Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:40

_Esther_87_ schreef:
Tancreda4 schreef:
Maar die verkoudheidsvariant, is niet gevaarlijk? Verkoudheid = rhino schreef iemand? Wij hadden er een tijd terug 2 op stal met snotneus, vieze oogjes en hoesten. Dat is inmiddels 1.5 maand terug dat ze samen zijn begonnen met dat (en 1 dag wat slechter eten). De rest is niet aagestoken. Af en toe komt er nog een hoestje uit, maar ogen & ogen goed, mocht dat de verkoudsheidsvariant zijn, zijn jonge paarden, is dat dan gevaarlijk? Besmettelijk nog steeds? Ik zou niet weten hoe ze eraan zouden komen, maar toch.

Neeneenee....Niet alle verkoudheid is rhino!! Rhino KAN zich uiten als enkel een verkoudheid.

Elisa: alleen als ze in contact komen met paarden die besmet zijn...Kans is vrijwel nihil dus.

Thx..you just make my day :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:41

ik loop stage op een boerderij waar ze ook paarden hebben, en dit is 3 km verder dan mijn pensionstalling, als ik naar mijn paardje ga moet ik me eerst omkleden en dan mag ik pas naar mijn paardje.
ik kan niet eerst naar huis want dat is van af mijn stage 23 km

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:42

Elisa: ik lees nu je vraag nog eens. Met 'hetzelfde' weiland bedoel je neem ik aan niet een weiland waar ook besmette paarden hebben gestaan he? Of merries hebben geaborteerd bv?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:44

Marjoow schreef:
MarvanTom schreef:
Ik merk in dit topic dat veel mensen niet precies weten wat Rhino is of doet, hoe te herkennen of te voorkomen.
Veel mensen maken zich zorgen, misschien om niks, misschien juist wel terecht.
Info-sticky is misschien handig nu? ;)

Of mensen moeten gewoon even de wiki lezen en googlen :=

Zelf ook gedaan, maar de ene site zegt bv wel enten, de andere zegt zinloos. Dat het een virus is, okay.
ff namen en rugnummers, zeg maar; feiten: dan weet iedereen wat het is, hoe te voorkomen.
Niet iedereen komt uit de site van het ministerie of is lid van de KNHS/FNRS om de regels hieromtrent op te kunnen volgen.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:47

Dadelijk om 18.00 op omroep gelderland krijg je beelden van manege de veerkracht want die hebben vanuit de kantine gefilmd en vanavond om 22.30 bij hart van nederland sbs6!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:48

Esther: nou ik bedoel een wei waar normaal 2 andere paarden lopen..{die er nu niet lopen} en dat er dan 2 vreemde paarden op komen zeg maar..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:49

Iemand vroeg hoe hoefsmeden dat op dit moment doen.

Van mijn hoefsmid weet ik het volgende. (Is ook de pensionhouder waar ik met mijn paard sta, vandaar dat we het er uitgebreid over gehad hebben.)
Heeft contact opgenomen met de Lingehoeve dierenkliniek om advies te vragen. Het advies was het volgende:

Koop een aantal overals. Trek bij iedere klant een schone aan. Gooi ze allemaal s'avonds in de was. Schoenen tussendoor schoonmaken met wat chloor of halamid. De gereedschappen in een vochtige lap bewaren. De lap vochtig houden met Halamid. Steeds tussen de klanten door dus ook de gereedschappen in die lap met halamid leggen.
Verder uiteraard thuis douchen, 's avonds.
De paarden thuis iedere dag temperaturen om de boel in de gaten te houden. Niet van de klant rechtstreeks naar de eigen paarden, en al helemaal niet van je eigen paarden rechtstreeks naar de klanten. Niet dat de paarden het hebben, maar om alle risico's zo goed mogelijk in te dekken.

Maatregelen die nog extra worden genomen, buiten dierenarts advies om: Iedere klant van te voren bellen. Vragen of ze bekend zijn met de Rhino-uitbraak. Aangeven welke maatregelen de hoefsmid neemt. Navragen of er paarden lijken te zijn die niet helemaal fit zijn. Dan wordt de afspraak sowieso verzet. Klant mag ook aangeven dat ze de smid liever even niet willen zien, de afspraak wordt ook dan verzet.

Verder gaat de bedrijfswagen zo min mogelijk mee naar de stal, de hof op. Bij voorkeur worden de gereedschappen even met de hand meegenomen het terrein op. Wanneer er ijzers onder moeten, en de oven dus dichtbij moet zijn, dan is het niet anders. Maar waar mogelijk blijft de bedrijfswagen op de openbare weg staan.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 03-03-12 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sjanien

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:50

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:51

dat klinkt als een goed advies.
Mijn hoefsmid is woensdag nog geweest en heeft niets bijzonders gedaan qua maatregelen, maar ik weet niet in hoeverre de situatie nu erger is dan woensdag?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:52

klumpertje schreef:
Uit voorzorg zijn er hier in de omgeving verenigingen de de deuren gesloten hebben, lessen afgelast en leden vragen niet naar de vereniging te komen. Voor zover ik weet zijn dit Almelo, Wierden en Vriezenveen.

