naadjuuuh schreef:veel op stal als ze het gewend zijn om buiten te staan is denk ook niet altijd even goed (weet dat het soms ff niet anders is)
maar als ze buiten staan dan bewegen ze meer en dat is weer goed voor de doorbloeding.. en dan kunnen de afvalstoffen die van binnenuit voor die mok zorgen ook weer beter worden afgevoerd.. toch?
een paard hoeft niet veel behang te hebben om mok of rasp te krijgen.. mijn eigen paardje was een nrps en die had maar aan 1 been hele erge mok.. dit had waarschijnlijk met haar weerstand te maken.. ze was 25.. en stond 's winters ook buiten en moest soms door de blub..
maar de tinker die ik nu verzorg heeft dus wel veel behang.. maar die heeft ook weer een andere soort mok.. ben er nog niet helemaal achter wat de oorzaak bij hem is, maar zou heel goed met zijn voeding te maken kunnen hebben..
maar mok kan ook door luizen/mijten/schimmel veroorzaakt worden.. dan zou je door de DA even een afschrapseltje op kweek moeten laten zetten
ik heb ook een nrps en ze is ook op een wat oudere leeftijd, ze is 18, ze staat inderedaad altijd buiten en heeft die 3 weken opeens natuurlijk door het weer op stal gestaan, ik hou het nog even in de gaten toteind van de week anders ga ik even bellen