Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:00

DromenLies schreef:
Te weinig beweging leidt volgens mij niet direct naar maagzweer. Het allerallerbelangrijkst is dat je paard altijd ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Vier uur in de paddock zonder ruwvoer is dus echt niet goed voor een paard met maagproblemen. Je zou verschillende supplementen kunnen proberen. Ik geloof dat hier veel mensen enthousiast zijn over maagcompositum.

Hij staat naast zijn boxrust 1 of anderhalf uurtje in een paddockje met hooi, maar dat eet hij niet omdat hij te druk is met alles behalve eten.
Dankjewel voor je reactie!

henshem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:38

Door boxrust kan stress ontstaan, en daardoor kunnen maagzweren ontstaan.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:45

Klopt daarom ook mijn vraag welke supplementen/middelen fijn zijn om de maag te beschermen maar niet als doping worden gezien :)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:53

Volgens mij zitten in de meeste maagsupplementen geen bestanddelen die als doping gezien worden ook de 'echte' medicijnen (omeprazol) wordt niet als doping aangemerkt.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:20

omeprazole wordt idd niet gezien als doping, je mag er ook mee starten. of dat wenselijk is daar kunnen we nog over discusieren. Heeft je paard echt heel erg last pf wil je hem enkel ondersteunen?

henshem hoe gaat het met je paard?

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 01:16

Chesss schreef:
omeprazole wordt idd niet gezien als doping, je mag er ook mee starten. of dat wenselijk is daar kunnen we nog over discusieren. Heeft je paard echt heel erg last pf wil je hem enkel ondersteunen?

paardje is er nogal gevoelig voor, als hij een maagzweer (weer) heeft breekt hij de boel af met aansingelen, geeft rodeo's met rijden etc.. Liever zulke dingen dan voorkomen als genezen :)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:32

@Chess Hij zit nu in de derde week van een kuur, daarna weer rustig afbouwen. Het gaat nu goed.

@XxflossxX hier hetzelfde rodeoprobleem helaas, weet dan ook meteen dat het weer goed mis is.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:58

XxFlossxX schreef:
Chesss schreef:

paardje is er nogal gevoelig voor, als hij een maagzweer (weer) heeft breekt hij de boel af met aansingelen, geeft rodeo's met rijden etc.. Liever zulke dingen dan voorkomen als genezen :)

maagcomp is een fijn product wat bij de meeste paarden goed resultaat biedt. bijkomend voordeel is dat het betaalbaar is en op basis van kruiden

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:21

Mag ik even binnen komen vallen? Zojuist de dierenkliniek gebeld omdat ik een sterk vermoeden heb dat mijn nieuwe, jonge merrie een maagzweer heeft. Heb gevraagd of ze langs willen komen maar daar werd verbaasd over gedaan. Er zou een scopie nodig zijn en dat doen ze op de kliniek. Logisch, maar is er gelijk een scopie nodig? Heb nu een afspraak gemaakt op de kliniek om iig bloed af te laten nemen en mestonderzoek te doen. Lijkt me dat in het bloed ook wel ontstekingswaardes te zien zijn?

De symptomen die mijn merrie heeft maken dat ik (bijna) zeker ben van een maagzweer. Ik vind een scopie dan wel weer gelijk een hele aanslag op mijn al gevoelige merrie.
Oja, de symptomen zijn nu: niet tot weinig eten, eet wel gras, eet hooi mondjesmaat, Singelnijd, enorm boos als zadel op de rug wordt gelegd, zelfs zo boos dat ze met achterbenen naar zadel/buik/mij slaat. Chagrijnig op stal, oren altijd in de nek zodra je iets bij haar komt doen. Gevoelig en boos worden bij druk op de buik, bij singelplek. Bij dagelijkse weidegang en onbeperkt voer werd dit minder de afgelopen weken, maar ze heeft de afgelopen 2 dagen binnen gestaan wegens het slechte weer en de singel/zadelnijd is enorm toegenomen. Ik vind dit vreemd gedrag, aangezien het karakter van de merrie super is en ze, als je contact met haar hebt, enorm lief is. Het boze gedrag beperkt zich tot wanneer er iets op de rug wordt gelegd en er wordt aangesingeld, of er aanstalten tot worden gemaakt.

