[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:33

Helaas heeft mn paard (die ik huur) ook mok. Haar rechter voorbeen.
De eigennaar zegt alleen dat dit niet zo is en dat het vanzelf over gaat (zegt hij eigenlijk bij alles).
Na wat research te doen, weet ik toch echt zeker dat dit mok is.
Ik krijg het ook maar niet weg. Heb het gewassen met betadine shampoo en daarna ingesmeerd met sudocreme.
Op de kloofjes smeer ik nog wat betadine zalf.
Nu lijkt het alleen maar erger te worden en zelf omhoog te kruipen. Ja ja het gaat vanzelf over.. ;(
Wat kan ik nu het beste doen? De eigennaar vind dat ik moet stoppen met dat sudocreme.
Zal ik nu gewoon mokzalf gaan halen en dit proberen? Wat is een goed merk en waar te halen?

Nibbit

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:39

Niet te vaak betadine gebruiken, dit tast ook de goede bacterien aan :j

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 08:11

...en betadine droogt erg uit.
beter iets vettigs erop smeren als ik het zo hoor :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:05

Toen ik mijn paard gekocht had, had ze nog geen verschijnselen van mok.
toen heeft ze een tijdje bij iemand gestaan en kon ik wegens omstandigheden niet komen,
toen kwam mijn merrie naar een andere stallen wat voor mij veel makkerlijker was,
de volgende dag kwam ik op stal en zag 1 enorm dik been.
eerst dacht ik echt huuuh maar 1 stal bij dus ben wat gaan lopen tot dat ik op een gegeven moment een grote ronde korsterige plek zag.
MOK |( het eerst wat ik dacht was Sh?t, dus ben wat gaan smeren met creme.
het enige nadeel was dat het om een jong paard betrefde en die het vertrouwen in de mens nog ver moest zoeken.
dus aan de benen komen was een drama, iedere keer dat gerond draai door die stal dat getrap met haar benen.
(ze had 3witte benen met mok uit eindelijk) toen het na tijdje niet overging heb ik toch maar de DA ingeschakeld.
der stal was altijd zo netjes iederen grondig schoon, buiten in het natte weer stond ze niet en een binnenbak.
ze was ook vrij korsterig op heb been (boven) zelf ook, dus ze heeft 2spuiten gekregen, Vitamine en (moet ik ff opzoeken)
denk antibiotica en moest blijven smeren met levertraan/zink zalf ook al was dat een hel.
maar na van tijd ging het wel beter en mocht ik aan der benen zitten het is nu bijna over maar we zijn al vanaf november bezig.
ik hoop dat het echt een keer over is en nou ja dan maar goed in de gaten houden.
ik haat mok al dat gesmeer en geprutsel aan de benen wat ze al helemaal niet leuk vind.
hiervoor heb ik ook een pony gehad met mok, pfff niks hielp alle smeersels en creme enzo geprobeerd tot dat ik tee trea shampoo gebruikte het ging ineens over, toeval?

nee dat zijn de 2 ergste paarden die ik met mok heb gehad.
wel eens even wat korsterige, wat op mok moet lijken. maar nooit zo erg!

:Y)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:04

Mooi dat je iets gevonden hebt wat werkt.
Helaas is mijn paard allergisch voor teatree, net als aloe vera.
Maakt het soms lastig aangezien deze 2 in veel shampoo's etc zit...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:20

dit jaar de 2de keer voor mok behandeld een vrij agressieve die ging uiteindelijk weg met hydracotiderm en een mildere versie met sudocreme. Altijd eerst goed gescrubd met betadine scrub en dan goed droog houden.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:20

mijn haflinger heeft sinds kerst last van natte mok, op oud jaars dag kreeg ze einschuss.
dus ik moest vetaderm smeren, koelen en stappen van de veearts. moest de vetaderm 2 week gebruiken niet langer. dus ik na 2 week gestopt want hetwas al aardig beter.
Nu ben ik een paar dagen verder, alles is open en het trekt ook naar boven. heel erg kreupel erbij ook nog.
dus ik heb zaterdag mokthee gehaald en mokzalf. maar hetbreid zich alleen maar uit. Nu komt vanmiddag de veearts om te kijken want ik weet het niet meer!!! :(

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:30

Jill_ schreef:
Iemand een goede tip om die korstjes los te weken?

check eens de volgende artikelen op http://www.paardenproducten.nl:
mok hoe te behandelen
welke middelen te gebruiken voor een wond

amanda2 schreef:
Hebben jullie ervaring met de nieuwe mokzalf van Primeval?
Ze claimen dat het tegen elke vorm van mok is, maar het lijkt zinkzalf?

