[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:46

Ja Nandos, dat zou idd kunnen. En misschien doe ik het wel gefasseerd, op stal uit net nat en op paddock ligt t los in een bak en dan droog. Wie weet is dat al voldoende.
Maar ik duim dat het gewoon een lichte verkoudheid is.

Wat vreselijk vervelend dat het bij jouw paard niet goed gaat. Ik herken t gedrag wel.
Vreselijk frustrerend!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:01

Jotoma schreef:
Ja Nandos, dat zou idd kunnen. En misschien doe ik het wel gefasseerd, op stal uit net nat en op paddock ligt t los in een bak en dan droog. Wie weet is dat al voldoende.
Maar ik duim dat het gewoon een lichte verkoudheid is.

Wat vreselijk vervelend dat het bij jouw paard niet goed gaat. Ik herken t gedrag wel.
Vreselijk frustrerend!

Ja, idd erg frustrerend!! hopelijk is het snel opgelost, heb aangegeven dat ik haar zelf ga voeren komende week. Dan weet ik precies wat ze binnen krijgt. Ze is zo allergisch dat ze na een portie al staat te kuchen helaas :(:)

Je kan je paard altijd even temperaturen voor de zekerheid, mocht hij een virus of infectie hebben. Vaak hebben ze dan toch lichte verhoging.
En mocht je snot zien, als het wittig is kun je er vaak vanuit gaan dat het toch door het hooi komt. Groen/gelig is meer een virus of infectie. De dikte kan ook veel zeggen (als het taai is moet je wel opletten). Hopelijk is het bij jou ook snel weer opgelost!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:04

Nog geen snot gezien! Goeie tip van het tempen.
Heb m nu ook voor t eerst in een buitenstal en vind t erg lastig om de dikte van dekens te bepalen, want 's nachts vriest het nu waar t overdag nog 6 graden is.
Tempen zal ik morgen doen, fijn dat je zo met me mee denkt!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:23

hoe gaat het met jullie paarden? :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:08

Hier wordt op stal niet meer gehoest, met rijden alleen als we wat langer bezig zijn. Hij had het vanmorgen ook koud onder zn dekens, dus ik blijf nog duimen dat het een verkoudheid is. Al is er nog steeds geen snot zichtbaar.
Ik kijk het nog heel even aan, maar als het met rijden niet verbeterd gaan wij weer over op nat hooi helaas.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:40

Hier ook geen hoest meer gelukkig! Staat nu wel een ander paard te hoesten, maar zij was ook aan het hoesten vorig jaar winter samen met mijn merrie. Ben bang dat dat ook een stofallergie is aangezien ze nu weer hooi krijgt..

Fijn dat het beter gaat bij jou Jotoma. Hopelijk blijft dat zo!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:40

@ Marlou gaat het al beter na alle medicatie ?

@ 8nnemiek, interessante blog zo :) Wat slim eigenlijk dat je er kruiden in mee stoomt. Goed en slim idee!! Met de flexineb heb ik ook wat 'kruiden' meegestoomd, maar dat wordt direct ingeademd en niet door het hooi verder.

@ Jotoma, jammer dat hij toch weer is gaan hoesten... hooi natmaken is echt een rot klus in de winter. Ik zelf geen voordroog, zou dat geen optie zijn?

@ Nandos, oh jeetje, wat naar dat je stalhouder niet met je meedenkt en toch eigenwijs hooi heeft gegeven! Ik zou woest zijn, je stopt er zoveel moeite, tijd en geld in hem goed te krijgen.... Ook 1x even droog hooi is funest....

Gisteren een lezing gehad over luchtwegproblemen bij de kliniek in Bodegraven. Was erg interessant. Uiteraard het afgelopen jaar een hoop gehoord, gegoogled en gelezen maar toch leuk om het eens zo in 1 verhaal aan te horen en in het nederlands. Toch wel weer nieuwe dingen gehoord, en meer duidelijk geworden. Was leuk en interessant. Zij wees er bv ook op dat ook echt 1x niet je hooi weken bij een flink stofallergisch paard, gelijk weer teveel kan prikkelen en terug bij af kan brengen.

Mijn vos gaat wel aardig. Ze hoest wel wat meer de laatste tijd en heeft steeds een watertje uit een neusgat. Is nog helder, maar het hangt er wel weer tegenaan. Eigenlijk maar afwachten wanneer en of het doorslaat, dat maakt het wel lastig. Verder gaat ze opzich wel goed, ik temp haar dagelijks. Helaas heeft ze er een dot stress overheen door van alles en nog wat, dat is wel sneu en helpt niet. Vanmorgen was ze geestelijk en lichamelijk heel rillerig. Geen idee of ze alleen aan het rillen was van onrust/stress of dat ze wat gestrest was omdat ze het ook echt koud heeft gehad. Voor de zekerheid een dikker dek op gedaan vannacht.

