[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

berijl

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:56

ik heb nog even een vraagje:
Aan het einde van de wintermaanden, als er dus wat minder gras is, zie ik dat mijn luchtzuigertje toch iets wat schraal wordt ondanks dat ie onbeperkt hooi krijgt en met regelmaat nog ff in de weide loopt. In de zomer is hij juist bijna aan de dikke kant. Natuurlijke voeding, gras dus, doet hij `t gewoon het beste op. Maar in de winter is dit beperkt. Hooi eet hij ook heel goed. Maar heeft iemand nog tips om hem in de wintermaanden ook in goede conditie te houden? Hij krijgt naast gras/hooi nu muesli.
Misschien lucerne ofzo??? Ik noem maar wat.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:06

Mijn paard staat vandaag 5 weken op zijn nieuwe stal met overdag weidegangen veel ruwvoer. Hij staat dus sinds 5 weken ook zonder band en het gaat super goed. Hij zuigt al veel minder en alleen nog bij het eten van groentje, fruit en brok. Waar hij eerst stond moest hij met band om staan en als die dan afging was het ook gelijk zoveel mogelijk zuigen. ik denk dus dat je je paard honderden middeltjes kunt geven maar zonder weidegang heb je er niks aan...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:07

weidegang is inderdaad wel een must om enig luchtzuigen te verminderen. zijn ze te druk met grasjes zoeken en eten.
ikzelf merk het ook bij mijn merrie.
als ze op de weide staat, zuigt ze nagenoeg niet, terwijl ze op stal zo 10X per minuut kan gaan zuigen/blurpen de hele dag door.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:40

Bij mij op stal is ook een opfok deel... daar staat een 2-jarige die lucht zuigt. Ik was hier echt enorm over verbaasd...

Paarden staan in een groep in een ruime loop stal, en hebben bijna heel de dag hooi tot hun beschikking. Ze gaan 2 keer per dag een uur de stal uit. Dit zou meer mogen... maar voor de rest zijn de omstandigheden toch goed.

Hebben mensen hier wel eens gehoord van zo'n jong paard wat al lucht zuigt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:34

Er zijn er heel veel die het al doen op die leeftijd.
Heeft dat paard als veulen zijn moeder verloren ofzo?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:32

cano luzerne helpt goed~!
waarschijnlijk word je paard schraal door dat de lucht zij buik al vult door het zuigen en je paard dus al (vol) zit

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:47

geloof niet dat dat het is. Hij eet ruim voldoende en de hele dag door. Maar volgens mij komt de lucht toch helemaal niet in zijn buik?? Ik kan me hier in het topic iets herinneren daarover. Geloof dat anya dat vertelde?!?!

Is luzerne niet prikkelend voor de maag? Zijn er meer mensen met luchtzuigers welke luzerne voeren?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:47

CharlyBrown schreef:
Bij mij op stal is ook een opfok deel... daar staat een 2-jarige die lucht zuigt. Ik was hier echt enorm over verbaasd...

Paarden staan in een groep in een ruime loop stal, en hebben bijna heel de dag hooi tot hun beschikking. Ze gaan 2 keer per dag een uur de stal uit. Dit zou meer mogen... maar voor de rest zijn de omstandigheden toch goed.

Hebben mensen hier wel eens gehoord van zo'n jong paard wat al lucht zuigt

united zoog ook al op zeer jonge leeftijd <1 ws ook een maagprobleem geweest toendertijd.
Nu zuigt die nagenoeg niet, enkel tijdens het eten van meusli/brok.
Op het land zuigt hij trouwens ook, paaltjes en andere paarden moeten eraan geloven. maar dan is het echt minimaal

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:48

cano schreef:
geloof niet dat dat het is. Hij eet ruim voldoende en de hele dag door. Maar volgens mij komt de lucht toch helemaal niet in zijn buik?? Ik kan me hier in het topic iets herinneren daarover. Geloof dat anya dat vertelde?!?!

Is luzerne niet prikkelend voor de maag? Zijn er meer mensen met luchtzuigers welke luzerne voeren?

