[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:13

bedouin schreef:
Hallo allemaal en bovendien heel veel sterkte.
Ik had gehoopt een paardje te hebben staan met een gevoeligheid voor mais maar ik ben een beetje bang dat het toch een allergie is.
De DA gaat vandaag komen en ik hoop dat hij goede raad heeft om het paardje wat verlichting te kunnen geven.
Rondom de staart is het echt 1 grote ramp met dikke korsten!

Nou las ik op Wikipedia het volgende maar met de zoekfunctie vond ik erverder geen berichtgeving in het forum over.

Citaat:
Een andere mogelijkheid van behandeling is om het paard een dubbele dosis enting tegen schimmel te geven. Deze enting wordt gegeven in 2 keer. Tussen beide entingen zit ongeveer 10 dagen. De enting bestaat uit het middel Insol Dermatophyton. Een bijwerking van deze enting is dat de eczeemklachten minder worden of zelfs verdwijnen. 95% van de paarden die deze entingen krijgen heeft baat bij deze behandeling.

Heeft iemand ervaring met het middel Insol Dermatophyton?

Dat ga ik ook eens overleggen met mijn Veearts.
Mijn veearts kwam trouwens aan met de zogenaamde Jansen-methode (??) behoorlijk duur en moet dagelijks gegeven worden maar 80% zou van de ZE 'genezen'.. kan d'r alleen niks over vinden op internet..

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:14

ownee, heb ze net bekeken.
En voor een echte leek zijn ze iets te onduidelijk denk ik.
Omdat ik niet centraal op de manenkam gefotografeerd had.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen idee of ze duidelijk genoeg zijn, en of je echt kunt zien dat het eczeem is..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:38

Nog een paar gevonden.
Je kunt hier trouwens heel goed zien hoe de wond en kale plek op de staartwortel weer dicht is gegroeid. Hij had hevig staan schuren op de trailer (kon bij ons nooit ergens aan schuren, totdat hij dus een keer op de trailer moest ivm verhuizing naar andere wei), heb dat toen met levertraan en af en toe sudocrem gedaan.

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-J6ETWLBB.jpg

onder de buik:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZDYC8SAV.jpg

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FPFCLSR7.jpg

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JEFH6WZD.jpg

en nog eentje waar je de ribbels wel duidelijk kunt zien:

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IVDM37MU.jpg

Je mag ze van mij gebruiken in je presentatie hoor :)

Zolang ze niet in een boekje van de paardendrogist verschijnen _O-

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:09

bedankt voor het antwoord over de tuitdop bij grotere flacon derfen.
ik heb nog 3 proefflesjes staan, maak die op met een spuitje die ik erin stop en volzuig met derfen. ;)
wat een foto"s van de eczeempaardjes, ben echt blij dat ik het nu 2 jaar onder controle heb (en sun kan nergens meer aan schuren,alles staat onder stroom...behalve haar 2 maatjes dan :D )

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:21

happytime schreef:
bedankt voor het antwoord over de tuitdop bij grotere flacon derfen.
ik heb nog 3 proefflesjes staan, maak die op met een spuitje die ik erin stop en volzuig met derfen. ;)
wat een foto"s van de eczeempaardjes, ben echt blij dat ik het nu 2 jaar onder controle heb (en sun kan nergens meer aan schuren,alles staat onder stroom...behalve haar 2 maatjes dan :D )

Goede tip met zo'n spuitje :j ga ik ook doen!
Mijn paardje kan ook nergens aan schuren, maar die krabt zichzelf met zijn achterbeen gewoon kapot in de manenkam en gaat gewoon met de kont op de grond zitten schuren van de jeuk :\

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:01

Peachy schreef:
Rianne87, ze kunnen nog een stuk korter of vind je dat niet mooi?
Ik vind het meestal wel stoer staan van die hele korte manen bij een fjord.
Of je zou de halsdeken een stuk kunnen verbreden zodat de manen meer ruimte hebben.

Misschien moeten ze nog maar korter dan ja...De hals is al al best wel breed als hem nog breder maak dan kunnen de vliegen erin denk ik. Wat een gedoe :P

Als ik die foto's zo allemaal zie:(, jeetje ben blij dat pon niet zo erg meer schuurt.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:31

Hmm volgens mij bestaat de kap die ik zoek niet :( Maar aangezien ze nu haar voorpluk toch aan het schuren is wil ik een kap gaan proberen. Maar ik ben bang dat die gaat draaien of iets dergelijks. Ze staat 24/7 op wei, en ik ben bang dat ze dan door het draad gaat als die kap over dr ogen zakt. Weet iemand een goede?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:35

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:03

Heeft Boett niet zo'n mutsje voor over de oren?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:12

