Melody21 schreef:Maar geef jij ook Pergolide aan je paard? Of andere medicijnen?
Nee, het is een oud shetje. Ze krijgt geen medicijnen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cynthiar schreef:@ Fargo: Dank je voor het lange verhaal. Illo heeft nu nog alleen dat zijn vacht zo lang wordt, verder heeft hij wel een harde manenkam, maar op het moment is ie niet dik, maar juist goed op gewicht.
Hij voelt zich goed, is nog regelmatig jolig als ie los gaat met andere paarden en rij nog 5 dagen per week op hem in de bak en buiten. Hij is nog nooit hoefbevangen geweest en dat is ook mijn grootste angst, maar dierenarts zei tegen mij dat bij fjorden en halfingers de kans kleiner is als ze nog nooit hoefbevangen zijn geweest dat ze het worden. ik hoop het maar. Geef hem wel de provarium breeding, magnesium en omega olie. Las in een amerikaans artikel dat omega 3-6-9 zuren ook belangrijk zijn voor Cushing paarden.
hier een foto van vorige week
jackie schreef:je paard heeft een cushing/EMS typische vetverdeling. de manenkam is in ieder geval te dik en de vetbobbels op de kont zijn opvallend.
EstherHegt schreef:Maar het is wel belangrijk je te realiseren dat als het EMS is pergolide niet werkt omdat de oorzaak anders is.
Pergolide werkt wel bij PPID. ( Cushing) bij EMS is met name dieet en afvallen als paard te dik is de remedie. Het kan wel erg lijken op PPID qua verschijnselen maar de oorzaak is echt anders. Daarom is testen zo belangrijk om de juiste behandeling in te kunnen zetten.