[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dendie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:07

@ Ikenindi; Heeft jou paardje ook veel last van ontstoken ogen of zijn luchtwegen? Mijn pony wel en dat scheen weer te komen doordat zijn lever vergiftigd was. (ogen, huid en longen schijnen een verband met lever te hebben...). Het is idd zo dat des te meer medicijnen je in je paardje stopt des te "vergiftiger" ze worden... Misschien is het toch een idee een gecertificeerde holistisch dierenarts erbij te halen, of een Natuurgeneeskundige? Die kan uitzoeken wat er nog meer niet lekker bij haar zit.

Ik zat net foto's te zoeken van mn pony en ben erachter gekomen dat precies de zomer nadat hij maanblindheid had (heel veel medicijnen, antibiotica, pijnstillers en prikken later) hij zijn eczeem kreeg... Ik heb toen andere medicijnen (Pred Base; soort zenuwblokkers dacht ik) gekregen tegen de jeuk die goed hielpen. Dit 2 jaar gegeven (mag normaal maar 1 maand..), daarna gestopt omdat hij geel zag van die troep die erin zit. Denk dus ook dat zijn eczeem komt door de vele afvalstoffen. Na 2 reinigingskuren was hij niet meer geel, en die kuur krijgt hij nog steeds 2-3 keer per jaar. Maar de jeuk blijft Boos!.
Zou het zo zijn dat zolang je medicijnen (wormenkuur?) aan je paard geeft, hij de afvalstoffen niet voldoende kwijt raakt en dus niet van zijn eczeem afkomt??

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:36

ze heeft stofallergie idd. toen ik haar net kocht (ze was toen een half jaar oud) was ze super benouwd en idd slijm uit de neus en mond. daar heeft ze toen heel veel medicatie voor gekregen, en niets hielp. uiteindelijk is ze opgeknapt van het buiten zijn in de frisse lucht...

de zomer er op had ze zomereczeem, maarja dat was haar eerste echte zomer, want ze was 1 jaar toen.

ik denk inderdaad dat als je zou zorgen dat alle afvalstoffen uit je paard zijn, en er geen nieuwe afvalstoffen bij komen dat je paard dan eczeem vrij blijft. maar die stoffen die die mugjes geven als ze prikken zijn ook gifstoffen die de lever moet afbreken, en ik weet niet of die dat dan wel aan kan...
zzal wel weer per paard verschillen...
ogen heeft indi trouwens laatste tijd ook veel prut in. 1 keer ontstoken gehad idd afgelopen winter...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:11

Mijn pony heeft ook altijd vieze ogen! ook in de winter. Ze heeft dan echt vieze prutjes in haar ogen of traan ogen.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:21

@ikenindi: drinkt jou paard dan ook veel?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:02

Mijn paard heeft geen last van zijn ogen of longen, maar hij krijgt wel sinds 1999 medicijnen tegen hoefkatrolontsteking en hij heeft sinds de zomer van 2000 zomereczeem... Zouden die medicijnen (Podomed=bloedverdunner) voor extra afvalstoffen zorgen? Hij krijgt dit jaar nog maar de halve dosis. Ben benieuwd of zijn jeuk dan minder is. Maar ja, het is ook het tweede jaar dat ik Puur Culico geef. Dus als hij minder jeuk heeft, weet ik niet waar het aan ligt. Niet dat het uit maakt, want minder jeuk is natuurlijk super!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:51

Sokkebok schreef:
@ikenindi: drinkt jou paard dan ook veel?

ze staat in de wei met grote drinkbakken en een aantal andere paarden, dus dat kan iuk niet bijhouden. ik merk wel dat als ze na het `werken` terug komt in de wei dat het eerste dat ze vaak doet is: drinken...

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:14

Mh, ik baal!
tijdje terug hier wat beirchten geplaatst ivm paard wat bij ons staat. Hij schuurde enorm en heeft inmiddels niet veel haar mee rop zijn hals. Hele tijd is hij enorm lusteloos geweest. We hebben nu sinds 2 weken het werk weer opgepakt met hem. Lijkt namelijk als hij weer vol energie is, hij speelt weer en heet weer praatjes. Alleen er is blijkbaar toch nog iets.
Sindsdien loopt hij trouwens ook niet makkelijk met zijn achterhand, vergeet soms zijn benen mee te nemen en is nog erg slap achter. Daarnaast heeft hij nog steeds jeuk, is vorige week ook begonnen om zijn staart te schuren.

Kwam vandaag op stal en zag dat hij weer wat kale kapotte plekjes heeft die er eerst nog niet zaten. Het is dus nog niet weg. Hij is een paar weken terug ontwormd en sindsdien ging het beter.

Echter naast feit wat ik hierboven zei hebben we nu bij het tweede paard een kale plek ontdekt. Precies zoals het bij hem begon.....helemaal afgeschuurd tot op het wel, ook bovenop de hals. En heb haar terwijl ik er was ook paar keer betrapt op schuren, ze heeft dus ook enorm jeuk ineens......
Ben blij dat we ze nu uitgebreid poetsen elke keer als we er zijn ivm verharen......Dit had ze gisteren nog niet namelijk en nu zijn we er hopelijk op tijd bij.

Omdat het toch meer lijkt te zijn dan zoals eerst gedacht werd laten we nu toch een DA komen. Liever keer iemand langs dan weer een infectie. Komt wel een andere dan vorige keer trouwens!

Ik houdt jullie op de hoogte!!

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:42

ikenindi schreef:
oja, nog een vraag, als je met die culio begint in april...heeft het dan helemaal geen nut?

