Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:24

Maar bij mensen is vasten ook niet zo'n probleem als bij paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:48

Maar niet weten wat er echt is is dan de consequentie :) en in mijn geval leek alles op een zweer maar was het heel wat anders ondank dat die wel op maagsupplement reageerde.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:07

Mijn vriend heeft 3x een maagscopie gehad en begint al te rillen als je het noemt. Ook bij mensen geven ze aan dat het een rotonderzoek is. Er staan ook zusters naast om de patient rustig te houden en dat doen ze niet omdat het zo'n pretje is... Dus blijkbaar verschilt die ervaring sterk!

Geen scopie is idd minder betrouwbaar qua diagnose. Maar zoals met de mijne is het wel duidelijk zat. Na 2 dagen omeprazol was hij weer de oude, de eerste kuur heb ik te snel afgebouwd dus klachten kwamen terug. Langere kuur gegeven, langzaam afgebouwd en nu gaat het al maandenlang super zonder medicatie. Waren overduidelijk maagzweren. Mijn verhaal staat hier wel eerder, ik wilde wel een scopie doen en mn paard heeft alle ellende ondergaan, trauma voor de trailer aan overgehouden... En geen scopie want verrekte apparaat was kapot. Door het vasten en de stress waren zn klachten ook in 1 klap 10x zo erg geworden. Dus die hel ging ik echt niet nog een keer door!

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:57

Ik zocht op internet en kwam ook "De paardendrogist maagsupport" tegen, hebben mensen hier ervaring mee ? Helpt het etc.?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:43

ik heb voor de mijne weer bij abler besteld. Deze keer de plus versie. mensen ervaring ermee?

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:43

Die van mij heeft ook maagzweren, waarvoor ze nu aan de medicijnen zit. Om een duidelijk beeld te schetsen zal ik het vanaf het begin vertellen.

Mijn merrie Zolane was al een week lang gericht aan het trappen naar mijn benen, flink aan het staken, met 1 been hard op de grond aan het trappen en vreselijk tegendraads aan het zijn. Aangaloperen was onmogelijk en elk dingetje die ik vroeg was te veel. Ze is altijd al flink tegendraads geweest, bovendien is ze een headshaker en was altijd al een staker en een pismerrie. Die zaterdag had ik wedstrijd en aangezien het al te laat was om kosteloos af te zeggen toch maar gegaan. Want het was bovendien bij mijn eigen vereniging waar ik zowat elke dag rij. 5 minuten voordat ik de proef in ging was het weer raak. Het schoppen, stijgeren en trappen begon weer.Toch maar de proef in en ik moet zeggen, het ging helemaal zo slecht nog niet. Tot het moment dat ik vanuit stap moest aangaloperen en ze weer begon te staken en te stijgeren. Uit het verleden had ik geleerd dat de jury's het niet zo waardeerden dat je vanuit die positie afgroette dus ik wachte eigenlijk netjes totdat ze ophoude om op de A-C-lijn af te groeten. Hmm.. Blijkbaar werd dit weer niet gewaardeerd omdat ze mij had afgegroet omdat het te gevaarlijk werd... Hmm.. Oke... Weer kwam de Jury de auto uit om dit keer te melden dat er echt iets niet goed was met haar. En ze vroeg mij of ze een veulen zou krijgen aangezien haar uiers opgezwollen waren en er iets wits uitkwam... Euhmm... Niet dat ik weet? Want volgensmij is het paard dat bij haar staat toch echt een ruin...

