[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:05

Jannepauli schreef:
Erfelijkheid is ook nog niet aangetoond bij IR in paarden.

Niet? Ik meende dat ik dat in eea onderzoek heb gelezen, maar kan ernaast zitten. Heb al te veel doorgeploegd, vrees ik.
Maar ik hecht dus wel meer waarde aan onderzoeksmateriaal dan aan info via commercie, omdat zij belang hebben met het 'uitbreiden' van symptomen.

Merell123

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:32

Nou ik heb wel degelijk paarden hier waarbij het overduidelijk erfelijk is.. Dus onderzoek of niet ik geloof zeker dat het zo is. Zal met mijn merrie ook nooit fokken!

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:34

liljebo schreef:
Jannepauli schreef:
Erfelijkheid is ook nog niet aangetoond bij IR in paarden.

Niet? Ik meende dat ik dat in eea onderzoek heb gelezen, maar kan ernaast zitten. Heb al te veel doorgeploegd, vrees ik.
Maar ik hecht dus wel meer waarde aan onderzoeksmateriaal dan aan info via commercie, omdat zij belang hebben met het 'uitbreiden' van symptomen.

Ik weet wel dat laarakker bij IR sowieso Glucobalance voorschrijft.. Mijn vorige pony had luchtweg problemen (absoluut niet ir) en daar adviseerde ze ook gb bij (doen ze vast bij meer problemen).. Dus misschien is dat wel slim om te geven, het helpt bij allebei en kan bij allebei geen kwaad.. Verder kan ik je helaas geen onderzoeksbewijzen geven..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:35

Dyonne schreef:
Hier een pony die alle klachten vertoond die bij IR horen, maar volgens bloedtesten niet IR is.
Zij is stijf, hoest het laatste jaar nogal eens, heeft jeuk, conditie lijkt verminderd, heeft vetophopingen, is gevoelig op de spieren, is HB geweest..
Maar goed, ik ga wel gewoon door met haar als IR pony voeren en houden, dus blijf dit topic meelezen.

dat heeft appie toch ook. :j
bloedonderzoek was goed,maar ook eczeem,soms , dat headshaken dan,gevoelige spieren etc....
maar bij hem is een en ander dus snel terug te leiden op een wat gebrekkige darmwerking waardoor hij een tekort kan opbouwen van bepaalde mineralen,die zorgen bij hem dan dus voor de problemen.
daarom hamer ik er ook altijd zo op om toch te laten kijken hoe het zit in het bloed.
en dan weet ik wel dat bloeduitlsag ook nog niet alles zegt.,maar het kan wel een indicatie geven vind ik.
tidjenterug nog weer het vermoeden dat hij cushing zou hebben omdat hij een periode stond te trillen

ik zal meneer weer eens op de foto zetten,begin dit jaar was hij echt ziek,
veel te dik,verbrand,mok,erg sschudden,weinig fut etc...
flink op dieet gezet met goed voer en nu gaat het weer goed.
zo lang hij maar van het gras af blijft,kaal stuk gaat echt nog het beste :j

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:02

liljebo schreef:
flappie2 schreef:
Mijn paard heeft wel luchtwegproblemen, en vermoedelijk IR en is HB. Als je op google gaat zoeken naar info over IR dan zie je dat er bij de opsoming van de symptomen van IR ook luchtwegproblemen staat. Ook mijn DA bevestigd dat er wel degelijk een verband kan bestaan tussen IR en luchtwegproblemen.

Ja ik heb dus heel veel gegoogled, maar zie dus nergens verband tussen ir en luchtwegproblemen staan. Vandaar mijn vraag. Kun je mij een link geven waar dat dan wel in vermeld staat?

