Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:41

FleurKnaap schreef:
Oh ja, en die bromocriptine wordt gegeven omdat dit aangrijpt en een remmend effect hebben op de hormonen die teveel in de hypofyse worden geproduceerd agv de tumor in de hersenen...dus dit is een prima middel, alleen niet goedkoop...Daarnaast moet stress zoveel mogelijk worden vermeden en is goede voeding en
ontworming van om het dier in goede conditie te houden. Tenslotte is het zinvol om het dier regelmatig te scheren en aandacht te schenken aan hoef- en
gebitsverzorging....door de bijwerkingen van de hoge cortisol waardes in het bloed.. Groetjes en ik hoop dat je wat aan de info hebt!

Bij paarden is over het algemeen pergolide een beter werkzaam en vaker voorgeschreven geneesmiddel. Bromocriptine wordt ook wel voorgeschreven maar in veel mindere mate. Pergolide is gelukkig niet zo duur.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:43

Nanda schreef:
Het zou mij niet verbazen dat de hoefbevangenheid is gekomen door de overdosering van de pergolide |( .

Ik meen me te herinneren dat paarden van te veel pergolide juist hoefbevangen kunnen worden. :o

Dat was dus ook mijn gedachte ;( en daarom vroeg ik ook aan Nimbletje of haar paard voordat ze de pergolide gaf al hoefbevangen was...

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:24

cushing zit dus of in de bijnier of in de hypofyse.... maakt dit nog uit? zit hier verschil in.... helpt pergolide in beide gevallen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:37

p_ponypaard schreef:
cushing zit dus of in de bijnier of in de hypofyse.... maakt dit nog uit? zit hier verschil in.... helpt pergolide in beide gevallen?

Het zit in de hypofyse en beinvloed het functioneren van de bijnier. Dat is vlgs mij de simpele manier om het weer te geven.

En het lichaam produceert daardoor te veel cortisol. Pergolide helpt tegen deze hoge productie van cortisol, wat zorgt voor een normaler functioneren van het lichaam qua hormonen en minder stresshormoon(cortisol).

Daarnaast zorgt het ervoor dat het gelukshormoon (serotonine of andere naam waar ik even niet op kan komen) dat het lichaam niet meer aanmaakt vervangen wordt door een soortgelijke stof wordt waardoor het paard gelukkiger is en ook weer minder gestressed is. Want minder stress door de vermindering van cortisol en verbetering van geluksgevoel door toevoeging van surrogaat van gelukshormoon dat het lichaam niet meer aanmaakt of niet genoeg aanmaakt.

Stinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:39

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje en misschien dat jullie mij kunnen helpen???
Ik heb een tinker van 13 jaar, een ruin. Die sinds 2 weken hoefbevangen is. Hij staat ook al sinds die tijd op bute en ascal.
Nu komt hij er maar niet doorheen en volgens de dierenarts en hoefsmid moet het nu toch wel beter gaan.
Nu is het geval, dat hij al jaren heel slecht door zijn vacht heen komt, als het herfst is dat hij heeft hij nog de haren van z'n vorige wintervacht er zitten. Dus nu scheren we hem ook sinds een paar jaren.
Als ik hem rijd dan zweet hij ook meteen, ik hoef maar een klein rondje met hem stappen en hij zweet.
Hij heeft ook altijd kale plekken op zijn hoofd, verder niet. Ik dacht dat het kwam van het rijden misschien door het schuren van het hoofdstel maar hij wordt maar 1 a 2 keer in de week bereden en hij heeft die plekken ook waar het hoofdstel niet zit.
Hij heeft ook extreem lang winterhaar en denk dat de haren op zijn borstkas toch minstens wel 10 cm zijn.
Maar nu staat hij dus heel zielig in zijn stalletje met een klein stukje grond waar hij een beetje rondstrompelt.
Nu zei de hoefsmid dat hij dus denkt dat het hoefbevangen zijn een andere oorzaak heeft dan het te veel groen gras eten.
Want hij vond hem ook zo slecht in z'n vacht zitten.
Wij vonden vanmorgen ook dat hij opeens een rare buik had, zo'n soort grasbuik maar dat was ons nog niet eerder opgevallen.
En nu heb ik dus de symptomen van cushing opgezocht en nu denk ik dat die wel een beetje op hem van toepassing zijn.
Ik ga sowieso vrijdag de dierenarts bellen voor een bloed of urineonderzoek.
Wat vinden jullie hiervan???
Zit ik goed of totaal fout.......
Groetjes Silke

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:40

Ik meld me hier ook even.

