[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne87

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:51

Mijn fjord heeft ook zomerexceem, hij dus hele dag een deken op. Nu zijn zijn manen helemaal plat en ik krijg ze niet meer mooi rechtop. Heeft iemand een gouden tip voor mij? Heb al haarlak geprobeert maar dat helpt niet.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:53

Kytha, de buikflap is bijmij in principe helemaal perfect, niet te los of te strak. Alleen de dazen zitten altijd op zijn buik dus die vinden dan bij zijn voorbenen net een vrij stukje.
Misschien komt het omdat ik een shetlander heb? Die hebben meestal toch een ander "soort" buikje dan een groot paard :D

Dahyeemah, alleen de verpakking is verandert maar de samenstelling niet. Ik had het nm ook al gevraagd :)

Hier heb ik de eczeemdeken af gedaan. Hij staat al dagenlang te zweten en vandaag wordt het zo warm dat waarschijnlijk zelfs de vliegen, mugjes het loodje leggen. Vanavond gaat hij weer op.
Ze staan nu op het zandbakje met schuilstal ipv de wei omdat daar gewoon geen schaduw is tot vanavond.

Rianne87 misschien de manen korter knippen?

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:59

@ peachy, heb ik al gedaan, als ik ze nog korter maak dan ziet het er niet meer uit.

Het gaat helemaal hangen en dat gaat het helemaal scheef zitten :(

Hier is een foto.

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:04

die van mij zweet ook.
Overdag staan ze in een koele stal, en ngo zweten ze.
Ze gaan de hele week hier al de avond en nachten naar buiten, en dan overdag binnen.
Zometeen ga ik er even heen en zet ik haar onder de sproeier.
Zal ik de deken mee nat spuiten of niet?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:12

Peachy schreef:
Kytha, de buikflap is bijmij in principe helemaal perfect, niet te los of te strak. Alleen de dazen zitten altijd op zijn buik dus die vinden dan bij zijn voorbenen net een vrij stukje.
Misschien komt het omdat ik een shetlander heb? Die hebben meestal toch een ander "soort" buikje dan een groot paard :D

Ik heb een 2 jarige tinker, klein maar behoolijk breed, waardoor ik een 175 heb ipv 165..
maarja, perfect past ie helaas niet maar valt echt tegen om een perfecte pasvorm voor hem te vinden :\

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:22

mijn pony zweet niet, ze staat dan ook wel de hele dag in de schaduw gelukkig(uit zichzelf)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:26

Pff die ros van mij heeft gisteren een gaatje van zo'n 3cm diameter in haar halsstuk gescheurd!!!

En een stuk van haar manen zijn er als gevolg ook aan ;(

Echt balen gewoon... Haar buik ligt ook flink open... Ik ga toch maar op zoek naar de SIH want ik ben het best beu met die everlines nu...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:51

Rianne87, ze kunnen nog een stuk korter of vind je dat niet mooi?
Ik vind het meestal wel stoer staan van die hele korte manen bij een fjord.
Of je zou de halsdeken een stuk kunnen verbreden zodat de manen meer ruimte hebben.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:25

Hallo allemaal en bovendien heel veel sterkte.
Ik had gehoopt een paardje te hebben staan met een gevoeligheid voor mais maar ik ben een beetje bang dat het toch een allergie is.
De DA gaat vandaag komen en ik hoop dat hij goede raad heeft om het paardje wat verlichting te kunnen geven.
Rondom de staart is het echt 1 grote ramp met dikke korsten!

Nou las ik op Wikipedia het volgende maar met de zoekfunctie vond ik erverder geen berichtgeving in het forum over.

Citaat:
Een andere mogelijkheid van behandeling is om het paard een dubbele dosis enting tegen schimmel te geven. Deze enting wordt gegeven in 2 keer. Tussen beide entingen zit ongeveer 10 dagen. De enting bestaat uit het middel Insol Dermatophyton. Een bijwerking van deze enting is dat de eczeemklachten minder worden of zelfs verdwijnen. 95% van de paarden die deze entingen krijgen heeft baat bij deze behandeling.

Heeft iemand ervaring met het middel Insol Dermatophyton?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:59

Steffie89 schreef:
Unseen, volgens mij moet je die zelf bevestigen aan de deken. De klipjes zitten wel bij de hoofdkap geleverd maar moet je zelf vast zetten aan de deken met naald en draad (naaimachine).

Aaaah! :D Heel erg bedankt, that makes sense.
Heb net ook de dekens omgeruild, helaas is hij voor Bambi (shet) te lang, en zijn haar beenriemen dus erg laag, die moet ik dus even inkorten. Verder passen ze (ook voor Dancer, draver) prima! :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:52

Ik moet volgende week mijn scriptie over zomereczeem presenteren. Heeft hier iemand foto's van ZE-paarden met klachten (kale manen en staart etc) voor mij die ik mag gebruiken voor mijn presentatie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:03

Hebben jullie ook ervaringen met Endure vliegenspray? Ik las in een ander topic dat dat goed helpt tegen vliegen.

Flosje; een van onze pony's heeft licht ZE, daar kan ik dit weekend wel foto's van maken als ik toch bezig ben met foto's maken van het veulen.
Maar als je op zoek bent naar foto's van echt kale/bloedende manen en staart kan ik je niet helpen, zo erg heeft ze 't gelukkig niet.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:26

bedouin schreef:
Hallo allemaal en bovendien heel veel sterkte.
Ik had gehoopt een paardje te hebben staan met een gevoeligheid voor mais maar ik ben een beetje bang dat het toch een allergie is.
De DA gaat vandaag komen en ik hoop dat hij goede raad heeft om het paardje wat verlichting te kunnen geven.
Rondom de staart is het echt 1 grote ramp met dikke korsten!

