[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:09

Nammie schreef:
Voor diegene die twijfelen over voordrong/kuil en hooi , hier een linkje , helaas in het Duits...
http://www.barnboox.de/wissensdatenbank/fachartikel/fütterungsexpertin-heulage-und-silage-sind-kein-geeignetes-raufutter

Het lukt me niet om de hele link als link te plaatsen , sorry.
FF copieren en in brouwserbalk proppen dan maar...

Ik heb ook 2 rapporten, hooi en kuil bij ons op stal. (of eigenlijk 3 - beetje vet kuil en droger kuil én hooi)
De waarde voor eiwit en suikers waren enorm verschil en ben dus blij dat whizz nu hooi krijgt.

Marjo89

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:57

Is jullie arts ook echt betrokken bij jullie paarden, dat je tips krijgt of dat niet ??

Mijn arts vond dat ik al heel goed opweg was met eten voor Sophie.
En we gaan morgen kijken hoe ik verder kan na het onderzoek.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:04

Mijn DA niet aangezien de kennis van mijn DA ten aanzien van cushing zeer beperkt is, ik heb meer geleerd van dit forum dan van mijn DA. Vooral het opbouwen van de medicijnen heb ik vanuit dit topic gekregen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:32

Mijn DA was heel lief, vond wel dat ik de medicatie rustig moest opbouwen maar had verder echt geen idee van de ziekte.
Ik weet nog dat die van mij op een kwart tablet stond (1e meting ACTH begin dec 33). Ze wilde eerst bloedwaardes bepalen alvorens we zouden ophogen.
Maar, mijn paard kreeg sinds een paar weken gekke kruinen en wat slag. Ik vertelde haar dat. Volgens haar was dat nieuw haar, het oude ging eruit.. :roll:
Toen ik haar zei dat het voor mij duidelijk tekenen van verergering waren (of er in ieder geval nog niet zijn met de huidige dosering) was ze het er niet helemaal mee eens, lab zou het wel aantonen.
Dus oke, eerst lab. (begin febr) ACTH gestegen naar (ik geloof) 57..
Pergolide ophogen dus.. Goh..-O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:01

Marjo89 schreef:
Is jullie arts ook echt betrokken bij jullie paarden, dat je tips krijgt of dat niet ??

mijn da komt er eerlijk voor uit dat hij niet veel van cushing afweet...laatst belde hij mij voor tips :D
Hier komt cushing uiteraard ook voor maar de mensen gooien het gewoon op ouderdom.Dat daar een pil tegen is weten ze niet en als ze de prijs van de pil weten gaan ze die niet geven.

Ik mag zelf ook de pergolide verhogen als ik dat nodig acht.Ga dan wel even Fargo@ pb'en natuurlijk.
Of JP@ :D

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:57

Door omstandigheden ben ik even weg geweest uit dit topic, maar ik ben er weer!

Afgelopen vrijdag met Amadeus naar de DA geweest voor controle (incl. bloedprikken).
Hij was wel een beetje gespannen op de trailer toen we aankwamen.
Daar schrok ik wel even van, want hij is al 100x mee geweest en niks aan het handje..
We haalde hem makkelijk en super braaf van de trailer af en liepen naar binnen.
De dierenarts was zeer te spreken over zijn fitte en oplettende uitstraling ( Blij, blij! *\o/* ).
Nu hoop ik donderdag de uitslag te krijgen, ben wel zenuwachtig hoor!
Hij mag dan wel lekker fit zijn, maar die zweetjes op de trailer lieten me wel schrikken!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:05

Heb eindelijk de uitslag. De Shet heeft geen Cushing. Op zich goed nieuws!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:25

geerke schreef:
Marjo89 schreef:

mijn da komt er eerlijk voor uit dat hij niet veel van cushing afweet...laatst belde hij mij voor tips :D
Hier komt cushing uiteraard ook voor maar de mensen gooien het gewoon op ouderdom.Dat daar een pil tegen is weten ze niet en als ze de prijs van de pil weten gaan ze die niet geven.

Ik mag zelf ook de pergolide verhogen als ik dat nodig acht.Ga dan wel even Fargo@ pb'en natuurlijk.
Of JP@ :D

wel eerlijk zeg. !
Mijn arts heeft zich erg veel verdiept in de ziekte. Waar ik erg blij mee ben.
maar heb hier ook veel geleerd, en neem veel dingen mee voor morgen, (info dan)
en dan in spanning op de uitslag wachten, ik hoop natuurlijk dat het gewoon een dipje is wat ze heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:40

singasong schreef:

Dat klinkt goed, En toch zijn wij nieuwsgierig, wat is de geconstateerde ACTH waarde?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:01

fargo schreef:
singasong schreef:

Dat klinkt goed, En toch zijn wij nieuwsgierig, wat is de geconstateerde ACTH waarde?