Heb vorig jaar een cushing test laten doen bij mijn 13-jarige merrie die was negatief.
In januari is ze bevangen geraakt en na 6 weken leek ze beter en zijn we ook gaan afbouwen met de bute (ascal en tranquigel hadden we al afgebouwd).
Ze staat nog wel op soeciaal beslag (rondom open toon ijzer), eerder met zool maar is verlegd en nu zonder zool.
Echter begint ze nu weer steeds stijver en moeilijker te lopen en ik begin echt bang dat worden dat het foute boel is.
Dierenarts komt morgen weer maar ik ben wel benieuwd naar jullie visie.
Toen ze weer goed was was beweging geven een beetje een moeilijk punt, ze liep altij d voor de wagen maar heeft vorig jaar een epileptisch insult gehad...

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:43

@ Stinker: Uitsluiten kan geen kwaad, al is het alleen maar voor je eigen gemoedstoestand. Ga wel naar een dierenarts die bekend is met cushing. Paarden kunnen verschillende symptomen hebben, dus dat is toch vaak moeilijk om daarop te bepalen of het cushing is. Succes ermee!

Met Indy gaat het met de cushing eigenlijk goed. Alleen alle bijkomende kwaaltjes... Zweertje hier, dik been daar, enz. Het is elke dag weer een verrassing hoe dat ik hem aantref. Dat is soms wel teleurstellend, dan gaat het net goed en dan heeft hij weer wat. Het is echt een zorgenpaardje geworden. Vooral als je gewend bent dat je paard nooit wat heeft. Maar zijn goede humeur doet me enorm goed!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 02:25

p_ponypaard schreef:

Het kan beiden, bij paarden is het meestal in de hypofyse en niet vaak in de bijnier. Interessant is ook dat door meer wetenschappelijk onderzoek het soms helemaal niet echt om een tumor gaat en het ook bij jongere paarden voor blijkt te komen, deze paarden hebben niet de typische Cushing symptomen zoals het slecht verharen.
Het is erg belangrijk om paarden herhaaldelijk te laten testen. IR en Cushing lijken klinisch in ieder geval al erg op elkaar.
Een diagnose is belangrijk, Cushing kan ook voorkomen bij jongere paarden. kan ook uit bijnier komen en kan ook zonder tumor voorkomen.
Het beste is volgens Philip Johnson (Animal Health Foundation. 2010.) een paard herhaaldelijk te laten testen alvorens een echte diagnose te kunnen stellen.

Horses affected with PPID tend to develop a characteristic physical appearance. Veterinarians should be suspicious of PPID in older horses and ponies that are presented for ill thrift, laminitis, polyuria/polydipsia (PU:PD), and a failure to shed out their hair coat in the spring (inappropriate hirsutism). In fact, inappropriate hirsutism is widely regarded as pathognomonic for PPID. In early cases, long hairs under the mandible and at the palmar and plantar aspects of the lower limbs may be implicative for PPID, even if the remainder of the hair coat has been shed appropriately. Although it is most commonly diagnosed in horses and ponies greater than 18 years of age, PPID has been reported in younger horses (in rare instances, PPID has been diagnosed in horses < 7 years of age).

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:46

jens is maar 1 keer getest... via die dexatest... inspuiten latern weer bloed afnemen) de da zij dus had hij cushing had en hij krijgt pergolide.... verder heb ik eigenlijk niks van de da gehoord.... wel raar eigenlijk... ik zal de uitslagen hier eens neer zetten...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:11

Ik meld mij ook in dit topic. Bij mijn pony van bijna 18 is vorig jaar de ziekte van Cushing vastgesteld. Daarnaast heeft ze artrose. Ik heb haar met prepensioen gedaan en verhuisd naar een stal midden in het bos waar ze ook 's winters buiten kan lopen. Ze heeft het hier erg naar haar zin en is blij met haar nieuwe baan als boscrosser. Ik gaf voor de Cushing eigenlijk alleen magnesium omdat ze door de ziekte snel een tekort kreeg. Sinds deze week ben ik echter begonnen met Cushinaze, een nieuw product van NAF speciaal voor paarden met Cushing. Wie heeft hier ervaring mee? Er zit monnikspeper, zwavel en magnesium in.

