwam je de vlatsen tegen in de box.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:56

onsmakelijke vraag mischien, :D maar wat voor kleur heeft het snot? hooi is niet bevordelijk. of je kan het nat maken maar dan zou ik toch voor kuil kiezen. hooi kan funest zijn wat dat betreft en een box onder de hooizolder ook. kan je niet van box ruilen met iemand? puffen moet 2 keer per dag. smorgens flixotide en savonds ventolin. beide 6 pufjes. en je moet de aerosel hebben. dat zijn soort spuitbusjes.
niet de capsules. want dat is poeder. mensen met astma of zo. gebruiken die dingen dagelijks. omdat ze na gebruik hun mond moeten spoelen. een paard mag maar tot 2 of 3 weken achter elkaar puffen. omdat die zijn mond na de tijd niet kan spoelen. anders hebben ze kans op schimmelinfectie in de keel.

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:12

Nou daar vraag je wat over de kleur.... Met de longontsteking was het echt geel/groen. Wat ik nu af en toe zie is meer doorzichtig volgens mij. En soms maak ik de binnenkant van zijn neusgaten schoon en dan haal ik wat bruinig/grijs pullen uit. Van box ruilen is lastig, het gedeelte waar ik nu sta is allemaal onder de zolder. De grote stal is in de winter vaak de deur dicht of op minimale kier. De 1ste box in die stal heeft wel een luik, maar die mag alleen in de zomer open ivm buurpaarden. Er is nog een stalgedeelte maar daar is ook de stro opslag. En daar pakken mensen in de avond ook stro, staan het lekker uit te schudden en eventuele schimmelstukken er af te halen. Dat leek me helemaal slecht. Hij heeft daar 2 nachten gestaan, de stalbaas had een box tegenover de deuren gemaakt en die zou dan altijd wijd open blijven. Hij vondt het een ramp daar, super gestresst en chagrijnig(wat niks voor hem is). Toen is hij verhuisd naar deze box en dat ging heel lang goed. (in ieder geval geen aanvallen meer) Ik heb hier helaas ook niet echt iets waar je een schuilstal kunt maken en 24/7 buiten kunt blijven. Is hier ook kleigrond, dus in de winter bagger helaas. Er wás een paddock paradise enigzins in de buurt maar die is helaas gestopt. En wat ik daar een nadeel vond is dat er niemand woont en er dan het grootste gedeelte en vooral vanaf de avond geen toezicht is. Dat vind ik dan toch wel eng ivm aanvallen en rare mensen die wat willen doen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:54

doorzichtig snot is op zich wel goed volgens mij, beter dan het groen/geel. is er verder niks veranderd sinds hij in die laatste box stond :\ ander krachtvoer of zo? of krijgt hij appels? heb je zijn tempratuur eens gemeten?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:44

Bij mijn pony is het wel zo dat als ze in aanraking komt met droog hooi of stro, ze meteen terug gaat hoesten en benauwd wordt. Zelfs het voordroog week ik voor haar. Dus als je kunt voorkomen dat ze droog hooi krijgt dan zou ik dat zeker doen.
Maar ja, ik heb makkelijk praten want die van mij staat thuis. Zij heeft al twee jaar geen medicijnen nodig gehad (knock on wood) omdat ik alles rigoureus om heb gegooid qua stalmanagement. Ze staan hier alle 4 op krullen ipv stro en als ze overdag met elkaar buiten staan krijgen ze geweekt hooi. Is wel een enorme klus iedere dag maar als ik haar zo goed kan houden dan moet het maar zo.

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:52

Nee volgens mij niet. Hij krijgt in de ochtend een handje biks zal is vragen of ze van voer zijn veranderd. En in de avond een handje Pavo muesli waar kruiden voor de luchtwegen in zit. Wormenmuur en inenting zijn vorige maand gedaan dus denk niet dat het daar nog van komen. Het enige dat ik kan bedenken is het hooi wat hij in de paddock krijgt. Daar krijgt hij in de middag een half plakje "gewoon" hooi. Zal dat weer veranderen in kuil, kijken of dat helpt. En appels krijgt hij niet, penen ook niet meer omdat het begin van het jaar leek alsof hij daar last van kreeg.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:53

Grote kans dat het door het hooi komt.

