[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:58

Gisteren weer gereden, na een tijdje het uv-masker even af gedaan om te kijken hoe hij zou reageren, nou dat masker had ik dus maar weer snel opgedaan! Hij begon me toch te schudden! in ieder geval het bewijs dat dat lelijke ding helpt...

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:36

Maris schreef:
1 keer hoesten bij aandraven vind ik ook hoesten Knipoog
ik heb toch het vermoeden dat het wel met elkaar te maken heeft, het hoofdschudden en hoesten. Maar zeker weten doe ik dat niet natuurlijk.

Ik heb ondertussen een groot deel van dit topic doorgelezen en wil graag weten wat jullie hier van vinden.

Mijn pony is sinds vorige zomer opeens op 15 jarige leeftijd begonnen met hoofdschudden en doet het ook 's winsters (wel minder). Ze heeft altijd al aanleg voor hoesten gehad, maar dat hadden we de jaren ervoor nog wel in de hand door nat hooi te geven en medicijnen door der voer. Maar die zomer werd ook het hoesten veel erger en nu is dat nog steeds een groot probleem (ze krijgt nu prednison, maar gaat ook naar een andere stal waar ze veel meer frisse lucht krijgt). We denken dus eigenlijk wel dat het hoesten en kopschudden met elkaar in verband staan.

Ze shud als je ernaast loopt, rijdt en in de wei. Vooral met tegenwind is het erg. In stal doet ze het niet, maar in de binnenbak weer wel. Ze jeukt aan de grond, der benen en aan mensen. Het is niet van zonlicht want s avonds doet ze t ook. Eigenlijk word ik er een beetje wanhopig van. De dierenarts weet het niet, we hebben al verschillende dingen geprobeerd en nu willen we nog een neusnetje gaan proberen.

Herkent een van jullie dit misschien? Of wat denk je ervan? Heel veel mensen weten er gewoon bijna niets over..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:13

Misschien advies aan Laarakker vragen Emmaa_92! In de reguliere geneeskunde zul je niet verder komen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:24

Emmaa_92 ,mijn paar reageerd ook sterk op tegenwind,bij hem zit het in het oor!

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:52

Okee bedankt singasong!

mariska32: hoe ben je daar achter gekomen als ik vragen mag? Lachen en hoest jou paard er ook nog bij?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:45

ik heb het geluk een da te hebben die verder kijkt dan zijn neus lang is en die kwam er achter.
bij mijn paard is het ontstaan uit (voedsel)allergie,heeft nu een soort dieet en dat gaat echt super.
we zijn er nog niet maar de eerste stappen zijn duidelijk gezet!
nee,hij hoest niet maar heeft wel altijd vieze ogen en neus.

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:32

Ja dat is dus ook een probleem bij mij, de dierenarts weet het niet en ze heeft nu alleen medicijnen om het hoesten te onderdrukken zeg maar, niet om het probleem op te lossen.
Maar kreeg je paard dan zomaar opeens (voedsel)allergie? Of nadat je zn eten ofzo veranderde?
Wel heel fijn dat het bij jou nu de goede kant op gaat!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:26

Emmaa_92 schreef:
Ja dat is dus ook een probleem bij mij, de dierenarts weet het niet en ze heeft nu alleen medicijnen om het hoesten te onderdrukken zeg maar, niet om het probleem op te lossen.
Maar kreeg je paard dan zomaar opeens (voedsel)allergie? Of nadat je zn eten ofzo veranderde?

Heb je al eens allergietesten via bloedafname laten doen?
Is wel duur ... maar je ziet zwart op wit wat er scheelt en kan van daaruit verder werken ...

Ik ben er momenteel mee bezig ...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:16

Emmaa_92 schreef:

nee,niet opeens.
hij heeft al jaren ZE en dit is er geleidelijk bij geslopen.
de eerste merkbare klachten gingen ook geleidelijk.
bloedtest haal je idd veel uit,kal heef er ook al meerdere gehad.
maar wat hij nu b.v. met zijn oor heeft haal je weer niet uit het bloed.

