Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:44

Melody21 schreef:
Maar geef jij ook Pergolide aan je paard? Of andere medicijnen?

Nee, het is een oud shetje. Ze krijgt geen medicijnen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:55

@ Fargo: mijn dierenarts zei dat ik door Pergolide nu te gaan geven niet kan voorkomen dat hij ooit hoefbevangen wordt of iets anders door de Cushing krijgt. Zij zei dat je er alleen symtomen/kwalen die hij op dit moment heeft ermee kan bestrijden. Dus werkt niet voorkomend.
Of hebben jullie andere meningen van dierenartsen gehad?

Ze heeft ook gezegd dat de hoeveelheid die ze inspuiten met de dexatest zo weinig is dat ze daar niet heofbevangen van kunnen raken?????

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:15

Cynthiar: een garantie heb je niet dat je paard nooit bevangen zal worden. Maar de omstandigheden in het lichaam worden structureel beter op orde gebracht waardoor je paard weer goed tot normaal kan gaan functioneren (in het ideale geval). Je paard heeft meer kans op hoefbevangenheid door de cushing, maar als de cushing onder controle is, heb je naar mijn idee uiteindelijk ook minder kans op hoefbevangenheid tenzij je paard al bevangen was toen je ging behandelen.
Maar stel nu dat we even het slechtste geval nemen en dat je inderdaad niet alles kunt voorkomen (want dat is natuurlijk ook zo) dan is het verbeteren van het leven van je paard:
door betere bespiering, niet meer extra drinken, plassen, zweten, suikerhuishouding en hormoonhuishouding beter op orde, beter verharen, heldere schone ogen, fitter, minder depressief, zelfverzekerder, monterder, weerbaarder en bewegelijker wat mij betreft heeeeeel erg de moeite waard voor je paard.

Al deze dingen komen door het beter op orde brengen van je paard. Veel paarden worden jaren jonger en fitter door de behandeling en krijgen hun oude al vergeten praatjes en geintjes terug.

Veel van de bijwerkingen zoals huid of mondontstekingen, zere voeten, verkoudheden en dat soort ellende kun je voorkomen of verbeteren door structureel aan de weerstand van je paard te werken met supplementen (MSM, echinacea, biomag, provarium breeding) maar ook door hem beweging en juiste verzorging te geven. Tandarts en ontwormingen op tijd, zoveel bewegen als zijn toestand toestaat etc, dat alles zorgt ervoor dat je paard zo weerbaar is als het naar omstandigheden kan. Onze ervaring is dat je je paard dan een zeer leefbaar leven kan geven ALS er geen hoefbevangenheid om de hoek komt kijken.

Het is wat mij betreft de moeite waard om het te wagen, als wij het indertijd niet hadden geprobeerd was Willy er zeker niet meer geweest. Hij is nu nog steeds een van de leiders uit onze kudde op 28 jarige leeftijd. Terwijl hij 3 a 4 jaar terug alleen stond apart van de kudde in de wei en zich zwak en misselijk voelde en toevallen had. Wij stonden verbaasd toen hij weer terug was zoals hij was, met zijn stoere hinnik als hij de rest niet ziet en zijn zwaaiende weer imponerende voorbeen :D :D .

Over dexatest: vlgs mij gebruiken ze inmiddels wel steeds minder van de stof waar het probleem door komt, maar uitsluiten dat je paard er door bevangen wordt kunnen ze nooit voor 100%. Garanties heb je daar jammer genoeg niet voor. DA's moeten dus ook heel goed kijken naar de situatie en de toestand van het paard en zijn historie.

Melody21

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:43

Ik kan een behandeling met Pergolide ook zeer zeer aanraden!
Ongeloofelijk hoe mijn paard nu aan het opknappen is, en ik ben nog maar bijna twee maand bezig.

Volgens mijn hoefsmid verminder je de kans op hoefbevangenheid bij Cushing behoorlijk met het geven van Pergolide. Ook al je paard het (nog) niet heeft .

