[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:23

Franka_Vosje schreef:
Iwanluver: heb jij al wat gehoord?

Nope... Maar vandaag is de post ook nog niet geweest natuurlijk. Misschien de eigenaar van het andere paard... Dat zou nog kunnen natuurlijk..
Nou ik ben iig erg benieuwd!

Heb jij Franka_Vosje bericht gehad dat je niet mee mocht doen??

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:39

Nee, ik heb me helemaal niet aangemeld.
Omdat ik geen twee paarden met eczeem heb. En ze willen denk ik persé koppels, omdat ze (denk ik) dan een 'controle' paard hebben.
Dus 1 van de 2 krijgt de behandeling en de ander niet (of placebo, zodat de eigenaar het niet weet) en dan kijken of het verschil maakt.
Denk ik.
Want dat is de manier om wetenschappelijk verantwoord onderzoek te doen.

@Marmot: ik vind dat er wel een levensgroot verschil is met Leen Taal. Dat vind ik echt een doorgedraafde solist met een veel te groot ego en overtuigd dat de hele wereld het om hem heeft gemunt. Hij is ook geen dierenarts of zelfs maar iets dat erop lijkt. Het is niet eens een echte paardenman volgens een kennis van ons die hem persoonlijk kent.

Eric Laarakker is erkend paardendierenarts (dus nog net een tandje meer dan 'gewoon' dierenarts) en daarnaast ook holistisch arts.
Nogal een verschil.
Maar ik ben het wel eens met je scepcis op zich...ik geloof ook niet veel meer.
Eerst zien.
Ben wel wijzer geworden nadat ik 1700 euri heb verspijkerd door Novelcure.....
Zonder resultaat....

Ik ga denk ik wel die Culico van Puur natuur proberen. Die verhalen van Oxer hebben me toch wel aardig overtuigd.
Ik heb mij DA ook nog gevraagd en die vond het ook prima om te proberen.
Kan iig geen kwaad.

Ben benieuwd...

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:44

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van het onderzoek.
Eind deze maand komt er al iemand langs om alles uit te leggen en haar manenkam op te meten.

Melody heeft er niet erg veel last van zoals sommige paardjes die heel hun manen wegschuren maar alle beetjes minder jeuk zouden kunnen helpen.

Nyma daarin tegen heeft het wel best erg die grijpt alles aan om te kunnen schuren zo zielig.

Ik heb zoiets van als het helpt is het goed helpt het niet dan proberen we wel weer wat anders.

Ik hou jullie op de hoogte!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:48

Wij hebben wel 3 paarden met zomereczeem op stal, maar konden helaas niet meedoen omdat 2 ervan met Culico-protocol bezig zijn. Ben wel heel benieuwd wat er uit het onderzoek gaat komen, en mooi dat een Bokker hier wel meedoet Lachen

@ikenindi; Deze maand komt mn homeopaate (natuurgeneeskundig therapeut) weer langs, zal ns met haar erover hebben hoe het zit met die afvalstoffen en wat je er het beste mee kan doen (ook qua voer etc). Ook bestaat en Nier-blaas- Compositum en Lever-Compositum ter ondersteuning maar dat had je vast al ontdekt. Ik denk dat je dan eerst even uitslag van bloed moet afwachten... Miss dat er ook kruiden oid bestaan die helpen bij afdrijving van deze stoffen. Ik laat t weten als ik meer weet! Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:09

graag:) ik ga ook eens verder rondvragen...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:39

hier in belgie gaat janssens een nieuw middel tegen zomereczeem testen.
Mijn paard is opgegeven als testdier
volgende week komen ze langs en dan weet ik of ze er mee door mag.
Want tjessy is wel drachtig (eindelijk na drie jaar)
en neem geen risico voor de vrucht.
Ze schuurt erg weinig maar is wel zomereczeem.
Ze kan dus zonder dekentoestanden in de weide en met een beetje smeersel blijft ze van haar manen wel zo goed als af.
Ze zochten paarden met verschillende graad van schuren,en vandaar dat ze door de da ook was opgegeven.
Moest ze geselecterd zijn laat ik wel tijdig een verslag je ervan hier achter.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:13

Zo, vanmorgen is de DA.
Leira lijkt "alleen" een schimmelinfectie te hebben. tindur daarentegen, tsja dat wist hij niet zeker. Heeft kenmerken van luis, maar was absolut niks te vinden wat bewoog of daarop leek. Waren tekenen van schimmel te vinden (dus hij heeft leira idd besmet) en aantal schilferige plekjes. hij heeft dus huidmonsters afgenomen en gaat die onderzoeken. Ben benieuwd wat eruit komt.
Omdat Tindur zo'n jeuk heeftzei hij kan hij wle middel tegen jeuk geven, maar hij wilde liever eerst onderzoeken wat hieruit kwam. Afwachten dus, ben benieuwd!

Wormeninfectie heeft hij idd ook gehad trouwens. Ze worden nu allemaal op korte termijn nogmaals ontwormd.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:39

Ja hoor onze fjordjes zijn ook geselecteerd voor het onderzoek. Het LT gebeuren ligt ook nog vers in mijn geheugen + 1500 eurie in de sloot.... Maar ik heb hier echt een mega goed gevoel bij.