Ze wilt heel graag naar binnen maar dat mag echt niet van mij. De directe buren staa nop vlas/ zaagsel (maar krijgen wel hooi, wordt niet gevoerd als die van mij op stal staat maar hebben het al). Maar er wordt aan de overkant wel dan nog uitgemest (strostallen). Daarom wil ik haar eigenlijk echt nog niet op stal hebben alleen als het echt moet. Zou 1 nacht stal echt zo kwaad kunnen gelijk, net als dat een portie droog hooi voeren dat gelijk kan? Wat denken jullie?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:55

@tancreda: ze staan op paardenkuil, het ene is wat vetter dan het andere. Vandaar dat het denk ik in de zomer goed ging.
Ik vind het heel lastig in jouw situatie, want het verschilt zo per paard. Aan de ene kant zou ik zeggen: je komt er maar op 1 manier achter. Aan de andere kant: als ze nu niet helemaal zonder hoest/snot is, zou ik het niet opzoeken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:49

balen zeg dat het bij jullie ook nog niet geweldig gaat. :( ik ben nu een dikke week aan het puffen. maar gaat niet geweldig met haar. nu ik weer begonnen ben met puffen is ze nog benauwder dan voordat ik begon. en ze is erg chagerijnig als je haar op de hals wilt aaien dan heeft ze de oren in de nek en is ze boos. ook als je haar op de borst aanraakt word ze boos. opzadelen is helemaal een drama. dus rij haar maar niet.staa in twijfel om te stoppen met puffen

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:15

Ik meld mij hier ook, waren er hier ook mensen die wisten waar het vandaan komt als je paard alleen hoest bij het aandraven? En daarna gewoon nooit niet? En is er een sublement om het te verhelpen?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:05

Wat bedoel je met hoest?, een kuch of echt hoesten/hoestbui?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:19

assebassie schreef:

Meer een kuch dan ja, 2 keer en dan is t ook over

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 07:57

Mijn paard hoestte vandaag even bij het rijden en omdat ze al wat ouder is ben ik wat voorzichtiger. Ik ga de tips en verhalen hier even lezen om te kijken of er iets bruikbaars is te vinden :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:07

Mijn pony doet t super! Staat ( nu hij weer de nachten binnen staat) op grove krullen..Heb heel mooi vochtig kuil hoef t zelfs niet nat te maken op t moment!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:12

Marlenepony schreef:
assebassie schreef:

Meer een kuch dan ja, 2 keer en dan is t ook over

Als het na 2 weken niet over is of minder wordt kun je beter een da raadplegen, elke kuch is verdacht, dus goed opletten dat 't snel over is.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:59

Nou bij ons gaat het gelukkig goed! De luchtwegen mix van de paardendrogist doet het goed naar mijn idee. Heeeeel af en toe zie ik doorzichtig snot bij z'n neus. Hij heeft alleen perongeluk 2 keer droog voordroog gehad. Ging echt perongeluk, ze stond er niet bij stil, ze vond het heel erg, maar hij heeft er geen last van gehad op een snottebel na. Alleen hij krijgt nu doorligplekken :( hij heeft genoeg rapsodie in stal, gebruik 2 balen in de week omdat het zo'n viezerik is, en omdat hij dus alles naar de zijkanten loopt ligt hij dus af en toe op het beton. Heeft iemand nog tips? Behalve 3 balen in de week gebruiken, dat vind ik echt teveel :=

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:17

Samantha89 schreef:
Nou bij ons gaat het gelukkig goed! De luchtwegen mix van de paardendrogist doet het goed naar mijn idee. Heeeeel af en toe zie ik doorzichtig snot bij z'n neus. Hij heeft alleen perongeluk 2 keer droog voordroog gehad. Ging echt perongeluk, ze stond er niet bij stil, ze vond het heel erg, maar hij heeft er geen last van gehad op een snottebel na. Alleen hij krijgt nu doorligplekken :( hij heeft genoeg rapsodie in stal, gebruik 2 balen in de week omdat het zo'n viezerik is, en omdat hij dus alles naar de zijkanten loopt ligt hij dus af en toe op het beton. Heeft iemand nog tips? Behalve 3 balen in de week gebruiken, dat vind ik echt teveel :=

mooi dat het zo goed gaat. :) is rubbereb tegels eronder geen optie?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:17

Samantha89 schreef:

mooi dat het zo goed gaat. :) is rubberen tegels eronder geen optie?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:38

Wij hebben ook rubberen matten eronder, werkt ook heel goed.

