[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:58

Het lukte mij zo klein ook niet met de pillensnijder hoor. Je krijgt het nooit goed verdeeld. En de ene dag 8mg en de volgend 16mg is nogal een verschil!
Voor mensen wordt pergolide 0,25mg versterkt. Met een beetje geluk werkt je da mee en schrijft hij dat voor. Daar kun je dan mee naar de apotheek. Is ook veel goedkoper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:47

Ik kreeg het wel voor elkaar; ik deed het halve pilletje doormidden en dan legde ik het 1/4e pilletje niet helemaal onderaan (wat toeloopt in mijn pillensnijder) maar wat meer in het midden van dat driehoekje, lukte toch best goed over het algemeen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:00

Bij mij gaat dat ook goed hoor :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:06

Lukte bij mij ook.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:52

De mijne is ook zo goed aangekomen van Compact gras.

Ik zou inderdaad proberen om pergolide pillen van 0,25 mg te krijgen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:55

Wat geven jullie voor extra eiwitten bij schrale cushingpaarden zonder bespiering?
Ik voer wel wat luzerne bij, maar dat krijgt hij moeilijk weg en ik zou hem graag weer wat meer spieren zien krijgen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:10

Voor extra eiwitten kun je sojaschroot voeren tot 350 gr. per dag voor volwassen paard van 600 kg.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:15

Bedankt voor de tip! Waar kun je dit kopen? Ik zit even op internet te speuren, maar kom zo snel geen leveranciers tegen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:21

Heb je voederleveranciers in de buurt die ook koeien eten,verkopen? Soja schroot wordt vooral aan koeien gegeven. Ik geef het ook en is een goed product om bij te komen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:24

Iedere voerleverancier die een beetje met je "meedenkt" kan het voor je bestellen als het niet in het assortiment zit.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:19

Kan prascend ook sloomheid hebben als bijwerking?

Mijn bijna ongeveer 30 jarige set is in juni begonnen met 1/4e wat is sept naar 1/2e tbl is verhoogd. Medicatie heeft haar van het hoesten afgeholpen en liever en fitter gemaakt. Maar het heeft ook een enorme negatieve invloed op haar eetlust. Gelukkig eet ze nog wel gras en hooi, maar verder wil ze niets van waar ze voorheen een moord voor deed.
Nu twijfel ik of ze niet teveel prascend krijgt. De laatste dagen is ze slomer, maar verder is er niets op haar aan te merken. Ik kan wel weer bloed laten prikken, alleen duurt het minstens een week voor er uitslag is. Wat zouden jullie doen? Dosis aanpassen? Ik ga sowieso met de va overleggen als het morgen niet beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:24

Ja die van mij: zou de dosis verlagen naar 3/8 e, zeg ik dat goed? En anders kan je ook terug naar 1/4 e. De SR is ook weer voorbij , dus verlagen kan prima en zou ook goed kunnen werken op alle fronten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:27

Die van mij is op het moment ook weer wat slomer, maar dit kom ook door de dikte van de vacht. Die van mij heeft er dus ook heel veel last van, maar op het moment ook heel veel last van jeuk. Dus heel erg aan het twijfelen of ik toch misschien een 2de keer ga scheren. Ben zelf niet zo'n fan van 2x scheren, maar weet nu al dat pony gaat genieten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:34

Dank voor je snelle reactie. 3/8e, daar had ik nog niet aan gedacht. Hoop wel dat het dan niet te klein is voor in de pillenschieter, want op een andere manier geven weigert ze.
Ga er morgen mee puzzelen.

Ze loopt 24/7 buiten met vriendjes en geiten, dus nu scheren en deken durf ik niet aan. Jeuk lijkt ze ook niet te hebben. Dat heeft ze meer in de zomer. Hoe merk jij dat het door de vacht komt?
Ik denk er wel over om in het voorjaar een streep weg te scheren als de vacht net zo dik is als vorig jaar. Toen ruide ze zo traag dat ze er weken als een verwaarloosde pony bij liep. Maar met de koude nachten en natte dagen durfde ik geheel scheren toen ook niet aan.
Het blijft een oudje die bij vlagen stram is, maar andere dagen haar vriendjes eruit kan rennen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:52

Die van mij staat ook 24/7 buiten. Die van mij schuurt op het moment best wel erg, maar zag nu ook dat hij kort geschoren haartjes aan het verharen is terwijl zijn vacht lang is (millimeter haartjes). Vermoed dat ik gewoon nog zijn zomervacht kort geschoren heb en de lange haren van nu zijn winter vacht is. En hij had het vorige week warm onder zijn Bucas deken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:01