Ik kreeg een hele nette brief met tekst en uitleg en dat ze ook binnenkort langskomen om de manenkam te meten, uitleg te geven over de suplementen ed. Super netjes dus.
Ze scheren alleen een stukje manen weg om het controle punt weer te kunnen vinden van de manenkamp meten... Hebben wij dus 2 fjordjes staan met een hap uit hun mooie boog.. Huilen Tong uitsteken

Maargoed deze maand moeten wij nog beginnen, dus ik zou wel snel een telefoontje krijgen!
Eigenlijk kan ik niet wachten, ik ben nl zeer benieuwd Haha!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:47

Ha mooi!
Krijgen we een aardig clubje hier op bokt...kunnen we het hele gebeuren mooi volgen.
Gefeliciteerd dat je bent geselecteerd! Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:03

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:05

ik heb vandaag ook weer de eczeemdeken opgedaan
er kwamen hier al wat mugjes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:31

wat? hier stikt het er van;)

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:39

Met de wind hier vallen de mugjes gelukkig mee, maar ben benieuwd hoe het gaat als die gaat liggen... Mijn bijrijdpaardje heeft gister nacht voor het eerst haar staart toegetakeld. Mijn pony schuurt nog niet Haha!
Ennn zijn drainage is op (gelukkig al dat eindeloze gedruppel Gestoord ). Vraagje: zou ik ivm met afvaltstoffen na de entingen (in mei) na een aantal weken nog een drainage kuur moeten doen? Of gelden entingen niet als afvalstoffen?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:31

Ik wil dit jaar mijn paard s'avonds binnenzetten, voordat die mugjes actief worden. Dat zal zijn tegen 18.00 uur... doen meer mensen dit en helpt het een beetje???

Ze gaat dan s'ochtends na 7 uur weer naar buiten....
Afgelopen jaar stond ze 24/7 buiten, maar ik merk dat ze tegen 18.00 uur toch echt graag uit de wei wilt omdat ze vreselijk wordt gestoken. Het is bij haar gelukkig nog niet begonnen, maar het zal niet meer lang duren voordat de zomerexceem weer toeslaat.

(Deken is geen oplossing, hier heeft ze een keer vreselijk in vast gezeten en is daardoor kreupel geraakt, dit wil ik niet een 2e keer doen).

Dus graag jullie advies, help het s'avonds binnen zetten van een zomerexceem paard?

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:32

Ik doe denk ik deze week de deken op, dit jaar wil ik toch ook liever vroeger voorkomen dan te laat zijn..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:33

cow girl, vaak zijn die kleine rotkrengen er al voor 6 uur 's avonds dan zit je 's ochtends weer met het probleem, want hoe laat zet je haar dan buiten?

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:37

MelodyT schreef:
Ik las hier laatst wat over een onderzoek naar zomerexceem door erik laarakkers en de faculteit diergeneeskunde utrecht.

Ik had ons koppel ponys opgegeven en heb net een brief gekregen dat we geselecteerd zijn om mee te doen met het onderzoek.

Zijn er nog meer mensen van bokt geselecteerd?

ik heb niet gehoord van dit onderzoek, maar zou ik me er nog voor op kunnen geven? Ik heb er nl wel 2. 1 behoorlijk erg, de ander iets minder, hij schuurt zich niet tot bloedens toe, de eerste wel.

heb je voor mij een link of e-mailadres?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:39

Kinke schreef:
cow girl, vaak zijn die kleine rotkrengen er al voor 6 uur 's avonds dan zit je 's ochtends weer met het probleem, want hoe laat zet je haar dan buiten?

Ze kan om 18 uur binnen gezet worden en om half 8 sochtends naar buiten...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:26

shadowlover schreef:
MelodyT schreef:
Ik las hier laatst wat over een onderzoek naar zomerexceem door erik laarakkers en de faculteit diergeneeskunde utrecht.

Ik had ons koppel ponys opgegeven en heb net een brief gekregen dat we geselecteerd zijn om mee te doen met het onderzoek.

Zijn er nog meer mensen van bokt geselecteerd?

ik heb niet gehoord van dit onderzoek, maar zou ik me er nog voor op kunnen geven? Ik heb er nl wel 2. 1 behoorlijk erg, de ander iets minder, hij schuurt zich niet tot bloedens toe, de eerste wel.

heb je voor mij een link of e-mailadres?

email adres is: staartenmaneneczeem@stehd.nl

de website is http://www.holistischdierenarts.nl/html/frameset.htm

en dan kijken bij nieuws.

Ik zou het gewoon proberen!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:31

Wij hebben hier ook 2 eczemers, zijn ook geselecteerd voor het onderzoek Lachen Ja

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:57

cow_girl schreef:
Dus graag jullie advies, help het s'avonds binnen zetten van een zomerexceem paard?

ja zeker helpt dat.
toen ik de eerste zomer me paardje had heb ik haar ook steeds binnen en buiten gezet. maar je moet het wel voor de schemeing doen en buiten zetten na de schemering. of terwijl : 1 uur voor en 1 uur na zons ondergang.
gr

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:23

kvika schreef:
cow_girl schreef:

ja zeker helpt dat.
toen ik de eerste zomer me paardje had heb ik haar ook steeds binnen en buiten gezet. maar je moet het wel voor de schemeing doen en buiten zetten na de schemering. of terwijl : 1 uur voor en 1 uur na zons ondergang.
gr

Ok, dus eigenlijk moet ik haar voor 20.00 uur binnen hebben staan en na 07.30 uur kan ze weer naar buiten???

Volgens deze link: http://home.hccnet.nl/v.d.horn/weersver ... ergang.htm
Laatst bijgewerkt door cow_girl op 26-03-07 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:25

dankjewel, heb net een mailtje verstuurd

ik zal uiteraard laten weten of ik geselecteerd word

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:26

Ik heb een deken besteld bij Homeovet een maatje XXXS (de kleinste) Hopelijk sturen ze hem gauw op, want dit weer is niet zo geschikt voor eczeempony's!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:48

nee, dan ben je eigenlijk al te laat met de deken op doen...