Hier staat een kort artikel over IR, onderaan dit artikel staat KLIK HIER VOOR HET HELE ARTIKEL OVER INSULINERESISTENTIE als je daar op klikt krijg je een pdf bestand over IR.
http://www.holistischdierenarts.nl/insu ... paard.html

Het komt er op neer dat een paard dus te veel insuline aanmaakt omdat het lichaam hier niet meer op reageerd. Door het te veel aan insuline worden andere stofjes in het lichaam geblokkeerd, daardoor verlaagt het immuumsysteem waardoor ze gevoelig worden voor luchtweg infecties enz. Ook word het stofje dat er voor moet zorgen dat infecties en ontstekingen in het lichaam zo snel mogelijk worden gestopt, geblokkeerd door het te veel aan insuline.
Maar ook een onsteking van IR veroorzaken, doordat het lichaam hard aan het werk is om de ontsteking met de bijbehorende afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen, is het lichaam niet meer instaat om de te veel aan glucose te verwerken omdat de gevoeligheid voor insuline op een laag pitje is gezet door de ontsteking, hierdoor word er dus steeds meer en meer insuline aan gemaakt.

Op deze manier kan een paard in een cirkeltje komen. De onsteking veroorzaakt IR, en de IR houd vervolgens de onsteking weer instand omdat de hoeveelheid insuline de overhand heeft gekregen en daardoor de betermakers ( het stofje dat de ontsteking moet weg werken) worden geblokkeerd.

Bij mijn paard is het begonnen met langdurige luchtweg problemen. Waarschijnlijk doordat het lichaam zo hard aan het werk was om het slijm uit de longen te werken, was het niet meer instaad om de afvalstoffen daarnaast ook nog eens te verwerken. Hierdoor sloeg hij de teveel aan afvalstoffen op in zijn lichaam, hij kreeg een harde hals, pockets op zijn schouders en een opgezwolle koker. Doordat ik de symptomen niet zag omdat ik alleen maar bezig was met zijn luchtwegen raakte hij uiteindelijk HB. Het vervelende nu is dat hij nu ruim 4 maanden later dus nog steeds niet is hersteld van de HB, loopt nog steeds gevoelig en heeft de ene dag warme voeten en dan weer een paar dagen niet. Ook begint hij nu weer te hoesten :-( . Mijn paard zit inmiddels al ruim een jaar in een cirkeltje waar ik hem maar niet uit krijg.
Zins een maand of 3 weet ik dus dat hij IR is.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat de link is tussen IR en luchtwegproblemen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:52

flappie bedankt voor de uitgebreide info. Ik weet niet of mijn billy IR is, maar sluit het zeker niet uit. Toch is hij slechts 1 keer licht bevangen geweest, een paar jaar geleden, midden in de winter, toen heel erg veel paarden bevangen raakten (wrs een gevolg van de combi veel bijvoeren en niet lopen omdat er toen maandenlang een enorm pak sneeuw lag)
Hij ging om die reden in de zomer met een graasmasker (heeft zelfs nog een tijd elders heel 'arm' gestaan) en was eigenlijk niet te dik.
Maar hij kreeg wel snel een harde nek en daarom gaf ik hem veel beweging. Ik merkte duidelijk verschil
Dat hij ook een z.e. is, maakt het allemaal niet gemakkelijk. Gooi daar nog wat aangeboren gewrichtsproblemen bij en je hebt mijn trubbelpaard
En nu dus ernstige problemen met luchtwegen, extreem hoge hartslag en ademhaling. Ventje heeft het moeilijk en ik ontkom niet aan een inhalator, die weer risico voor HB met zich meebrengt.
Ik zit dus waarschijnlijk in een soortgelijk schuitje als jij.
Overigens heeft hij geen vetpockets. Integendeel. Hij neigt naar erg afvallen omdat de ademhaling enorm veel energie kost.
Stom genoeg heb ik al vaker aangehaald t.o de dierenarts (die hier vanwege het getrubbel met alle paarden bijna inwoont en onderhand een dikke mercedes rijdt)maar alles werd geweten aan de z.e.
Bleek dus onterecht
En oh ja, zijn leverwaarden waren ook niet goed. Eind deze week gaan ze opnieuw bloedprikken.
Nu kan ik hem dan ook op IR (nou ja EMS dus eigenlijk), maar ik betwijfel of dat meerwaarde heeft. Ik let al jaren op zijn voeding en zorg voor beweging (maar dat is de laatste maanden dus niet meer echt mogelijk) en ik moet hoe dan ook (nat) hooi voeren met laag suikergehalte, vanwege zijn z.e. aanleg.