ik en een vriendin hebben goede ervaringen met deze zalf..
het paard van mijn vriendin had het niet zo erg en was in no-time verdwenen..
bij mijn paard ging het ook de goede kant op.. naast het smeren heb ik haar eerst een kuur drainage compositum gegeven en een kuur puur mok.. daarnaast kreeg ze nog multivitaminen van groene os.. helaas heb ik haar door andere problemen moeten in laten slapen en heb ik het niet mee mogen maken dat zij geheel mokvrij was, maar het scheelde niet veel.. en dat terwijl ik al meer als een jaar aan het tobben was met weet ik veel welke smeerseltjes allemaal..

verder vind ik lurax van cavalor ook redelijk goed werken.. zit vanalles in van: zink, tea tree etc

maar als je paard ernstige mok heeft is het van belang om naast het smeren ook van binnenuit te werk te gaan..
probeer ook te bedenken wat de reden van de mok is? weerstand/luizen-mijten/teveel suikers

ik verzorg nu sinds kort een tinker en heeft last van rasp.. heel ander soort mok dan ik gewend ben.. het zijn net soort vettige korsten, geen bloed of droge korstjes maar echt vette stukken
heeft iemand hier toevallig ervaring mee???

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:24

ja daar heb ik ook ervaring mee, die vette korsten had die van mij op het achterbeen. wat ik ook smeerde het hielp niet. totdat ik op een andere stal kwam te staan toen was het opeens verdwenen. dus ik weet geen wondermiddel.

update! veearts is geweest gister. het is mijt! Beenschurft.
Injectie met dectomax gehad en over10 dagen krijgtze er weer 1.

koemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:43

Hey,

Iedereen heeft het de benen scheren van je paard als je rasp hebt, mijn paard heeft het ook :( maar heeft totaal geen sokken of dik behang, door de laatste tijd met vriezen enzo heeft ze ook 3 weken lang niet in de natte blubber gestaan maar netjes droog op stal en plots was het daar.
Ik hoorde dat het waarschijnlijk ook kan komen door te veel aan eiwit? iemand ervaring? Zou anders echt niet weten hoe ze er aan zou moeten komen.
Heb ook gelezen dat wassen met groene zeep en daarna insmeren met sudocrem ook kan helpen iemand meer ervaringen hier mee en hoe vaak moet je het wassen en smeren. Mischien andere ideeen? Anders maar gewoon da bellen?

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:53

veel op stal als ze het gewend zijn om buiten te staan is denk ook niet altijd even goed (weet dat het soms ff niet anders is)
maar als ze buiten staan dan bewegen ze meer en dat is weer goed voor de doorbloeding.. en dan kunnen de afvalstoffen die van binnenuit voor die mok zorgen ook weer beter worden afgevoerd.. toch?

een paard hoeft niet veel behang te hebben om mok of rasp te krijgen.. mijn eigen paardje was een nrps en die had maar aan 1 been hele erge mok.. dit had waarschijnlijk met haar weerstand te maken.. ze was 25.. en stond 's winters ook buiten en moest soms door de blub..
maar de tinker die ik nu verzorg heeft dus wel veel behang.. maar die heeft ook weer een andere soort mok.. ben er nog niet helemaal achter wat de oorzaak bij hem is, maar zou heel goed met zijn voeding te maken kunnen hebben..

maar mok kan ook door luizen/mijten/schimmel veroorzaakt worden.. dan zou je door de DA even een afschrapseltje op kweek moeten laten zetten
Laatst bijgewerkt door naadjuuuh op 20-01-10 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:58

koemans schreef:
Hey,

Iedereen heeft het de benen scheren van je paard als je rasp hebt, mijn paard heeft het ook :( maar heeft totaal geen sokken of dik behang, door de laatste tijd met vriezen enzo heeft ze ook 3 weken lang niet in de natte blubber gestaan maar netjes droog op stal en plots was het daar.
Ik hoorde dat het waarschijnlijk ook kan komen door te veel aan eiwit? iemand ervaring? Zou anders echt niet weten hoe ze er aan zou moeten komen.
Heb ook gelezen dat wassen met groene zeep en daarna insmeren met sudocrem ook kan helpen iemand meer ervaringen hier mee en hoe vaak moet je het wassen en smeren. Mischien andere ideeen? Anders maar gewoon da bellen?

Ja, ik moest op advies van de da wassen met groene zeep, en dan talkpoeder of sudocreme erop.
Alleen voor de korstjes. Als de benen echt dik en warm zijn wel even da bellen, anders kan t naarbinnen slaan.

koemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:59

naadjuuuh schreef:
veel op stal als ze het gewend zijn om buiten te staan is denk ook niet altijd even goed (weet dat het soms ff niet anders is)
maar als ze buiten staan dan bewegen ze meer en dat is weer goed voor de doorbloeding.. en dan kunnen de afvalstoffen die van binnenuit voor die mok zorgen ook weer beter worden afgevoerd.. toch?

