[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:02

Bij mijn merrie is het zo goed als over .
Heb veel vaseline gebruikt en 2x in de week met betadine gedaan :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:11

Brr, mijn paard loopt ook al sinds het begin van de herfst weer te mokken. Hydrocortiderm helpt voor geen meter. Wil zaterdag de benen even weer scheren, maar wie heeft het ultime middel om het even in één keer goed te doen?
Paard komt dagelijks buiten en heeft niet echt meer last van dikke benen door de mok. Wel lijkt het uit te breiden, van buitenkant kogel naar binnenkant van de pees.
Ik had iets gehoord over wassen met tea tree? Hoevaak moet dat?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:42

ik kreeg vandaag de tip dat er pillen op de markt zijn die mok van binnenuit bestrijden... ik ga morgenochtend de veearts bellen tijdens het telefonisch spreekuur, maar ik wil toch ook graag de bokkers om ervaringen vragen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:59

Ik heb bij mijn haflinger ook zijn sokken/vetlokken afgeknipt.
Van de veearts heb ik Dermalgin gekregen. Een smeerbare antibiotica dat eigenlijk voor honden en katten is.
Je mag het maar max 2 weken smeren. Maar dat is voor Jim genoeg. De plekken zijn dan echt weg.
Helaas komen ze na een paar maanden wel weer terug :\

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:17

grr bij mijn paard is vorige week zijn mok naar binnen geslagen! erg vervelend.. nu veel stappen, antibiotica en smeren met hydrocortidern...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:20

Vandeweek bij een pony op stal hevige mok ontdekt. Dikke benen en een paar plekken. We hebben alle benen v/d week in de droogzet gezet en het knapt super op! Scheelt al de helft dat het land redelijk droog is, kan het goed inwerken. :j

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:25

Hoihoi,

Ik heb sinds kort een nieuw paard met mok. Op zich geneest de huid zich heel goed, alleen een paar korsten blijven. Dit zijn net wondkorsten. Hoe kan ik dit het beste behandelen? Ik wil graag zorgen dat de huid eronder mooi soepel blijft. De korsten zitten ook heel vast, ze zijn er niet of heel lastig af te krabben. Droogzetter wil ik eigenlijk alleen maar gebruiken als het weer heftiger zou worden.

Misschien heeft iemand hier ideeën?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:03

Sudocreme vind ik daar heel goed voor voor dat soepelhouden.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:51

Met dit koude weer staat mijn paard meer op stal en is de mok helemaal verdwenen!
Is dan wel zo'n beetje het enige pluspunt van dit weer vwb de paarden maar toch... :)

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:47

Helaas kwam ik er vandaag achter dat mijn 2 paardjes in de kootholte van hun achter benen wat mok hebben zitten.
Ik ben meteen beginnen te smeren met Excellent Mokcreme.
Maar nu het volgende, mijn paarden staan 24/7 buiten, grotendeels van de dag staan ze in de bak die op sommige plaatsen best nat/blubberig kan zijn.
Er is eigenlijk geen mogelijkheid om ze droog te zetten ja of ik moet verhuizen maar dat zie ik echt niet zitten. Ze kunnen wel gewoon zelf droog staan door bv in de stallen te gaan staan dat is allemaal gewoon betegeld.
Hebben jullie nog een idee hoe ik dit het best kan behandelen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:35

angela123 schreef:
Helaas kwam ik er vandaag achter dat mijn 2 paardjes in de kootholte van hun achter benen wat mok hebben zitten.
Ik ben meteen beginnen te smeren met Excellent Mokcreme.
Maar nu het volgende, mijn paarden staan 24/7 buiten, grotendeels van de dag staan ze in de bak die op sommige plaatsen best nat/blubberig kan zijn.
Er is eigenlijk geen mogelijkheid om ze droog te zetten ja of ik moet verhuizen maar dat zie ik echt niet zitten. Ze kunnen wel gewoon zelf droog staan door bv in de stallen te gaan staan dat is allemaal gewoon betegeld.
Hebben jullie nog een idee hoe ik dit het best kan behandelen.

Misschien kun je een tijdje de benen bandageren met sudocreme op de plekjes van mok en als die weg zijn wat vrij snel gaat met sudocreme (vooral als het nog kleine plekjes zijn) de bandages/verband eraf halen ;)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:42

Mijn paardje had mok toen ik d'r kreeg, ze stond gwn in een droge stal en ik dacht dat het van de zon kwam.(alleen kleine bruin,grijzige bobbeltjes heel iets plakkerig)
Na een tijdje met mokcreme smeren werd het alleen maar erger, er ontstonden veel kloven en begon met bijv. lopen te bloeden, ben toen sudocreme gaan smeren, het droogt uit wat juist slecht lijkt voor kloven maar na 2 weken was alles weg! *D