En Bathen, Heeten en Hellendoorn...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:53

Marjoow schreef:
MarvanTom schreef:
Ik merk in dit topic dat veel mensen niet precies weten wat Rhino is of doet, hoe te herkennen of te voorkomen.
Veel mensen maken zich zorgen, misschien om niks, misschien juist wel terecht.
Info-sticky is misschien handig nu? ;)

Of mensen moeten gewoon even de wiki lezen en googlen :=

Tssk. Alsof ik dat niet heb gedaan :? Ik vraag het alleen nog een keer, maar dat mag blijkbaar niet ofzo.
Ik heb wel vaker verkouden paarden gehad, dus maak mij daar niet onwijs druk om. Als ze verkouden worden en gele snotneuzen hebben wel, maar dat stadium was ruim 1 maand (langer volgens mij al) geleden en mijn vossen staan er nog steeds blij bij. Echter las ik hier weer iets over verkoudheid = rhino, dus vraag ik het nog een keer. De verzorgmeiden vroegen het nog eens, ik heb gezegd dat die verkoudheid (mocht het rhino zijn) niet heel boeiend is, maar ik kon het niet uitleggen. Vandaar nog een keer de vraag als bevestiging. Maar dat mag blijkbaar niet?
Daarnaast, als je op de wiki naar de veel besproken term RHINO zoekt, kom je er niet direct terrecht.

Sticky is misschien wel handig ja :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:56

ook al heeft je paard dan de meest omschuldige variant, de "verkoudsheids"-variant, dit virus kan zich muteren naar een andere veel ernstiger variant, dus het blijft oppassen!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:57

Ik reageer niet op jou hoor Tancreda ;) Ik vind het alleen onzin om nóg een sticky te openen (er is er nl al een) omdat sommige mensen niet goed lezen :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:57

nee dat kan toch niet?
Zijn toch verschillende varianten?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:00

Ja, dat dacht ik ook, dat het aparte varianten zijn, maar je weet maar nooit. Ik heb er niet het verstand van. Maar hoop dat, als het bij deze paarden al zo'n tijd geleden op kwam zetten, het nu niet meer iets besmettelijks is (zo zonder neusvloeiing maar wel af en toe nog een hoest). paarden zijn overigens verder niet behandeld.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:01

Het is nu op het journaal bij de NOS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:04

NOS zegt dat we al op 5 besmette bedrijven zitten, klopt dit?
Ik dacht 3 'officiele'?

opisop_shop

ja dat verbaasde mij ook, ik dacht dat het er 4 waren?

magda_90

Omroep Gelderland gaf aan dat er 3 bevestigde waren van die andere 2 weten ze het begin volgende week.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:05

Elisa2 schreef:
Esther: nou ik bedoel een wei waar normaal 2 andere paarden lopen..{die er nu niet lopen} en dat er dan 2 vreemde paarden op komen zeg maar..

Ok. Lijkt me dan niet zo'n punt hoor. Mest uit de wei halen eventueel (dat is sowieso al aan te raden ook voor wormbesmetting). Maar zodra die paarden weg zijn kan het virus niet meer heel lang overleven. Dus stel je haalt die vreemde paarden er nu uit en zet morgen jouw paarden erin, dan moet het virus al dood zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:07

_Liez schreef:
Snap niet waarom sommige mensen de wedstrijden nog doorlaten gaan of uberhaupt erheen gaan.
Ik zou eigenlijk volgende week zaterdag crossles hebben, maar die heb ik afgezegd.

Ik eigenlijk wel, ik zit behoorlijk ver van de rhinozone, ben afgelopen najaar kunnen stoppen wegens blessureleed, had net een wedstrijd gereden, nu weer rhino, duurt ook weer een paar maanden voor het echt over is en rond juni/juli weer stoppen omdat ik in september moet bevallen, das pas tegen november weer op wedstrijd, dus ik ben er al met al straks op 1 wedstrijd na een jaar uit. Ik vloek echt behoorlijk hoor met die k*trhino! Het had wat mij betreft niet ongelukkiger kunnen uitpakken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:08

Als die iemand een stalnaam heeft dan kan het nagebeld worden door de nieuwsredactie!
met plaatsnamen komen we geen steek verder ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:09

ik heb haar gepb zou dit dan wel graag willen weten aan gezien ik daar woon

Urielle

Veulen84 schreef:
Ik snap het wel hoor, en ik denk veel collega's ook wel. Hoewel het best een domper is als je er deels van leeft.
In mijn geval telt, Woubrugge is hier hemelsbreed 26/27 km vandaan. Ik heb klanten die daar maar hemelsbreed 10 km vandaan staan. Ik snap het wel.

En ik moet zeggen stal van me paard staat er hemelsbreed 30 km vandaan en die hebben de wedstrijd voor volgende week nog niet afgelast... En ja word ik daar gelukkig van? En word ik daar niet een beetje pissig van, tja eigenlijk wel. Het grootste risico zit in paarden die langs elkaar hoppen en over elkaar snuiven. Dus dat vind ik veeel erger. Voor een paar stomme punten.

Ik heb maar even gemaild en het gewoon voorgelegd, dan zie ik wel wat hij zegt. Ik neem aan dat hij met schone kleren etc. wel gewoon naar mij zou kunnen toch?

Elisa2

Oke thx! ik hoop niet dat het verschrikkelijk opgeblazen gaat worden op het nieuws..straks komt de regering weer met de meest idiote plannen..