[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:54

De mijne kon niet door de band heen zuigen en stopt ook zo gauw deze om is. Doordat hij weet dat als hij terug op stal gaat de band weer om gaat gaat hij namelijk dan vrij fanatiek zuigen. Hij stopt er meteen mee als de band om is. Voor mijn paard werkt hij dus wel. Alleen als ik zie dat mijn paard blij is dat ik er ben alleen al omdat de band eraf gaat dan denk ik laat hem lekker gelukkig zijn als hij zuigt. Blijkbaar vind hij er troost in bij stress en voelt ie zich er goed door. Ik hoor hem ook regelmatig boeren dus volgens mij komt er als er al iets in de maag komt heel weinig lucht in de maag. Ik moedig het zelfs een klein beetje aan door hem bij zijn zuigplek te zetten als ik zadel (hij heeft nog steeds een beetje singeldwang)

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:36

Elke87 schreef:
Hey..

Ik heb even vraag.. Mijn paard heeft echt up en downs en zuigt dan heel veel en dan helemaal.. Hij krijgt maagcompositum en probiotica en nog wat dingetjes maargoed..

Maar nu zuigt hij sinds een tijdje ook lucht tijdens het lopen. In stap of draf het maakt hem niets uit. Heeft iemand dat hier ook wel eens meegemaakt?

Misschien komt het wel omdat hij net gecastreerd is, maar volgens mij deed hij dat vlak ervoor ook al.

@elke 87. Mijn paard zuigt ook heel zelden onder het zadel. Hij wordt dan heel eng in de hals (achter het bit, kin op de borst) en zuigt een keer. Dit is op te lossen door meer been te geven (naar de hand rijden) of een volte inzetten (buigen). Hij doet dit uitsluitend in stap. Ik heb zelf nog geen relatie gevonden met stress, pijn of wat dan ook. Daar doet hij het ook te weinig voor.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:16

Thnx voor de reacties.. Mijn paard is nog geen 3 en dus nog niet onder het zadel.

Hij doet dit als ik hem uit de wei haal, maar ook als ik met hem bezig ben aan de dubbele lijnen (dan wel aanzienlijk minder). En laatst had ik heb los in de longeercirkel en toen deed hij het dus ook tijdens het lopen.

Het is ook niet eenmalig, hij doet dit constant.

Als hij afleiding heeft, dus bijvoorbeeld als ik met hem wandel op plaatsen waar hij niet vaak komt, doet hij het een stuk minder.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 02:21

Ik vroeg mij even af of iemand toevallig allerlei onderzoeken en bestanden heeft over luchtzuigen. Want ik lees zoveel op internet dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Nog even een advies gevraagd. Zaterdag is de verhuizing. Hij wordt vervoerd op een vrachtwagen. Zal ik tijdens vervoer de band omlaten zodat hij niks kan vastgrijpen en zijn tanden niet kan beschadigen of aflaten?

Jamika

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:18

Ik zou mijn paard geen band om doen (maar die discussie is al geweest) en ik zou 'm er al helemaal niet mee op een vrachtwagen of trailer zetten. Het is toch ook je bedoeling om de band na de verhuizing af te laten of heb ik dat verkeerd begrepen?
Mijn luchtzuiger is overigens ook gewoon verzekerd, maar er is wel een bemerking over het luchtzuigen opgenomen. Als ze door koliek zou overlijden dan moet een dierenarts aangeven of dit al dan niet door het luchtzuigen zou zijn veroorzaakt.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:48

Vandaag is Light verhuist met een vrachtwagen/trailer. Hij had al 2,5 jaar niet meer op en trailer gestaan dus ik wist niet wat ik kon verwachten. Ik ben gewoon langs de vrachtwagen gelopen met een ontspannen lijn, ben erachter omgedraaid en we zijn zo de trailer opgelopen zonder ook maar enige aarzeling of getrek. Tijdens de rit ben ik gewoon bij hem blijven staan al mag dat natuurlijk eigenlijk niet. Zo heb ik de band af gelaten en alles in de gaten kunne houden dat ie niet ging proberen en zijn tanden kon uitstoten. Verder lekker worteltjes gevoerd en hij vond het allemaal prima. Af en toe ietsje gespannen bij rare geluiden maar dat verdween in ruil voor een wortel. Daarna ontspannen de trailer afgelopen en toen vond ie even zijn nieuwe omgeving ietwat raar maar hij liep gewoon lekker aan de hand mee naar zijn nieuwe stal die bijna 2 keer zo groot is als zijn oude. Daarna ben ik teruggereden en heb ik mijn auto met spullen gehaald. Toen weer teruggereden en hij was echt al super ontspannen. Hij was ook vriendelijker en was veel minder aan het luchtzuigen. Normaal gaat dat aan 1 stuk door tijdens eten zonder band maar nu was een paar keer genoeg. Ikzelf heb het niet eens gehoord terwijl ik veel bij zijn stal ben geweest en ook tijdens eten. Dus nu al lekker ontspannen en hij is nog niet eens op de wei geweest. Na een paar uur twijfel ik al of hij daar nog wel weg moet ook al is het best ver voor mij. Ik ben in ieder geval flink opgelucht.
Kreeg wel gister van de manege eigenaar nog even verteld dat ik de komende 7 weken niet welkom ben. Hij is blijkbaar niet blij dat ik weg ben gegaan omdat ik niet gediend ben van zijn afblaffen en zelf wil bepalen wat ik met mijn paard doe. Ik had nog wel af en toe willen buurten om op de hoogte te blijven omdat ik terug wil gaan 3 mei maar dat mag dus niet meer.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:12

Wat is de Wiki over Luchtzuigen ten goede veranderd! Toppie! +:)+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:19

Mooi dat het is opgevallen :j

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:48

Ga straks dat wiki-deel eens lezen dan, ben benieuwd.

