[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:59

cynthiar schreef:
Komt ie daling ook juist niet omdat de SR afgelopen is?

Deels is een daling daar aan toe te schrijven, maar als een paard in 7 weken tijd van 265 naar 31 zakt in de ACTH test dan is dit onnatuurlijk en wordt toch echt wel toegeschreven aan de dosering Prascend en zijn reactie op dit middel. Ze hebben hier in de praktijk zo'n heftige daling niet eerder gehad en er zijn veel Cushing-paarden. DA heeft er zelf 1, een ernstig geval.

Fabster

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:08

Met een pillensnijder, die je bij de apotheek kan halen, kun je de pillen wel in 1/8ste snijden, hoor. Heb ik ook gedaan. Ik ben begonnen met 1/8ste en daar merkte ik echt al verschil mee. Ik heb hem nu alweer een tijd op een halve. Daar gaat hij goed op, dus ik laat dat voorlopig zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:58

Je hebt niet opgebouwd met de prascend Dieseltje? En wat is het formaat van de pony? Een shetlander misschien?
Oh en dan nog een vraag; de pony was al hb voordat jullie met de prascend gingen starten? Hoe zit het precies allemaal?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:59

MiniMeLona schreef:
Je hebt niet opgebouwd met de prascend Dieseltje? En wat is het formaat van de pony? Een shetlander misschien?
Oh en dan nog een vraag; de pony was al hb voordat jullie met de prascend gingen starten? Hoe zit het precies allemaal?

Nee, hier niet opgebouwd. Op advies van de arts gestart met een halve per dag.
Het is een flink grote shetlander.

Onze shet heeft al een heel verleden met hoefbevangenheid en draagt de stempel chronisch hoefbevangen. Toen de arts kwam kwam ze eigenlijk voor het doen van hun tanden en de jaarlijkse enting. Bij de shet waren de tanden nog keurig, dus hij hoefde niet behandeld te worden. Hij liep toen wel bevangen, maar niet zo erg. Wel hadden we het daar utieraard over en vertelde ik dat ik wel meer problemen met hem heb en kwamen we samen tot de conclusie dat hij wel veel kenmerken had van Cushing en dat het dus zinvol was om hem misschien daarop te testen.
Ik heb toestemming gegeven en er is bloed afgenomen. Daarna heeft ze de jaarlijkse enting gezet en is ze naar de praktijk terug gereden omdat het bloed binnen korte tijd geprepareerd moet worden voor de test.
De test kwam terug na een paar dagen met een uitslag van 265. Veel te hoog dus en dus op de prascend. Tijdens de 7 weken prascend is hij wel veeeeeeel slechter gaan lopen. Nu krijg je hem nauwelijks meer vooruit en weigert hij een stap te zetten. Toch breng ik hem dagelijks 's morgens naar buiten en 's avonds laat naar binnen zodat hij overdag nog wat pasjes maakt en meer afleiding heeft.

MiniMeLona, vanwaar je specifieke vragen? Heb je met dit scenario ervaring? Ik probeer te leren en beredeneren in de hoop dat ik hem beter kan helpen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:18

Voor een shetlander vind ik 1/8 dan helemaal geen gekke dosering!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:32

Mijn fjord staat op een halve per dag. Even ter vergelijking. Meteen een halve voor een shet is wel een heftige dosering. 1/8 is echt prima om te beginnen, denk ik ook.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:39

Ik heb gister al mijn bevindingen van de afgelopen 2 weken naar de DA gemaild, hij vroeg daarom en zou het bekijken of hij iets kan vinden.
Als het goed is word ik vandaag of morgen terug gebeld.
Dan wil ik voorleggen of we Prascend kunnen proberen om te kijken of dat wat gaat doen ipv weer een duur bloedonderzoek. Dit omdat we hem van de zomer ook al verdacht vonden wat ppid betreft.

De Force heeft in ieder geval wel wat gedaan want zijn tandvlees is al dagen mooi op kleur.
Gister heeft hij wel gebokt en ging ook weer rollen.

Ik heb het beweging geven wel opgegeven vanaf vandaag. Na 10 minuten al zweten en dat terwijl hij geschoren is. Duidelijk geen zin en alles kost moeite.....behalve eten. ;) Dat gaat gelukkig nog wel goed.

Moet gewoon ff af en toe wat kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:01

Ja dieseltje helaas ook ervaring met een chronisch bevangen ppid shet.