@guushinnik: oh dat lijkt me inderdaad een goede! Blijft dat wel goed zitten? (hoe maak je hem dan vast?) .. Ik zoek inderdaad echt iets dat alleen de voorpluk bedekt (en eventueel de oren)
@tamaryy : Ik ben hem nog niet tegen gekomen op internet!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:21

Ik dacht dat ik een keertje zoiets tegen ben gekomen, maar ik kan het ook even niet vinden. Is zo'n mutsje om geluid te dempen misschien iets? Als dan niet als patroon voor 1 uit eczeemdekenstof? Bevestiging zal je wel moeten aanpassen, die mutsjes hebben nl niet meer dan 1 draadje om de nek als bevestiging (zijn normaal om mee te rijden)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:37

Esther28 schreef:
Jeetje wat een wonden zeg :oo , zo erg heb ik het nog nooit gezien zeg...

Ik vind dit allemaal nog erg meevallen als ik het vergelijk met de pony die onze buurman een aantal jaar geleden had.
Die had het écht heel erg, had werkelijk geen haar meer op d'r manenkam staan, manenkam was dik opgezet, heel dikke ribbels en kloven erop en ze schuurde zich echt tot bloedens toe open, had wonden over de hele manenkam.
Staart was hetzelfde verhaal, onderaan, tussen de billen zaten nog wat lange haren, het deel waar je op kijkt van achteraf was echt kaal en open geschuurd, d'r billen over tot boven op haar kruis bijna.
In de winter had ze net genoeg rust op 4 a 5 cm haar te kweken en net als het weer wat begon te lijken begon het seizoen weer.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:02

@Opisop en kaatje89: Heel erg bedankt voor de foto's. Het zijn goede foto's van verschillende ZE-symptomen. Als iemand nog meer foto's heeft :D

Die kap die GuusHinnik (ik ben een beetje te veel met voetbal bezig, want ik dacht dat er eerst GuusHiddink stond :P), die had Senna binnen no time af. Ook draait die heel makkelijk.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:06

anneliesdj schreef:
Ik vind dit allemaal nog erg meevallen als ik het vergelijk met de pony die onze buurman een aantal jaar geleden had.
Die had het écht heel erg, had werkelijk geen haar meer op d'r manenkam staan, manenkam was dik opgezet, heel dikke ribbels en kloven erop en ze schuurde zich echt tot bloedens toe open, had wonden over de hele manenkam.
Staart was hetzelfde verhaal, onderaan, tussen de billen zaten nog wat lange haren, het deel waar je op kijkt van achteraf was echt kaal en open geschuurd, d'r billen over tot boven op haar kruis bijna.
In de winter had ze net genoeg rust op 4 a 5 cm haar te kweken en net als het weer wat begon te lijken begon het seizoen weer.

stond die wel met een deken op?
Ik zou anders serieus overwegen om een andere oplossing te zoeken (danwel ander thuis, of desnoods in laten slapen), zo'n beestje wordt toch helemaal gek :(:)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:09

Rianne87 schreef:
@ peachy, heb ik al gedaan, als ik ze nog korter maak dan ziet het er niet meer uit.

Het gaat helemaal hangen en dat gaat het helemaal scheef zitten :(

Hier is een foto.

Afbeelding

gel er in?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:05

oei oei oei.. wat een bekende beelden zie ik voorbij komen zeg!
dat met de Fjord; toch nog iets korter knippen bij het stuk van het zadel tot ongeveer de heft van de nek.
dan is de kam denk ik een stuk beter :j
en voorop even net een tikkeltje schuiner afknippen.
het model is wat rommelig,maar qua omhoog staan vind ik het nog best netjes :j
vergeet niet dat door het schuren de structuur vaak heel ruw wordt, waardoor de manen zowiezo niet zo strak zullen staan zoals bij een reguliere Fjord.
wel supermooi dier trouwens!

Hier trouwens een echte countdown, nog 3 weken tot de keuring, en tot nu toe heeft m'n eczemer veeeel manen en staart dankzij een strak regime!

1.5 jaar geleden; korte hakkelige manen en geen voorpluk :=
Afbeelding

d'r Burka de laatste 1.5 jaar
Afbeelding

en lengte van haar manen nu :j
dat hakkelige dunne is er echt mooi uit,ze heeft onwijs dikke manen van ruim een meter lengte en ze heeft zowaar een mooie voorpluk :D
Op de foto EINDELIJK een keer een knot voor ervan kunnen maken <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lowara op 03-07-10 00:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:09

hoe houden jullie paarden het met deze warmte onder hun dekens? Heb de mijne vanavond echt moeten bevrijden, ze stond zo erg te zweten, gewoon zielig!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:17

ze zweten zich een ongans :=
maar ja.. beter dat, dan jeuk.
gewoon zorgen voor goede schaduw plekken in de weide, en ruim voldoende water.
afspoelen doe ik soms, maar niet vaak,omdat ze pas weer hun deken op kunnen als ze helemaal droog zijn ( anders gaat het onwijs jeuken)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:39

nou dan een stille meelezer hier
ik zou wel graag willen weten hoe ik het herken als mijn pony ZE heeft?
Want in dat ze binnen in de stal komt begint ze te schuren
(ik heb haar net 3 dagen hier)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 01:24