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:23

@ Fargo: Dank je voor het lange verhaal. Illo heeft nu nog alleen dat zijn vacht zo lang wordt, verder heeft hij wel een harde manenkam, maar op het moment is ie niet dik, maar juist goed op gewicht.
Hij voelt zich goed, is nog regelmatig jolig als ie los gaat met andere paarden en rij nog 5 dagen per week op hem in de bak en buiten. Hij is nog nooit hoefbevangen geweest en dat is ook mijn grootste angst, maar dierenarts zei tegen mij dat bij fjorden en halfingers de kans kleiner is als ze nog nooit hoefbevangen zijn geweest dat ze het worden. ik hoop het maar. Geef hem wel de provarium breeding, magnesium en omega olie. Las in een amerikaans artikel dat omega 3-6-9 zuren ook belangrijk zijn voor Cushing paarden.
hier een foto van vorige week
Afbeelding

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:46

cynthiar schreef:
@ Fargo: Dank je voor het lange verhaal. Illo heeft nu nog alleen dat zijn vacht zo lang wordt, verder heeft hij wel een harde manenkam, maar op het moment is ie niet dik, maar juist goed op gewicht.
Hij voelt zich goed, is nog regelmatig jolig als ie los gaat met andere paarden en rij nog 5 dagen per week op hem in de bak en buiten. Hij is nog nooit hoefbevangen geweest en dat is ook mijn grootste angst, maar dierenarts zei tegen mij dat bij fjorden en halfingers de kans kleiner is als ze nog nooit hoefbevangen zijn geweest dat ze het worden. ik hoop het maar. Geef hem wel de provarium breeding, magnesium en omega olie. Las in een amerikaans artikel dat omega 3-6-9 zuren ook belangrijk zijn voor Cushing paarden.
hier een foto van vorige week
Afbeelding

Als je het in je tekst hierboven over het paard hebt waarvan daaronder een foto staat.....
Sorry...maar ik vind dit paard er wel héél erg dik uit zien.
Zegt je dierenarts dat dit dier niet te dik is of is dat je eigen mening ?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:49

Dit is het paard waar ik het over had maar hij ziet er op de foto een heel stuk dikker uit dan hij in het echt is. Als ik over de zijkant wrijf kan ik zijn ribben voelen. Maar de foto vertekent inderdaad heel erg, dacht ik eigenlijk ook net op het moment dat ik hem plaatste.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:57

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:00

Tja, het maakt mij niet uit hoor maar als ik zo kijk zie ik dikke (vet)bobbels op plekken waar dit niet hoort en dat ziet er voor mij dan uit als te dik.
De foto zal best vertekenen et de werkelijkheid, maar gezien je beschreven problemen lijkt het me toch wel enig aandacht waard.
Als je bij toeval eens de DA aan huis hebt vraag hem/ haar dan eens wat die er van vind.
Tussen wat mensen zelf vinden en lichamelijk (nog)gezond is qua gewicht zit namelijk meestal nogal een groot verschil ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:02

Misschien is dit een beter foto, is van eergisteren.
Hij is ook niet geheel mager, heeft nog wel vet op zijn nek en kont maar op zijn buik voel je zijn ribben, de verdeling is gewoon ongelijk wat door de Cushing komt, maar hij is veel en veel dikker geweest.
Afbeelding

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:15

Als het goed is moet je met zeer lichte aanraking (dus geen lichte druk) de laatste drie ribben sowieso makkelijk/duidelijk kunnen voelen zo heb ik geleerd... en daar ziet het er ook op deze foto niet naar uit.(buiten de op vreemde plaatsen zittende bobbels)

Maar nogmaals, als je DA eens bij het paard is vraag het die dan eens daarna te kijken.
Het is me niet om jou te doen of mijn gelijk te halen (ik denk alleen in het belang van dieren, niet van mensen want daar kan ik toch niet meer overweg) ....maar de meeste "eigenaren" vinden hun dier er goed uit zien , lees .... vinden hun dier niet te dik .... terwijl een dierenarts (of andere deskundige) daar toch meestal heel anders over denkt en dat te dik zijn nu juist een van de belangrijke veroorzakers is van een hoop problemen....
Vandaar dat ik dit even schreef, ik zal me er verder niet mee moeien...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:25