Het is een moeilijk verhaal zo alles bij elkaar: ik weet niet of ik het goed begrijp maar het bloed is niet gelijk gekoeld? Want dat en in de SR testen kan beide afwijkende waarden geven. Vergeet ik nog stress en pijn die afwijkende waarden kunnen opleveren.
Net zoals dat gelijk beginnen met een volle dosis, wat een halve tablet voor een shet zeker is! Allerlei verschillende bijwerkingen kan geven, voor het zelfde geld is jouw pony de uitzondering op de regel
En heeft hij meer pijn door een te hoge dosis of misschien zelfs geen ppid , wat het dan toch prascend gaan geven ook geen goed zal doen...

ik zou zo wie zo verlagen ( die van mij is maanden lang katswaus geweest van 1/8e ). En heeft dat nog steeds geen effect dan zou ik stoppen en ba een aantal weken weer testen maar dan goed:
Het bloed moest dacht ik toch gelijk gekoeld worden. Je bent dan ook de SR weer uit dus beter qua testen , lees de op hier maar eens door.

En wellicht domme vraag maar pony lief staat niet op gras toch?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:32

Cowgirl schreef:
Ik heb gister al mijn bevindingen van de afgelopen 2 weken naar de DA gemaild, hij vroeg daarom en zou het bekijken of hij iets kan vinden.
Dan wil ik voorleggen of we Prascend kunnen proberen om te kijken of dat wat gaat doen ipv weer een duur bloedonderzoek. Dit omdat we hem van de zomer ook al verdacht vonden wat ppid betreft.

De Force heeft in ieder geval wel wat gedaan want zijn tandvlees is al dagen mooi op kleur.

Ik heb het beweging geven wel opgegeven vanaf vandaag. Na 10 minuten al zweten en dat terwijl hij geschoren is. Duidelijk geen zin en alles kost moeite.....behalve eten. ;) Dat gaat gelukkig nog wel goed.

Waarom scheer je hem dan niet? Ik weet zeker dat hij daar van zal opknappen. Was bij mijn paard ook altijd het geval.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:49

cynthiar schreef:
Cowgirl schreef:

Waarom scheer je hem dan niet? Ik weet zeker dat hij daar van zal opknappen. Was bij mijn paard ook altijd het geval.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:56

1/8e snijden is met pillensnijder geen probleem hoor :-)

Gelijk met halve pil beginnen is wel erg heftig voor een shet! Hier met 1/8e begonnen en hij krijgt nu een kwart

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:20

[quote="Cowgirl"]
[quote="cynthiar"]
[quote="Cowgirl"]

O sorry overheen gelezen. Dan is het wel extreem dat hij dan nog zweet. De vacht is ook niet weer zover aangegroeid dat hij het daardoor weer warm heeft? Ik moest van 1 okt t/m dec 3x scheren toen ik nog reed.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:18

MiniMeLona schreef:

Het is een moeilijk verhaal zo alles bij elkaar: ik weet niet of ik het goed begrijp maar het bloed is niet gelijk gekoeld? Want dat en in de SR testen kan beide afwijkende waarden geven. Vergeet ik nog stress en pijn die afwijkende waarden kunnen opleveren.
Net zoals dat gelijk beginnen met een volle dosis, wat een halve tablet voor een shet zeker is! Allerlei verschillende bijwerkingen kan geven, voor het zelfde geld is jouw pony de uitzondering op de regel
En heeft hij meer pijn door een te hoge dosis of misschien zelfs geen ppid , wat het dan toch prascend gaan geven ook geen goed zal doen...

ik zou zo wie zo verlagen ( die van mij is maanden lang katswaus geweest van 1/8e ). En heeft dat nog steeds geen effect dan zou ik stoppen en ba een aantal weken weer testen maar dan goed:
Het bloed moest dacht ik toch gelijk gekoeld worden. Je bent dan ook de SR weer uit dus beter qua testen

Bloed is direct na afname in een speciaal ding gestopt en door haar meegenomen naar de praktijk voor de test. Ze heeft aangegeven dat het bloed direct wordt nagekeken en dat ze daarom ook direct a afnam het meeneemt. Zo is het beide keren gegaan.

Hij is nu sinds dinsdag verlaagd naar 1/4 pv 1/2. Ik wil dit even de tijd geven en dan volgende week als het hopelijk wat beter gaat verder verlagen naar 1/8. Ik heb vandaag een pillensnijder gehaald bij de apotheek, dus dat mag geen probleem meer zijn.