Mbt glucobalans... heb ik lange tijd gegeven. Duur spul en ik zag geen enkele meerwaarde ervan in. Integendeel. Hij heeft juist meer problemen gekregen toen ik dat spul gaf.
Begin ik dus niet meer aan.
Hij krijgt wel extra vitaminen en mineralen, want die heeft hij nu hard nodig.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:58

Merell123 schreef:
[Ik weet wel dat laarakker bij IR sowieso Glucobalance voorschrijft.. Mijn vorige pony had luchtweg problemen (absoluut niet ir) en daar adviseerde ze ook gb bij (doen ze vast bij meer problemen).. Dus misschien is dat wel slim om te geven, het helpt bij allebei en kan bij allebei geen kwaad.. Verder kan ik je helaas geen onderzoeksbewijzen geven..

Dat hij sowieso GB voorschrijft heeft wss te maken met de vitam./mineralen die in die supplement zitten en die paarden met ZE of HB nodig en of een te kort aan hebben.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:54

Onze ir merrie krijgt glucobalance preventief.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:22

Mijn paard heeft sinds april 2011 nu 3x luchtwegproblemen gehad, 2x daarvan heeft hij ventipulmin gehad. In feb 2012 is hij verhuisd naar een buitenstal waar hij een hele tijd niet gehoest heeft, tot sinds een week of 5 geleden. Omdat hij ook een wondje had (op zijn rug, door een insecetenbeet) die niet wilde genezen en het aanhoudende hoesten heb ik besloten een natuurgeneeskundige erbij gehaald. Mede door haar heeft hij een reinigingskuur gehad en krijgt hij nog probiotica en GB. Waarschijnlijk ga ik volgende week een balspoeling laten doen. Dan worden zijn luchtwegen en longen beter bekeken. Ook ga ik het met de DA over hebben wat ik met de IR moet gaan doen. Mijn paard is nog nooit HB geweest! Is nu wel wat afgevallen aangezien we hem nu ook op ander voer hebben staan, met name meer ruwvoer en energiearmere musli.
Raden jullie aan om preventief GB te blijven geven of na deze pot even aan te kijken? Misschien nog meer tips en/of vragen die ik mijn DA voor kan leggen.
Denken jullie dat bloedprikken en waardes checken nut heeft voor mijn paard? Zoja, om welke waardes gaat het dan precies?

@ Liljebo: Wat voor een 'bijwerkingen' zorgde de GB bij jou voor waardoor je het nu niet meer geeft/wil geven.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:58

Hier wel bloed laten prikken op heel veel. Alleen een verhoogde leverwaarde, LDH iets verhoogd en een te laag magnesiumgehalte.
Bloedwaarden, spierwaarden, vitamine E en mineralen, overige orgaanwaarden etc waren goed. En niet IR volgens bloedonderzoek.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:05

Rais schreef:
@ Liljebo: Wat voor een 'bijwerkingen' zorgde de GB bij jou voor waardoor je het nu niet meer geeft/wil geven.

Ik denk niet dat er echt sprake was van bijwerkingen. Meer van een gebrek aan enige werking of meerwaarde.
Dat het rond die tijd slechter ging, hoeft niets met de GB te maken te hebben. Dat is wrs toeval geweest. Maar het geeft voor mij wel aan dat het niets toevoegt.

Ik weet dat er met GB een klein onderzoekje is gedaan door Laarakker zelf, maar vraag mij af of de werking, die het door velen wordt toegeschreven, werkelijk ooit objectief is getest.