Merrie is afgelopen voorjaar vanaf fokker naar beleerder gebracht. Daar heeft ze ten tijde van zadelmak maken (2 maanden) alleen binnen gestaan met af en toe paddock. Daarna is ze naar een handelsstal verkocht alwaar ze 2 weken heeft gestaan voor ik haar heb gekocht. Ze staat nu 4 weken bij mij op stal.
Bij het zadels passen heeft de merrie mij eraf gegooid. Waar ik eerder dacht dat dit lag aan haar gevoeligheid en niet goed passen van het zadel, denk ik nu dat een maagzweer hier ook de oorzaak van kan zijn. Ze tolereert alleen zéér zachte zadels op de rug.

Klinkt het bekend? Ik hoop via de DA een kuur of medicijnen te verkrijgen. Zijn er, naast onbeperkt hooi en veel weidegang ook nog voedingsmiddelen en/of supplementen die ik kan bijvoeren om te voorkomen dat ze in de toekomst weer een maagzweer ontwikkeld? Zijn er bepaalde omstandigheden waar ik aan moet denken, haar op moet voorbereiden? Ze is heel nuchter en lijkt nergens snel van onder de indruk. Ze is wel heel gevoelig, kan stresserig over komen, maar vertrouwd je snel en laat het dan over haar heen komen. Ik ontvang graag advies, omdat dit voor mij een nieuwe situatie is.

*Edit: ze staat nu 4 weken bij mij op stal waarin ze elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds ongeveer 22:00 uur buiten staat in een weide met voldoende gras. Bij mooi weer staat ze ook 's nachts buiten. Biks wil ze niet eten, muesli nu (na 2 weken) wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:24

Een scopie is inderdaad nodig om echt de diagnose te kunnen stellen. Ontstekingswaarden kunnen ook komen van een andere ontsteking in de dunne darm bijvoorbeeld waarbij de klachten op maagzweer lijken.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:27

Ik heb geen scopie gedaan maar ben eerst begonnen met Ekygard. Na 1,5 week ging ze weer eten dus daarop was voor mij duidelijk dat probleem bij de maag lag. Vervolgens heb ik 28 dagen een spuit omeprazole van het merk Ulcergold gegeven (www.dierapotheker.nl), stil gezet, van het krachtvoer afgehaald, bietenpulp erbij samen met de ekygard. Nu geef ik 8 dagen een halve spuit en daarna blijf ik de ekygard nog een tijdje geven. Paard is enorm opgeknapt. Een bus ekygard of een set spuiten is goedkoper en fijner voor je paard dan een scopie iig.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:31

Yvank: dat gaf de kliniek inderdaad ook aan. Dat weet ik ook, maar ik vind het prettiger dat er eerst naar mijn paard wordt gekeken en naar mijn verhaal wordt geluisterd voordat er gelijk een afspraak voor een onderzoek wordt gepland.

Dromenlies: ben jij zonder tussenkomst van een DA begonnen met Ekygard en omeprazole? Fijn dat je paard zo is opgeknapt! Is je paard in de tussentijd ook aan het werk geweest of heeft hij rust gehad? Om me een indicatie te geven hoe het herstel verloopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:47

Dat is zo maar als er gekeken wordt en op basis van de symptomen moet er toch een scopie loop je een risico dat het apparaat dan niet beschikbaar is en je weer terug moet komen..

Zomaar beginnen met omeprazole zou ik nooit doen. Het is veel schadelijker dan gedacht wordt op de langere termijn (is hier in het topic ook wel eens genoemd)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:56

Wat versta jij onder langere termijn? DA's raden meestal 28 dagen volle dosis aan.

