[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:13

Hebben jullie ervaring met de Equine Scratcher?

Mijn paard heeft gigantisch last van haar zomereczeem en heb zo'n beetje alles al geprobeerd.
Ze schuurt zich helemaal open en wordt gék van de jeuk, ach jullie kennen het vast wel..
Ik wil voor haar dus een plekje maken waar ze mág schuren, zonder dat ze zichzelf open schuurt.. Wel de jeuk weg, niet de huid weg, zeg maar :=

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:24

Een bezemborstel ding tegen de muur schijnt goed te helpen!

Spelfout :o

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:22

Mijn pony schuurt zijn hoofd nou ook en het is nou ook een beetje open weten jullie daar iets voor?

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:47

@ylva538: Manen en staart Liquid van Leovet helpt bij mijn paardje enorm goed! Ik gebruik het wel in combinatie met een eczeemdeken:) De liquid is niet vet dus heel fijn voor de staart en manen!! :)

Ik heb (ook) een vraagje: Ik rij mijn paardje erg fanatiek en breng hem uit op wedstrijden: Nu wil ik hem meer gaan voeren (energie rijker) omdat hij soms niet vooruit te branden is. Nu krijgt hij Dieetmix van Subli in combinatie met de Omega 369 Mix. Ik ben eigenlijk van plan om bijvoorbeeld naar de Prestatie brok over te stappen ook in combinatie met de Omega 369 Mix. Kan dat wel met een eczeemer? Of gaat het dan niet goed met zijn jeuk???

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:54

Een ronde ijzeren paal kunnen ze tegenaan schuren zonder schade. Of idd een borstel aan hek ofzo.

En wb de voedingsvraag, ik zou gewoon bij de normale subli blijven en enkel de omega 369 daar aan toevoegen. Desnoods meer. Dat geeft al erg veel energie en is beter voor een excemer dan hoger in zetmeel/suiker. Een paard wat veel zweet heeft baat bij toevoeging aan elektrolieten. Slobber na wedstrijd of werken is erg goed. Ik geef het ook als extra met warme dagen.

Extra hooi is ook brandstof he!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 00:10

Liefsyv schreef:
@ylva538: Manen en staart Liquid van Leovet helpt bij mijn paardje enorm goed! Ik gebruik het wel in combinatie met een eczeemdeken:) De liquid is niet vet dus heel fijn voor de staart en manen!! :)

Ik heb (ook) een vraagje: Ik rij mijn paardje erg fanatiek en breng hem uit op wedstrijden: Nu wil ik hem meer gaan voeren (energie rijker) omdat hij soms niet vooruit te branden is. Nu krijgt hij Dieetmix van Subli in combinatie met de Omega 369 Mix. Ik ben eigenlijk van plan om bijvoorbeeld naar de Prestatie brok over te stappen ook in combinatie met de Omega 369 Mix. Kan dat wel met een eczeemer? Of gaat het dan niet goed met zijn jeuk???

Advies subli is om bij omega mix voldoende eiwitten te voeren bv dmv merriebrok voor de spieropbouw. Ik zou echt bij een eczemer liever voor lucerne kiezen ivm goede opneembaarheid en minder toevoegingen.

Met de warmte is er hier trouwens ook weinig actie en vet geeft ook veel minder gestuiter dan zetmeel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:44

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:23

mijn paardje heeft ook last van ZE, ze heeft een exceemdeken op,
maar die schuurt ze elke keer kapot op de kont,
tijdens het opzadelen (als ze de deken dus af heeft) schuurt ze haar manen heel erg,
en als ik haar in de stal zet gaat ze meteen met de kont tegen de muur om te gaan schuren.
heeft iemand een goed werkend (en enigszinds betaalbaar) middel dat ze in elk geval wat minder jeuk krijgt?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:41

heb je haar voer al eens bekeken Sanne? of ze mss allergisch is voor een bestanddeel.
krijgt ze kuil/hooi/bemest gras?

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:19

@liefsyv: Bedankt voor je reactie hij heeft ook een exceemdeken op

Maar weet iemand iets voor het hoofd want dat is gwn open maar wat kan ik daar tegen doen dat die niet meer schuuurt en dat de wondjes overgaan

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:32

ik heb even eenvraagje
mijn paardje heeft ze en heeft haar manen nu echt helemaal opengeschuurt! ze heeft er grote open wonden. ik heb het gister gewassen maar het doet haar zo enorm veel pijn!! hebben jullie iets om erop te smeren zodat de wonden sneller dicht gaan?
en mij werd aangeraden om naar eric laaracker te gaan heeft iemand daar ervaring mee?

