[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:12

hij staat er vanavond om 18u30
thx voor het meeleven

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:22

Sterkte Dookia..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:31

dookia schreef:
hij staat er vanavond om 18u30
thx voor het meeleven

sterkte meis :(:) we gaan duimen hoor ;(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:47

:(:) dookia

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:59

Nammie schreef:
Voor diegene die twijfelen over voordrong/kuil en hooi , hier een linkje , helaas in het Duits...
http://www.barnboox.de/wissensdatenbank/fachartikel/fütterungsexpertin-heulage-und-silage-sind-kein-geeignetes-raufutter

Het lukt me niet om de hele link als link te plaatsen , sorry.
FF copieren en in brouwserbalk proppen dan maar...

Ik kan geen duits, kan je mij in het kort uitleggen wat er in die tekst staat aub?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:16

Staat heel in het kort dat voordroog geen paardenvoer is. Dat het de lever, nieren etc allemaal belast. darmflora raakt aangetast. dat melkzuren die ontstaan bij het proces in het gewikkelde voordroog de darmwand aantast en ontstaat er een leaky gut. Daardoor kunnen ziektekiemen in de darmen komen en wordt dunne mest veroorzaakt.
Plus dat er snel schimmelvorming voorkomt in voordroog en verspreiding van botulisme mogelijk is.

Is trouwens van dezelfde dame als de duitse link die ik eerder gaf, zie ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:34

Sterkte dookia, hopelijk krijgen ze hem er in de kliniek weer boven op.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:10

Oei Dookia...das geen goed nieuws..ik duim heel hard voor jullie !

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:28

sterkte!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:36

Sterkte Dookia,.dit is niet leuk...
Big hug voor jou en Sham.

Interessant verhaal over de kuil. Maar zie eens een mooi ongesealed hooi te komen? Valt niet tijd mee hoor.
En opslag is ook lastig.
Hoorde als je Voordroog geeft je er best paar druppels citroensap overdoet dat heft de vreemde zuurgraad op.

Gelukkig krijgen mijn paarden mooi Voordroog.
Geef ze wel 2x pj preventief prebiotica kuur ;-)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:32

Sterkte Dookia!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:59

Dookia, sterkte!

Hier wat interessante ontdekkingen gedaan. Dankzij Agradi (vandaag besteld, morgen in huis) heb ik ruim 2,5 week op de provarium breeding moeten wachten, met het gevolg dat Nado nu al anderhalve week zonder staat. En dat is dus duidelijk te merken inmiddels. Thermostaat is helemaal stuk,terwijl hij daar al een jaar (sinds een maand na ik begonnen ben met PB) geen last meer van had. Hij is ook duidelijk op zijn rug wat aan het invallen weer, en ik vond hem gisteren in draf niet continue rad, terwijl hij al tijden superrad is. Gelukkig is de PB vandaag binnen gekomen, dus ik hoop heel erg dat het snel weer gaat werken, want dit gaat erg de verkeerde kant op. Maar wel interessant dus dat de PB zoveel effect heeft op hem (hij krijgt geen pergolide omdat hij daar niet tegen kan), ook al is het geen bewezen medicijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:21

Maris schreef:
Staat heel in het kort dat voordroog geen paardenvoer is. Dat het de lever, nieren etc allemaal belast. darmflora raakt aangetast. dat melkzuren die ontstaan bij het proces in het gewikkelde voordroog de darmwand aantast en ontstaat er een leaky gut. Daardoor kunnen ziektekiemen in de darmen komen en wordt dunne mest veroorzaakt.
Plus dat er snel schimmelvorming voorkomt in voordroog en verspreiding van botulisme mogelijk is.

Nou nou, dat zijn nogal krasse beweringen!
Zo zou tenminste de helft van de paardenpopulatie het loodje gaan leggen.
Dat koeienkuil niet het beste voermiddel voor paarden is, weet iedereen. Maar dat zal ook (bijna) niemand voeren.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:22

shamrock heeft vanavond infuus gehad en een intubatie van faecessop om de darmflora te herstellen. Hij zag er in ieder geval al een stuk beter uit. hij blijft daar zeker 3 dagen nu

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 03:56

@ Dookia: Fijn om t elezen dat het al weer iets beter gaat.