Nou las ik op Wikipedia het volgende maar met de zoekfunctie vond ik erverder geen berichtgeving in het forum over.

Citaat:
Een andere mogelijkheid van behandeling is om het paard een dubbele dosis enting tegen schimmel te geven. Deze enting wordt gegeven in 2 keer. Tussen beide entingen zit ongeveer 10 dagen. De enting bestaat uit het middel Insol Dermatophyton. Een bijwerking van deze enting is dat de eczeemklachten minder worden of zelfs verdwijnen. 95% van de paarden die deze entingen krijgen heeft baat bij deze behandeling.

Heeft iemand ervaring met het middel Insol Dermatophyton?

Ja, dat heb ik aan het begin van het ZE-seizoen laten geven. Ze schuurt hetzelfde als vorig jaar.....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:30

yvonnedv schreef:
happytime schreef:
voor de personen die een grotere fles van derfen hebben gekocht:
ik heb gisteren zo lopen te kliederen met de proefmonster, hoe is de opening van een grotere fles?
niet zo"n groot gat als het proefflesje?
getver wat stonk dat zeg

yvonnedv schreef:
Afbeelding Bijkomend voordeel is de aplicatietuit.

Ahhh jammer.... Ik heb de grote fles besteld en net binnen gekregen maar daar zit ook geen tuit bij....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:35

wuswa schreef:
Citaat:

Ja, dat heb ik aan het begin van het ZE-seizoen laten geven. Ze schuurt hetzelfde als vorig jaar.....

Wat jammer, klinkt zo veelbelovend...
Misschien hoort jouw paard bij de 5%, meer mensen die dit geprobeerd hebben?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:36

bij mij zit er wel een tuit werkt prima !! Pony heeft alleen sinds vanmorgen hoefbevangenheid ja dat kon er ook nog wel bij. Nou ja hij staat nu iig niet meer op de wei dus dat scheelt ook weer voor het schuren.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:51

anneliesdj schreef:
wuswa schreef:
,...over de enting bestaat uit het middel Insol Dermatophyton. Een bijwerking van deze enting is dat de eczeemklachten minder worden of zelfs verdwijnen. 95% van de paarden die deze entingen krijgen heeft baat bij deze behandeling...

Wat jammer, klinkt zo veelbelovend...
Misschien hoort jouw paard bij de 5%, meer mensen die dit geprobeerd hebben?

Oh hemel. Ik dacht als dat middel nou HET middel is geef ik de DA opdracht dat middel te achterhalen.
Ik ben ook benieuwd naar meer reacties, als er nou meer zijn weet ik inderdaad zeker dat dat het niet is.

Wat kan direct verlichting brengen bij open korstjes die erbij ontstaan?
Vette boter misschien?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:50

Jeetje wat een wonden zeg :oo , zo erg heb ik het nog nooit gezien zeg...

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:00

anneliesdj schreef:
Hebben jullie ook ervaringen met Endure vliegenspray? Ik las in een ander topic dat dat goed helpt tegen vliegen.

Flosje; een van onze pony's heeft licht ZE, daar kan ik dit weekend wel foto's van maken als ik toch bezig ben met foto's maken van het veulen.
Maar als je op zoek bent naar foto's van echt kale/bloedende manen en staart kan ik je niet helpen, zo erg heeft ze 't gelukkig niet.

Ik heb geen goede ervaring met Endure, die van mij kreeg er juist extra jeuk van. Hij reageerde hier dus totaal niet goed op..

Heb in het begin van het seizoen Drainage Compositum gegeven, en hij is nu verhuisd. Krijgt Marstall Exzem, staat overdag op het land en om 4 uur gaat ie naar binnen, en krijgt goed hooi, en hij heeft niet meer geschuurd.. Geen 1 keer :)

Flosje, ik heb geen extreme foto's maar misschien nog wel foto's van z'n kale manenkam..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:01

Nou, ik heb nog wel erger gezien hóór hier.

Ponylief net lekker onder de tuinslang gehad.
Ze deed afgelopen 2 weken om de dag schuren.
En dan zou ze vandaag weer gedaan moeten hebben, maar ze heeft niets gedaan!

Gekke is, haar haren zijn in zulke goede conditie, dat ze elke schuurbeurt overleven :D
Er is maar 1 heel minuscuul plukje heel iets afgebroken.

Manen hangen al onderaan de hals.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:03

_CS_ Dat heb ik gelukkig nog hoeven meemaken.. Fijn dat ze vandaag nog niet geschuurd heeft!
En helemaal fijn dat ze het schuren overleeft! Ik ben bij die van mij ook manen aan het kweken, alleen schiet het niet echt op :P

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:05

ik heb zn eczeemdeken maar weer afgedaan .
hij zweette zich de pleuris eronder ..
heb nu een vliegendeken met hals besteld .

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:08

@Opisop: Mag ik een paar van die foto's gebruiken? Ik zou dat echt heel erg fijn vinden.

Als je ook foto's hebt zonder wonden, maar wel duidelijk te zien is dat een paard heeft staan schuren, die kan ik ook gebruiken. Ik moet namelijk echt aan leken gaan vertellen wat ZE is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:11

ik heb misschien ook nog wel foto's, van een manenkam met ribbels en heel veel geschuur, zonder wonden.
Weet niet of je daar wat aan hebt?