Ik reed nog elke week 3 a 4 keer op mijn pony maar door ziekte van mijn kant word ze momenteel niet meer bereden. Ze is de laatste tijd erg veranderd. Haar vacht heeft een vaal gelige kleur gekregen (ze was altijd dieprood), het haar is lang en fluffy en ze is afgevallen en begint wat schonkig te worden. Ze verhaart als een gek maar er zit geen zomervacht onder. Alleen maar meer dun fluffy haar. Ik heb haar ook als het warm is altijd onder een regen deken staan omdat ik merk dat haar vacht haar ondanks de lengte niet meer beschermt. Het gekke is dus dat ze op kale plekjes wel donker, dieprood haar terugkrijgt. Is dit herkenbaar?

Hoe zit dat met Cushing? Kan het ineens na een tijd van stabiliteit snel verergeren en daarna weer stabiliseren of word het alleen maar erger? Maak me nu toch wel een beetje zorgen over haar ondanks dat ze nog fit en vrolijk is en graag uit rijden gaat.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:20

Citaat:
Ze verhaart als een gek maar er zit geen zomervacht onder. Alleen maar meer dun fluffy haar. Ik heb haar ook als het warm is altijd onder een regen deken staan omdat ik merk dat haar vacht haar ondanks de lengte niet meer beschermt. Het gekke is dus dat ze op kale plekjes wel donker, dieprood haar terugkrijgt. Is dit herkenbaar?

dat herken ik wel. mijn paard is al in december begonnen met verharen. er bleef haar af komen, maar er kwam geen zomervacht onder vandaan. zijn vacht is niet meer zo dik als in de winter, maar langer als zijn normale zomervacht. ik heb hem ook standaard onder een deken staan wanneer het niet echt warm is.

ook de verandering van de vachtkleur herken ik. mijn paard heeft wat oranjeachtige plukjes in zijn anders roodbruine vacht zitten. lijkt net coupe soleil.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:04

Ja die vale plukjes! Die heeft Indy ook. Een paar op zijn hals en kont en vooral veel onder zijn buik. Maar hij is eindelijk weer donker oranje zeg maar. Ook dat 'dunne' vachtje herken ik. Op sommige plaatsen bijna kaal. Maar goed, voorheen bestond zijn vacht alleen maar uit die geelvale kleur en had ik hem nu al lang geschoren om hem door de vacht heen te helpen. Dus vind het al een enorme verbetering.

Ik kreeg nog een tip van iemand met paardje met cushing, misschien iets voor jullie: Houdt een dagboekje bij zodat je ziet hoe het gaat door de jaren heen. (vooral in de winter). Ze vertelde me dat ze het idee had dat haar paard elke winter meer achteruit ging en ze het moeilijk vond de grens te bepalen van wat nog acceptabel was. Ze vond het jammer dat ze het niet kon terug halen. Alleen wat ze nog wist uit haar hoofd.
Schrijf nu ook de 'dipjes' op zodat ik een beeld heb van de frequentie van deze 'dipjes'. Gewoon heel kort. Dan kan ik ook makkelijk terug halen wanneer hij ergens meer of minder last van had.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:15

Wel een goed idee om een dagboekje bij te houden.
Bij mijn shet is de winter juist vaak de betere periode. Ze loopt dan meestal beter en is actiever.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:40

Saar4 schreef:
Sinds deze week ben ik echter begonnen met Cushinaze, een nieuw product van NAF speciaal voor paarden met Cushing. Wie heeft hier ervaring mee? Er zit monnikspeper, zwavel en magnesium in.

Er is een een wetenschappelijk onderzoek Pergolide vergeleken met monnikspeper. Uit dat onderzoek is gebleken dat Pergolide het ACTH wel verlaagt ( behalve bij een paard) en monnikspeper niet.

@Indy1990; een goed idee zo'n dagboekje. Zelf doe ik dat ook al een tijdje bij al mijn paarden. Ik houd er bekappen, medicatie gewicht etc in bij.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:01

En o.a. in het onderzoek een aantal pagina's terug is getoond dat de combinatie van pergolide en monnikspeper wel degelijk significante verbetering gaf. Laat mensen eens hun eigen keus en durf ook eens andere mensen op hun positieve ervaringen te geloven Esther. Dat continu maar herhalen van je punt en dat betreffende onderzoek is gewoon een beetje jammer.
Er zijn veel paarden die toch positief reageren op monnikspeper, laat die mensen en die paarden en geloof ook eens wat een ander al jaren ziet. Het heeft misschien niet bij elk paard succes, maar zo slaat pergolide bij je eigen paard niet aan. Laat de opties eens open.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:35

