Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
OleJon schreef:ja,wat dat betreft kun je beter bij eenkliniek zijn dn bij een reguliere da. de gewone da geven wat gauwer de diagnose dampig. die ervaring heb k ook gehad
Silver_Fox schreef:OleJon schreef:ja,wat dat betreft kun je beter bij eenkliniek zijn dn bij een reguliere da. de gewone da geven wat gauwer de diagnose dampig. die ervaring heb k ook gehad
Mee eens. Ik ben ook zo geschrokken van de da, toen naar een holistische arts gegaan en die had er een heel andere mening over. Het gaat nu heel goed met mijn pony.
Tancreda4 schreef:Silver_bolly, fijn dat je een plekje hebt gevonden waar ze langer buiten kan!
OleJon hoe gaat het daar?
Timokyana, fijn dat je nu meer weet wat het is.... Iets roepen voordat het echt goed is onderzocht is altijd makkelijker. Fijn dat je toch hebt doorgezocht waardoor je gerichter kunt behandelen![]()
Hadden die van jullie ook meer last van het weer? Hier stond ze iets meer te ademen (sneller) Maar vind ik normaal met opeens die warmte en haar dikke vachtje. verder gaat het wel goed, af en toe wel een kuch. Ze krijgt nog een paar dagen ventipulmin. Ik heb iig geen gele snottebellen meer gezien *klopt af*. Ze gaan wel vanaf nu snachts de paddock op met voordroog ipv op het land blijven (werd ze ook al bijgevoerd).
Heb Schwarzkummel binnen en nog een zakje "atemkrauter" om te proberen.
Samantha89 schreef:Ik geef het mijn paard, en ik ben er wel tevreden over. Hij eet het graag. Morgen krijgt hij het 2 weken, a.s donderdag is het 2 weken geleden dat hij voor het laatst prednison had gehad, tot nu toe nog geen slijm gevonden en hij is weer zijn oude ik(lees boef). Oogt niet benauwd en ik heb echt het idee dat die kruidenmix daarbij bij draagt.
MDJ schreef:Ik ben al even aan het mee lezen. Een van mijn merries heeft al een hele tijd af en toe een droog hoestje. Vorige winter viel het me op dat ze regelmatig 1 of 2 keer kuchte als ik haar buiten zette. Nu staan ze nog niet op stal maar sinds het kouder word hoor ik het weer af en toe. Gemiddeld 1 of twee keer per week als ik er bij ben.
Er zit geen slijm, ze klinkt het althans, en ze heeft ook geen loopneus oid. Sinds een week of twee voer ik een schepje fenegriek bij en sindsdien heb ik het niet weer gehoord. Nu lees ik hier veel dat het alleen maar onderdrukt. Is dat erg in dit geval? Mijn idee is namelijk dat het óf de luchtvochtigheid of stof is waar ze last van heeft.
Vraag is dus of het oke is om dan gewoon fenegriek te blijven geven als dat werkt of is het al gauw nodig aanvullend onderzoek te doen of zijn er andere, betere supplementen die gevoelige luchtwegen ondersteunen?
Samantha89 schreef:Dankjewel! Hoe gaat het bij jullie met de mist? En olejon hoe gaat het nu met die van jou? Nog een nachtje goed kunnen slapen?
Mdj, toen die van mij nog erg last had van slijm(wel weinig tot bijna niet hoesten), gaf ik hem anijs met fenegriek en knoflook, toen ik dat gaf zag ik geen slijm meer, zodra ik daarmee stopte kwam de slijm weer. Aangezien wat ik nu weet wat hij heeft/had, wat ik toen niet wist, zie ik het nu wel als een onderdrukker. Althans bij die van mij, want bij die van mij was het dusdanig zo erg dat die kruiden niet konden helpen, ze deden het alleen verzachten, maar haalde de ontstekingsreactie niet weg. Mocht je het toch niet vertrouwen (wat ik toen dus ook niet deed) ga naar de kliniek, dan weet je eigenlijk gelijk, mochten ze een endoscopie doen, wat er speelt.
Jotoma schreef:1,5 jar geleden kreeg mijn paard na een bronchoscopie ook de diagnose stofallergie en had hij nog slijm in de longen. We zijn inmiddels verhuisd naar een stal waar hij overdag buiten staat en 's nachts in een buitenstal op vlas.
Tot t voorjaar kreeg hij nog steeds geweekt paardenkuil, maar omdat het iets vochtiger/vetter is dan hooi wilde ik het proberen zonder te weken. En dat ging goed tm vorige week zondag. Nu is hij weer aan t hoesten. Ik kijk het nog aan tm zondag in de hoop dat het een virusje is, maar ik vrees dat hij toch weer op nat hooi moet. :'(
Twee jaar terug begon hij ook in de winter en nu weer, kan iemand me uitleggen hoe dat kan? In de zomer is het toch veel droger?
Jotoma schreef:Nou ja dat is het rare, ze staan het hele jaar door op hooi. Hij staat niet op gras (paddock met hooi) en t mesten gebeurd als ze buiten staan en dat wordt 1x per dag met bladblazer in de stal geblazen. Dus de enige omstandigheid die anders is, is de temperatuur.
Vandaar dat ik niet zo goed begrijp dat hij weer hoest nu.
En vind het voor iedereen prettiger dat hij droog hooi krijgt. Zowel qua gemak als smakelijkheid