[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:59

Ik ga maandag mijn DA weer bellen voor een goed gesprek.

Ik verdenk mijn paard (zoals al eerder genoemd) nog steeds van Cushing ondanks de negatieve test afgelopen aug.

Nu zie ik jullie schrijven over het zweten. Mijne is geschoren en zweet best veel na 20 minuten arbeid aan de longeerlijn. En ik verdeel de arbeid goed.
Na de arbeid kakt hij helemaal in.

Ik heb altijd geroepen dat het bij cushing over zal zijn simpel omdat de medicatie gewoon ontzettend duur is.
Maar nu ik jullie paarden toch wel zie opknappen op de prascend begin in te twijfelen. Zeker als hij daarna gewoon nog aan het werk kan. Hij doet nu al weken niks omdat de energie er niet is.

Wat kost de medicatie tegenwoordig? Ik heb in mijn hoofd 160 euro in de maand als ze op 1 pil per dag staan.

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:01

Cowgirl stel voor je zelf even een lijstje op met dingetjes en neem daarvoor de tijd. Dus ook dus regelmatig even bijvullen als ineens je iets te binnen schiet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:13

Cowgirl, een pil kost ongeveer 2 euro per pil, dus zou ongeveer 60 euro per maand zijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:16

Shanna schreef:
Ook nu, nu de winter nog moet komem? Dat maakt het juist zo moeilijk vind ik, dat de winter nog moet komen..

Ik heb de mijn 1,5 week geleden nog helemaal geschoren. Hij was ook na 45 min wandelen aan de hand zeiknat. Dat is geen doen. Hij staat nu onder een 300 grams deken en zo gaat het prima.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:18

Ik zou wel even gaan shoppen voor die pillen, want er zit veel verschil in de prijs. Er zijn nog praktijken die het via de mensenapotheek doen en gewoon pergolide uitschrijven. Zo doe ik het. Die zijn onder de 1 euro per pil. En ik weet niet wat voor paard je hebt, maar ik geef mijn fjord een halve pil per dag. Dus dat valt alles mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:22

Scheren is dus niet aan te ontkomen? Ik wil hem eigenlijk niet onder een deken zetten en hij doet ook niks (maar dan ook echt niks, nada, noppes!).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:32

Je kan ook alleen een stukje hals scheren ben je geen deken nodig.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:43

Ik scheer ook niet en kliek werkt nog 5x per week. Gister met hem het bos in geweest en meneer had er zin in. Volgens endomondo hebben we ruim 40 km/u gereden. Dan zweet hij flink zullen we maar zeggen. Maar als hij gewoon met zijn merries staat te chillen zweet hij niet. Al moet ik dit jaar wel voor het eerst opletten dat ik hem niet te dik onder dekens zet.

Hengstig is hij gelukkig nog nooit geweest, zou heel raar staan te kijken.
Roos werd ook niet meer hengstig. Maar die is al in de overgang (?) gegaan voordat de ppid opspeelde. Dat is ook met pergolide niet hersteld. Maar die was toen al 30+

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:55

Cowgirl schreef:
Ik heb altijd geroepen dat het bij cushing over zal zijn simpel omdat de medicatie gewoon ontzettend duur is.

Dat heb ik ook altijd gedacht. Zo'n 3 jaar geleden wilde ik er echt mee stoppen. Niet omdat het te duur werd maar omdat ik het niet eerlijk vond.

Inmiddels ken ik mijn merrie niet meer terug. Ze ziet er super uit gaat gewoon mee uit rijden. Ze heeft het nog nooit zo goed gedaan als nu.

Pony heeft ernstige ppid, IR en is extreem hb gevoelig.
Maar met een beetje aanpassing qua voeding, wat supplementen en de prascend kan ze de wereld aan.

Ja prascend is duur, maargoed ik ben van mening dat ik er voor gekozen heb om mijn merrie te hebben en dan vind ik, daar waar redelijk ik er alles aan moet doen om haar op de been te houden.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:02

De mijne zweet ook heel erg, twijfel ontzettend of ik wel of niet wat zal knippen/scheren.

Ik wilde ook nog even een update geven over mijn pony. Afgelopen donderdag zijn er röntgenfoto's gemaakt van zijn benen. Hij heeft in beide benen hoefkanteling maar geen serieuze verzakking. Zijn hoefzool is nog mooi vlak en ongeveer een cm dik, wat normaal is. Geen breuk in de zolen, wel verder de duidelijke tekenen van chronische hoefbevangenheid.
Wat de foto's laten zien strookt niet met hoe hij loopt. Hij loopt echt extreem slecht, en dat is raar. Bloed is ook afgenomen en daar krijg ik morgen of overmorgen de uitslag van. Mogelijk doet hij niets op de prascend, dus daar moet ik me wel op voorbereiden. In dat geval gaan we daar natuurlijk mee stoppen en kijken of we hem op een andere manier nog kunnen helpen of waar dat extreem slechte lopen dan vandaan komt.
Qua foto's is hij een goede kandidaat voor speciaal beslag en mijn smid wil daar waar mogelijk is graag helpen na overleg met de arts zodat hij ook goed weet wat voor mijn pony het beste zou kunnen werken (arts heeft zelf ok een cushing-paard).