Tsja, dat weet ik (nog) niet. Eigenaresse belde met de uitslag alleen had ze niet naar de waarde gevraagd. Ik ga daar zelf denk ik nog wel even naar vragen. Ben er ook wel benieuwd naar!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:54

Mijn dierenarts heb ik na aandringen zover gekregen om mijn pony te testen op cushing, er moest en zou eerst een mestonderzoek plaatsvinden anders wilde hij geen bloed afnemen. ;( Vervolgens zei die, zoek maar op het internet op wat cushing inhoud. Dus aan mijn dierenarts heb ik op gebied van info niks gehad. Heb wel gevraagd naar de gevallen in de omgeving en ben daar even langs geweest voor hun ervaringen enzo.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:04

Moonlight17 schreef:
Mijn dierenarts heb ik na aandringen zover gekregen om mijn pony te testen op cushing, er moest en zou eerst een mestonderzoek plaatsvinden anders wilde hij geen bloed afnemen. ;( Vervolgens zei die, zoek maar op het internet op wat cushing inhoud. Dus aan mijn dierenarts heb ik op gebied van info niks gehad. Heb wel gevraagd naar de gevallen in de omgeving en ben daar even langs geweest voor hun ervaringen enzo.

-O- zow das ook vriendelijk. :wave: Zou acuut opzoek gaan naar nieuwe arts als dit bij zou gebeuren.
Hier in de buurt zit een arts, die helaas in noodoproep systeem zit, maar als hij er is, kan die zo rechtstreeks naar huis ik heb net iets teveel van zijn werk gezien..(zowel buiten de deuren als achter de deuren) (bel ik nog liever de varkens arts uit dorp waar de paarden staan)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:41

Marjo89 schreef:
Moonlight17 schreef:

-O- zow das ook vriendelijk. :wave: Zou acuut opzoek gaan naar nieuwe arts als dit bij zou gebeuren.
Hier in de buurt zit een arts, die helaas in noodoproep systeem zit, maar als hij er is, kan die zo rechtstreeks naar huis ik heb net iets teveel van zijn werk gezien..(zowel buiten de deuren als achter de deuren) (bel ik nog liever de varkens arts uit dorp waar de paarden staan)

Hij is helaas wel de goedkoopste in de buurt, de andere dierenarts in de buurt is enorm duur, betaal helaas niet de rekeningen. Bij speciale gevallen gaan we wel naar de duurdere dierenkliniek ;) . Gelukkig is de dierenarts een eigenwijze maar toch eerlijke man als het op zijn werk aankomt, je hebt ook niks aan een dierenarts die doet als of die er verstand van heeft ;) .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:42

mijn vriendin heeft een andere da dan ik heb....een goedkopere.Hij moet alleen 3x komen om dan nog niet tot een juiste diagnose te komen.
Zij heeft een b pony van 17.Pony heeft vieze ogen,bulten boven ogen,is depri,sloom en geeft melk.Vriendin oppert dus cushing.Iets wat ik al drie jaar roep.Da schrijft bute voor tegen melk geven :Z .Melk geven had niet met cushing te maken.Melk geven is namelijk hormonaal....cushing niet.Volgens da :?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:25

Ik heb mijn dierenarts of eigenlijk de hele kliniek aan de kant gezet. Had zwaar de indruk dat zij nog nooit een oud paard van dichtbij hadden gezien. Alles wat ik bespreekbaar wilde maken werd steeds maar weer afgewimpeld.. Paar keer is er een verkeerde diagnose gesteld. Ik was het op het laatst zo zat..

