Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nammie schreef:Voor diegene die twijfelen over voordrong/kuil en hooi , hier een linkje , helaas in het Duits...
http://www.barnboox.de/wissensdatenbank/fachartikel/fütterungsexpertin-heulage-und-silage-sind-kein-geeignetes-raufutter
Het lukt me niet om de hele link als link te plaatsen , sorry.
FF copieren en in brouwserbalk proppen dan maar...
Maris schreef:Staat heel in het kort dat voordroog geen paardenvoer is. Dat het de lever, nieren etc allemaal belast. darmflora raakt aangetast. dat melkzuren die ontstaan bij het proces in het gewikkelde voordroog de darmwand aantast en ontstaat er een leaky gut. Daardoor kunnen ziektekiemen in de darmen komen en wordt dunne mest veroorzaakt.
Plus dat er snel schimmelvorming voorkomt in voordroog en verspreiding van botulisme mogelijk is.
Is trouwens van dezelfde dame als de duitse link die ik eerder gaf, zie ik.
Maris schreef:Staat heel in het kort dat voordroog geen paardenvoer is. Dat het de lever, nieren etc allemaal belast. darmflora raakt aangetast. dat melkzuren die ontstaan bij het proces in het gewikkelde voordroog de darmwand aantast en ontstaat er een leaky gut. Daardoor kunnen ziektekiemen in de darmen komen en wordt dunne mest veroorzaakt.
Plus dat er snel schimmelvorming voorkomt in voordroog en verspreiding van botulisme mogelijk is.
Jannepauli schreef:Maris schreef:Staat heel in het kort dat voordroog geen paardenvoer is. Dat het de lever, nieren etc allemaal belast. darmflora raakt aangetast. dat melkzuren die ontstaan bij het proces in het gewikkelde voordroog de darmwand aantast en ontstaat er een leaky gut. Daardoor kunnen ziektekiemen in de darmen komen en wordt dunne mest veroorzaakt.
Nou nou, dat zijn nogal krasse beweringen!
Zo zou tenminste de helft van de paardenpopulatie het loodje gaan leggen.
Dat koeienkuil niet het beste voermiddel voor paarden is, weet iedereen. Maar dat zal ook (bijna) niemand voeren.
dookia schreef:shamrock heeft vanavond infuus gehad en een intubatie van faecessop om de darmflora te herstellen. Hij zag er in ieder geval al een stuk beter uit. hij blijft daar zeker 3 dagen nu
Nado schreef:Dookia, sterkte!
Hier wat interessante ontdekkingen gedaan. Dankzij Agradi (vandaag besteld, morgen in huis) heb ik ruim 2,5 week op de provarium breeding moeten wachten, met het gevolg dat Nado nu al anderhalve week zonder staat. En dat is dus duidelijk te merken inmiddels. Thermostaat is helemaal stuk,terwijl hij daar al een jaar (sinds een maand na ik begonnen ben met PB) geen last meer van had. Hij is ook duidelijk op zijn rug wat aan het invallen weer, en ik vond hem gisteren in draf niet continue rad, terwijl hij al tijden superrad is. Gelukkig is de PB vandaag binnen gekomen, dus ik hoop heel erg dat het snel weer gaat werken, want dit gaat erg de verkeerde kant op. Maar wel interessant dus dat de PB zoveel effect heeft op hem (hij krijgt geen pergolide omdat hij daar niet tegen kan), ook al is het geen bewezen medicijn.