Hier qua hoesten wordt hij op stal niet meer gehoord. Met grondwerk doe ik korte stukken actief en zo reed ik gister ook en hoor ik m ook niet. Maar ik durf echt geen 2 bakrondjes te draven, vrezend voor een hoest. Galop durf ik ook bijna niet.
Wel valt me op dat hij snel buiten adem is, maar dat kan ook door zn dikke vacht en t warme weer.
Morgen en overmorgen ga ik in elk geval even fanatiek rijden, hoest hij dan wel, dan vanaf zondag weer op geweekte hooinetten in stal.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:10

Nou sorry, maar ik kom hier even mijn frustratie uiten.. mijn stalbaas heeft alweer hooi gegeven. Zijn eigen paard staat nu bij mijn paard. De reden was : "ja ze moeten toch iets eten"

Ik weet even niet meer zo goed meer wat ik moet doen om dingen te laten doordringen.. liefst had ik gewoon een eigen plekje. Dat je zelf precies weet wat je paarden wel en niet binnen krijgen... het maakt me echt ZO BOOS. Heb hem 7 dagen geleden al boos opgebeld, kan ik dat dus nu weer doen!!! Is toch gekkewerk! -:(-

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:06

Wat vervelend zeg! Dan ben ik toch blij dat ze bij mij thuis staan en ik alles zelf in de hand heb. Ook al is het iedere dag weer een mega klus om alles te weken.
Ik heb hier ook een paard in pension en daar ga ik juist nog zorgvuldiger mee om omdat ie niet van mij is. Ik snap niet dat je zo laks met andermans paard om kan gaan. -O-
Geen boer met weiland en wat stallen in de buurt toevallig? Of een particulier die een stalletje over heeft?

Jotoma, mijn ervaring is juist om wel te draven, tenzij paard koorts heeft natuurlijk. Maar door de beweging komt het taai slijm dan ook los waardoor ie in staat is om het op te hoesten.
Overleg anders eens met je da. Die van mij adviseerde dus juist (gedoseerde) beweging. Voor onze pony is stil zetten niet goed iig. Dan zit ze zo vol met dat vervelende slijm.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:27

Klopt hoor Maikeltje, met draven gaat t slijm er idd uit. Maar ik weet niet of het dit keer komt door stof of gewoon een verkoudheid
En het is dus gewoon uitstel van executie om niet te gaan draven :)
Maar mn trainster heeft m vandaag gereden zoals normaal en hij hoestte niet :D
Heel benieuwd naar vr en za.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:28

Een keertje hooi zal wel meevallen. Ze zien weinig aan je paard en het gaat nu goed, dus het zal wel mee vallen.

Hierboven is dus niet mijn gedachte gang, maar mogelijk dat de pension houder zo werkt? Omdat het zo moeilijk te zien is verder soms. Mijn paard oogt gezond en ik kan er nog best wat mee doen, zal ook wel veel onbegrip zijn omdat mensen niet begrijpen dat het eigenlijk een tikkende tijdbom is bij wijze van, en dat het van binnen gewoon niet goed zit en goed gaat komen. Dan is die ene keer droog hooi ook gewoon echt funnest. Net als bij jou paard. Super frustrerend en verdrietig... Anders laat je hem eens de rekeningen zien? Of is er eventueel een brief of artikel dta je kunt uitprinten en op het hart kunt drukken dat droog hooi dus NIET gevoerd mag worden aan jou paard? Erg ging laatst een interessant artikel op Facebook over RAO, misschien dat dat iets is? Al klinkt je pensionhouder wel wat eigenwijs... Enorm naar, zo is het dweilen met de kraan open....

Hier gaat het wel oke *klopt gelijk hard af*

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:30

Gelukkig dat dat goed ging. De zorgen om die beestjes zijn ook constant op de achtergrond aanwezig he? Zelfs bij de kleinste weersverandering houd ik altijd mijn hart vast. Ik weet niet hoe dat bij jullie is maar die van mij is door die stofallergie ook nog eens extra gevoelig op haar longen :(:)
Altijd moet je voorbereid zijn met dekens etc om ze maar niks op te laten lopen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:06

Juist die ene keer gewoon hooi kan funest zijn! Kan je misschien wel weer van voor af aan beginnen!! Nou ben ik zelf de pensionhouder dat scheelt..Hier nooit geen hooi meer voor de pony = meteen foute boel dan met em!