dat onderzoekje wat jij aangaf heb ik ook uitgelegd, daarin staat NIET dat er significante verbetering is, paarden kregen BEIDE middelen toegediend, daaruit kun je niet concluderen dat monnikspeper werkt, het is ook niet volgens wetenschappelijke regels gedaan, ik beweer ook nergens dat je geen monnikspeper mag gebruiken, ik haal enkel het onderzoek aan van Beech et al die aan hebben getoond dat monnikspeper het ACTH niet verlaagt.
Het onderzoekje waar jij de link van gaf was er maar een paard dat enkel op de monnikspeper zou gaan, dat paard is voor het zover overleden door de slechte conditie. Je kunt uit dat onderzoekje geen conclusies trekken of het de monnikspeper is of de pergolide die verbetering gaf. Het is ook niet wetenschappelijk opgezet.
Als iemand kiest voor Cushinaze dan is het wel belangrijk om dit te vermelden, van Pergolide is het bewezen dat het wel werkt, alleen met Cushinaze kom je er echt niet vrees ik.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:39

In dit totale topic heb ik nog nooit beweerd dat iemand géén pergolide moet geven. Ik geef zelf al 3,5 jaar pergolide en ben denk ik daarmee in dit topic degene die dat het langst doet nu. Ik geef al langer dan dit provarium breeding (een paar maanden langer omdat wij indertijd niet snel pergolide konden krijgen via DA). Beide geef ik in overleg met DA. Van beide heb ik bij ons paard maar ook bij anderen gezien dat dit effect had op het welzijn van het paard.

Ik schrijf niemand voor wat die wel of niet moet doen. Ik weet en heb gezien dat provarium breeding verbetering kan geven, zowel alleen als in combinatie met pergolide. En samen met pergolide kan het de werking versterken heb ik ooit gelezen in uitgebreid amerikaans onderzoek (NIET datgene dat hier nu als link staat).

Ik ken cushinaze niet, weet niet in welke mate daarin monnikspeper zit. Ik geef zelf MSM los, provarium breeding los en biomag los. De werkzame stoffen zijn in principe goed, zouden ondersteunend moeten werken voor een cushing paard.
Saar4, wat adviseert je DA? Geef je ook pergolide? Wat zijn de problemen van je paard nu?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:35

De dierenarts adviseert om niet medicamenteus te behandelen zolang ze weinig klachten heeft. Ik zit bij de faculteit diergeneeskunde en die weten niet zo veel over Cushing. Het enige middel dat zij kenden was bromocriptine. Ik heb afgesproken dat ik het aankijk en dat ze onderzoek voor me gaan doen als ze meer klachten krijgt. Ik zal vragen of ze naar Pergolide willen kijken. Verder adviseerden ze om geen suikers/zetmeel te voeren, dus geen krachtvoer meer.

Heeft dat middel een maximum aantal jaren waarin het werkzaam is? Kan iemand mij links geven van wetenschappelijke artikelen over de werking bij paarden?

Haar vacht is nu in rap tempo achteruit gegaan dus ik denk dat ik ze van de week even bel. Ik kan sinds 3 weken niet rijden omdat ik zelf ziek ben en ze staat nu alleen maar de hele dag met haar groep buiten en doet niks. Zou zo'n verandering kunnen bijdragen aan de snelheid van de achteruitgang? Het gaat sinds ik niet meer rij wel erg hard. Ze is in die weken flink afgevallen en de spieren vallen weg.

De voornaamste klachten nu zijn: Verkleurde vacht met veel kale plekjes, erg afgevallen maar ze was ook wat te dik dus nu is ze eigenlijk wel mooi, verdwijnen van spiermassa. Ze begint als een oud, schonkig paardje te ogen terwijl ze juist een prachtige gespierde pony was. En ze is pas 17.

Ze is ook erg gespannen wat deels komt omdat ze zich verveelt maar dat zou natuurlijk ook met de Cushing samen kunnen hangen. Het zit me gewon niet lekker en ik maak me zorgen dus ik ben alvast met de Cushinaze begonnen maar ik ga ook een afspraak met de DA maken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:42

Als ze nog niet veel klachten heeft dan wordt er dus vaak wel aangeraden om met vitex/monnikspeper te starten. De beste resultaten zijn bij paarden met "beginnende cushing". De heftige zwaardere gevallen daarbij zou ik zeker niet alleen op provarium breeding dan wel cushinaze vertrouwen.

