[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aline4

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:21

Ik kan bij die van mij wachten tot ze onrustig wordt op de wei. Als ik dan de deken direct op doe en niet meer af, dan gaat het goed. Ik ga deze week maskers passen.
Baal er een beetje van dat het moet maar vorig jaar was ze mooi behalve haar kuif, die was er helemaal af. Die wordt nu pas weer mooi van lengte dus nou wil ik het proberen te behouden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:22

DeniseM schreef:
Sodeletuut schreef:
Ze staat 24/7 buiten en heeft de deken ook gewoon dag en nacht op.
Ik haal hem er 1x per dag af om dr even uitgebreid te poetsen ivm. de losse haren van de wintervacht. :)

Dankjewel!
Ze heeft het pas sinds afgelopen jaar.
Dus weet nog niet waar ik goed aan doe ;(

Ik zou als ik jou was zo snel mogelijk een deken op doen.. :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:44

de mijne wel verdacht van schuren gisteren, zijn vlechten zaten totáál in de warrels! := maar niet echt afgebroken haren dus misschien was het gewoon van het rollen of wat stoeien :) opnieuw ingevlochten en zometeen naar stal, overdag even kijken hoe of wat :)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:46

Die van mij had het vorig jaar nog niet zo erg. Alvast preventief gaan smeren? Ik heb nog spul staan van vorig jaar in mijn kast. Zal dit nog werken?

FannyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:11

Ik ben met spoed op zoek naar een eczeemdeken, paardje 1.65m. Kan iemand me hieraan helpen?? Of misschien een zaak waar ze er voor een mooi prijsje verkopen in Brabant?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:15

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:06

Hier waait het superhard!!! Je vliegt zelf alle kanten op.
Pony nog steeds niets geschuurd overigens.
Als ik bij Shadow de deken opdoe is het schuren ook weg.
Gelukkig is het met de jaren mee heel wat lichter geworden.
Ze is nu een licht geval van zomereczeem. Gelukkig!

Aankomende dagen wordt ook snertweer, in de nachten ligt de temperatuur rond het vriespunt.
Nee, ik maak me voorlopig toch nog even geen zorgen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:13

Nee ik ook niet. Ulvy vertoont nog niks van schuren. Haar manen groeien als een bezetene.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:39

Manen groeien inderdaad hier ook als een gek joh, is niet normaal meer.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:46

Hier nog steeds geen geschuur, het waaide ook ontzettend hard hier en heeft hier zelfs flink gevroren nog -3ofz nog geweest.. deken ligt dus nog prima in de kast haha...

tug ik ken mijn pony goed genoeg om te bepalen wanneer de deken op moet en wanneer niet en als ik hem nu al op zou doen zou dan gewoon belachelijk zijn want er is nog geen vlieg te bekennen en mijn pony is wel een van de ernstige schuur mutsen..
En jij zegt dat de deken een last is voor het paard en voor jezelf maar dat vind ik absoluud niet, want als je paard het een last vind waarom willen de meeste eczemers hem dan zo graag aan ?? en voor mezelf went zo snel en is gewoon een ritme waarin je zit met afdoen en aandoen.. in de winter lopen er miljoenen paarden met dekens op dat vind ik erger dan in de de paarden met een eczeem deken !

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:52

Omdat mijn pony een eczeemdeken draagt is ze in de winter ook altijd dekeloos. Vind dat ik het haar niet kan aandoen om het hele jaar door onder de dekens te laten staan.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:54

mijn paard stak ook zelf zijn hoofd erin, maar leek het ook heerlijk te vinden als hij weer af ging, onze gezelschapsshet vondt het een heel leuk spel om aan de deken te trekken en dan met enig effect terug te laten springen, vond mijn paard ook niet leuk, als het heet is zweet hij en staat dan ook echt aan dat ding te trekken, rollen deed hij ook veel liever voor de deken opging.
dat zijn voor mij voldoende redenen om het lastig te vinden.
voor mezelf vind ik lastig niet heel erg belangrijk, maar de eeuwige was en stopbeurten, waren ook niet mijn favoriete bezigheid.

het zijn toch dingen die ik en mijn paard alleen moesten vanwege de jeuk en die ik een niet jeuker niet aan zou doen, tot nog toe geeft een deken gemiddeld het beste resultaat, zonder is ook geen doen.

maar als er morgen er middel komt dat net zo voldoende werkt, zou het wel als eerste de deken zijn waar ik mee stopte. ik ben ook heel benieuwd hoe het op zijn nieuwe plek gaat werken, nu heeft hij 10 tot 20 andere ruinen en hengsten om mee te krabbelen en is voorals nog het plan om eerst te kijken hoe het daar zonder deken gaat, ben heel benieuiwd, maar als het voldoende lukt
ben ik heel opgelucht.
maar in dit geval is alles wat je anders kunt doen ook wel veranderd, veel meer gezelschap, zandgrond ipv klei, andere bomen, andere mensen, veel meer beweging, ander drinkwater, enz.
werkt het dan zullen we alleen een hele kluif hebben uit te vinden wat het precies was.

werkt het niet dan zijn er voldoende dekens aanwezig.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:16