Ik voer die van mij altijd lucerne bij, van alfa-a
Maar ik merk niet dat hij meer is gaan zuigen? In die tijd is hij zelfs minder gaan zuigen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:49

mijne voerde ik ook luzerne maar die is nu bagger vet dus nu even aleen gras haha,
er zuigen meerdere paarden lucht bij ons op stal die krijgen muesli of luzerne

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:06

Er is (amerikaans?) onderzoek gedaan naar het voeren van alfalfa (lucerne) en luchtzuigen. Schijnt dat paarden die gevoerd werden met alfalfahooi t.o.v. 'gewoon' hooi minder vaak luchtzuigen.
Probleem met de lucerne die je hier in zakken kan kopen is dat daar vaak stroperige / zoete goedjes aan toegevoegd worden om oa stof tegen te gaan. De lucerne in zak ik ook vaak te rijk t.o.v lucernehooi.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:39

Subli heeft ook luzerne zonder melasse.
Luzerne met melasse lijkt mij niet goed voor luchtzuigers.

Luchtzuigers worden inderdaad niet schraal omdat er lucht in de maag komt, want dat gebeurt helemaal niet. Het gebeurt eerder omdat hun spijsvertering niet goed werkt.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:12

Wie heeft er een endoscopie-onderzoek laten doen bij hun zuiger?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:12

Mijn DA heeft het afgeraden omdat dat in Utrecht moet en je paard een tijd nuchter moet zijn. Geen pretje allemaal.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:31

LindyH schreef:
Mijn DA heeft het afgeraden omdat dat in Utrecht moet en je paard een tijd nuchter moet zijn. Geen pretje allemaal.

Waarom heeft jouw DA dat afgeraden? Want na het onderzoek weet je misschien wel of ze een maagzweer heeft? En dan is het misschien geen pretje maar dan kan de oorzaak wel gevonden worden en daardoor misschien het probleem ook?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:39

Omdat je medicijnen en supplementen tegen een maagzweer ook wel kunt geven als je niet 100% zeker weet of je paard wel een maagzweer heeft. Die heeft mijn paard dus ook gewoon gekregen.

Luchtzuigers hebben toch bijna altijd een maagzweer dus daar hoef je niet zo'n vervelend en duur onderzoek voor te doen.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:45

Oke, maar weet je dan hoe je het beste van een maagzweer afkomt?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:51

Mijn paard heeft ontstekingsremmers en Pronutrin gekregen van de DA. En als onderhoud geef ik Maagcompositum.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:18

en hoe reageert jouw paard daarop? Is het zuigen heeel veel vermindert/gestopt?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:24

Het vermindert wel maar stopt niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:35

LindyH schreef:
Subli heeft ook luzerne zonder melasse.
Luzerne met melasse lijkt mij niet goed voor luchtzuigers.

Luchtzuigers worden inderdaad niet schraal omdat er lucht in de maag komt, want dat gebeurt helemaal niet. Het gebeurt eerder omdat hun spijsvertering niet goed werkt.

Hoe kom jij aan deze onzin.
Ten eerste komt er geen lucht in de maag de lucht die een paard inzuigt komt via de neusgaten weer naar buiten.
Ten tweede worden luchtzuigers wel degelijk mager hoor geef hem paar dagen/weken geen eten wedden dat je wat ziet

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:16

Rustig aan Tita... LindyH schrijft ook dat er geen lucht in de maag komt. ... daarnaast schrijft ze dat het vermageren wel misschien dezelfde oorzaak kan hebben als het luchtzuigen. Namelijk een slecht functionerende spijsvertering (bijvoorbeeld door een maagzweer)

Elk paard wordt mager als je hem geen eten geeft ;) dus wat die laatste zin van je toevoegt snap ik niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:59

Het zou kunnen.. dat als ze nog maagklachten hebben, de spijsvertering niet goed werkt. Ik weet het niet. Er staan hier op stal alleen te dikke zeer welvarende luchtzuigers. Dus het hoeft niet. Terwijl mijn niet luchtzuigende jongste paard juist moeilijk op dikte is te houden. Hij stopt met zijn 1.80 alles in de groei.... ;)

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:06

ik heb orlando nu een half jaar geen band meer om en hij zuigt amper nog alleen op stal.. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:13

Kijk wat een ontzettend goed nieuws! Fijn joh!