@Marrit89: ik heb veel contact gehad met verschillende DA's maar ze bleven allemaal vrij vaag. Mijn paard bleef verslechteren zonder dat er verder dingen veranderden en zij kwamen met opnieuw een mestonderzoek doen terwijl paard recent een spuit pramox had gehad en opnieuw bloedonderzoek toen terwijl ik dat in maart van 250,- heb laten doen. Tja allemaal dingen die me alleen maar geld gingen kosten en geen antwoord zouden geven. Op de vraag of het klinisch mogelijk was dat paard een maagzweer had zeiden ze allemaal dat dat wel zou kunnen, maar vervolgens zeiden ze niet 'oke, die lijkt me dat er aan de hand is, we gaan beginnen met een kuur omeprazole en dan kijken of die aanslaat' maar ze spraken een dergelijke aanpak ook niet tegen. Heb zelfs een DA gesproken die zei dat ze het überhaupt aanraadde als de symptomen leken te kloppen.

Als omeprazole aanslaat, merk je dat vrij snel. Het verschilt overigens wel per paard en hangt (dus) af van de ernst van de zweer maar je moet wel goed naar je paard kijken. Het is net als een wond op je knie waar je geen schurende broek meer overheen aan doet. De irritatie is weg maar de pijn van de wond blijft tot er enige genezing is opgetreden en pas dan ga je echt verbetering zien/merken, althans, zo was het bij mij. Ik hou zelf uberhaupt elke scheet die ze laat bij dus dan kun je wat meer de grotere lijn zien. Als elke vorm van verbetering uitblijft na 1,5 week zou ik de kuur in ieder geval niet doorzetten en je zou dus eerst kunnen beginnen met iets homeopatisch.

Met betrekking tot het stilzetten. Dit heb ik in het begin bewust niet gedaan omdat ik dan een vertekend beeld kon krijgen. Door alleen de medicijnen te geven en verder niks te veranderen kon ik duidelijk zien of ze aansloegen. Toen dat het geval bleek te zijn heb ik voor een voorspoedigere genezing mn paard ook stil gezet.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:04

DromenLies: hier hetzelfde verhaal. Iedereen blijft vaag en wil eerst uitgebreid onderzoek doen. Uit eerdere ervaringen weet ik dat ik dan veel geld kwijt ben en niks wijzer wordt.
Ik heb even de website die je door hebt gegeven, bekeken. Die spuiten zijn nogal aan de prijs, en dan zijn ze ook nog eens in de aanbieding :+

Met volle dosis bedoel je 1 spuit per dag? Qua ernst van de zweer kan ik er natuurlijk niets over zeggen, maar het agressieve gedrag vind ik zorgwekkend. Ik heb ook niet eerder deze ernstige vorm van singelnijd/zadelnijd gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:05

Maanden het geven zonder ooit een scopie gedaan te hebben. Een ontsteking in de dunnen darm kan dezelfde klachten hebben én verbeteren met omeprazole omdat het daar wel wat op reageert , maar de oorzaak is een hele andere.

Je kan het altijd proberen natuurlijk maar ga nooit langer dan een maand op eigen houtje medicijnen erin drukken zonder echt te weten of dit het is.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:06

Ik denk dan inderdaad aan een tweetal weken proberen. Mocht er dan niets verbeteren, kan ik altijd verder zien.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:07

Yvank_ schreef:
Zomaar beginnen met omeprazole zou ik nooit doen. Het is veel schadelijker dan gedacht wordt op de langere termijn (is hier in het topic ook wel eens genoemd)

Wat is 'veel schadelijker dan gedacht wordt'? Heb je daar bronnen van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:13

Geloof dat er hier in het topic wel eens bronnen genoemd zijn. Ik heb het van mijn dierenarts en meerdere DA's in opleiding via utrecht.