Die avond ging mijn moeder terug om ze eten te geven, Zolane heeft nooit last gehad van weinig eetlust (aangezien dat vaak als sytoom wordt gezien voor maagzweren) en begon ok braaf aan haar biks. Na een aantal hapjes begon ze steeds levenlozer boven haar eten te staan en ging ze contstant plat liggen en weer opstaan, en dit een aantal maal achter elkaar. Dierenarts erbij gehaald en die had een aantal testen uitgehaald en had haar wat spuitjes gegeven waar niks uitkwam. Doorverstuurd naar de kliniek in Utrecht op zaterdag avond als spoed patiënt. Ook hier kreeg ze wat testjes en spuitjes waar niks uitkwam en moest ze blijven ter observatie aangezien ze het echt niet vertrouwden. We dachten eigenlijk aan koliek dus verbleef ze in een koliek stal. De nacht was ze vrij rustig doorgekomen en haar darmen werden schoongespoeld. Rustig aan bouwden ze het weer op met eten en maandag ochtend werd er een maagscopie gedaan. Hieruit bleek dat ze maagzweren heeft gradatie 2. Ze vertelde mij dat ze met deze gradatie eigenlijk nog niet zulke (heftige) symptomen hoorden te vertonen. Maar we waren er al achter dat Zolane het soms ietsjes overdrijft. gelukkig zijn er goede medicijnen voor die ze nu ook krijgt. (2 weken lang volle spuit en 2 weken lang halve spuit) we mochten nu weer rustig gaan opbouwen met rijden, maar dat gaat echt niet... Ik kan met moeite een klein stukje draven aangezien ze constant gaat staken en naar de huid bij mijn linkerbeen blijft kijken (dit gedrag vertoonde ze ook bij de dierenarts toen ze zulke buikpijn had) ik heb gehoord van iemand bij ons op de club (haar paard had er ook erg veel last van) dat het medicijn pas na weken kan gaan werken en dat je zeker niet te zuinig moet zijn met het medicijn. Zij had haar paard 2 maanden met rust op het land gegooid en had 1 maand dat medicijn volledig gegeven en 1 maand een halve spuit. Bij veel paarden schijnen de maagzweren aan het begin van de maag voor te komen, en doordat je de singel erop legt en er met gewicht op gaat zitten, de maag extra veel zeer doet en dat ze bij het rijden extra veel maagzuur aanmaken. (Ik reed trouwens zonder zadel weer vandaag maar nog steeds bleef ze dat verdrag vertonen) ik vind het lastig om nu een grens te trekken over waarbij ze nu echt pijn heeft en wanneer ze me nu een beetje in de maling aan het nemen is... Ik wacht de behandel periode af, en wanneer ze van de medicijnen af is kijk ik wel weer verder.

Het rare van het verhaal is dat mijn merrie nu dag en nacht op het land staat, en daarbij nog onbeperkt hooi gevoerd krijgt. Ook was ik Al een half jaar miet meer op wedstrijd verschenen aangezien ik het te druk had met mijn examens.

In het kort de conclusie: een paard hoeft niet perse weinig eetlust te hebben, of weinig ruwvoer te krijgen om maagzweren te krijgen. Het schijnt ook te kunnen komen door veel spanning. (Met name wedstrijd paarden en paarden die hoog in het bloed staan krijgen het, Engels volbloeden schijnen er bijna om bekend te staan net als dravers en renpaarden.) Enlaat die van mij nou net een halve Engels Volbloed zijn...

Het werd een heel lang verhaal, maar misschien helpt het iemand om de symptomen van maagzweren te kunnen herkennen. Aangezien paarden het lang met zich mee kunnen dragen en het soms lastig te herkennen is...

Ja met mijn conclusie werd het hele maagzweren probleem nog een stuk ingewikkelder...

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:03

Helaas is er bij mijn paard van het voorjaar ook een maagzeer geconstateerd. Hij heeft hiervoor toen Gastrogard gekregen, 2x een kuur. Dat ging op zich goed. Hij kreeg ook altijd onbeperkt hooi. Maar omdat we de laatste tijd niet zo veel hebben kunnen doen is hij aardig dik geworden en moet op dieet. Hij staat 2 uur per dag op een afgegeten stukje land en krijgt 8 kilo hooi verdeelt over de dag. Helaas moest hij laatst aan de pijnstiller (novacam) en vind ik het maar eng om hem minder hooi te geven. Dus krijgt hij wel wat meer. Hij krijgt wel ook Ekygard om zijn maag te beschermen. Maar af en toe toch wat gaperig.
Hoe doen jullie dat als je paard te dik is?
Ik denk er wel over om hem hele dagen op het land te laten maar dan krijgt hij misschien ook niet genoeg binnen overdag. Wil hem dan 's nachts wel hooi geven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:10

Bij de mijne was het kiezen tussen twee kwaden: op gewicht blijven en last van zn maag, of aankomen en die maagproblemen oplossen. Ik deed er dus niks aan, heb het geaccepteerd als bijkomend nadeel. Ik schaam me rot over zn conditie want hij is echt veel te dik. Maar nu zn maag en darmen onder controle zijn, kan ik pas gaan experimenteren met het voer om hem te laten afvallen.
Nou had ik ook niet de optie om heel arm hooi of stro te voeren, omdat hij samen staat met een gepensioneerde fjord die juist moeilijk op gewicht te houden is. Misschien kan je daar iets mee? Dus niet minder ruwvoer, maar dezelfde hoeveelheid met minder voedingswaarde.