Ik heb veel probleempaarden gehad en altijd alles ingekocht en gebruikt wat volgens veel mensen super werkte en net zo vaak enorm op de koffie gekomen. Bakken geld zijn eruit gegooid, zonder resultaat. Vandaar dat ik tegenwoordig toch sceptisch en kritisch ben t.o. van al die wondermiddelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:07

IR is trouwens een normale situatie. EMS niet. Viel mij toevallig op dat hier nog zoveel over IR wordt gepraat. Wat ik mij trouwens afvraag.... wordt EMS niet erg snel toegeschreven aan een paard, op dit moment?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:21

ik deel de mening van liljebo, ik geef nu 2 maanden glucobalance en merk weinig verschil.
Alle vetrimpels zijn er nog, ze "lijkt" wat levendiger maar dat is objectief natuurlijk.
Die vreselijke jeuk blijft, vermagerd is ze wel een beetje maar ze krijgt nu zo'n 6 maanden Safe&Sound.

Vanavond komt de veearts voor de jaarlijkse inenting en ga ik hem vragen of het nuttig is om haar nu nog eens te testen.
Er gaan inderdaad bakken geld naar dat paardje en het "Wauweffect" ben ik ook nog niet tegengekomen spijtig genoeg.
Je kan blijven uitgeven en testen, we zijn 3 jaar verder en veel vordringen merk ik niet.
Nu is het voor mij bang afwachten wat de winter brengt omdat ze vorig jaar in december HB geweest is en ik heb deze zomer pas terug kunnen "rijden".

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:33

zo heb hier al een tijdje niet gepost, maar wel altijd trouw mee gelezen hoor:-).
ik heb even een vraagje, mijn merrie pony van 1.40, 16 jaar krijgt nu al twee jaar lang vito en opzich ben ik daar heel tevreden over, maar de laatste test daar kwam uit dat haar koper te hoog was, in de vito zit als ik het zo bekijk behoorlijk wat koper.. En ze eet het de laatste tijd niet zo graag meer wat is een goed alternatief? Iemand hier ideeen of suggesties over? En dan nog een vraagje, glucosamine wie geeft dat aan zijn ir paard en kan het kwaad?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:38

liljebo schreef:
Rais schreef:

Ik denk niet dat er echt sprake was van bijwerkingen. Meer van een gebrek aan enige werking of meerwaarde.
Dat het rond die tijd slechter ging, hoeft niets met de GB te maken te hebben. Dat is wrs toeval geweest. Maar het geeft voor mij wel aan dat het niets toevoegt.

Ik weet dat er met GB een klein onderzoekje is gedaan door Laarakker zelf, maar vraag mij af of de werking, die het door velen wordt toegeschreven, werkelijk ooit objectief is getest.

Ik heb veel probleempaarden gehad en altijd alles ingekocht en gebruikt wat volgens veel mensen super werkte en net zo vaak enorm op de koffie gekomen. Bakken geld zijn eruit gegooid, zonder resultaat. Vandaar dat ik tegenwoordig toch sceptisch en kritisch ben t.o. van al die wondermiddelen.

Ik heb een eigen onderzoekje gedaan met en zonder GB en ik merk toch echt verschil. Maar er kunnen allerlei redenen zijn dat jouw paard niet reageert of niet voldoende reageert.
Zou je paard bijvoorbeeld cushing hebben, dat o.a. ook IR verschijnselen geeft, dan kan de GB de bloedsuikerspiegel ook niet regelen omdat de hypofyse teveel cortisol blijft afgeven.
Ik weet niet hoe oud je paard is, maar misschien moet je die mogelijkheid ook laten onderzoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:40

Mistral_Bink schreef:
zo heb hier al een tijdje niet gepost, maar wel altijd trouw mee gelezen hoor:-).
ik heb even een vraagje, mijn merrie pony van 1.40, 16 jaar krijgt nu al twee jaar lang vito en opzich ben ik daar heel tevreden over, maar de laatste test daar kwam uit dat haar koper te hoog was, in de vito zit als ik het zo bekijk behoorlijk wat koper.. En ze eet het de laatste tijd niet zo graag meer wat is een goed alternatief? Iemand hier ideeen of suggesties over? En dan nog een vraagje, glucosamine wie geeft dat aan zijn ir paard en kan het kwaad?

Dat ligt eraan wat de verdere samenstelling van de glucosamine is. Dus even goed kijken wat er allemaal in het preparaat zit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:11

Babootje schreef:
Ik heb een eigen onderzoekje gedaan met en zonder GB en ik merk toch echt verschil. Maar er kunnen allerlei redenen zijn dat jouw paard niet reageert of niet voldoende reageert.
Zou je paard bijvoorbeeld cushing hebben, dat o.a. ook IR verschijnselen geeft, dan kan de GB de bloedsuikerspiegel ook niet regelen omdat de hypofyse teveel cortisol blijft afgeven.
Ik weet niet hoe oud je paard is, maar misschien moet je die mogelijkheid ook laten onderzoeken.

Hij is pas zeven. DA is net weer geweest en heeft bloed genomen voor een nieuwe controle lever. Afhankelijk van de waarden, zal een aanvullend onderzoek in de kliniek volgen. Temeer omdat er geen verbetering in zit. Hartslag en ademhaling is veel te hoog en de d.a. weet niet waar het vandaan komt.
Bovendien valt hij behoorlijk af. Ondanks de leeftijd heb ik cushing wel besproken en dat dat zeker worden meegenomen. Maar duidelijkheid zie ik niet.

Overigens zag ik geen enkel verschil met GB noch bij deze shet, noch bij mijn noordzweed met aanleg tot dik worden. (die kreeg het preventief)
En ik hoor dezelfde geluiden van meer mensen.
Maar goed... het zal wellicht per paard verschillen. Maar GB is een van de vele dingen die ik heb geprobeerd de laatste jaren met paarden met problemen van verschillende aard. Ik heb zoveel aangeprezen dingen voor verschillende problemen gebruikt die bakken met geld kosten en nooit waar maakten wat door enthousiastelingen werd beweerd, dat ik zeer terughoudend ben geworden daarin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:07

heeft de da ook gedacht aan een ontstoken schildklier?Is de schildklier getest?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:28

jep. het bloed is al twee keer gecontroleerd op alle mogelijke waarden. Alleen de leverwaarden waren niet goed. (maar dat zegt ook niet altijd alles bij paarden)

Grootste probleem is overigens de ademhaling. (lijkt een astmapatientje)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:45

HoiHoi, mag ik wat vragen?
Als een pony dit heeft, wat zijn dan de symptomen, of zijn die er niet?

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:47

Ow, ik zie de kernmerken er al staan, op de 1 pagina!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:57

Hier id de VA ook geweest voor de jaarlijkse inentingen, ik heb hem gevraagd in hoeverre hij info gevonden heeft over IR.
Een paar maanden geleden heeft hij mijn merrie getest en had nog nooit zulke hoge waarden tegengekomen zei hij.
Het is wel zo dat men het meer en meer laat testen en de symptomen makkelijker gelinkt worden.

Hij persoonlijk weet van geen enkele behandeling die zou helpen of enig invloed hebben op IR (EMS) ik heb zelf Glucobalance gestart en vind haar iets levendiger en niet meer stijf 's morgens.

Het enige wat hij kan doen is medikatie starten voor Cushing als ze sneller hoefbevangen geraakt, ik heb de medikatie opgezocht en op lange termijn klinkt dat niet gezond.
Het enige wat ik kan doen is de suikers laag houden, tot nu toe lukt dat maar de winter schrikt me echt af.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:39

Waarom schrikt de winter je af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:10

ik weet nog steeds niet wát er exact met mijn pony is/was,maar sinds hij op force,dieetmix,magnesium en aspero staat is zijn manenkam minder dik,koker idem en minder schuren.
Vooral dat staartschuren heb ik gedacht aan zomereczeem maar denk meer aan suikers.
Hij heeft ook veel meer energie en is vrolijker.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:39

Ook een vraag van mij.
Pasgeleden stond er op voorpagina nieuws dat magnesium tekort achterhaalt zou zijn.

Hoe denken jullie erover? Mijn paardje had namelijk met de bloedtest een magnesium tekort en heb toen een pot magnesium gevoerd (uiteraard niet in een keer ;) )

Maar geven jullie dit altijd wanneer een paard dit tekort komt of 2 keer in het jaar? Hoe doen jullie dat?