Hier na een plakje hooi ook meteen problemen.

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:59

Ik hoop ook nog steeds dat er in ieder geval 2 paarden komen die op houtkrul moeten zodat hij daar tussen kan staan. Hooi weken hebben we ook wel gedaan maar dan gooit hij zijn hooibak om en trapt het door de hele stal heen. Al 2 jaar zonder medicijen dat is echt super! Was het bij de jouwe ook zo erg? Ik heb wel hooispray van Silverlinde gebruikt maar misschien wel te weinig. En dat zit niet op zijn ochtend hooi en als ik in de avondbuurt pas kom als ze binnen zijn dan heeft hij ook al wat hooi gegeten voordat er spray opzit. Maar de jouwe had ook nog last van kuil/voordroog? Dat zou het ook kunnen zijn. Dan toch een hooinet zoeken wat wel heel blijft en daar geweekt hooi in doen. Misschien dat dat helpt...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:30

Bij die van mij was het in het begin heel erg, echt knijpen en grote neusgaten en ze had echt zo'n hoest die onderhand uit d'r hoeven kwam. Mijn veearts zei toen: we kunnen wel gaan dokteren maar tenzij je alles aanpast aan haar zul je problemen blijven houden. De vraag is of je die moeite erin wil steken. Dus ik heb alles omgegooid. Ik ben ook zo'n gek die de wei in rent met een regendekentje als ik een donkere lucht aan zie komen. Ze heeft trouwens ook last van zomereczeem, dat hangt met elkaar samen volgens mijn veearts. We hebben haar toen weer op de rit gekregen met sputolysin, prednisolon, ab en ventipulmin. Toen ze opgeknapt was heb ik haar een reinigingskuur gegeven met groene klei en van die druppeltjes erdoor, zo'n pakketje van volgens mij ook de silverlinde. Qua voer heb ik haar op Marstall vito gezet.

Hooispray heb ik ook geprobeerd maar dat deed niks behalve dat het lekker ruikt. Ik dompel het hooi per plak onder in een kruiwagen met water. Daarna leg ik de plakken op een stenenkruiwagen zodat het teveel aan water eruit druppelt. Ik week 's avonds voor de volgende dag. Ik leg er dan een oude dunne paardendeken overheen zodat het wel vochtig blijft anders droogt de bovenste laag weer uit. In de zomer zet ik de kruiwagen onder de overkapping zodat het hooi niet weer uitdroogt door de zon.

De pony is van mijn dochter en ze leste in het begin hier op de plaatselijke manege. Daar ging ze dan onder het zadel heen en wilde dan na de les nog wat drinken. Dus dan zette ik de pony daar eventjes in een stal....met stro. 20 minuten later was de pony weer benauwd dus ook voor heel even werkt gewoon echt niet. Tegenwoordig rij ik met de trailer, dan kan de pony na de les nog even op de trailer staan en dat gaat wel goed.

Mijn veearts zei dat het heel belangrijk was om regelmatig echt beweging te geven om het slijm los te krijgen en haar in conditie te houden. Mensen met COPD krijgen fysiotherapie om dezelfde reden en om de longen zo optimaal mogelijk in conditie te houden.
Bij een acute aanval gaat dat natuurlijk niet en ook zeker niet als ze koorts hebben. Maar die van mijn dochter gaat super, ze rijdt ook wedstrijden dus de pony wordt intensief gereden. Bij ons staat of valt alles met het management eromheen. Twee jaar geleden heb ik haar dus nog een keer een kuurtje sputolysin moeten geven (slijmoplossend) omdat ze dus benauwd was en reutelde doordat ik haar in die stal had gezet voor 20 minuutjes. Dit werkte afdoende gelukkig. Het slijm kwam de volgende dag echt eruit gestroomd, ik wist niet wat ik zag. Maar sindsdien gaat het dus goed hoewel het altijd opletten zal blijven. Het zijn echt zorgenkindjes.