Nou ik kan je nu al zeggen dat je het niet gaat redden zonder deken ook al kan hij kriebelen dat is niet voldoende..
en als jou paard onder de deken zweet moet je gaan kijken of de deken wel goed is en wel goed fetileert.. ik heb mijn pony nog nooit zwetend gevonden onder de deken, wel onderkoelt door de ernstige regenval daarom krijgt zij met regen wel een regendeken op..

mijn pony's staan ook dekenloos in de winter, allemaal bij ons op de wei.. dekens in de winter is gewoon gemakzucht naar mijn idee..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:20

@msophie; dekens in de winter lijkt mij alleen maar meer ongemak ;) :)) hoewel.. dat verharen gaat veel simpeler dan :=

ik had nog een pony met 13 perfect gevlochten maantjes, dus zal allemaal wel meegevallen hebben :) morgen of overmorgen ff voor een vliegenkap gaan kijken :)
heb Diddle vorig jaar trouwens ook nooit zwetend gezien onder de deken :n

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:24

Hier ook nog nooit gezweet onder de deken, afgelopen zomer met die paar dagen dat het soms rond de 30 graden was, zelfs toen niet, ze blijft er gewoon koel onder. Onderkoeling is wel van toepassing geweest. Met veel regenval gaat ie dan ook af!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:51

Mijn paardje staat weer in de blote kont. Eergister uit zn deken gescheurt :( Nieuwe=in bestelling, wel duur helaas..
Nogmaals, probeerd er hier niemand het kruidensupplement Veba-Star uit?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:51

watvoor deken was het en wat gebeurde er? :oo duur grapje zo begin-seizoen.. dat was hopelijk geen nieuwe deken? :oo :(:)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:52

Nee, deken van vorig jaar.
De Ivanhoe was het :( Hij was al een keer kapot gegaan bij de hals, dus dat was weer genaait. Blijkbaar los geraakt, en heeft zn weidegenootje hem verder uitgescheurt :(

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:56

*shock*
ivanhoes scheurgevoelig? :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:14

geen enkele deken is bestand tegen een paar sterke paardentanden hoor..
zonde joh, valt ook niet meer te naaien die deken?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:37

bij zowel de pagony als de boet gaven op de plekken onder de buikflap waar de stof dubbelzit behoorlijke zweetplekken, ook onder de elastieken voor de koker liep het water er onderuit.
heb destijds de rambo niet gekozen omdat de buikflap voor mij te weinig buik bedekte.
rambo was een paar jaar geleden wel volgens mij de eerste met uv werende laag en dat scheelt wel natuurlijk.
ben met de pagony begonnen omdat meneer toen nog de gewoonte had zijn dekens te verbouwen tot lapjes en reepjes,de pagony bleef hoewel best uitgeprobeerd heel.
na het eerste seizoen heb ik de boet bijgekocht.
echt scheuren doen ze hier niet, alleen zijn al wat clips vervangen en stukken elastiek rond de achterbenen, zijn samen toch al vier en drie seizoenen meegegaan.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:44

CarolShadow schreef:
Hier ook nog nooit gezweet onder de deken, afgelopen zomer met die paar dagen dat het soms rond de 30 graden was, zelfs toen niet, ze blijft er gewoon koel onder. Onderkoeling is wel van toepassing geweest. Met veel regenval gaat ie dan ook af!

ik heb een keer met regen de deken afgedaan, ik begon weer van voor af aan dus voor mijn een regendeken in de zomer.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 02:11

maar.. als het regent kun je toch een ongevoerde regendeken erbovenop doen? :)
zo doe ik het altijd :j
Hier nog altijd dekenvrij, geen kriebels nog en prachtige lange manen! ( denk toch wel ruim een meter lang nu)

helemaal trots als ik bedenk hoe ze er 2 jaar geleden uitzag. geen voorlok, manen compleet aan gort, en overal tegenaan gooien door de jeuk ;(

heb wel voor alle zekerheid een 2de boett deken besteld, zodat als de oude onverwachts kapot gaat, ik meteen een reserve heb. hoop ( ok.. bid :+ ) dat ik de deken tot april af kan laten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:31

lowara :oo jouw tinker ook eczeem? :oo (Lowara zelf met d'r manen tot op de grond? :oo )
regendekentje ga ik vanmiddag eens voor kijken bij de ruiterzaak.. al weet ik niet in hoeverre ik kans heb dat ding op te doen voor t regent zegmaar..
hoe doen jullie dat? je naar stal haasten om dat ding op te gooien? (stalbaas laten doen wil ik niet) of ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:28

ik wil dit jaar voor het echte zomerseizoen een snuggy erbij kopen

de boett vind ik kwa pasvorm en kwaliteit nog steeds de beste tot nog toe, maar idd,
als het echt warm is, staat ze er wel onder te zwten en de manen zijn achter de oren aardig verfrommeld

de snuggy is engels en heeft geen gespen en clips, maar industrieel klitteband en sluit verder helemaal goed aan en heeft een manen en boegbeschermer ingebouwd
schijnt ook erg luchtig te zijn
word wel weer een 180 euro gok ik zo , maar ja
paard haar comfort is belangrijk en een boett inclusief hoofdkap is al gauw 270 euro :+