[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefjes

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:43

Ik weet niet hoe het weer bij jullie was vandaag maar bij mij lag er geen deken op mijn paard behalve een wit dekentje sneeuw. hihi. De mugjes waren vandaag denk ik niet actief. Als het weer zo blijft blijft de boett deken toch echt nog even in de kast.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:53

Ik vind dat culico toch wel interessant,vooral ook omdat het door dierenartsen ook wordt aanbevolen (al bevelen die wel meer dingen aan die niet helpen wat zomereczeem betreft, maar die hebben ook maar veel van horen zeggen). Weer iets om een nachtje over te slapen.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:02

@Madeliefjes: Zoals gezegd heeft de culico hier echt super geholpen en wij wonen in een erg mugrijk gebied dus dat wil wel wat zeggen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:05

oxer schreef:
Ik heb mijn paard dus echt alleen culico gegeven en dat ging prima. Het eerste jaar (halverwege het seizoen begonnen de hoge dosis (40 druppels), het tweede jaar 30 druppels en het 3e jaar de lage dosis (20 druppels). Het eerste jaar heb ik 2 flesjes gebruikt, het tweede jaar 8 flesjes en het derde jaar een flesje of 5. Dus totaal 15 flesjes x 15,- = Eur 225,-. Niet veel voor een jeukvrij paard.

Kan je deze hoeveelheden ook aan een pony van 1.30 geven? Of moet je dan minder geven?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:23

ik neem aan het zelfde...

mensen, weet je waar ik altijd zo van baal? dat ze wel neer zetten wat iets kost? maar er niet bij zetten hoeveel en hoe lang je een kuur moet geven. wordt k saggo van, want ik wil prijzen kunnen vergelijken!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:24

oja, nog een vraag, als je met die culio begint in april...heeft het dan helemaal geen nut?

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:50

Hoi,

Ik zag jullie topic en kom even binnen wandelen.
Zomerexceem komt er waarschijnlijk weer aan nu het lente en zomer wordt.
Onze ervaring is staart wassen met betadine scrub vooral de staart wortel, daarna iedere dag met een spons met witte azijn de staart wortel in sponsen en na een paar dagen wordt het minder tot weg. In de zomer als het erg is kun je 2x per week scrubben maar wel iedere dag liefst twee keer met azijn deppen.

Een fles azijn kost niet zoveel het is een oud huis paardemiddeltje en het werkt.

Misschien hebben jullie hier iets aan.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:21

Ik vraag me af als je dat gaat doen met die betadine scrub en azijn of je dan niet de huid gaat aantasten????!!! En dan daarbij die van mij heeft witte manen en staart worden die daar niet geel van?? Dan is mijn pony wel helemaal in dezelfde kleur, ook leuk!
Die culico spreekt me wel aan maar als ik lees hoe je dat moet toedienen, twee keer per dag en dan een half uur voor of na het eten! Misschien een stomme vraag maar hoe doe je dat dan als je paard gewoon in de wei staat? Dan eet ie de hele dag. Ik hoorde hier van een man dat hij er ook goed resultaat van had en wij wonen in de muggenhemel dus....
Maar dat twee keer per dag geven is gewoon een beetje het probleem, heb mijn pony nou eenmaal niet bij huis staan. Ik weet ook niet of je het echt op het zelfde tijdstip moet geven ofzo. De dosering is in principe 20-40 druppels geloof ik te hebben gelezen. Is het dan 20 voor een pony en 40 voor een paard of is het naar gelang de ernst van het zomereczeem??

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:47

ja precies dat probleem heb ik ook. paard staat 24/7 buiten en ik kan niet 2 x per dag er heen om druppels te gaan geven 30 min voor het eten. dat is nou weer een beetje jammer.
ik hou het gewoon bij reinigings kuur in het voorjaar en boett deken.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:21

Madeliefjes schreef:
Ik vraag me af als je dat gaat doen met die betadine scrub en azijn of je dan niet de huid gaat aantasten????!!! En dan daarbij die van mij heeft witte manen en staart worden die daar niet geel van?? Dan is mijn pony wel helemaal in dezelfde kleur, ook leuk!
Die culico spreekt me wel aan maar als ik lees hoe je dat moet toedienen, twee keer per dag en dan een half uur voor of na het eten! Misschien een stomme vraag maar hoe doe je dat dan als je paard gewoon in de wei staat? Dan eet ie de hele dag. Ik hoorde hier van een man dat hij er ook goed resultaat van had en wij wonen in de muggenhemel dus....
Maar dat twee keer per dag geven is gewoon een beetje het probleem, heb mijn pony nou eenmaal niet bij huis staan. Ik weet ook niet of je het echt op het zelfde tijdstip moet geven ofzo. De dosering is in principe 20-40 druppels geloof ik te hebben gelezen. Is het dan 20 voor een pony en 40 voor een paard of is het naar gelang de ernst van het zomereczeem??