Marcella, het is nu midwinter rui, paarden ruien 4x per jaar, maar 2 daarvan vallen de meeste mensen op. In december is ook een rui, daarom moet je nu ook weer een tweede ronde scheren. Maar alle paarden verharen nu enigszins.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 02:21

superlotje schreef:
Dank voor je snelle reactie. 3/8e, daar had ik nog niet aan gedacht. Hoop wel dat het dan niet te klein is voor in de pillenschieter, want op een andere manier geven weigert ze.
Ga er morgen mee puzzelen.

Ze loopt 24/7 buiten met vriendjes en geiten, dus nu scheren en deken durf ik niet aan. Jeuk lijkt ze ook niet te hebben. Dat heeft ze meer in de zomer. Hoe merk jij dat het door de vacht komt?
Ik denk er wel over om in het voorjaar een streep weg te scheren als de vacht net zo dik is als vorig jaar. Toen ruide ze zo traag dat ze er weken als een verwaarloosde pony bij liep. Maar met de koude nachten en natte dagen durfde ik geheel scheren toen ook niet aan.
Het blijft een oudje die bij vlagen stram is, maar andere dagen haar vriendjes eruit kan rennen.

Je kunt de prascend ook oplossen in wat water en dit met een spuit toedienen. Werkt hier super.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:14

Shanna schreef:
Ook nu, nu de winter nog moet komem? Dat maakt het juist zo moeilijk vind ik, dat de winter nog moet komen..

Ja ik zie er ook nog elke keer als een berg tegenop. Wat ik gedaan heb - tegen de trend in - is alles scheren behalve zijn hoofd, buik en benen. Hij woont namelijk 24/7 buiten, met schuilstal dat wel, maar het idee van een blote buik op het natte zand of in de sneeuw - dat voelt niet goed. De rest hals en lijf daar gaat een deken op. Inmmiddels is het zes weken geleden en kan ik hem als het droog weer is en minimaal 5 graden al weer zonder deken buiten laten. at overigens wel afschuwelijk is van die dekens is dat zijn manen uitvallen. Hij heeft prachtige lange manen - maar is echt heel veel verloren.

Ik moet wel zeggen dat hoe erg ik hier ook tegenaan gehokt heb en hoeveel hekel ik ook aan dat dekentjes gedoe heb dat het wel helpt. Tip:juist bij een zwetende cushi is het wel van belang dat je een deken hebt die van de binnenzijde vocht opneemt en ook afvoert. Ik heb hem in de nieuwste Bucas staan dat is ideaal. Niet te warm bij +10 en kan tot -14 voldoende bescherming geven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:23

Hier gisteren avond eigenlijk na het typen knop doorgehakt en vanmiddag weer scheermachine er overheen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:53

Klus geklaard en pony blij. :=

Afbeelding
Ongeschoren kant. :=
Afbeelding
En weer kaal helaas meneer zat dus wel onder de bultjes/korstjes, maar het scheren was niet voor niks in ieder geval dan. :+

Je zou niet zeggen dat hij een maand geleden dus ook al geschoren is geweest.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:00

Was het echt nog maar een maand geleden Marcella?
Ik heb de mijne 28 nov geschoren en nu is hij nog mooi kort. Na 1 dec groeit het bij hem niet meer zo hard. Alleen in januari weer de varkensharen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:10

O ja langer geleden 2de week oktober ofzo geschoren, maar normaal red ik het met 1x scheren. Is nu voor het eerst dat ik een 2de keer moet scheren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:14

O dan valt het mee. Ik moest ook wel 3 keer scheren. Zeker toen ik nog gewoon reed. Nu staat hij op soort van pensioen en wandel ik nog alleen maar. Hij staat nu op een andere stal waardoor hij veel langer op de wei stond. Dus nu ook later geschoren dan voorheen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:24

Die van mij staat 24/7 buiten en liep even laten dus ook gewoon weer te spelen tot ik hem betrapte.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:27

Heb jij hem altijd onder deken staan? Bedoel scheerde je hem daarvoor ook (zonder cushing) wouter staat nu zonder deken met de borst eruit. Hij zweette op stal. Maar met rijden zweet hij alsnog super snel (vroeger door zwaardere training altijd geschoren) twijfel toch of ik hem niet weer dekenpatroon zal scheren.