Net als bij mensen daar is ook steeds meer over bekend.. Als je de keuze hebt tussen je paard op omeprazole voor hele lange tijd of inslapen is het natuurlijk wat anders... Maar ik ben wel van mening dat er tegenwoordig wel heel snel steeds maar kuurtjes worden gegeven op eigen houtje zonder scopie. Je weet dan nooit 100% zeker of dit echt de oorzaak is. Maagproblemen kunnen bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door horzellarven die in de maagwand kruipen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:25

Yvank_ schreef:
Geloof dat er hier in het topic wel eens bronnen genoemd zijn. Ik heb het van mijn dierenarts en meerdere DA's in opleiding via utrecht.

Net als bij mensen daar is ook steeds meer over bekend.. Als je de keuze hebt tussen je paard op omeprazole voor hele lange tijd of inslapen is het natuurlijk wat anders... Maar ik ben wel van mening dat er tegenwoordig wel heel snel steeds maar kuurtjes worden gegeven op eigen houtje zonder scopie. Je weet dan nooit 100% zeker of dit echt de oorzaak is. Maagproblemen kunnen bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door horzellarven die in de maagwand kruipen.

En zoiets kan je ontdekken dmv een scopie??

Ik had er nog nooit van gehoord... interessant...

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:27

Yvank_ schreef:

Jammer dat je geen wetenschappelijke bronnen kent, want ik ben er benieuwd naar. Omeprazol staat bekend als een heel veilig medicijn.

Ik vind het verantwoord om een paard waarbij maagzweren vermoed worden eerst met omeprazol te starten i.p.v. ze een gastroscopie te laten ondergaan. Een gastroscopie is een heel naar onderzoek en bij een paard met maagzweren geeft omeprazol binnen een paar dagen resultaat, vaak zelfs al direct na de eerste gift. Als je na een paar dagen nauwelijks effect merkt wordt het tijd voor een scopie.

Citaat:
Maagproblemen kunnen bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door horzellarven die in de maagwand kruipen.

Ook dan heb je naast de ontwormer omeprazol nodig om de maag te laten herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:32

maar dan nog is weten wat er aan de hand is en de ernst wel een grote aanrader. Daar kan je dan de hele behandeling ook op afstemmen.

en van een goed uitgevoerd maagonderzoek heeft een paard niet zoveel hinder.

ja horzellarven zie je zitten op een scopie.

Edit artikel gevonden door hesem hier in topic vorig jaar:

ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van Horse.com, hier stond pas geleden een artikel over maagzweren op, het onderstaande is een klein stukje over omeprazol (Andrews is de dierenarts/onderzoeker):

Simply put, omeprazole isn’t an end-all solution. It’s a good cure, Andrews says, but we can’t rely on it long-term. Omeprazole’s mechanism of action is to modify the horse’s natural digestive system as well as the stomach’s pH -balance—which can affect the entire body’s pH levels. Playing with a horse’s natural pH balance might raise significant long-term health risks.

While researchers have shown that the standard 28-day omeprazole treatment program is safe for horses, Andrews says little is known about its long-term effects. Long-term use of the human equivalent, Prilosec, in people can lead to significant alterations in the hormone levels the body produces, mainly causing bone reabsorption after a number of years.

Cost is another issue. Depending on the region and veterinarian, omeprazole treatment can cost upwards of $40-50 per day.

Even more important, though, is the drug’s reactionary effect. When omeprazole adjusts pH levels, the horse’s hormonal system receives a message that the pH is out of balance and tries to create more acid to compensate. Acid production is blocked, and the hormonal system tries harder, sending the horse’s body into a spiral of increased acid production -messaging—production that never occurs. The day omeprazole administration stops, the stomach releases an increased amount of acid, causing an “acid rebound” effect and upsetting the pH balance in the opposite direction--which might make the horse all the more vulnerable to ulcers. “Now we’re looking at weaning horses off the omeprazole so their pH values can gradually adjust back to normal,” Andrews says.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:24

Yvank_ schreef:
en van een goed uitgevoerd maagonderzoek heeft een paard niet zoveel hinder.