Ik hoop dat hij dus inderdaad gewoon dor de prascend helemaal even van de wap is geweest en dat hij nu bij vermindering weer wat opknapt.

Mijn pony staat nooit op het gras, al maanden totaal niet meer. Vorig jaar enkel op afgegraasde plekken (door mijn fries) in perioden dat hij dus nergens last van leek te hebben. En nooit meer dan 2 uurtjes per dag.
Hij staat afgelopen jaar fulltime in de rijbak, op het zand dus en 's nachts in een ruime stal met flinke vlasbodem waar hij dankbaar gebruik van maakt.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 07:38

Goedemorgen, ik kom hier nieuw binnenvallen en zou graag mee willen lezen en delen in jullie ervaringen.
Gister heb ik van de DA tehoren gekregen dat uit bloedonderzoek blijkt dat mijn paard PPID heeft (16 jarige friese ruin)
Hij was al een paar weken wat sloom (ik dacht winterdipje) maar afgelopen week viel hij opeens flink af in bespiering en had hij een slechte eetlust.

Zelf had ik nooit gedacht aan PPID, ik had er wel eens van gehoord maar had er een heel ander ziekte beeld bij, helaas blijkt hij het toch te hebben.
Op advies van de DA zijn we gister begonnen met Prascend de bedoeling is om dit een maandje te proberen en dan weer contact te hebben met de DA.

Dat is zo'n beetje mijn verhaal, natuurlijk ga ik in het topic nog even teruglezen. :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:25

Ik heb Boehringer al gemaild maar vooralsnog geen bericht terug naar weet iemand misschien toevalig antwoord op deze vraag: verlaagt Prascend de ACTH waardes ook bij gezonde paarden? Stel dus dat een paard zonder cushing prascend krijgt, verlagen die waardes dan toch ook?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:34

Buxy schreef:
Goedemorgen, ik kom hier nieuw binnenvallen en zou graag mee willen lezen en delen in jullie ervaringen.
Gister heb ik van de DA tehoren gekregen dat uit bloedonderzoek blijkt dat mijn paard PPID heeft (16 jarige friese ruin)
Hij was al een paar weken wat sloom (ik dacht winterdipje) maar afgelopen week viel hij opeens flink af in bespiering en had hij een slechte eetlust.

Zelf had ik nooit gedacht aan PPID, ik had er wel eens van gehoord maar had er een heel ander ziekte beeld bij, helaas blijkt hij het toch te hebben.
Op advies van de DA zijn we gister begonnen met Prascend de bedoeling is om dit een maandje te proberen en dan weer contact te hebben met de DA.

Dat is zo'n beetje mijn verhaal, natuurlijk ga ik in het topic nog even teruglezen. :)

Ik raad je aan om de medicijnen wel op te bouwen. En een maand is veel te kort om te zien of het werkt. Dat kan pas goed na een half jaar.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:38

Mijn dierenarts adviseerde om na drie maanden weer bloed te trekken om te kijken of de waardes zijn gedaald. Nu merk ik super veel verschil aan mijn pony, hij is tien jaar jonger geworden. Is het dan niet onnodig om bloed te laten trekken?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:42

_Reneee schreef:
Mijn dierenarts adviseerde om na drie maanden weer bloed te trekken om te kijken of de waardes zijn gedaald. Nu merk ik super veel verschil aan mijn pony, hij is tien jaar jonger geworden. Is het dan niet onnodig om bloed te laten trekken?

Daar zijn de meningen over verdeeld hier. Ik zou het zelf niet doen. Als het klinisch beeld goed is, hoef ik niet persé een bloedtest om dat te staven. Je zou elk jaar rond dezelfde tijd kunnen testen om te kijken of alles nog goed gaat. Als er dan iets verandert, ben je er snel bij. De eerste x na de diagnose zou ik na een half jaar nog eens testen. Dan heb je een 0-meting na het starten van de medicatie. En daarna dus 1 x pj. Maar er zijn er hier ook een aantal die volgens mij wel vaker testen. Voor beide is wat te zeggen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:25

Ik test alleen als ik verslechtering merk, anders niet. In mijn ogen weggegooid geld.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:42

Ik heb na de positieve test nog 1 keer getest, na 10 weken. Da was toen toch op de boerderij dus kwam mooi uit. Daarna niet meer, ze heeft de diagnose nu zon 2 jaar. Verder kijk ik hoe ze eruit ziet en hoe t rijden gaat. Aan t rijden kan ik altijd goed zien of ze verhoogd moet of niet, ook in de Sr. Ben wel van plan om aankomend jaar weer eens te testen, kijken of mijn plaatje klopt met t bloed.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:40

Bij de mijne is toen de dexatest gedaan. Dus acth waarde weet ik niet. Daarna nooit meer laten testen. Eerste test was bijna 7 jaar geleden.

happyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:36

cynthiar schreef:
Buxy schreef:

Ik raad je aan om de medicijnen wel op te bouwen. En een maand is veel te kort om te zien of het werkt. Dat kan pas goed na een half jaar.