Oh jawel hoor. Maar hoe eerder hoe beter.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:50

oke

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:15

Het lijkt er wel op dat bij onze paardjes het eczeem door de medicijnen komt. Opzich ook wel logisch verhaal... Qua teveel afvalstoffen enzo. Vind het wel raar dat niet alle paarden daar last van krijgen. Heb daar dus ff wat over opgezocht Slim
Wat daar duidelijk uit werd is dat de darmen, ogen, huid en longen de grootste uitscheidingsorganen van afvalstoffen zijn. De uitscheiding werkt niet goed (om wat voor redenen dan ook, dat ligt aan paard) en daardoor krijgen ze last van ontstoken ogen, luchtwegproblemen (stofallergie) en het eczeem.
Zou het ook zo zijn dat ze al bij een kleine hoeveelheid E nummer-stoffen uit bijv. voer al last krijgen van eczeem? Want dat valt nog te beperken... Lijkt mij dus zaak om zoveel mogelijk die onnatuurlijke stoffen te vermijden. Maarja als de paarden ziek zijn zullen ze toch medicijnen moeten hebben, en ze moeten ook geent en ontwormt. Ik denk dat het onmogelijk is al die stoffen te vermijden en beperken... Gestoord

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:19

klopt, maar wel te minderen iig;)

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:21

@Risje; Ben erg benieuwd wat de DA ervan zegt, klinkt als een schimmel, wormen of luizen oid. Wanneer komt hij langs? Hou ons op de hoogte.

@ikeninde: idd sowieso te verminderen... dit wordt weer research doen Knipoog

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:49

@dendie:
Weet niet wanneer hij langskomt. De eigenaar ging contact met hem opnemen.....
En uiteraard wanneer ik meer weetzal ik jullie op de hoogte houden!

Heb zelf toruwens het vermoeden dat het een wormeninfectie is, zeker aangezien Tindur paar weken terug ontwormd is vanwege zijn klachten en ineens lag er mest met dode wormpjes....
Maar goed nu zie je het toch al bij Leira, dus er zit nog steeds "iets" .....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:44

succes in ieder geval risje!
@dendie: laat me weten als je interesante dingen tegen komt;)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:49

Ik las hier laatst wat over een onderzoek naar zomerexceem door erik laarakkers en de faculteit diergeneeskunde utrecht.

Ik had ons koppel ponys opgegeven en heb net een brief gekregen dat we geselecteerd zijn om mee te doen met het onderzoek.

Zijn er nog meer mensen van bokt geselecteerd?

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:00

mijn paard heeft het hele jaar door last van tranende vieze oogjes, vorige zomer zat ze zelfs met ontstoken gezwollen ogen.. ik heb de raad gekregen van ze niet teveel uit te kuisen,maakt het juist gevoelig. dus heb wel een zalfje maar helpt niet of maar even. ze heeft ook een beetje last van zomereczeem.. problemen met de darmen of luchtwegen heeft ze niet, ik heb haar wel eens horen 'hoesten'..nuja 1 hoest..en dan niks meer.. (ze heeft wel brokkelhoeven) ..moest het iets aan de lever zijn..wat kan je dan doen of geven? en die afvalstoffen vermijden?..dus niet teveel supplementen of medicijnen geven?..alle tips zijn welkom.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:01

niet te veel medicijnen, en die van mij mag ik zelfs maar 2 keer per jaar nog maar ontwormen nu... maar zij heeft het niet een beetje, en ze reageert extreem gevoelig op de wormenkuren steeds.

ik ben ook aan het zoeken wat ik kan doen om haar van binnen wat te helpen met al die afvalstoffen uit haar lichaam te krijgen. ze krijgt er nu ook nog 1 bach-bloesem remedie voor. dat schijnt ook te moeten helpen. verder die compositum schijnt dus goed te zijn.

let wel: ik ben geen expert, en niemand hier geloof ik, dus laat anders eerst ook het bloed testen door de da. dan weet je of ze iets aan de lever/nieren heeft...Knipoog

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:55

MelodyT schreef:
Ik las hier laatst wat over een onderzoek naar zomerexceem door erik laarakkers en de faculteit diergeneeskunde utrecht.

Ik had ons koppel ponys opgegeven en heb net een brief gekregen dat we geselecteerd zijn om mee te doen met het onderzoek.

Zijn er nog meer mensen van bokt geselecteerd?

Ik ben niet geselecteerd (had me ook niet opgegeven want ik heb 'maar' 1 paard met zomereczeem), maar ik ben blij dat er een bokker is die nu meedoet.
Want dit is wel interessant, hopelijk wil je ons een beetje op de hoogte houden?

Iwanluver: heb jij al wat gehoord?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:22

Ben ook wel zeer benieuwd naar de bevindingen bij dat onderzoek.

Heb ook niet mee gedaan, omdat ik ook maar 1 pony heb met eczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:24

ik heb er ook maar 1 met eczeem..
anders zetten we ze gewoon bij elkaar?

kunnen we wel meedoen Tong uitsteken

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:25

Ik heb er ook nog wel een in de aanbieding Haha!

Ammy01

Pling Haha!

Stal_Fiore

Tsja zou kunnen... maar niet echt in de buurt... haha

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:00

Ik heb me wel opgegeven, helaas hebben we wel twee paarden met zomereczeem. Ik weet nog niet of we mee mogen doen, er was iets mis gegaan met de lijst, ik heb hem pas gisteren weer kunnen sturen. Maar ik hoop het wel, het klinkt goed en wetenschappelijk. Maar dat leek LT ook in het begin ...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:53

Madeliefjes schreef:
Ik heb er ook nog wel een in de aanbieding Haha!

ik ook:)