[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:38

DaphneR93 schreef:
Bloedonderzoek €240 en de entstoffen ook zoiets plus 2x visite kosten. Daarna moet je het zelf injecteren dat hoeft de dierenarts niet te doen. Al met al ben je ruim €500 kwijt.

Maar ben vooral benieuwd naar ervaringen hiermee, dus als iemand dit heeft ben ik erg benieuwd!

Hier heb ik nog nooit van gehoord? Daar ben ik wel benieuwd naar, ieder jaar 3 dekens kopen is ook niet zo goedkoop. :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:58

Appie had toch ook zoiets op zijn borst?
Maar die deken gaat er echt niet af hoor.
Ik heb t gewoon behandeld met zinkzalf van zwitsal, dat droogt de boel mooi in,want het moet droog blijven.
Als je wel wast,goed nadrogen. :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:11

DaphneR93 schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="DaphneR93"
Heeft iemand ook ervaring met desensibiliseren? Ik heb bij mijn pony een allergie test laten doen (uit het bloed) en moet hem nu in een bepaald schema een paar maanden spuiten. Volgens de dierenarts en recent onderzoek moet 70% van de paarden daarna immuun zijn voor de mugjes die zomereczeem veroorzaken. Ik hoop het want het is wel bijzonder prijzig maar heb met 70% de gok toch maar genomen. Ik weet alleen pas volgend voorjaar wat het effect zal zijn.

En hebben jullie er geen last van dat je paard/pony zich helemaal stuk zweet onder die deken nu
[/quote

Geen ervaring mee. Wel interesse in, haha! Zal in Utrecht eens vragen of zij dit doen en wat hun ervaringen zijn. Zou voor Mone fijn zijn als dit was is.
Ik hoor alleen dat de bloedtesten voor SME heel onbetrouwbaar zijn:(

Ik ben heel benieuwd wat ze ervan zeggen! Wil je mij dat laten weten misschien?
Wat betreft de betrouwbaarheid van de bloedtesten durf ik niks te zeggen. Ik ben niet medisch onderlegt, maar ze hebben eerst bloed afgenomen om te kijken of hij überhaupt allergische reacties heeft. Toen dit het geval was hebben ze nog een keer gekeken waarvoor hij allergisch is en daar kwamen een aantal dingen uit waaronder die mug. Heel specifiek, maar hoe ze dat kunnen zien en hoe betrouwbaar dit is weet ik niet. Nou was er in zijn geval geen bloedtest nodig om die diagnose te trekken helaas.

Wat ik begrepen heb is dat de betrouwbaarheid laag is omdat er meerdere soorten mugjes zijn en ze niet op alle mugjes kunnen testen. Dus als de test negatief is kan het paard het nog steeds hebben.
Maar de symptomen zijn zo obvious dat een test vaak niet eens nodig is.

Dat is tenminste wat ik begrepen had.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:25

Anoniem schreef:
DaphneR93 schreef:
Bloedonderzoek €240 en de entstoffen ook zoiets plus 2x visite kosten. Daarna moet je het zelf injecteren dat hoeft de dierenarts niet te doen. Al met al ben je ruim €500 kwijt.

Maar ben vooral benieuwd naar ervaringen hiermee, dus als iemand dit heeft ben ik erg benieuwd!

Hier heb ik nog nooit van gehoord? Daar ben ik wel benieuwd naar, ieder jaar 3 dekens kopen is ook niet zo goedkoop. :+

http://www.paardendokters.nl Hun kunnen je er in ieder geval meer over vertellen. Een vriendin van mij is laatste jaars diergeneeskunde in Gendt en zij vertelde mij erover. Toen begon mijn eigen dierenarts erover, dat is Costers van de link hierboven.
Als het werkt ben je uiteindelijk goedkoper uit plus dat mijn paard zich ellendig voelt en smelt als ik nu een deken op doe.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:29

Heeft iemand ook ervaring met desensibiliseren? Ik heb bij mijn pony een allergie test laten doen (uit het bloed) en moet hem nu in een bepaald schema een paar maanden spuiten. Volgens de dierenarts en recent onderzoek moet 70% van de paarden daarna immuun zijn voor de mugjes die zomereczeem veroorzaken. Ik hoop het want het is wel bijzonder prijzig maar heb met 70% de gok toch maar genomen. Ik weet alleen pas volgend voorjaar wat het effect zal zijn.