je mag je er wel mee bemoeien hoor! Een mening van een ander kan soms je eigen ogen openen!
Het is inderdaad zoals je zegt met lichte druk, of eigenlijk geen druk kan ik zijn ribben voelen. Ik was zelfs bang dat ie te mager werd! Deze week heeft nog een osteopathe aan zijn buik gevoeld en die zei zelfs dat waarvan ik dacht dat het vet was(aan de onderkant van zijn buik zegmaar waar geen ribben meer zitten) dat dat geen vet was maar vocht.
Ik vind het wel heel moeilijk beoordelen of een paard met Cushing te dik is, doordat het vet ongelijkmatig verdeeld is, want op zijn rug, kont en manenkam zit wel vet.
Dus als zo'n paard heel mager van opzijis maar niet op de bovenlijn wat dan????

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:42

@cynthiar: je paard heeft een cushing/EMS typische vetverdeling. de manenkam is in ieder geval te dik en de vetbobbels op de kont zijn opvallend.

door te pergolide word de ACTH waarde gecontroleerd, waardoor niet meer teveel cortisol word aangemaakt. door teveel cortisol word ook teveel insuline aangemaakt en dat veroorzaakt weer abnormale vetopslaag en insulineresistentie. door de insulineresistentie worden de weefsels in de hoef niet genoeg met glucose verzorgt en loop je kans op hoefbevangenheid.

wat mij betreft dus de moeite waard om bijvoorbeeld pergolide toe te dienen.

dat je bij je paard toch de ribben kunt voelen, ondanks dat hij te zwaar oogt, is typisch voor Cushing.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:25

jackie schreef:
je paard heeft een cushing/EMS typische vetverdeling. de manenkam is in ieder geval te dik en de vetbobbels op de kont zijn opvallend.

Maar het is wel belangrijk je te realiseren dat als het EMS is pergolide niet werkt omdat de oorzaak anders is.
Pergolide werkt wel bij PPID. ( Cushing) bij EMS is met name dieet en afvallen als paard te dik is de remedie. Het kan wel erg lijken op PPID qua verschijnselen maar de oorzaak is echt anders. Daarom is testen zo belangrijk om de juiste behandeling in te kunnen zetten.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:43

Hij is vorig jaar getest en hij heeft Cushing. Dus ik weet waar het van is. maar ik wil het gebruik van Pergolide zo lang mogelijk uitstellen omdat gezegd wordt dat het maar een jaar of 5 werkt. Hij voelt zich op dit moment goed, geef wel de provarium breeding dus dat zal ook wel meehelpen. Hij is nu 22 dus hoop hem nog een aantal jaren van hem te mogen genieten. de Pergolide is mij ook nu nog afgeraden door mijn DA.
heb trouwens deze week een verhaal gehoord van een paardje van 8 jaar die hoefbevangen was, bleek die ook al Cushing te hebben! Schijnt dat hoefbevangen paarden toch op jonge leeftijd al vaak Cushing hebben. maar dat daar eerst nooit aangedacht werd.. Nu dus wel na onderzoeken in Amerika.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:40

Klopt inderdaad dat er ook jongere gevallen van cushing bekend zijn - zo rond de 8 jaar zijn wel de jongsten ongeveer ..

Cynthiar hoe zit verder het met zijn huid en hoeven? Heeft ie wel eens ontstekingen, drinkt of plast hij veel? Is wat gevoeliger op zijn hoeven dan vroeger? Hoe is het met het zweten als hij aan het werk is? Zijn zijn ogen schoon, of traant hij toch makkelijker of heeft hij vaker vieze ogen? En heeft hij nog kuilen of bobbels boven zijn ogen?