Nado schreef:
(hij krijgt geen pergolide omdat hij daar niet tegen kan), ook al is het geen bewezen medicijn.

Wat bedoel je met: geen bewezen medicijn?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:37

Ze bedoeld dat provarium breeding geen bewezen medicijn is

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:34

Douraque schreef:
Ze bedoeld dat provarium breeding geen bewezen medicijn is

:j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:35

Jeetje , wat een verhaal Dookia!
Ik duim voor jullie.
:(:)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:37

Dookia sterkte, ik hoop dat hij nu snel verder op zal knappen!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:42

Maris schreef:

Ik heb deze link niet geplaatst vanwege de problemen met Shamrock , maar kwam hem tegen op een ander forum , en vond hem interessant genoeg om hier te plaatsen.
Ook omdat we hier wel eens die discussie hebben gehad.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:36

Heel veel sterkte DOOKIA!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:16

Jannepauli schreef:
Maris schreef:

Nou nou, dat zijn nogal krasse beweringen!
Zo zou tenminste de helft van de paardenpopulatie het loodje gaan leggen.
Dat koeienkuil niet het beste voermiddel voor paarden is, weet iedereen. Maar dat zal ook (bijna) niemand voeren.

Mee eens, internationaal gezien wordt er ook wel verschillend met kuil omgegaan, dus het duitse kuil en het nederlandse kuil is echt niet (persé) hetzelfde. Immers van oudsher was kuil ook echt voor koeien, maar inmiddels wordt er ook echt gericht voor paarden kuil gemaakt. Bij ons op stal hebben ze top kwaliteit kuil dat echt dicht bij hooi staat en zelden vet of zuur ruikt.
Bij een gevoelig paard zoals mijn whizz is nu na jaren toch besloten dat hij op hooi gaat omdat hooi gewoon soberder is (minder eiwitten, minder suikers) en dus voor hem beter te verteren.
Kuil is over het algemeen genomen wel iets zuurder.
Laatst bijgewerkt door fargo op 09-01-14 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:17

dookia schreef:
shamrock heeft vanavond infuus gehad en een intubatie van faecessop om de darmflora te herstellen. Hij zag er in ieder geval al een stuk beter uit. hij blijft daar zeker 3 dagen nu

Fijn dat hij in goede handen is en dat er maatregelen zijn genomen. Heel veel sterkte en dat hij maar snel op mag knappen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:25

Nado schreef:
Dookia, sterkte!

Hier wat interessante ontdekkingen gedaan. Dankzij Agradi (vandaag besteld, morgen in huis) heb ik ruim 2,5 week op de provarium breeding moeten wachten, met het gevolg dat Nado nu al anderhalve week zonder staat. En dat is dus duidelijk te merken inmiddels. Thermostaat is helemaal stuk,terwijl hij daar al een jaar (sinds een maand na ik begonnen ben met PB) geen last meer van had. Hij is ook duidelijk op zijn rug wat aan het invallen weer, en ik vond hem gisteren in draf niet continue rad, terwijl hij al tijden superrad is. Gelukkig is de PB vandaag binnen gekomen, dus ik hoop heel erg dat het snel weer gaat werken, want dit gaat erg de verkeerde kant op. Maar wel interessant dus dat de PB zoveel effect heeft op hem (hij krijgt geen pergolide omdat hij daar niet tegen kan), ook al is het geen bewezen medicijn.

Ik bestel daarom ook liever bij de Paardendrogist, die leveren echt altijd super snel en daar kun je van op aan.
Dit soort terugval kregen wij toen wij de eerste keer stopten met provarium. Wij hadden toen nog geen officiële bevestiging dat Willy cushing had en we gaven het ter ondersteuning. Op een gegeven moment was de pot op en waren we daarna gestopt omdat we niet heel veel verschil zagen (maar dat was dus bedriegelijk - de situatie bleef namelijk gelijk en onder controle doordat hij het kreeg). Willy ging daarna echt snel en behoorlijk achteruit, toen begonnen de epileptische (angst) aanvallen e.d. waardoor we uiteindelijk de diagnose wel kregen en weer met PB en magnesium gestart zijn en daarna met pergolide (dat was toen nog niet zo snel leverbaar). We merkten heel snel weer verbetering.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:32