Wel heeft hij veel pijn, ik ben op aanraden van de arts nog meer Butagran gaan geven om het wat te verlichten. Op het harde stuk voor de stal licht nu vloerbedekking.
Het blijft spannend....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:32

Met die buut wel oppassen. Straks heeft hij er ook een maagzweer bij. En mss komt die oijn dan niet uit zijn voeten? Ik ben ook wel eens bedrijfsblind geweest bij een paard die problemen aan zijn hoef had. Ineens liep hij helemaal slecht, dus ik bleef fijn naar zijn voeten staren. Toen bleek t zijn knie te zijn. Soms ben je teveel gefocust op 1 ding en mis je de rest. Ik hoop dat je het probleem vindt. Zo niks weten is echt vreselijk.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:49

Fabster schreef:
Met die buut wel oppassen. Straks heeft hij er ook een maagzweer bij. En mss komt die oijn dan niet uit zijn voeten? Ik ben ook wel eens bedrijfsblind geweest bij een paard die problemen aan zijn hoef had. Ineens liep hij helemaal slecht, dus ik bleef fijn naar zijn voeten staren. Toen bleek t zijn knie te zijn. Soms ben je teveel gefocust op 1 ding en mis je de rest. Ik hoop dat je het probleem vindt. Zo niks weten is echt vreselijk.

Klopt, het is echt heel lastig....het machteloze gevoel, maar af moeten wachten, de onzekerheid...en natuurlijk je in de tussentijd suf piekeren hoe je nog kunt helpen.
Ik hoop dat we door het bloed meer te weten komen en anders gaan we inderdaad verder kijken. Vreemd gewoon dat hij ondanks de prascend steeds pijnlijker en moeilijker gaat lopen, het verergerd wekelijks zichtbaar. Dierenarts is bang dat hij dus in ACTH gewoon explosief verder is gestegen.

Ik weet het niet meer, ik wil eigenlijk voor hem gewoon einde aan de pijn. Op welke maner dan ook. Ik weet ook niet goed of een ijzer het wondermiddel zal zijn, maar begreep dat dat niet te voorspellen is en dat dat iets is wat we uit moeten proberen.

Dat van de buut zal ik nog eens aanhalen als ik de dierenarts aan de lijn heb. Bedankt voor de tip.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:38

Ok, dan geef ik je nog 1 tip waar sommigen niks van moeten hebben, maar die mij al meerdere keren heeft gered (of tenminste; mijn paard). Bel Erik Laarakker (praktijk Den Hoek). Ik heb voor die van mij al 2 x een afsprak gehad om m af te spuiten en in een laatste wanhoopspoging toch naar hem. Het paard is er nog steeds en gaat hartstikke goed.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:26

Wouter is ook erg aan het zweten op stal. En krijgt er waarschijnlijk jeuk van. Kijk het nog heel even aan en anders scheer ik toch maat zijn borst eruit. Lees hier al dat hij niet de enigste is met zweten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:59

Die van mij heeft het ook weer warm, maar is ook apart te zien dat hij geschoren is.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:25

Mijn paard zweette gisteren ook. Onderdeken eraf gehaald. Nu even aanzien.

Paard loopt wel weer regelmatig gelukkig.

Nu ruim 2 m
aanden op de prascend maar ik merk geen vooruitgang. Vacht is juist alleen maar slechter. Geschoren ivm extreme vacht en nu alweer allemaal lelijke lange haren.

Ook heeft hij vieze benen van dunnere ontlasting.

Ga denk ik terug naar halve pil. Iemand nog een idee hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:36

Mijn shet staat nu 2 maanden op Prascend en monnikspeper
Ik merkte steeds nog niks tot afgelopen weekend
Ze is zo vreselijk fris! Draaft weer over harde weg, is niet te houden en krijgt haar oude uitbreek streken terug! Ze lijkt ineens weer 10 jaar jonger :D

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:20

simongek schreef:
Mijn paard zweette gisteren ook. Onderdeken eraf gehaald. Nu even aanzien.

Paard loopt wel weer regelmatig gelukkig.

Nu ruim 2 m
aanden op de prascend maar ik merk geen vooruitgang. Vacht is juist alleen maar slechter. Geschoren ivm extreme vacht en nu alweer allemaal lelijke lange haren.

Ook heeft hij vieze benen van dunnere ontlasting.

Ga denk ik terug naar halve pil. Iemand nog een idee hierover?

Heb je m alweer laten hertesten? Dan weet je iig of de prascend iets doet.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:45

Nee niet getest. Weer 100 euro en net nieuwe pillen gehaald voor 3 mnd.

Ook zijn nieuwe voer en supplementen gehaald. Hoefsmid is vorige week geweest.