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:18

Hij krijgt al redelijk arm hooi, helemaal uitgegroeid van laat maaien land. Graszaadhooi eet hij niet, en stro ook niet. Voor de rest alleen klein beetje slobber en lucerne omdat hij anders zijn supplement ook niet eet want hij is mega kieskeurig.
Ik ga wel weer langzaam opbouwen met hem maar dan moet zijn maag wel goed zijn. Als we weer wat kunnen doen zal het ook wel beter gaan met zijn gewicht. Beginnen met wandelen sowieso.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:16

Zwerte schreef:
Bij de mijne was het kiezen tussen twee kwaden: op gewicht blijven en last van zn maag, of aankomen en die maagproblemen oplossen. Ik deed er dus niks aan, heb het geaccepteerd als bijkomend nadeel. Ik schaam me rot over zn conditie want hij is echt veel te dik. Maar nu zn maag en darmen onder controle zijn, kan ik pas gaan experimenteren met het voer om hem te laten afvallen.
Nou had ik ook niet de optie om heel arm hooi of stro te voeren, omdat hij samen staat met een gepensioneerde fjord die juist moeilijk op gewicht te houden is. Misschien kan je daar iets mee? Dus niet minder ruwvoer, maar dezelfde hoeveelheid met minder voedingswaarde.

Is wel herkenbaar. In de zomer voelt mij paard zich goed, en kan ik veel trainen.. en ziet hij er goed uit.

In de winter, is zijn maag gevoeliger en kan ik niet vol uit trainen.. maar hij moet wel nog steeds heel veel hooi eten... en helaas is hij erg kieskeurig en eet hij ouder hooi niet goed. En tegen het eind van de winter, wordt hij steeds dikker... En krijg ik wel eens opmerkingen...
Gelukkig kan ik het er in de zomer wel weer aftrainen..
Het blijft puzzelen met een maag patientje...

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:28

Ik zit erg te twijfelen om Derby nog een maagkuurtje te geven, de ene keer met poetsen van de maag links is er niks aan de hand, rechts kijkt ie heel nukkig..maar de andere dag is het andersom of helemaal niet.
Daarnaast kan ik hem ook een supplement geven, we zitten erover te denken om voor PUUR maag te gaan, horen hier goede ervaringen over.
Iemand suggesties / tips? Paard is echt gevaarlijk als hij last heeft van zijn maag..
:)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:56

@Lydia: hoe biedt je zijn hooi aan? Mss dat een slowfeeder kan helpen om zijn portie hooi te beperken zonder dat je paard ooit lang zonder ruwvoer komt te staan.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:54

Dik wordt die van mij nooit, helaas. Ze vreet echt het allermeeste van alle paarden op stal. Maar blijft lastig om die bovenlijn mooi te krijgen en als ik fanatiek rij, valt ze snel in.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:30

XxFlossxX schreef:
Ik zit erg te twijfelen om Derby nog een maagkuurtje te geven, de ene keer met poetsen van de maag links is er niks aan de hand, rechts kijkt ie heel nukkig..maar de andere dag is het andersom of helemaal niet.
Daarnaast kan ik hem ook een supplement geven, we zitten erover te denken om voor PUUR maag te gaan, horen hier goede ervaringen over.
Iemand suggesties / tips? Paard is echt gevaarlijk als hij last heeft van zijn maag..
:)

Even mezelf gequote : Vandaag contact gehad met DA en die stelt voor om 1 week volle dosis gastrogard te geven en 2 weken halve dosis ,
Maar hoeveel is volle dosis? En hebben jullie goede ervaring hiermee?

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:32

@petitparis, hij krijgt zijn hooi uit een slowfeeder en daar doe ik dan ook stro bij, dat eet hij niet maar dan is hij wel langer bezig.
Ik denk wel dat ik langer ekygard moet geven. En anders ook een keer abler bestellen. Hij heeft ook lichte kissing spines en volgens de osteopaat staan zijn maag en rug met elkaar in verbinding. Dus dan zou hij er altijd last van hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:59

het klopt dat onder het zadel een punt ligt dat in verbinding staat met de maag.