En hebben jullie er geen last van dat je paard/pony zich helemaal stuk zweet onder die deken nu
[/quote

Geen ervaring mee. Wel interesse in, haha! Zal in Utrecht eens vragen of zij dit doen en wat hun ervaringen zijn. Zou voor Mone fijn zijn als dit was is.
Ik hoor alleen dat de bloedtesten voor SME heel onbetrouwbaar zijn:(
[/quote]

Ik ben heel benieuwd wat ze ervan zeggen! Wil je mij dat laten weten misschien?
Wat betreft de betrouwbaarheid van de bloedtesten durf ik niks te zeggen. Ik ben niet medisch onderlegt, maar ze hebben eerst bloed afgenomen om te kijken of hij überhaupt allergische reacties heeft. Toen dit het geval was hebben ze nog een keer gekeken waarvoor hij allergisch is en daar kwamen een aantal dingen uit waaronder die mug. Heel specifiek, maar hoe ze dat kunnen zien en hoe betrouwbaar dit is weet ik niet. Nou was er in zijn geval geen bloedtest nodig om die diagnose te trekken helaas.[/quote]

Wat ik begrepen heb is dat de betrouwbaarheid laag is omdat er meerdere soorten mugjes zijn en ze niet op alle mugjes kunnen testen. Dus als de test negatief is kan het paard het nog steeds hebben.
Maar de symptomen zijn zo obvious dat een test vaak niet eens nodig is.

Dat is tenminste wat ik begrepen had.[/quote]

Klinkt wel logisch, lijkt me sterk dat je elk type mugje uit de test kan halen onderscheden op soort. Als dat belangrijk is voor het desensibiliseren dan kan ik me voorstellen dat de plank wel eens misgeslagen wordt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:36

Volgens de test was Jones niet allergisch voor mugjes of andere insecten, maar alleen voor bomen :? Omdat zowel de dierenarts als ik dat volstrekt onlogisch vonden, heb ik hem nog een keer laten testen :$ . De uitslag was hetzelfde. Uiteindelijk toch voor die allergenen jaren geprikt, onder het mom van baadt het niet, dan schaadt het niet. Het heeft dus niet gebaad..

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:47

Sammyoo schreef:
Volgens de test was Jones niet allergisch voor mugjes of andere insecten, maar alleen voor bomen :? Omdat zowel de dierenarts als ik dat volstrekt onlogisch vonden, heb ik hem nog een keer laten testen :$ . De uitslag was hetzelfde. Uiteindelijk toch voor die allergenen jaren geprikt, onder het mom van baadt het niet, dan schaadt het niet. Het heeft dus niet gebaad..

Jammer hoor, het is zo vreselijk voor ze al die jeuk! Maar op zich als je de test wel zou geloven dan klopt het wel weer dat het niet hielp. Alleen waarom last in de zomer als het door bomen komt, dat is niet logisch.

Bij Char kwam er ook hooi en stro uit (maar ook die muggen) in de winter heeft hij geen last en staat ook op stro dan, dat is ook vreemd.

Sammyoo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:56

Ik woon met de paarden midden in het bos! De allergenen van de bomen zijn er eigenlijk alleen in het voorjaar. Helaas is er nog geen wondermiddel tegen eczeem. Tot de tijd dat het er wel is, zullen we druk zijn met eczeemdekens en smeren..

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 05:47

MelissaV schreef:
Nee geen pus gelukkig, maar de wondjes komen wel overeen.
Shapley's MTG, werkt dat goed?
Hij heeft ook 2 blandblaren op zijn neus :(

Ja, ik vind het echt super spul! Werkt ook goed tegen mok. Het stinkt alleen wel heel erg...

ellepel schreef:
Appie had toch ook zoiets op zijn borst?
Maar die deken gaat er echt niet af hoor.
Ik heb t gewoon behandeld met zinkzalf van zwitsal, dat droogt de boel mooi in,want het moet droog blijven.
Als je wel wast,goed nadrogen. :j

Ik vond dat van Appie er echt wel anders uitzien.
Daarnaast kon ik het amper aanraken, ze had er super veel pijn aan. Een deken die er dan continu tegenaan zit lijkt me helemaal niet prettig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:35

Vliegen er op kunnen het infecteren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:48

Ja bah, eng idee is dat :j
Appie had gister een buikriem kapot van zijn deken.
Die had ik ingekort omdat ze te lang waren en het stiksel was los gegaan.
Die zo even weer naaien en dan straks heen en de deken er weer op.
Heb hem nu onder vliegendeken voor nood,maar de rambo beschermt beter tegen de vliegen :j

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:56

Goh, ik heb het gevoel dat ik me moet verdedigen waarom ik de deken bij mijn paard afgedaan heb...

De plekken werden 2x per dag gedesinfecteerd, helende zalf erop en daarna blauwspray. Ik had liever ook de deken op gehouden, maarja, dat zat er ff niet in. Het blijft een afweging die je moet maken.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:32

Het is ten alle tijde je eigen keuze of je een deken al dan niet opdoet en welke redenen je hier voor hebt! Je hoeft je daar niet voor te verdedigen hoor :(:) :)

Ik zit er echt aan de te denken op een ''snuggy hood'' te kopen voor idefix! Gelijk met alles erop er eraan (deken en hals en hoofd bescherming). Ik had niet het idee dat iemand hier ervaring heeft met deze dekens? Ik kom voor het gehele deken uit op 87 euro, best een net prijsje dacht ik zo :D

Edit: Nooit bij stil gestaan dat het ponden zijn... inclusief verzend kosten kwam ik uit op 151 euro }:0 dat vind ik toch wel heel prijzig...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:33

Ik vind die snuggy hood ook interessant. Maar voor ik een nieuwe dure deken koop, wil ik eerst afwachten hoe het straks op de nieuwe stal gaat met ander hooi.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:15

Ik heb een snuggy hood gehad voor dit seizoen op m'n Fell pony. Hij paste prima in de winter. Helaas was hij veel te groot geworden, omdat ze eindelijk op gewicht was en geen buikje meer had. Dus in laten korten bij der buik. Nou prima alles past netjes. Zie ik eind de dag dat haar staartflap bijna boven de grond hang.