Op de verpakking staat 1 - 2 keer per dag. Ik geef het 1x per dag, geen vast tijdstip, 20-40 druppels (ze mogen niet meer dan 80 druppels per dag krijgen) naar gelang ernst eczeem. Maakt niet uit of het paard of pony is. Wel minstens een half uur voor het eten, bij Drainage Compositum staat op de site half uur voor KRACHTvoer weet niet of dit ook voor Culico geldt. Ik geef meestal voor het poetsen, rijden, wassen etc. Het gaat erom dat het goed met het speeksel mengt en dus snel in het gestel komt via speekselklieren. Mijn pony staat ook op de wei en heb ook geen mogelijkheid 2x per dag te komen.... Ws doe ik iets langer over genezing dan de beloofde 2 jaar, omdat hij de druppels maar 1x per dag krijgt. Maar dan maar 1 jaar langer... Knipoog

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:36

Ik geef de culico ook maar 1 keer per dag, maar dan wel 40 druppels. Kan best.

grrr... heb ook de drainage gekocht, maar moet u nog wachten, want m'n pony is vorige week ge-ent... zucht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:38

betadine heb ik geprobeerd,maar is heel gevaarlijk als je dat te vaak gebruikt.
door de betadine veranderd namelijk de zuurgraad van de huid waardoor schimmels meer kans hebben.
klinkt raar,maar ap heeft zo een behoorlijke schimmelinfectie op gelopen.

azijn werkt goed tegen de jeuk, dat klopt en er word gezegd dat door de geur de vliegjes niet op de huid willen zitten.
heb ik bij ap ook gebruikt, krijg je hele zachte staart en manen van maar azijn op open plekken doet zeer! dat prikt Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:20

en je rent dan achter de feiten aan, azijn aanbrengen als er al jeuk is. Ik probeer liever prefentief te werken zodat knollie geen of zo weinig mogelijk jeuk krijgt Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:06

ik breng azijn aan op de vacht. eerst op een spons en danme inwrijven. alleen als de deken er af gaat en we even gaan wandelen ofzo. gewoon dat ze niet naar paard ruikt en minder aantrekkelijk is voor vliegen...

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:07

Ik had met dat lekkere weer weer de deken op. Ze had al een deel van de staart eraf gehaalt. Maar met dit weer heb ik hem weer af. Ze staat dan doodleuk in de regen met dat ding en gaat dan rollen. Elke dag weer. Hoe doen jullie dat? Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:12

Hallo, ik heb ook een merrie met zomerexceem. Volgens mij is ze al begonnen met schuren in de manen, maar in zo'n lichte mate dat ik nog twijfel. Wanneer moet ik de exceemdeken opdoen? Nu al? Ook al is het zo koud? Of maakt dat niet meer uit nu het vorige week zo warm is geweest?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:17

Het weer schommelt idd een beetje...dat is wel vervelend om de juiste keuze te maken.
Wij moeten nog een eczeem deken bestellen, we zijn nog rond aan het neuzen voor een goede en niet té dure voor ons ponietje van 94 cm.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:21

1x per dag kan ik haar wel die culico geven want ik ben er toch elke dag rond dezelfde tijd dus dat moet lukken. Ik denk er hard over na. Heb vandaag ook de weide afgezet. Vanaf vandaag geen gras meer (ik kon wel huilen toen ik haar vandaag toch echt zag schuren,maar goed schuren doet ze ook als ze hengstig moet worden, ik zie geen muggen met dit weer). Vind het wel vervelend voor mijn pony maar ze staat niet alleen ( er staat een dikke welsh pony bij waar het ook geen kwaad voor kan dat ze geen gras krijgt) en ze krijgen twee keer per dag hooi. 1 keer buiten en 1 keer op stal een grote berg. Vorige zomer had ze nergens last van toen ze geen gras kreeg ( ze had duidelijk jeuk op het gras toen een poos geen gras en weg jeuk, toen weer op het gras en toen was ze bijna kaal) dus ik ga hard duimen!!!!!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:10

Knollie heeft nog geen last gelukkig, met dank aan de lage temperatuur 's nachts en 's ochtends Lachen

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:04

mijn ook niet. gelukkig nog niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:56

ik heb voor een ander probleem de da gebeld. mijn paard werd steeds spontaan ineens mager. we weten nu waar het van komt, en wss heeft ze iets aan haar lever/nieren waardoor haar metabolisme niet goed is. dat houdt in dat ze de afvalstoffen niet goed kwijt kan... daar komt dan denk ik ook haar ernstige zomereczeem vandaan...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:08

ikenindi schreef:
ik heb voor een ander probleem de da gebeld. mijn paard werd steeds spontaan ineens mager. we weten nu waar het van komt, en wss heeft ze iets aan haar lever/nieren waardoor haar metabolisme niet goed is. dat houdt in dat ze de afvalstoffen niet goed kwijt kan... daar komt dan denk ik ook haar ernstige zomereczeem vandaan...

Dat zou me niets verbazen. Welke tests gaan ze doen om zeker te weten hoe of wat? Het zou wel vreselijk fijn zijn als ze er wat aan kunnen doen zeg..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:24

ze gaan niets testen omdat ze er niets aan kunnen doen. dat is iets wat ze heeft en waar ik gewoon rekening mee moet houden. ik mag voortaan maar 2 keer per jaar ontwormen met equest en met eqeust huppeldepup(die nieuwe)

ik ga denk ik maar eens een hele goede reinigingskuur geven nogmaals. welke is volgens jullie het allerallerbeste?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:04

Ik heb nu de drainage compostium van Groene Os. Maar je hebt ook een compostium voor sec lever en een voor sec nieren. Anders bel je even naar de kliniek van Eric Laarakkers welke je bet beste kan gebruiken. Dat lijkt me handiger dan zelf te gaan expirimenteren.

Wel raar natuurlijk dat je er eigenlijk niets mee kan dat kan ik me eigenlijk bijna niet voorstellen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:37

dat zei ze. ik weet ook niet. het is de lever die net niet voldoende functioneerd. dat kun je niet oplossen met medicijnen, want dat is juist hetgene waar ze niet goed tegen kan;)

dus dat moet ik met supplementen gaan doen denk ik dan maar...