Ik heb ook gedurende jaren kruiden blijven bijgeven na behandeling met omeprazole en daarbovenop nog eens extra maagzout voor en na een "stress-situatie" (alles wat buiten de dagdagelijkse routine valt, dus een buitenrit met en ander paard, op verplaatsing, een training met meer galopreprises,...)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:24

Wat is maagzout petitparis??

En wat voor een kruiden voerde jij??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:57

maagzout is natriumbicarbonaat (NaHCO3)

en qua kruiden: maagcompositum van de Groene Os en 2 mixen van mijn DA (Vanul ... en White tiger)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:53

Misschien kunnen jullie mij helpen. Via een ander topic vroeg iemand zich af of mijn paard geen maagzweer heeft. Hij eet zijn krachtvoer sinds een tijdje niet meer maar wel zijn hooi en gras. Om nou een darmonderzoek te laten doen vind ik enigszins te snel. Nou ben ik een beetje aan het neuzen wat ik kan geven om te kijken of hij hier op verbeterd. Dus eigenlijk vraag ik me voornamelijk af wat ik kan doen, geven en voeren aan mijn paard om te testen of hij een maagzweer heeft?

Hij krijgt al onbeperkt hooi en 6/8 uur per dag op het gras dus aan ruwvoer komt hij niks te kort. Maar hij krijgt magnesium en hij wordt 5/6 keer per week bereden dus iets aan krachtvoer heeft hij hiervoor wel nodig. Maar wat ik dan het beste kan geven vind ik lastig.. Testen of hij het goed doet op alleen ruw kan ik proberen, maar dan blijft het probleem dat ik de magnesium met iets moet geven. Desnoods een slobber o.i.d. wat wel goed te doen is voor paarden met een maagzweer.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:01

Als slobber voor paarden met maagzweren kan je bijv. de Alpen grun mash van Agrobs geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:02

Eet hij nog goed ruwvoer? Of is het slecht eten van krachtvoer samen gevallen met het starten ve nieuwe zak?
soms kan keelpontsteking of een "slechte" zak voer ook een oorzaak zijn van krachtvoer laten staan.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:11

Ruwvoer gaat er super in. Als ik hem zijn biks geef en hij heeft ook hooi gaat hij voor de hooi en laat hij het biks links liggen. En de zak is niet nieuw, het is sinds een week ongeveer. Maar hij is altijd al een moeilijke eter geweest. We hebben al regelmatig gewisseld van krachtvoer omdat hij het weer eens niet meer wilde eten. Dus of dit misschien allemaal samenvalt met een maagzweer of dat hij gewoon kieskeurig is?

Zou Pavo SpeediBeet ook een goede slobber zijn? Die van Agrobs kan ik zo niet aankomen bij onze leverancier. Dus Pavo zou makkelijker zijn als het ook goed is natuurlijk ;).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:19

Speedibeet is bietenpulp en bijgevolg "ruwvoer". Moeilijke eters moeten het vaak niet...

Een snelle test die ik zou proberen is Gaviscon met anijssmaak in de mond spuiten en 5-10min later krachtvoer aanbieden. Als je paard dan wel gaat eten, DA contacteren om behandeling of verdere diagnotisering te bespreken.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:46

Net nog een keer gekeken en meneer at zijn muesli zonder magnesium en olie zo op.. Dus ik ga het nog maar even afwachten, de magnesium mengen met een slobber en kijken of hij dan de muesli zonder spul gewoon blijft eten. Dan is het denk ik toch gewoon zijn kieskeurigheid, anders is het toch wel maf dat hij net gewoon zo eet zonder enig twijfel. Jouw manier Petitparis ga ik onthouden! Dankjewel.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:29

Kyrseltje, mijn paard liet oa ook zn krachtvoer staan en de rest at ze wel. Probeer eens wat er gebeurt als je Ekygard geeft. De mijne ging na 1,5 week weer eten en dat was voor mij een belangrijke aanwijzing dat het in de maag zat. Vervolgens heb ik 28 dagen hele spuit omeprazole gegeven en nog 6 dagen halve spuit en ze is enorm opgeknapt.