Hij rekt dus flink wat uit. Ik moet toe geven dat dit een maat te groot was (normaal doe ik dat altijd door haar bouw) en nu ook omdat mijn vorige eczeemdeken ook maat groter moest zijn omdat alles zo strak zat.

Plus en minpunten van mijn ervaring.

- rekt uit
- ging daardoor hangen bij der billen en trok voor heel strak, daardoor drukplek gekregen.
- alles vast maken duurt best lang.

+ buik blijft super zitten
+ mooie gladde stof bij manen en staart.
+ je hebt zelfs een uierstukje om eraan te bevestigen, zo nog meer bescherming.

Als ik een maat kleiner had, waren er denk ik meer pluspunten. Voor paarden met moeilijke maten raad ik hem niet aan. Voor de rest een sterke deken en goede indruk met vele betere bevestigingen dan de eczeemsdekens met elastieken buiken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:05

Hallo, weet iemand of er ook speciale eczeemdekens zijn om mee te mennen of dat ik gewoon de deken eronder kan houden? Want ik ben van plan om het mennen weer op te pakken met Alex en het zou zonde zijn dat ie toch nog jeuk gaat krijgen, omdat hij dekenloos voor de wagen moet.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:26

ideal en imperialriding hebben een menvliegendeken met hals,zitten uitsparingen in voor het tuig

MarloesVtK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:38

Ik heb even een vraagje. heeft er hier iemand ervaring met de zebra eczeem dekens? en werkt het ook zoals gezegt word?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:00

rockytopper schreef:
Ik heb even een vraagje. heeft er hier iemand ervaring met de zebra eczeem dekens? en werkt het ook zoals gezegt word?

Wat wordt erover gezegd ??

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:03

Iemand ervaring of weet het verschil tussen de Rambo Protector of de Amigo Aussie. Ik twijfel over welke ik moet nemen. Heb de RSIH maar wil ook graag een lichtere minder warme deken erbij.
Paard loopt nu bloot en heeft licht last van jeuk in onderste deel van haar manen maar verder niet bijzonder gelukkig maar wil toch graag een lichte deken erop houden.

MarloesVtK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:14

dat het de dazen in de war brengt en dat ze daardoor niet toeslaan. Het leek mij namelijk heel sterk maar als het nu echt werkt dan is het mischien de oplossing. we hebben veel dazen hier in de buurt.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:32

Misschien een rare vraag maar wil hem toch stellen voor ik foute dingen doe. Mijn paard loopt 24/7 met exzeemdeken op. Maar met rijden worden we lekgestoken.

Nu wil ik graag een vliegendeken met zadeluitsparing alleen het probleem is dat ik die niet kan vinden in de gewenste maat (of ze zijn heel erg duur - en helaas heb ik daar geen geld voor)

Mijn vraag: Nu heb ik wel een gewone vliegendeken gevonden, kan die ook gewoon over het zadel en dat ik daarmee ga rijden of geeft dat problemen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:22

Ik weet niet wat de gewenste maat is?

Ik heb zelf de uitrijvliegendeken van Rambo in de grootste maat op mijn Groninger van bijna 1.70 en zwaar gebouwd. Past prima.
Op Blacky van 1.35 heb ik een kleinere, maat moet ik nakijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:41

Patt schreef:
Iemand ervaring of weet het verschil tussen de Rambo Protector of de Amigo Aussie. Ik twijfel over welke ik moet nemen. Heb de RSIH maar wil ook graag een lichtere minder warme deken erbij.
Paard loopt nu bloot en heeft licht last van jeuk in onderste deel van haar manen maar verder niet bijzonder gelukkig maar wil toch graag een lichte deken erop houden.

Ik zou dan die protector nemen,volgens mij heeft de aussie geen buikflap.

Als jij die nou koopt he, en je bevindingen hier neer zet :j
Haha ik wil ook een lichtere voor appie er bij,maar twijfel nog erg
Zo op een plaatje op internet zijn de dekens vaak zo anders dan in het echt

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:14

Dat bedoel ik. Epplejeck zit hier in de buurt maar deze verkoopt deze protector en aussie van Horseware niet anders kon ik eerst eens even gaan voelen.

Buikflap is voor mij trouwens geen must.