Nieuwe test wacht ik dus eventjes mee.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:52

Oke, hier is de uitslag van de vervolgtest inmiddels binnen.
Waarschijnlijk voelt mijn pony zich zo ontzettend slecht doordat de Prascend bij hem te snel/hard heeft gewerkt. Wij dachten dat hij ondanks de prascend zou zijn doorgestegen in ACTH, maar hij blijkt na 7 weken een halve pil van 265 naar 31 te zijn gezakt en dat is een extreme daling....eigenlijk te extreem en dus heeft zijn lijf hier een flinke klap van gekregen. Hierin is hij een uitzondering en dit was niet te voorspellen, hij wijkt af van de norm en dat is altijd moeilijk. Hij is besproken/bediscussieerd door 3 paardenartsen.
Advies is nu om per direct naar een kwart prascend te gaan en eventueel zelfs op niets te zetten uiteindelijk (wel pijnstilling nog aanhouden, tot er duidelijk verbetering is).
Hij loopt extreem slecht, dus dit gaan we nog proberen en als hij (hopelijk) verbetert laten we daarna speciaal beslag aanmeten en hopen hem zo weer een beetje op de been te krijgen.

Blijft spannend....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:52

simongek schreef:
Nee niet getest. Weer 100 euro en net nieuwe pillen gehaald voor 3 mnd.

Ook zijn nieuwe voer en supplementen gehaald. Hoefsmid is vorige week geweest.

Nieuwe test wacht ik dus eventjes mee.

Eigenlijk kan je pas na 6 maanden zeggen of de pillen hun werk doen. Het lichaam moet de hele hormoonhuishouding weer normaliseren. En dat heeft tijd nodig. Bij de mijne zag ik na 2 jaar nog verbeteringen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:54

Komt ie daling ook juist niet omdat de SR afgelopen is?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:11

Dat verklaart een hoop. Wel fijn om te weten dat de prascend wat doet. Nu nog de juiste dosis uitvogelen. Als je nu helemaal stopt zou de waarde dan niet extreem stijgen zoals het gedaald is?
Kun je niet 1/8 proberen?

dieseltje schreef:
Oke, hier is de uitslag van de vervolgtest inmiddels binnen.
Waarschijnlijk voelt mijn pony zich zo ontzettend slecht doordat de Prascend bij hem te snel/hard heeft gewerkt. Wij dachten dat hij ondanks de prascend zou zijn doorgestegen in ACTH, maar hij blijkt na 7 weken een halve pil van 265 naar 31 te zijn gezakt en dat is een extreme daling....eigenlijk te extreem en dus heeft zijn lijf hier een flinke klap van gekregen. Hierin is hij een uitzondering en dit was niet te voorspellen, hij wijkt af van de norm en dat is altijd moeilijk. Hij is besproken/bediscussieerd door 3 paardenartsen.
Advies is nu om per direct naar een kwart prascend te gaan en eventueel zelfs op niets te zetten uiteindelijk (wel pijnstilling nog aanhouden, tot er duidelijk verbetering is).
Hij loopt extreem slecht, dus dit gaan we nog proberen en als hij (hopelijk) verbetert laten we daarna speciaal beslag aanmeten en hopen hem zo weer een beetje op de been te krijgen.

Blijft spannend....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:15

Dieseltje, wijs je DA erop dat pergolide via de apotheek ook in pillen van 0,25 mg kan worden geleverd. Pillen zijn even groot als de prascend en hebben ook 1 breeklijn. Als je 1/8 pil wil proberen, dan zou je DA een recept kunnen schrijven voor de 0,25 mg pillen en dan geef je een halve daarvan, want 1/8 maken van de prascend is bijna niet te doen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:56

Waratje schreef:
Dieseltje, wijs je DA erop dat pergolide via de apotheek ook in pillen van 0,25 mg kan worden geleverd. Pillen zijn even groot als de prascend en hebben ook 1 breeklijn. Als je 1/8 pil wil proberen, dan zou je DA een recept kunnen schrijven voor de 0,25 mg pillen en dan geef je een halve daarvan, want 1/8 maken van de prascend is bijna niet te doen.

Bedankt voor de tip, hier ga ik achteraan.
Ik wil zelf eigenlijk niet volledig stoppen met de Prascend, hij heeft duidelijk Cushing, reageert op de Prascend maar dus duidelijk te heftig op een halve pil per dag.
Ik heb hem nu sinds dinsdag op 1/4 pil staan en denk erover om hem op 1/8 te zetten als hij baat heeft bij de vermindering.
Ik heb wel de DA voorgelegd om 1/8 te geven, zij dacht dat het toedienen van dit niet het verschil zou uitmaken tussen helemaal niets of 1/4....
Ik moetz eggen dat ik dat vreemd vind, want ik lees hier wel meer dat er paarden zijn die 1/8 krijgen en daar baat bij hebben....zelf gebruik ik schildkliervervangende medicatie en dat komt ook tot op de gram nauwkeurig.
Ik moet de DA bellen eind volgende week, over hoe het dan met hem is en dan breng ik dit nogmaals ter sprake.