een paard hoeft niet veel behang te hebben om mok of rasp te krijgen.. mijn eigen paardje was een nrps en die had maar aan 1 been hele erge mok.. dit had waarschijnlijk met haar weerstand te maken.. ze was 25.. en stond 's winters ook buiten en moest soms door de blub..
maar de tinker die ik nu verzorg heeft dus wel veel behang.. maar die heeft ook weer een andere soort mok.. ben er nog niet helemaal achter wat de oorzaak bij hem is, maar zou heel goed met zijn voeding te maken kunnen hebben..

maar mok kan ook door luizen/mijten/schimmel veroorzaakt worden.. dan zou je door de DA even een afschrapseltje op kweek moeten laten zetten

ik heb ook een nrps en ze is ook op een wat oudere leeftijd, ze is 18, ze staat inderedaad altijd buiten en heeft die 3 weken opeens natuurlijk door het weer op stal gestaan, ik hou het nog even in de gaten toteind van de week anders ga ik even bellen

koemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:01

Yess schreef:
koemans schreef:
Hey,

Ja, ik moest op advies van de da wassen met groene zeep, en dan talkpoeder of sudocreme erop.
Alleen voor de korstjes. Als de benen echt dik en warm zijn wel even da bellen, anders kan t naarbinnen slaan.

moest je het erom heen ook kaal scheren of het er zo opsmeren, hoe vaak moest je wassen en smeren? ik heb het nou 1 keer gewassen en het 2 keer ingesmeerd, lijkt mij niet dat je het elke dag moet wassen toch? Het moet toch ook zo droog mogenlijk blijven?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:05

benen van mijn paard waren al geschoren, maar is niet echt een vereiste, meestal zijn die kale pootjes juist gevoeliger voor mok. Ik zou ze niet elke dag wassen, maar 1x in de 2-3 dagen. Daarna heel goed droogmaken met een schone handdoek en dik inpoederen (talk) of smeren (sudocreme)

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:08

1 of 2 goed wassen zodat alle korstjes goed weg zijn.. daarna dagelijks smeren..
ik zou niet meer dan 1 per week wassen

haren zijn ook bescherming tegen vuil en vocht dus is zou het scheren alleen doen op de plek waar daadwerkelijk de mok zit.. dit doe je om de plek beter in te kunnen smeren.. anders smeer je meer op de vacht dan op de huid

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:10

het is ook belangrijk om de benen goed te drogen voordat je gaat smeren..

desnoods met de föhn.. want met dit weer drogen die benen erg moeilijk

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:17

Ik ben nu sinds een week van mokzalf over gestapt op sudocreme. Een paar weken geleden was het na de mokzalf weg, maar toen kwam het weer licht. Korstjes zijn mooi soepel en dus makkelijk af te halen, enige nadeel is dat ze met sudocreme dikkere benen heeft, wat overigens wel slenkt bij beweging.
Ik merk absoluut dat ze er minder pijn aan heeft, want eerst hoefde ik maar naar haar voet te kijken of ze tilde hem al op en nu kan ik mooi op mijn gemak smeren etc.

koemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:25

Ik ga vandaag ook beginnen met cure mok, dit heb ik vorig jaar ook gegeven aan haar toen ze mok in haar holte had, dit sloeg toen goed aan, ben benieuwd of het hier ook bij gaat werken.
baat het niet schaat het niet.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:30

Ik heb een vraagje!
Mijn pony kreeg las van mok door de zon. Hoe kan ik de kootholtes het beste beschermen tegen de zon? De mok is over gelukkig!

koemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:47

Rody01 schreef:
Ik heb een vraagje!
Mijn pony kreeg las van mok door de zon. Hoe kan ik de kootholtes het beste beschermen tegen de zon? De mok is over gelukkig!

Je kan speciaale been beschermers kopen voor tegen de zon, ik heb dat voor die van mij ook, ik heb ze zelf van harry´s horse, echt idiaal en niet te duur. Kijk even op de site van hun of vraag er even naar bij de ruiterwinkel.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:11

Weet je nog hoe duur die waren koemans?

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:40

ik heb close contact chaps via de paardendrogist: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ps/119715/ gebruikt, maar deze zijn volgens mij meer tegen modder dan tegen de zon.. zijn ook best prijzig.. ze best handig behalve dat ze bij ons op stal erg moeilijk droogde en het was meestal zo blubberig op het land dat je ze dan toch 's avonds even afspuit.. maar dan waren ze volgende dag niet droog.. ik nam ze dus steeds mee naar huis maar moest dan ook de volgende ochtend ook zelf weer heen om ze om te doen of klaar te leggen.. met deze mogen ze wel redelijk lang om staan, 12 uur geloof ik dus dat is ook wel heel erg handig

er bestaan ook wel speciaal voor de zon, misschien zelfs van hetzelfde merk.. ben laatst nog zoiets tegen gekomen ergens, maar weet even niet meer waar.. als het met te binnen schiet dan post ik het gelijk

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:50

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:51

Ja die heb ik ook ergens gezien, sun protect chaps :j
Alleen lijkt me dat erg dun materiaal, en ze zijn ook best duur, ik meende 45 euro voor 2 stuks.