[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 00:25

nou lekker dan..

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:56

Ah ok Dank je wel !
Ze heeft ook geen gaskoliek gehad maar gewoon verstoppingskoliek!

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:41

Ik voer mijn paard nu ruim twee maanden Maagcompositum. (Uit een onderzoek was dat als meest effectieve middel gekomen) Gewoon om te kijken of het helpt, ik zie zijn luchtzuiggedrag echter niet veranderen. Mag ik aannemen dat hij dan geen fysieke klachten (meer) heeft en puur handelt uit gewoonte?

Voor een betere beoordeling wat achtergrond informatie:
Paard is 11 jaar oud, en 4 jaar in mijn bezit. Is gekocht als luchtzuiger. Karater is druk, (hyper)attent en sensibel.
Hij krijgt 's ochtends eerst hooi, dan brok, loopt vervolgens tot 1 uur buiten te spelen, terug op stal krijgt hij brok en een vers opgestrooide stal. 's Avond krijgt hij vervolgens weer hooi en brok. Ik kom ook dagelijks om hem beweging/training te geven.
Het luchtzuigen gebeurt nagenoeg alleen in combinatie met (kracht)voer.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:37

ik ben eindelijk begonnen met afbouwen van het gebruik van de luchtzuigband. Ik trok me steeds de mening van anderen aan die er zoals ze zeggen jarenlange ervaring mee hebben maar vanaf nu ga ik lekker het op mijn manier doen.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:14

hoi hoi

Ik heb ook ff een vraagje..
Mijn paard is ook een 'luchtzuiger'..
En ik vroeg me af of het ook aandacht trekkerij kan zijn?
Excuses als het al eens is gezegt maar 100 pagina's doorlezen.. Pff :D
Want hij doet het in zijn stal als iemand langsloopt. Praat diegene met hem, dan is het goed. Maar zodra die wegloopt begint hij weer.
Dit doet hij dus ook op de poetsplaats aan de stangen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:15

Mijn inziens is het geen aandachttrekkerij. Ik zou eerder denken aan verveling :)

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:26

hij staat de hele dag buiten op de wei.. wordt elke dag netjes gereden/ gelongeerd. Dus verveling lijkt me sterk. En zodra hij een snoepje ofzo heeft gekregen, en je loopt weg doet hij het weer.
Dus het kan echt geen aandacht zijn?

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:31

Hoi Allemaal, even een update over mijn paard, hij heeft gastrocard gekregen van de DA en hij zuigd geen lucht meer na zijn eten !! Helemaal toppie dus, had dus echt met zijn maag te maken. Blij blij blij

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:33

Misschien last van zijn maag?
Mijn pony zuigt zelf 14 jaar nu, op stal en heel sporadisch in de wei gedaan. Staat hij eventjes op stal begint hij en gaat hij de wei weer in is het klaar. Met maagtabletten werd het bij hem niet minder.

Misschien kan je overleggen met de dierenarts, mocht hij wel last hebben van zijn maag heb je daar iets tegen, maar ook om uit te sluiten.

Persoonlijk geloof ik niet zo in aandachttrekkerij bij pony's en paarden :)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:13

De band is weer om. Reden: het mag niet van de manege eigenaar. Volgens hem nemen paarden het over en bovendien zorg ik zo slecht voor mijn paard want zo krijgt hij koliek :+
Ach ja, nog 7 weekjes wachten en dan is er een nieuwe manegeeigenaar.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:24

manueeltje82 schreef:
De band is weer om. Reden: het mag niet van de manege eigenaar. Volgens hem nemen paarden het over en bovendien zorg ik zo slecht voor mijn paard want zo krijgt hij koliek :+

Ik zou zeggen, pech voor de manege-eigenaar!! het is jouw paard en jij maakt uit wat daarmee gebeurd. dus band in de kliko en sch*t aan hem hebben. wat doe je als de nieuwe manege eigenaar er hetzelfde over denkt??

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:28

_Google_ schreef:
hij staat de hele dag buiten op de wei.. wordt elke dag netjes gereden/ gelongeerd. Dus verveling lijkt me sterk. En zodra hij een snoepje ofzo heeft gekregen, en je loopt weg doet hij het weer.
Dus het kan echt geen aandacht zijn?

Ik ben van mening dat ze wel degelijk kunnen zuigen voor aandacht. die van mij doet het namelijk ook. bijv. als ik hem op de wei zet en geen aandacht geef dan duikt hij meteen op een paal. geef je hem aandacht dan stopt hij. dit doet hij ook als ik wegloop. hij staat me dan heel verlangend na te kijken en begint meteen met zuigen. zodra ik me omdraai om te kijken of terug gaat dan stopt hij. als ik daarna om het hoekje van de stal sta te kijken dan zie je hem zuigen en steeds tussendoor even mijn richting inkijken. op een gegeven moment geeft hij het op en gaat hij lekker grazen.
dit heeft hij ook gedaan als er iemand op stal liep en hem geen aandacht gaf. hetzelfde idee als schrapen met de hoeven voor aandacht.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:46

Voor Anya en en andere geïnteresseerden heb ik het artikel over (o.a.) cortisolmetingen bij luchtzuigers en wevers nog even opgezocht.