Alleen nu komt het weer terug maar wéér anders: met zwarte korreltjes en dikke plakaten met zwarte korsten, sudocreme werkt ook niet meer.
Was het nu steeds met betadine shampoo en pluk zoveel mogelijk korsten af...
Mijn vraag is, wat kan ik hier tegen doen en zou ik d'r benen kunnen scheren i.v.m dat ze die korsten heeft....
Dan lijkt me het namelijk wel makkelijker weg te krijgen, nu met die lange wintervacht gaat dat lastig... ;(

hoop op reacties ! :(:)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:05

Niet te vaak wassen met betadine shampoo, dan was je ook de goede bacterien weg ;)
Scheren is een goede optie, maar wees wel wat voorzichtig bij de korstjes

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:06

Ik heb mokcreme van divoza een rooie/paarse tubbe
werkt super!
met een kleine week was het weg

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:40

Nibbit schreef:
Niet te vaak wassen met betadine shampoo, dan was je ook de goede bacterien weg ;)
Scheren is een goede optie, maar wees wel wat voorzichtig bij de korstjes

Oke bedankt :D ik was nu d'r benen ong. 1 keer in de week, denk dat dat wel meevalt dan of niet? ;)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:47

@Banjer, mokpillen hebben hier niet geholpen :n

Hier een die vanaf de zomer al mok heeft, steeds lijkt het weg en dan is het opeens weer helemaal terug. Al heelveel dingen geprobeerd: sudocreme, mokzalf, pillen, vaak wassen met betadine, etc. Iemand nog een goede oplossing? Paard staat in een droge stal en overdag buiten op de paddock.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 08:26

Ergens in dit topic staat een hele lijst die we met zn allen hebben samengesteld, misschien kun je die nog vinden?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:27

Op de vorige pagina staat een lijst, zal eens kijken :j

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:53

Hoi! Mijn paard heeft ook erg veel last van mok, hij heeft 3 witte benen, ik krijg het maar niet weg,had en grote witte pot mud gard zalf bij de paardendrogist gekocht, maar het gaat niet over, ze zeiden daar 10 dagen achter elkaar smeren. wie kan mij advies geven?

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:49

Die van mij bleef bezig met zn linker voorbeen. Nu op advies van de DA paard weekje stal en flink smeren met mokzalf, resultaat mooie uitgedroogde mok kloofje dicht, bijna weg.:) Gelukkig.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:07

Die van ons kan dus niet vast op stal, hij krijgt dan hele dikke benen en we vinden dat eigenlijk ook geen doen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:45

Ik heb goeie ervaringen met Acederm. Elke dag erop spuiten en daarbij ook elke dag insmeren met uiercreme (dat vettige spul) zodat de korsten soepel worden en de huid erom heen ook. Na een tijdje kun je korsten eraf poetsen (1 tot 2 weken) en komt er een maagdelijk huidje eronder vandaan. Dan nog een tijdje doorsmeren met uiercreme om de huid te beschermen tegen nattigheid en uitdrogen. |(

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:43

Bij mijn merrie ging de mok op een gegeven moment ook niet meer over. Niet dat ze er dikke benen van heeft ofzo, maar helemaal goed is het natuurlijk ook niet...
De hoefsmid raadde me aan om 'droogzetters' te gebruiken. Dit is geloof ik pure antibiotica, wat ze normaal gebruiken voor ontstoken uiers bij koeien. Ik heb het via de dierenarts besteld (niet duur ook!) en dit is het eerste wat hielp! Ze is er niet blijvend van af, maar het helpt tenminste wel, in tegenstelling tot alle mokzalven tot nu toe en andere smeersels/biotex/etc.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:59

Ik heb ook een pony met mok aan 1 been nu nog. Het is zogezegt: "natte mok" Hij heeft al antibiotica gehad en prednison, en het is nog steeds niet over. Het is sinds zondag geschoren, en nu pas zien we hoe erg het is. Het bloed zelfs! Tot nu toe geprobeerd:

1x per week wassen met betadine scrub, insmeren met zinkzalf met zwavel.
De rest van de week: met babydoekjes schoonmaken en korsten eraf en insmeren met zinkzalf met zwavel.
Verder heb ik ook gewone zinkzalf geprobeerd.
Calendula ben ik nu een paar dagen mee bezig en ook daarvan lijkt het niet beter te worden. Zijn andere achterbeen is wel goed genezen door die zinkzalf. Nu heb ik een andere zalf gekregen met een hele moeilijke naam :+ Dat ga ik nu proberen, en mag het ook helemaal niet meer wassen. Iemand nog andere suggesties? Ik mag overigens geen zinkzalf of iets wat daarop lijkt gebruiken, omdat dan iedere keer de korsten openspringen en hij dus zichtbaar echt pijn heeft. Ik ben echt een beetje van slag, want hij loopt ook echt niet goed. Wie heeft de gouden tip?

edit: Het was eerst niet zo open en het leek goed te genezen, en nu sinds 2 dagen is het ineens heel heftig weer terug gekomen.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:38

het hafje wat ik bij mijn eigen paard bij verzorg heeft ook mok.
we hebben vandaag de sokken geknipt en met betadine gewassen en spul bij de dierenarts gehaald.
ze is niet kreupel of iets maar kun je dan nog wel rijden?
en peesbeschermers of springschoenen kan dit dan nog wel?