Nu heb ik voor alle medicijnen mijn kleine huisdierenarts. Die besteld wat ik vraag, denkt mee en overlegt gerust met de kliniek in Utrecht als we iets willen weten. Ideaal! In het voorjaar moet er weer geënt worden en dat wil ik dan ook door Utrecht laten doen. Ben benieuwd hoe dat weer bevalt...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:55

Bon daarnet geweest, hij had van de hele dag niets gegeten (heel droge voordroog was totaal onaangeroerd, hij had nog niet gemest of geplast en begon wat apatisch te lijken. Ik had echt hooi mee en hij hapte er 2 keer naar maar liet het daarna staan. Mijn moed zakte mij in de schoenen, dus terug gebeld naar DA die mij wat geruststelde. We hebben dan 5 a 10 min gestapt en het was dan etenstijd (krachtvoer klein handje) dus weer naar de stal gegaan. Deze at hij met veel goesting. En dan eindelijk na het eten van zijn kracht voer begon hij met goesting aan het gewoon hooi te eten. En ook regelmatig tussendoor te drinken. Heb 15 min op zitten kijken en dan had ik vertrouwen dat het weer beter zou zijn. Morgenochtend gaan kijken of hij alles heeft opgegeten en of hij gemest en geplast heeft.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:11

Komt hij overdag ook gewoon buiten? samen met andere paarden?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:34

geerke schreef:
mijn vriendin heeft een andere da dan ik heb....een goedkopere.Hij moet alleen 3x komen om dan nog niet tot een juiste diagnose te komen.
Zij heeft een b pony van 17.Pony heeft vieze ogen,bulten boven ogen,is depri,sloom en geeft melk.Vriendin oppert dus cushing.Iets wat ik al drie jaar roep.Da schrijft bute voor tegen melk geven :Z .Melk geven had niet met cushing te maken.Melk geven is namelijk hormonaal....cushing niet.Volgens da :?

Terwijl mensen (mannen) die cushing hebben ook melk gaan geven :+
Handige DA..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:32

Nee daarom geeft mijn merrie al 2 jaar melkachtige spul uit de uier.
Cushing is zeker hormonaal gerelateerd. Denk dat die DA nodig moet bijscholen....
Mijn merrie doet het super op hormoonbalans

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:22

Nou paardlief is wat bloed kwijt, en zit in buisje..
Vrijdag wordt ik gebeld, spannend. Ben erg benieuwd.

Pony lief was iets te dik nu, :P het is ook nooit goed.
Tijdje terug was ze te mager haha.
We gaan weer meer aan het bewegen ! Conditie opbouwen. Kunnen we van zomer weer volgas door het bos.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:43

Ff een update van shamrock

Gisterenochtend naar de manege geweest en heel zijn stal uitgekuist en ontsmet.
en hem heel droog voordroog gegeven.

Zelfde avond; hij had van de hele dag niets gegeten (heel droge voordroog was totaal onaangeroerd, hij had nog niet gemest of geplast en begon wat apatisch te lijken. Ik had echt hooi (normaal hooi) mee en hij hapte er 2 keer naar maar liet het daarna staan. Mijn moed zakte mij in de schoenen, dus terug gebeld naar DA die mij wat geruststelde. We hebben dan 5 a 10 min gestapt en het was dan etenstijd (krachtvoer klein handje) dus weer naar de stal gegaan. Deze at hij met veel goesting. En dan eindelijk na het eten van zijn kracht voer begon hij met goesting aan het gewoon hooi te eten. En ook regelmatig tussendoor te drinken. Heb 15 min op zitten kijken en dan had ik vertrouwen dat het weer beter zou zijn.

Deze morgen weer slecht nieuws. Hij had na mijn vertrek niets meer gegeten. Heel de muur weer onder de diarree. Hij weigert terug elk voedsel buiten het handje krachtvoer dat hij 2 keer per dag mag eten. Dus teruggebeld naar DA

Deze middag DA is langsgeweest om bloedafname, hij was nog een stuk meer apatisch, hij begon ook uitdrogingsverschijnselen te vertonen en heeft meerdere oedemen op buik en op zijn piemel. We hebben besloten hem te laten opnemen en aan de infuus te zetten. Vanavond om 18 u gaan wij naar daar. Heb voor dan vervoer kunnen vinden. pfffffff hij had nog steeds geen koorts en normale darmgeluiden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:50

Oeff. Staat je paard nu al in de kliniek, of pas vanavond om 18.00? Ik hoop dat ze snel weten wat er aan de hand is !!
Laatst bijgewerkt door Maris op 08-01-14 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:52

Sterkte dookia, dit klinkt allemaal niet fijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:58

Joh..
Sterkte, niet leuk dit..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:11

Is er voor tussentijds niet de mogelijkheid om hem alvast vocht toe te dienen via een infuus, het duurt nog even voor hij op de kliniek staat? Veel sterkte Dookia, wat een zorgen!