Mwah, ze krijgen een roesje en het is geen drama, maar het blijft een rotonderzoek. Ik heb mijn paarden ook weleens laten scopen, als de noodzaak er is ben ik blij dat dat mogelijk is. En als je na een paar dagen omeprazol nauwelijks verbetering ziet en je vermoed maagproblemen ben ik zeker een voorstander van een gastroscopie om meer duidelijkheid te krijgen. Maar eerst een paar dagen uitproberen met Omeprazol kan echt geen kwaad en is voor het paard veel prettiger (en dan ga ik er natuurlijk vanuit dat de klachten niet zo ernstig zijn dat je onmiddellijk uitsluitsel moet hebben).

Yvank_ schreef:
Edit artikel gevonden door hesem hier in topic vorig jaar:

ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van Horse.com, hier stond pas geleden een artikel over maagzweren op, het onderstaande is een klein stukje over omeprazol (Andrews is de dierenarts/onderzoeker):

Simply put, omeprazole isn’t an end-all solution. It’s a good cure, Andrews says, but we can’t rely on it long-term. Omeprazole’s mechanism of action is to modify the horse’s natural digestive system as well as the stomach’s pH -balance—which can affect the entire body’s pH levels. Playing with a horse’s natural pH balance might raise significant long-term health risks.

While researchers have shown that the standard 28-day omeprazole treatment program is safe for horses, Andrews says little is known about its long-term effects. Long-term use of the human equivalent, Prilosec, in people can lead to significant alterations in the hormone levels the body produceos, mainly causing bone reabsorption after a number of years.

Cost is another issue. Depending on the region and veterinarian, omeprazole treatment can cost upwards of $40-50 per day.

Even more important, though, is the drug’s reactionary effect. When omeprazole adjusts pH levels, the horse’s hormonal system receives a message that the pH is out of balance and tries to create more acid to compensate. Acid production is blocked, and the hormonal system tries harder, sending the horse’s body into a spiral of increased acid production -messaging—production that never occurs. The day omeprazole administration stops, the stomach releases an increased amount of acid, causing an “acid rebound” effect and upsetting the pH balance in the opposite direction--which might make the horse all the more vulnerable to ulcers. “Now we’re looking at weaning horses off the omeprazole so their pH values can gradually adjust back to normal,” Andrews says.

Dankjewel voor het artikeltje. Ik ben het er mee eens dat omeprazol niet een end-on solution is, maar de nadelen die hier genoemd worden worden pas risico's bij langdurig gebruik. In vergelijking met andere medicijnen is omeprazol een middel met weinig bijwerkingen en veilig om zelfstandig te gebruiken (zolang je verstand erbij houdt, maar dat geldt voor alles hè: zelfs paracetamol is bij overmatig gebruik niet veilig, maar dat is geen reden om het uit de schappen te halen). Omeprazol is voor mensen trouwens ook zonder recept verkrijgbaar.
De acid-rebound is ook bekend, daarom moet je de dosis geleidelijk afbouwen om problemen te voorkomen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:13

Wel of geen scopie blijft gewoon een afweging, want beide heeft voor- en nadelen. Ik ben het er niet mee eens dat een maagscopie goed uitgevoerd weinig hinder geeft. Paard moet vasten, wat sowieso al een flinke aanslag is op de (al gevoelige) maag. Alleen dat stukje is al iets om goed over na te denken. Meeste dierenartsen zullen dat ook toegeven. Een scopie is de enige manier om echt zeker te zijn van de diagnose en daarom vaak wel aan te raden, maar het heeft ook echt forse nadelen zoals het vasten.
Ook is het niet optimaal dat het dier gesedeerd moet worden, is ook altijd een aanslag op een lijf. En wie ooit zelf zoiets heeft gehad, weet gewoon dat het alles behalve prettig is. Het is gewoon een pittig onderzoek met grote nadelen, maar nog altijd de enige manier om zekerheid te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:29

Ik heb het zelf gehad vond het reuze mee vallen! Ik wil weten wat er is waar en hoe erg dus dan altijd scopie.