Stress is zeker iets dat speelt bij cushing paarden door de overproductie van het cortisol hormoon. Hierdoor valt ze ook makkelijker in in haar spieren. Een cushing paard moet je als dat kan aan het werk houden; dan wel het werk dat het paardje op dat moment aankan natuurlijk. Maar het is belangrijk om conditie, weerstand en spieren bij te houden of weer zo goed mogelijk op te bouwen. Is er iemand anders die jouw paard beweging kan laten geven Saar? Want zo te horen doet deze rust haar inderdaad geen goed. Voor het tegengaan van de stress en de gespannen spieren (als ze dat heeft) kun je biomag geven.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:07

Om verwarring te voorkomen.
Het beste lijkt mij dat er een verschil gemaakt gaat worden in over-de-toonbank-middelen die geen medische claim hebben maar onder voedingssupplementen vallen en dus gewoon verkocht mogen, en medicijnen. Medicijnen mogen niet zomaar verkocht worden. Van medicijnen is de werkzaamheid bewezen.
Ik hoop dat dit de verwarring een beetje wegneemt over cushinaze en andere voedingssupplementen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:49

Saar4 schreef:
De dierenarts adviseert om niet medicamenteus te behandelen zolang ze weinig klachten heeft. Ik zit bij de faculteit diergeneeskunde en die weten niet zo veel over Cushing. Het enige middel dat zij kenden was bromocriptine. Ik heb afgesproken dat ik het aankijk en dat ze onderzoek voor me gaan doen als ze meer klachten krijgt. Ik zal vragen of ze naar Pergolide willen kijken. Verder adviseerden ze om geen suikers/zetmeel te voeren, dus geen krachtvoer meer.

weinig klachten noemen ze dat? en bromocriptine hebben ze mijn paard ook gegeven. 17 is nog veel te jong om zo achteruit te gaan.
google maar eens op bromocriptine. inmiddels is pergolide middel van eerste keuze. ik ben in overleg met een andere DA overgestapt naar pergolide.

meer informatie vind je op www.ecirhorse.com

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:07

Sinds een half jaar geef ik mijn paard Provarium breeding en superflex 5 star
Ik heb ook cushinaze overwogen, maar omdat hij ook artroseklachten heeft, geef ik deze combi. Mogelijk ga ik binnenkort over op Cushinaze. (vanwege de monnikspeper voor pijnbestrijding)

Hij heeft klachten die op Cushing wijzen; moeite met verharen, langere vacht welke snel krult, spierverlies, soms veel zweten)
Maar zijn stemming is goed en ook de andere klachten lijken in lichte mate aanwezig te zijn. Ik heb hem niet laten testen (omdat uitslagen niet echt betrouwbaar zijn).

Sinds ik bovenstaande geef, zit hij ook weer beter in z'n vel en ziet z'n vacht er veel beter uit.
Dus als de klachten idd niet zo ernstig zijn, is het zeker te proberen. De medicijnen zijn ook een 'lapmiddel''. Ze worden er niet meer beter van.
Mijn paard is er echt van opgeknapt. Zelfs zijn bespiering vind ik weer beter dan vorig jaar.
Deze week liep hij weer als een jolige puber door het bos. Hij is 26 jaar :D

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:46

jackie schreef:
Citaat:
weinig klachten noemen ze dat? en bromocriptine hebben ze mijn paard ook gegeven. 17 is nog veel te jong om zo achteruit te gaan.
google maar eens op bromocriptine. inmiddels is pergolide middel van eerste keuze. ik ben in overleg met een andere DA overgestapt naar pergolide.

De klachten zijn zoals ik al schreef van de laatste weken. Toen de diagnose gesteld werd had ze alleen wat moeite met verharen en was ze gevoelig voor een magnesiumtekort. Verder geen klachten.

Fargo schreef:
Citaat:
Is er iemand anders die jouw paard beweging kan laten geven Saar?

Gisteravond heeft een stalgenoot met haar in het bos gereden en dat vond ze erg leuk.

Ik heb voor donderdag een afspraak gemaakt met de veearts.

Waarom wordt Pergolide boven Bromocriptine verkozen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:57

Saar4 schreef:
De klachten zijn zoals ik al schreef van de laatste weken. Toen de diagnose gesteld werd had ze alleen wat moeite met verharen en was ze gevoelig voor een magnesiumtekort. Verder geen klachten.

Deze klachten kunnen op 100 andere dingen wijzen. De conclusie 'cushing' lijkt me nogal overhaast. (het lijkt wel in de mode op het moment)
Eerst maar eens gewoon bloedonderzoek, lijkt mij.
Ik hoop voor je dat er een andere diagnose uit komt.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:00

En dat is ook gedaan.

De diagnose is gesteld op basis van de hoeveelheid cortisol in het bloed en een dexamethason/ACTH stimulatie test test op de Uithof. Lijkt me wel betrouwbaar.
Laatst bijgewerkt door Saar4 op 18-05-10 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt