[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:25

Ik dacht altijd dat ze juist veel bij eikenbomen zaten...:?

Hier veel eikenbomen naast de wei+ beestjes...

deedee19

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:47

Ja dat idee had ik nou ook. Ik zet haar juist altijd op een stuk ver weg bij de bomen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:06

nou wij hebben dus eikenbomen en een stromende beek en dr is hier dus helemaal niks. bommer ik dacht dat ik t licht had uitgevonden wat betreft zomer eczeem. sh*t.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:44

haha.
dat is balen }>

alle eikebomen vervangen voor walnotenbomen,dan zijn de vliegen een stuk minder :P

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:19

MSophie schreef:
nathalie25 schreef:
nou mijn fjord heeft dan wel een deken op maar vorig jaar was hij nu al aan het schuren en niet zo klein beetje ook.
Iedereen zei tegen me: als hij het al zo jong heeft en zo erg dan komt het nooit goed ....

Lekker positief dus maar......even afkloppen hij ziet er super uit en ik krijg zelf complimentejs van de mensen die zo lekker positief waren

Nou heb ik wel een paar dingen veranderd dus ben wel benieuwd waar het precies van komt maar ja dat is dan de vraag

even op een rijtje was anders is dan vorig jaar:
-deken vroeg op
-ik voer nu HugHo
-door het voer hippo-ex-zema
- flink wat kilo's afgevallen

buiten het feit dat hij schuur vrij is ziet hij er ook nog super uit!!
Ik ben ook hem nu rustig aan het werk aan het zetten want de beleer tijd komt er aan kunnen we mooi iedereen op hun plek zetten die mijn knappe ford zo waardeloos vonden.

Van je rijtje heb je het al goed aangepakt en vooral die kilo's zullen flink schelen !
Het valt mij enigsinds op dat eczeem paard altijd een beetje molllig zijn.. Mijne staat daarom op een aangepast dieet door mijzelf samengestelt omdat ik haar natuurlijk het beste ken en soms met minder hard werken pas ik het ook aan..

Mag ik vragen wat Hugho is ?

@ iedereen: Kun je een bloedonderzoek laten doen of evt suikerziekte net als mensen dat kunnen hebben ?

van weekend gaat hier de deken op ik twijfelde vandaag al ff maar hou nog ff vol..
Van weekend ook gelijk een nieuwe bestellen dan gaat de oude als reserve;)

dat zijn de nieuwe brokken die ik nu voer
is hier eerder is het topic ook al een keer genoemd.

Ik had ook gelezen dat er een paar gebruikers waren op het topic voor de paarden met slechte hoeven en dat die heel tevreden waren. (even zoekfunctie gebruikt)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:40

ellepel schreef:
haha.
dat is balen }>

alle eikebomen vervangen voor walnotenbomen,dan zijn de vliegen een stuk minder :P

haha nou laat ze lekker kletsen, pleur eiken bomen hier dat wil je niet weten kun je wel 100 jaar mee stoken in de kachel.

en ook stromend water in overvloed maar wel veel eczeem paarden beetje jammer..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:23

wat vreemd dan, die van mij hebben we dus kaalgeschoren gehad om de wonden(hij schuurde zn staartwortel en manenkam echt helemaal open) te behandelen en vervolgens dus die deken maar op deze stal heeft ie t dus absoluut niet.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:48

bij ons op het land valt het met dazen enz wel mee, die zitten juist weer in massa's onder die eiken :+
nogsteeds niks toen ik vandaag op stal was, geen gezwieper :)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:09

Staan jullie paarden allemaal alleen op de weide ivm slopen van dekens? Ik denk namelijk dat zo'n dure deken het in een kudde met jonge speelse paarden geen dag uithoud of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:11

Nee tuurlijk niet dat vind ik sneu ;) mijn pony staat gewoon in de kudde :)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:13

En de eczeemdeken word niet gesloopd?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:13

de mijne staat ook samen met zijn vriendjes ;) hoewel er misschien sprake van is dat hij komende zomer in het vetste seizoen een paar weken appart gaat, maar dat is meer omdat er een klein weitje is wat dan precies groot genoeg is voor hem :)
snachts alles bij elkaar :)
in die dure deken komen hooguit wat scheuren, en daarvoor heb ik een klosje van dat nylongaren en een naald op stal :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:24

Nee hoor wordt niet gesloopt :) hooguit een keer een scheurtje die je zo weer vast zet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:29

Horse_ schreef:
Staan jullie paarden allemaal alleen op de weide ivm slopen van dekens? Ik denk namelijk dat zo'n dure deken het in een kudde met jonge speelse paarden geen dag uithoud of wel?

daarom staat de mijne dus niet bij de jonge dieren, heb ik vorig jaar wel geprobeerd.
maar binnen 2 weken was de hals kapot gescheurd.
dus staat ap nu bij een paar fjorden in die niet te dik mogen.
dat zijn merries en die laten zijn deken wel met rust

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:34

Mijn staat in een kudde van waaronder nog een eczemer, een van 2 jaar een van 4 en 2 van 8 en een van 13
deken word juist door de 13 jarige gesloopt :S dus jonge dieren of niet dat zegt niks..

ik zet mijn pony niet apart want ze heeft al haar hele leven een apart levenloos leven gehad en is daarom niet sociaal naar andere paarden toe !