Dat zijn vaak dingen die er insluipen en die langzamerhand komen zonder dat je het echt zo door hebt en die samen met het beeld dat hij op de foto's geeft (+ door jouw genoemde langere haar) toch wat mij betreft ook wel aanleiding zouden zijn om toch met pergolide te beginnen. Desnoods echt een lage dosis van bijvoorbeeld halve tablet van 1 mg (dus 0,5mg). Want die vetverdeling en die harde manenkam en vochtophopingen, die wil je kwijt! En die raak je ook weer kwijt met de pergolide!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:06

Met zijn hoeven en huid gaat het goed. Hij plast en drinkt normaal. Heeft nog kuiltjes boven zijn ogen. Heeft al meer dan 1,5 jaar geen last meer van vieze ogen, heeft ie dus wel gehad. Zweten doet hij sinds ik de Provarium breeding ook niet meer abnormaal. Had vandaag in een warme binnen bak gereden en was nieteens heel erg bezweet, een ander paard wat er bij reed was helemaal nat terwijl die alleen gestapt had en ik veel had gedraaft en een paar rondjes galop.
Hij heeft een paar maanden terug wel een lymfeklier ontsteking gehad, maar binnen 2 dagen was het al weer genezen, terwijl de DA had gezegd dat hij nog wel flink ziek zou kunnen worden.
Dus ja dan denk ik dat zijn weerstand nog wel redelijk is. Vind het wel moeilijk om te bepalen wanneer te beginnen met pergolide.
Als je met Pergolide gaat beginnen, moet je dat dan elke dag op het zelfde tijdstip geven? En hoevaak per dag. Ik moet het ook zelf gaan geven dan en dat kan lastig worden als het elke dag op hetzelfde tijdtip moet ivm werk. En personeel laten doen waar ik sta, is niet zo goed idee want die vergeten nogal weleens wat.
Geeft hier nu eigenlijk iedereen Pergolide?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:16

EstherHegt schreef:
Maar het is wel belangrijk je te realiseren dat als het EMS is pergolide niet werkt omdat de oorzaak anders is.
Pergolide werkt wel bij PPID. ( Cushing) bij EMS is met name dieet en afvallen als paard te dik is de remedie. Het kan wel erg lijken op PPID qua verschijnselen maar de oorzaak is echt anders. Daarom is testen zo belangrijk om de juiste behandeling in te kunnen zetten.

daar heb je natuurlijk gelijk in.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:19

Jens krijgt zelfs maar 0,25 mg pergolide per dag! Jens is ook nog jong (+/- 13 jaar) (het tabletje is 0,25 mg dus je hoeft niet te prutsen met door midden breken enzo) hij krijgt elke avond een tabletje door z'n voer (samen met alle andere supplementen). je zou gewoon een tabletje in een stukje appel of wordtel klaar kunnen leggen in een emmertje met een duidelijke tekst er op... misschien kan het personeel het geven... stelt niks voor.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:21

Jens blijft trouwens hele vieze en snotterige ogen houden.... hebben jullie nog tips wat ik hier aan kan doen? (supplementje?)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:58

Spuugt het pilletje niet uit? Weet je zeker dat ie het dan ook binnen heeft gekregen als je zelf niet bij staat?
Over de ogen: elke dag met gekookt water schoonmaken. Ik heb afgelopen zomer bij Illo steeds zo'n vliegending met slierten omgedaan dat hielp enorm.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:07

Ik douw hem Peter achter in z'n strot, houd z'n hoofd wat omhoog en m'n handen wat als een kuipje om z'n mond ... liefst boven de voerbak en niet boven het hooi :')
Anders neemt ie en houd ie het echt niet binnen. Soms dan is het in 1x weg, soms dan moet ik wel 4x opnieuw ... hangt van z'n stemming af.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:43

Ik doe t net als Fargo in een stukje krentenbol....en hij is meestal moeilijk met medicijnen,maar heeft niets door!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:46

Ik deet het eerst in een stuk wotel of appel... maar meneertje is te slim :P hij spugte het zo uit, ook als ik het achter in z'n keel stop.

ik doe nu een beetje water in de voer bak daar gooi ik het tabletje in, dit lost zo op... dan gooi ik zijn voer en supplementen er in en roer het goed...

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:47

Haha, ik deed het ook altijd in een stukje appel.
Ging super! Hij heeft nooit iets door gehad.
Maar nu ik sinds een aantal weken ook magnesium geef doe ik een piep klein
handje muslie, daar de tabletjes en magnesium bij en een beetje vochtig maken.
Gaat ook super! Hij mag alleen geen voer, vandaar dat ik maar een klein handje geef voor zijn medicijnen.
Weet anders niet hoe ik de magnesium binnen moet krijgen...