Daar ben ik niet helemaal eens.mijn pony zag je al na 2 weken verandering. Mijn pony zat op 83 is in 8 weken naar 14 gezakt. Ik heb de advies van de dierenarts gevolgt en ik kan zeggen volg je hart en kijk naar je beestjes want zelf ken je ze het beste

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:59

Je kan inderdaad al eerder verandering zien. Bij de mijne zag ik ook na 3 dagen al verbetering. Hij werd weer wakker zeg maar. Maar dat ligt ook een beetje aan welke klachten je paard heeft. Sommige klachten hebben meer tijd nodig. Een lange krullende vacht zal niet in een week tijd kort en glad zijn.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:13

dieseltje schreef:
MiniMeLona schreef:

Het bloed moest dacht ik toch gelijk gekoeld worden. Je bent dan ook de SR weer uit dus beter qua testen

Bloed is direct na afname in een speciaal ding gestopt en door haar meegenomen naar de praktijk voor de test. Ze heeft aangegeven dat het bloed direct wordt nagekeken en dat ze daarom ook direct a afnam het meeneemt. Zo is het beide keren gegaan.

Hij is nu sinds dinsdag verlaagd naar 1/4 pv 1/2. Ik wil dit even de tijd geven en dan volgende week als het hopelijk wat beter gaat verder verlagen naar 1/8. Ik heb vandaag een pillensnijder gehaald bij de apotheek, dus dat mag geen probleem meer zijn.

Ik hoop dat hij dus inderdaad gewoon dor de prascend helemaal even van de wap is geweest en dat hij nu bij vermindering weer wat opknapt.

Mijn pony staat nooit op het gras, al maanden totaal niet meer. Vorig jaar enkel op afgegraasde plekken (door mijn fries) in perioden dat hij dus nergens last van leek te hebben. En nooit meer dan 2 uurtjes per dag.
Hij staat afgelopen jaar fulltime in de rijbak, op het zand dus en 's nachts in een ruime stal met flinke vlasbodem waar hij dankbaar gebruik van maakt.

Hey van een te zware dosis kunnen paarden echt wel slechter gaan lopen. Mijn merrie moest volgens de herhalingstest naar een,volledige pil gaan. Ze stond op drie vierde, was vrolijk actief en happy. Ze is op een volledige pil gegaan. Na een maand was ze Down, vermagerd en lusteloos en,liep enorm stijf. We zijn terug naar drie vierde gegaan en echt effectief na enkele dagen was ze terug vrolijker en na een week spurte ze terug door het land.
Weet je nog Minimelona dat ik je toen dat filmpje stuurde van haar gekke cross bui op de wei. Na,de verlaging kwam ze ook terug bij.

Voor degene die hun paard niet dikker krijgen kan ik rijstzemel en compact gras aanraden. Ben het nu al een tijdje aan,het geven en normaal valt mijn merrie hard af in de winter maar momenteel staan we voor haar doen tonnetje rond.

Zo staan we nu.
[/[img]
Afbeelding

Terwijl we vorig jaar na de verhoging van de medicatie zo stonden
Afbeelding
[/img]

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:47

Ik krijg het niet voor elkaar met een pillensnijder 1/8 te maken van een pul van 1mg.....
Ben nu aan het uitvogelen bij de dierenarts of ik pillen van 0,25 mg kan krijgen die ik enkel nog in 2en hoef te breken of snijden...
Ik ben bijna door de prascend heen en hoop niet dat ik een grote hoeveelheid af moet nemen terwijl ik nog niet weet hoe hij het doet op 1/8... Zit ik dadelijk met een hoop onbruikbare medicatie, dat wil ik graag voorkomen.
Kun je ook bv 1 strip afnemen van die Prascend ipv een volle of halve doos? Met 1 strip van 10 pillen en dan 1/8 pil per dag zou ik al 80 dagen toe kunnen.