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:39

@ellepel; hier is het ook de irritante welshruin van 5 die 't doet.. ik weet verder eigenlijk ook niet wat ik daaraan kan doen, kudde van 3 zijn de keuzes beperkt natuurlijk :))

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:46

appie speelt met de ruinen ,maar als hij bij de merries staat is hij drukker met de baas te spelen haha.
hij kroelt wel met de merries,maar ze trekken niet aan zijn deken.,
dat durven ze niet eens :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:49

de grote }:) - merrie die bij diddle staat doet er ook niks aan.. (of zou dat door de anti-bijt komen O:) ) die kleine vreet jaarrond gaten in m'n paard, scherpe tandjes waarmee hij net een klein rukje geeft..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:55

Moet zeggen dat de Boett wel tegen een stootje kan. Mijn pony stond vorig jaar met een stel shetlanders (ruintje 2jr, hengstje 1jr en nog wat merries). Hij is gek met shetjes en speelde er dus ook veel me. Geen enkele dekenschade gehad.

Hij staat nu met een 2,5 jarige shet merrie, bij de winterdeken maakt ze af en toe wel eens een bilkoord los maar verder geen sloopsporen (ze spelen ook erg veel). Verwacht dus dat de Boett het straks ook wel gaat overleven.

Maar tot nu toe nog een blote en jeukvrije pony *\o/*

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:29

Vorig jaar kwam er bijna dagelijks een gaatje of grote winkelhaak bij in de Everline. Erg frustrerend. |o
Nu is de samenstelling van de kudde veranderd, 4 nieuwe paarden erbij, 2 merries, 2 ruinen, en ik heb het idee dat de aandacht niet echt meer naar mijn paard gaat w.b. bijten.
(hoewel ze een maand terug een bijtwond had... := )
Nu al 4 dagen de nieuwe Boett op en nog geen hapje te bekennen! *\o/*

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:28

hier valt aan kudde-samenstelling niets te sleutelen helaas.. heb die kleine al eens antibijt op z'n snoet gespoten (en op de deken) ook dat hielp niet _O-

vanavond weer inspecteren, hier lijkt het windstil en goeie zon dus warm te zijn.. := spanning stijgt..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:42

Hier wordt het ook spannend, ga zo maar eens even kijken of er al wat losgebroken is.
Ben zo benieuwd hoe haar eczeem nu is op de andere stal!
Vreselijk gewoon die spanning!!!

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:43

Sodeletuut schreef:
DeniseM schreef:
@Sodeletuut :
Doe je hem dan dag en nacht op nu?
Of alleen als ze naar buiten gaat?
Ze is al weer flink aan het schuren..:(

Ze staat 24/7 buiten en heeft de deken ook gewoon dag en nacht op.
Ik haal hem er 1x per dag af om dr even uitgebreid te poetsen ivm. de losse haren van de wintervacht. :)

Dankjewel!
Ze heeft het pas sinds afgelopen jaar.
Dus weet nog niet waar ik goed aan doe ;(

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:11

Hier nog niets aan de hand vandaag. Begin echt te geloven dat ze pas actief worden als de nachttemperatuur rond de 10 graden is.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 08:58

er is ook eenvoudig weg niet genoeg bekend over de levenscyclus van Culicoides, om er een wet van te maken.

ik snap je overweging iedere dag dat je paard niet in deken hoeft is er een, ook de deken, hoe goed ze ook werken, is een extra last voor je paard en jouzelf, maar voorlopig moeten we het doen met wat wel bekend is.
bij lichtere gevallen van ZE kun je wat meer risico's nemen, omdat er dan ook minder hoeft te genezen als het mis gaat. bij de zwaardere gevallen is alle schade die optreed minder goed te beperken en dan kies je ook wat sneller de deken op te doen voor er geschuurd wordt. de deken is daar ook bvoor bedoeld, voorkomen dat er gestoken kan worden. iedereen moet ook zelf leren welk moment in zijn of haar gebied het beste werkt.

de ervaring bij de paarden heeft ons geleerd dat als ze eenmaal gaan schuren, ze dit ook blijven doen, deken of niet.
soms lijkt het wel of de eerste bijt partij, ze daarna ook op alles wat verder jeuk kan veroorzaken, veel sterker gaan reageren, daarom kiezen wij ervoor de eerste vlieg op stal ons moment te laten zijn, om de deken op te doen. wij denken liever het vuurtje blussen voor het met simpele middelen niet meer te blussen is. ik vind zelf de jeuk veel erger dan de last van de deken.

iedereen is zelf baas over hoe je met dingen en informatie omgaat, dat moet ook zeker zo blijven.