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:16

@4catootje5 dat weet ik ook niet maar ik weet wel dat je de wond wel goed schoon moet houden...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:20

Tegen de wondjes die ontstaan door het schuren gebruiken wij Cojosol huidlotion.
Het werk echt heel goed tegen de jeuk en je ziet in een dag de wondjes genezen :)

Onze jonge pony kreeg vorig jaar als jaarling veel jeuk. Ik had de jonkies op redelijk eiwitrijk
gras gezet. Ik dacht er eigenlijk niet bij na dat dit problemen kon gaan geven. Ik baalde erg want een jonge
pony met nu al exceem vond ik heel zielig. Ik wilde haar weggeven aan een lieve baas aan de kust.
Niemand meldde zich....begrijpelijk want een exceempony wil je niet zomaar.
Gelukkig voor mij :) Want dit jaar staat ze op een heel arm stukje grasland en voeren we bij met voordroog.
En tot nu toe jeukvrij :) Wel voor de zekerheid eerst een dekentje opgehad. Die heeft ze na een paar weken
gesloopt. En ik smeer haar in met Derfen. Maar nu een gelukkige pony met mooie manen en staart en geen jeuk.

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:27

@kainda oke maar met dat grasland ik heb hem ook best is een eiwitrijk grasland maarals ik hem nu in een kleiner stukje zet gaat het dan misschien over? of had ik dat direct al moeten doen?

Want ik had er wel eens over gehoord dat het daar door zou kunnen komen maar jah meer weet ik ok nie

Maar weet iemand ook als een vliegenkap helpt tegen wonden op het hoofd?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:45

Kleiner stukje gaat je niet helpen. Strookbegrazing kan wel wat helpen. Maar je voorkomt het er niet mee. Jeuk komt door de vliegjes en wordt verergerd door overgewicht, rijke voeding of juist gebrek een mineralen. Je paard inpakken helpt het beste om erger te voorkomen.
Een goede hoofdkap werkt zeker, maar het moet wel een comfortabele zijn die niet schuurt. Ik heb na 2 jaar een exceemvrijpaard door combi van meerdere dingen.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:06

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:27

Ik zou die laatste dan doen of tweedehands rambo sih voor zelfde geld. De bovenste beschermd onvoldoende en vliegjes kunnen door minuscule gaatjes. De stof moet dus echt dicht zijn. Geen mazen ook niet de kleinsten.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:28

Misschien is de ZE deken van eppeljeck ook iets voor je paard?

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:45

Hallo allemaal!
Ik kom ook weer eventjes binnen vallen.. Ik gebruik bij mijn paard alleen een exceemdeken en dat gaat super goed. Ze heeft geen schuur plekken maar me deken schuift wel ALTIJD naar de linker kant. Waardoor haar buik en been dus dekenvrij is en haar deken aan de achterkant vol met stront zit en haar benen ook als gevolg van het verschuiven :( Het is een deken van EJ hiervoor had ik een imperial riding en had ik hetzelfde probleem. Iemand bekend met dit probleem en of weet een goed deken die niet verschuifd.

trots op haar staart!
Afbeelding

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:07

intel_1x schreef:

Waar is deze te koop?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:21

Horsesandme schreef:
intel_1x schreef:

Waar is deze te koop?

http://www.ej.nl

er staat rechts op de beginpagina een actie van deze deken, kun je aanklikken
en kom je meteen bij de goede terecht

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:01

Ruiterl, dan is je paardje scheef. Met rechtrichten kun je haar rechter trainen. Zie mijn onderschrift ;-)

Ik heb mijn paard exceemvrij gekregen door hem s avonds rond schemertijd op te stallen. Hij krijgt havens coolmix met scheutje olie en supplement Cavalesse. Enkele keren per week slobber voor elektrolietenbalans. Op stal gewoon hooi, geen kuil. Door deze aanpak heeft hij geen deken nodig en kan rest van de dag op de weide. Zorg voor regelmatige beweging, genoeg vitamines en mineralen en voorkom altijd contact met de mugjes wanneer ze meest actief zijn. Nu tussen 18.00 en 23.00 uur. Als het overdag erg drukkend weer is krijgt hij heel soms preventief een deken deze uurtjes of spray ik hem in met Endure vliegenspray. Hij schuurde erg vorig jaar en is nu op zijn 4 jarige leeftijd jeukvrij :-D

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:22

Maar ik heb een fjord en als ik die zoveel eten geef komt die heel erg aan.. En op stal gaat die juist schuren daar krijgt die die wonden van...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:21

Ik heb een vraagje hebben jullie weleens gehoord dat een paard allergies is voor elzenbomen???Iemand zei dat haar paard geen zomerexceem heeft maar allergies is voor beestje die in elzenbomen/struiken zitten.Hij schuurt alleen in de zomer .Ik zou zeggen het is zomerexceem.Ik wil dit paard misschien kopen maar twijfel ik heb bij mijn wei geen elzenbomen staan .

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:37

@jessie84: ik zou inderdaad ook zeggen zomereczeem :j

Een paard kan allergisch zijn aan vanalles, maar er bestaat niet 1 soort vliegjes dat zich beperkt tot elzenbomen, helaas.