Mijn eczeemdeken is naar mijn idee iets te lang. De deken zit prima als ik hem op doe, maar hij zakt naar de staart, waardoor de deken tijdens het grazen strak komt te staan op de schoft. Ik heb de bandjes op de hals al op zijn strakst.
Trekken de meeste dekens zo strak op de schoft?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 01:36

Kom mij hier ook melden. Ik heb zelf geen paard met ZE, maar onze logée ( een haffie) op de wei heeft er last van. Moest bij hem Sputop gebruiken. Dat heeft werkte wel goed, tot deze week. Nu het zo warm is is heeft hij echt schuurplekken bij gekregen. Zijn staart is bijna kaalgeschuurd en onder zijn manen heeft hij wondes. Ga de sputop deze week nog eens op doen ( is ong 2 weken geleden) en hij krijgt binnekort ook een deken op.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 07:40

Kytha schreef:
anneliesdj schreef:

stond die wel met een deken op?
Ik zou anders serieus overwegen om een andere oplossing te zoeken (danwel ander thuis, of desnoods in laten slapen), zo'n beestje wordt toch helemaal gek :(:)

Ons paardje heeft ook een enorm open staart en heeft zn billen erbij opengeschuurd. Ik zal proberen eraan te denken om foto's te maken, of het zomerexceem is ik weet het niet zeker, wel is het in 1 nacht ineens zonder haar en super gevoelig. Een allergie is zeker waar! De DA is geweest en heeft medicatie gegeven, vandaag nog een keer en daarna pas na een dikke week. Wat het middel precies is probeer ik nog te achterhalen. Zijn frans leek ineens minimaal dus bleef ik maar wat uit de buurt om niet als betweter en de vrouw met het internet te boek te staan. Mijn vragen vuur wordt soms als ondervraging ervaren.
Honing zou ik erop kunnen smeren, geitenboter - wat hier zelf wordt gemaakt, of motor olie!
Wie heeft daar van gehoord! :?

Maar om nou dat beestje in te slapen,... ik vind dat een nogal rigoreuze oplossing!
Exceemdekens zijn hier niet te krijgen en zodra hij wat opknapt zullen we een skijken of we hem niet in de kusstreken kunnen verkopen, daar zal het vast beter met hem gaan in de zomermaanden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:39

Mindim schreef:
Mijn eczeemdeken is naar mijn idee iets te lang. De deken zit prima als ik hem op doe, maar hij zakt naar de staart, waardoor de deken tijdens het grazen strak komt te staan op de schoft. Ik heb de bandjes op de hals al op zijn strakst.
Trekken de meeste dekens zo strak op de schoft?

er zitten op de schouders een paar gespjes?
die moet je strak zetten.dan glijd de deken niet naar achteren toe.
en anders toch te lang denk ik?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:37

Om de geschrokkenen gerust te stellen ;)

die foto;s zijn van vorig jaar van Wisse en Storm.
Die staart van Wisse was kapot geschuurd op de trailer, Storm had zn kont toen geschuurd toen hij bij de buren had ontdekt dat hij aan de drinkbak kon schuren.
Wisse heb ik pas sinds vorig jaar en toen is hij ook nogeens gecastreerd en is hij een paar keer van plek veranderd ivm aankoop, naar africhtingsstal, weer naar ons, wij verhuisd enz enz.
Nu zijn we verhuisd in december en staat hij sindsdien op een vaste plek, zonder gras en vanaf februari al met deken.
Zo zag hij eruit in december:
Afbeelding

En zo ziet hij er nu uit :D
Afbeelding

En bij Storm zie je ook niet dat hij eczeem heeft hoor :D
Afbeelding
Die manen had ik in 2008 nog helemaal kort geknipt omdat hij tegen een boom had staan schuren en er dus een stuk bijna kaal was, dat zag er imo minder mooi uit dan ze allemaal bijna gelijk te knippen. Hij had ze daarvoor al op schouderlengte http://www.mijnalbum.nl/Foto-4LGB87MG.jpg dus deze meneer krijgt weer uberlange manen hoor :D

Gelukkig heb ik het tot nu toe bij Wisse onder controle (Storm is afgelopen winter verkocht, maar is waar hij nu staat ook eczeemvrij), ik ben benieuwd hoe het met Wisse en alle andere eczemers gaat nu de nachttemperaturen zo omhoog schieten!!