Ik herken je zorgen zo goed, dat je zo misselijk bent omdat je misschien een rigoureuze beslissing moet nemen over je paardje. Ik hoop echt voor je dat je haar nog terug op de rails krijgt :(:)

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:43

Dank je wel Maikeltje, krijg wel weer wat hoop van jouw verhaal. Die Sputysolin? heb ik niet gehad. Als ik het goed heb is Ventipulmin puur om de longen te verwijden, en is dat niet om slijm op te lossen. En hij heeft heel veel Dexamethason ( Corticosteroiden/Prednison) gehad en ik zag iets staan van Rapsodi ofzo. En jij laat je hooi na het weken dus uitdruppen, dat zal misschien ook wel helpen. Als het geweekte hooi voor de avond overdag opdroogt, of in de nacht voor het ontbijt.....hebben ze daar dan ook nog last van. Ik zou denken als het geweekt is dan is het stof er uit dus dan kan het wel, natuurlijk niet dagen laten staan of nog even lekker vegen/bladblazeren. Maar ook dat kan dus al kwaad?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:07

Sputolysin is slijmoplossend, kun je zelf ook bestellen via bijvoorbeeld de paardendrogist.

Ik week het hooi dus niet echt, ik dompel een plak onder, wacht tot de belletjes weg zijn en dan leg ik het op de stenenkruiwagen. Dan wordt het niet zo slap. Als ik het dan voer de volgende dag dan is het gewoon vochtig en niet zeiknat, want dat vinden ze hier ook niet lekker. Buiten voer ik het in grote tractorbanden en op stal krijgt ze een speciekuip. Die laat ze gelukkig netjes staan in tegenstelling tot de jouwe dus :')

Omdat ik het geweekte hooi afdek met een oude dunne paardendeken, is het de volgende ochtend als ik ga voeren nog steeds vochtig.
Gedurende de dag zal het wel wat drogen ja, maar daar heeft ze eigenlijk nooit problemen mee gehad. Als ze op stal niet alles op heeft de volgende ochtend dan haal ik dat wel weg voor de zekerheid.

Wel is het zo dat ze midden in de zomer sowieso op gras staan dus dan hoef ik geen hooi te weken, dan blijft ze dag en nacht buiten. En anders zou ik op 1 of andere manier meer momenten op de dag hooi moeten geven maar dat wordt moeilijk omdat ik (helaas) ook nog moet werken om die fijne hobby te bekostigen :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:11

Ik zou, als dat mogelijk is, eerst alles zo optimaal mogelijk maken voor je paard. Als je merkt dat dat verbetering geeft dan heeft een longspoeling niet zoveel toegevoegde waarde denk ik. Mijn veearts zei: je kunt er duizenden euro's aan spenderen maar als de condities niet optimaal zijn dan is het weggegooid geld. Omdat de oorzaak aanwezig blijft en je paard dan vroeg of laat wederom klachten krijgt. En ik ben het daar wel mee eens, heb het zelf ondervonden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:30

Ik week het hooi ook niet, ik dompel ook onder idd.

Vul een ton met vers water, doe het hooi in een hooinet, dompel het onder, wacht tot alle luchtbelletjes weg zijn en dan hang ik het net buiten op aan het hek. Laat het iets van een kwartier hangen, tot er geen water meer uit druipt en dan hang ik het in haar stal.

Gelukkig heb ik een makkelijke eter, nat of droog maakt haar niet uit.

Hier gaat het nu trouwens super! Pony staat nog wel op stro maar gaat dit weekend verhuizen naar een ander stallenblok waar er minder stof in de lucht hangt en alles staat op houtkrul. Eigenlijk hoest ze al helemaal niet meer met de fenegriek maar vind dit toch fijner. Gelukkig heeft ze het niet heel erg.