Manueeltje, fijn dat je paard zich op de nieuwe stal al meteen zo goed voelde! Hoe gaat het nu? Leuke stalgenoten en stalhouder? En die oude stal, ach joh zit je daar nou echt nog op te wachten? Beter kwijt dan rijk denk ik dan maar :)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:07

Hij zuigt alleen nog bij het eten. De nieuwe stalhouder heeft een hoop regels. Daar moet ik wel even aan wennen. Maar je ziet wel dat er op stal veel rust heerst voor mens en paard en alles is netjes.
Ik mis alleen de contacten van de oude stal een beetje. daar was een kantine waar ik regelmatig te vinden was. Maar goed kan ook nog altijd 3 mei als de oude stalhouder weg is daar langs gaan nadat ik bij mijn paard ben geweest. Dat ligt dan toch op weg naar huis.
Maar ja nu krijg ik wel een vrolijker paard ervoor terug. En wat is nu 2x20 minuten langer rijden als je 3 uur lang een vrolijker paard om je heen hebt als je gaat. Want zo lang ben je toch meestal bij je paard.
Daarbij hoef ik me niet meer druk te maken als ik een lkeer niet kan. Ik kan zelfs op vakantie gaan en dan hoef ik niks te regelen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:44

Whoehoe!
Ik heb eindelijk toestemming om rubber op de (metalen) luchtzuigpaal van mijn paard te maken! *\o/*

Maar... waar haal ik goed rubber vandaan en hoe kan ik dat er het beste op maken? Het moet echt stevig zijn want anders slopen de andere paarden het eraf.

Ik hoorde dat er in autobanden ijzerdraad zit. Is autoband daarom wel geschikt?
Welke alternatieven zijn er?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:59

Naar een trailerreparateur, stukjes afval halen.
Je kunt ook een aantal lagen stevig zeil erop maken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:20

Anya schreef:
Naar een trailerreparateur, stukjes afval halen.

Heeft die nog speciaal spul wat handig is?

Ik dacht dat jij eens iets geschreven had over tapijt ofzo...?

Ik zit nu te denken aan een stuk skippybal, eventueel in lagen. Of zouden ze daar zo doorheen zijn?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:26

nee tapijt wil niet.. teveel kleurstof e.d.
ze gaan overal snel doorheen. Dus ik gebruik al een tijdje zeil. Houdt voor een week of twee en dan maak ik een nieuw laagje. Maak het vast met strotouwtjes.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:45

Oh wacht, je bedoelt zeil wat op de grond ligt!
Ik zit de hele tijd aan dekzeil te denken... :o? |o
Nou snap ik ook waarom ik tapijt in mijn hoofd had. :D

Bedankt, ik ga wel eens even het nodige uitproberen.
Als anderen nog tips hebben dan hoor ik het graag.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:53

eh ja.. :D
dekzeil hihi
Ik heb ook fietsbanden geprobeerd, maar die zijn relatief duur en net zo snel kapot.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:40

Hebben jullie weleens Rennie's gebruikt?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:11

Ik. Ik ben ooit begonnen met rennies, nadat de eerste signalen binnenkwamen dat dat zou helpen en luchtzuigen door een te zure maag zou komen.
Het werkte!

Maar het is ook heel duur. Je moet nl. 5 rennies per voerbeurt voeren. Dat is 15 rennies per dag.. Gaat ik de papieren lopen dus. En er zijn tegenwoordig alternatieven. Settelex, maagcompositum e.d.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:13

Mijn DA heeft ooit eens gezegd dat je nooit Rennies aan een paard mag geven. Ik deed het eerst ook omdat iemand tegen mij gezegd had dat het hielp. Gelukkig weet ik nu dat er genoeg van dat soort middeltjes speciaal voor paarden zijn.

lollyponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:05

Gelukkig is zijn mijn paardjes geen luchtzuigers :o
Maar op de manege waar ik rijd zijn er wel een aantal ;(

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:26

LindyH schreef:
Mijn DA heeft ooit eens gezegd dat je nooit Rennies aan een paard mag geven..

Waarom mocht het van jouw DA niet?

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:31

mijn vorige paard luchtzuigde ook, gestoord werd ik ervan! maar nu heb ik inmiddels een ander paard. ik stond hem gisteren te poetsen en hij stond wat op zijn touw te bijten en ineens hoorde ik een bekend geluid :oo ik hoop niet dat hij ook gaat beginnen!!!!! :=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:30

LindyH schreef:
Mijn DA heeft ooit eens gezegd dat je nooit Rennies aan een paard mag geven. Ik deed het eerst ook omdat iemand tegen mij gezegd had dat het hielp. Gelukkig weet ik nu dat er genoeg van dat soort middeltjes speciaal voor paarden zijn.

rare dierenarts, mijn dierenarts heeft het toenmalige onderzoek gelezen, mij geholpen bij het uitrekenen van de hoeveelheid en begeleid bij het geven van de rennies (onderzoek gedaan vooraf naar maag en nog een paar keer).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:49

Ik denk dat het aan de tijd ligt. Bij mij is het namelijk nog maar 4 jaar geleden en toen waren er al genoeg alternatieven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:50

ja dat klopt wel, Ik heb het over 9 jaar geleden of zo.