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:49

Nee dais heeft nog geen allergietesten via bloedafname gehad. Maar zouden ze daarop wel kunnen zien dat het aan het hoesten ligt bijvoorbeeld? Omdat je dat van een oor niet eruit kan halen? Ik wil het liefst dat dat eerst onderzocht wordt namelijk (omdat ik toch denk, na alles te zijn gegaan, het de grootste kans heeft om de oorzaak te zijn), maar ik zou niet weten hoe je dit kan onderzoeken als de dierenarts het niet weet..

mariska32: Maar jou paard schud(de) dus omdat die iets met zn oor heeft? Mag je er dan ook niet aan zitten ofzo? Want dat is bij mij niet zo.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:13

via de buitenkant kan ik er gewoon aanziten maar als je een vinger aan de binnenkant doet [hoeft niet diep] word hij op het linkeroor gek.
hij blijft dan ook een tijdje schudden.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:16

Pffff, vanmorgen gereden en het was echt een ramp, het is duidelijk dat hij er nu meer last van heeft, het lijkt dat hij nu vooral veel last heeft van de felle zon, misschien toch eens de Guardian Mask eens uitproberen...

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:39

ik heb gisteren en vandaag gereden.
het was ongeveer hetzelfde weer alleen vandaag wat meer zon.
gisteren kwamen we bij een paadje met heel erg veel mugjes, toen begon ze te schudden Huilen
vandaag over hetzelfde pad gereden, maar deze keer zaten er geen mugjes? En ze schudden helemaal niet deze rit.
ik ben er nog steeds niet achter of ze ergens allergies voor is of dat ze zo'n gevoelige neus heeft dat als er een vliegje tegen aan vliegt dat ze dan ook zo een keertje schud met haar hoofd.
ze schud in de wei eigenlijk nooit, en in de bak ook nooit, in de paddok niet.
alleen soms onder het rijden, en ik ben er nu dus op aan het letten want volgens mij zitten er dan elke keer mugjes of vliegjes als ze schud.
zou het kunnen dat ze schud doordat er een vliegje ofzo tegen haar neus aan vliegt? ze heeft een witte snoet, en die is volgens mij wel heel erg gevoelig..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:04

Die van mij begint ook weer. Heb niet het gevoel dat het door de zon komt. Heb het gevoel dat z'n neus kriebelt, hij schuurt daarmee zachtjes tegen me aan en zit soms heel tijd met zn neus te wiebelen. Wel heel ontspannen enzo, maar hij doet het wel. Of het is gewoon een gek aanwendsel van hem. Dat wiebelen doet ie altijd, dat zachtjes schuren met zn neus tegen mij aan, doet ie sinds paar weken. Toen is ook dat schudden weer begonnen.

Een stalgenoot heeft ooit ook die netjes gehaald voor haar paard, mag ze als goed is een keer lenen, misschien dat het helpt.. (net relief)

Coen maakt soms ook een sprongetje met zn voorbenen, doet die van jullie dat ook?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:19

@33Bonita33; het lijkt mij dat als hij het alleen onder het rijden doet dat het of een tandenprobleem is of iets met je hoofdstel/zadel of rijtechnisch. Is het echt een allergie hebben ze er ook last van in de wei/paddock.

@Coen; nee Niek maakt geen sprongetje met z'n voorbenen.

Vanmorgen heb ik ook gereden. Voordat ik wegging had hij een klein beetje last van z'n neus maar eenmaal buiten aan het rijden was het weg.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:13

singasong schreef:
@33Bonita33; het lijkt mij dat als hij het alleen onder het rijden doet dat het of een tandenprobleem is of iets met je hoofdstel/zadel of rijtechnisch. Is het echt een allergie hebben ze er ook last van in de wei/paddock.

@Coen; nee Niek maakt geen sprongetje met z'n voorbenen.