The Putative Welfare-Reducing Effects of Preventing Equine Stereotypic Behaviour
S.D. McBride en D. Cuddeford, 2001.

Misschien ook iets voor de manege-eigenaar van manueeltje82. ;)

edit: typo
Laatst bijgewerkt door LindyH op 08-03-09 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:51

manueeltje82 schreef:

Hopelijk is je nieuwe staleigenaar dan wat verstandiger. Bij mijn paard staan er zeven andere paarden op stal. Hij staat er nu bijna twee jaar en de rest van de paarden staan er een jaar of langer. Geen van de andere paarden heeft het overgenomen, terwijl ze overdag samen buiten staan (momenteel in de bak, dus volop zuigmogelijkheid) en 's avonds en 's nachts samen op stal. En die van mij zuigt behoorlijk... Hij heeft in die twee jaar welgeteld 1 keer een koliekaanval gehad waarvan je je kan afvragen of dat door het zuigen komt. Jouw staleigenaar houdt er helaas ouderwetse ideeen op na. Die ook nog eens nadelig zijn voor jouw paard. Hoe denken je stalgenoten over dit onderwerp, zijn ze het met de stalhouder eens? Echt, zien zuigen betekend niet dat andere paarden het overnemen. Als er meerdere paarden op stal gaan luchtzuigen, dan moet je dat eerder zoeken in de omstandigheden op stal of in het eten, dan in het na-apen.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:11

De band mocht allen af als mensen die in dezelfde gang stonden met hun paard er geen bezwaar tegen hadden. De eerste had gelijk bezwaar en vertelde me hoe onverstadig ht was aangezien hij koliek zou krijgen. Ze wilde niet dat ie af ging omdat haar paarden het konden overnemen.
haar redenatie was aangezien je hem niet in de verzekering krijgt als luchtzuiger zal het nog wel atijd zo zijn.
Nou ja als ik bij de volgende eigenaar ook niet zelf mag beslissen heb ik zo mijn paardje op een trailer staan. Bepaal nog altijd zelf wat ik met mijn paard doe.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:26

Groot gelijk manueeltje! Maar hopelijk is het niet nodig om weer te verhuizen. Succes!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:00

Luchtzuiger niet in de verzekering krijgen??? :o?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:37

Eh mijn luchzuiger is gewoon verzekerd hoor.. En de verzekeringsman heeft haar uitgebreid zien luchtzuigen.

Flauwekul dus.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:18

idd die van mij ook, gewoon alles is verzekerd.
Sommige verzekeringsmaatschappijen sluiten gaskoliek en ontstekingen aan de bovenste luchtwegen uit... maar dat zijn er maar een paar.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:25

De dierenarts die de mijne heeft gekeurd zei dat ik dat niet verzekerd kon krijgen omdat hij luchtzuiger is. Verder heeft ie ook nog slijtage in de achterhand dus daar kreeg ik hem ook al niet voor verzekerd. Uiteindelijk is hij dus maar helemaal niet verzekerd aangezien zijn waarde ook maar max 2000 is. Dacht dat je niet boven zijn waarde kan verzekeren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:51

ja dat kan, maar dat heeft niet met het luchtzuigen an sich te maken ;)
Op luchtzuigen wordt een paard nooit, niet verzekerd. Wel kunnen er verzekeringsonderdelen uitgesloten worden.
Bij ons stond vroeger ook een oude luchtzuiger, maar die was gewoon verzekerd :)
Het zal bij jouw paard wel alle "gebreken" (klinkt zo negatief :') ) bij elkaar zijn geweest waardoor die niet in de verzekering zo kunnen?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:31

hij kon wel verzekerd worden maar dan met uitsluting van koliek en zijn achterhand zei de dierenarts.

Hij verhuist zaterdag naar http://www.stalgroensenhof.com
daar heeft hij overdag weidegang en bij heet weer snachts
verder veel hooivoer en natuurlijk gaat de band af

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:25

Mooi zo :) Want de band is echt onzin... als ze willen zuigen ze er dwars doorheen met alle gevolgen van dien.;

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:06

Hey..

Ik heb even vraag.. Mijn paard heeft echt up en downs en zuigt dan heel veel en dan helemaal.. Hij krijgt maagcompositum en probiotica en nog wat dingetjes maargoed..

Maar nu zuigt hij sinds een tijdje ook lucht tijdens het lopen. In stap of draf het maakt hem niets uit. Heeft iemand dat hier ook wel eens meegemaakt?

Misschien komt het wel omdat hij net gecastreerd is, maar volgens mij deed hij dat vlak ervoor ook al.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:37

Hmmm, apart...
Is het alleen als hij in de krul loopt of ook bij hals strekken?