Vanmorgen heb ik ook gereden. Voordat ik wegging had hij een klein beetje last van z'n neus maar eenmaal buiten aan het rijden was het weg.

ik rijd eigenlijk alleen recreatief lekker lange afstanden maken. wel train ik haar op een goede conditie zodat ze die lange afstanden kan maken, soort van endurance dus alleen doen wij maar 1 keer in het jaar een wedstrijdje mee Knipoog aan het hoofdstel zal het niet liggen denk ik, heb overigens een nieuw hoofdstel een endurance hoofdstel nu en met deze deed ze het zaterdag ook. de zadelmaker komt als het goed is over een paar dagen om het zadel op te vullen, en verder iets in der mond zou het denk ik ook niet kunnen zijn, laat de mond vrijveel met rust, rijd veel op m'n zit. en ze doet het ook niet continu onder het rijden, zaterdag was het dus echt alleen dat 1e pad met die mugjes.. en het was niet in een bepaald ritme ofzo als ze schud dan schud ze echt maar zo 1 keer der hoofd omhoog en dan nog een keer en dan weer ff wachten en dan zo ff door en dan houd het weer op, en doet ze het de rest van de rit niet meer..??

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:20

Sprongetje met de voorbenen doet Roos ook als ze erg schudt.

Sinds gister doet ze ook weer schudden, baal er wel van want zo echt schudden is 3 zomers geleden dat ze dat voor het laatst deed (jaar daarop weinig gereden ivm veulen en afgelopen zomer regende het heel veel en heb ik wat minder gereden en dan vooral buiten).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:34

ik ken wel heel veel paarden die schudden tegen de mugjes hoor,lijkt me dat dat wel normaal is?
en misschien ene paard wat gevoeliger daar op dan een ander?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:42

ellepel schreef:
ik ken wel heel veel paarden die schudden tegen de mugjes hoor,lijkt me dat dat wel normaal is?
en misschien ene paard wat gevoeliger daar op dan een ander?

is daar ook iets tegen te doen of niet? want vind het opzich wel zielug, als die mugjes elke keer tege der snoetje aan vliegen is voor haar ook niet prettig Huilen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:43

rijden met een netje?

of...de snorharen er af knippen zodat ze minder gevoelig reageerd?
niet zo lief,maar wie weet helpt het?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:45

ellepel schreef:
rijden met een netje?

of...de snorharen er af knippen zodat ze minder gevoelig reageerd?
niet zo lief,maar wie weet helpt het?

hmm, dan kies ik eerder voor een netje denk ik, snor haren knippen vind ik eerlijk gezegt ook zielig. die hebben ze niet voor niks Knipoog dan kunnen ze ook niet meer tasten in het donker of ze ergens tegen aan lopen met hun snoet, en omdat ze toch daarmee voelen zullen ze het toch ook voelen dat je ze afknipt? nee dan liever een netje Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:46

als ik in jouw schoenen stond had ik ze er wel afgeknipt...ik weet namelijk dat ap knetter word van zo'n netje tegen zijn neus aan,hij schuurd dan net zo lang tot het er af is.

die haren groeien wel weer aan toch?

maar wie weet helpt het allebei niet hoor

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:49

ellepel schreef:
als ik in jouw schoenen stond had ik ze er wel afgeknipt...ik weet namelijk dat ap knetter word van zo'n netje tegen zijn neus aan,hij schuurd dan net zo lang tot het er af is.

die haren groeien wel weer aan toch?

maar wie weet helpt het allebei niet hoor

tsja ik weet niet.. ik ben ook niet de eigenaresse, maar de verzorgster Tong uitsteken maar ik zal het eens vertellen tegen de eigenaresse.. maar ikzelf vind het niet z'n goed idee maar proberen kan geen kwaad dus misschien toch doen Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:05

Ino was vandaag ook weer aan het schudden. Maar het was ook behoorlijk stoffig in de paddock. Het werd nu wel minder toen hij wat langer liep. Hij liep ook weer te hoesten.

Ino maakt geen sprongetje met zijn voorbenen als hij schud.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:15

ap schudde afgelopen week bijna niet.
afgelopen donderdag tijdens onze eerst buitenrti na zijn beenblessure lipe hij het eerste 20 minuten best te schudden en toen we in het bos waren was het ineens over