[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:24

Maris schreef:
Setteli, jij geeft best veel krachtvoer geloof ik he ? was dat op advies van dodson& horrell ?

Ja klopt, maar ben al geminderd. Dat was voor de extra eiwitten, omdat ze ontzettend vermagerd was. Ze is nu weer goed op gewicht dus geminderd. Ze kreeg voorheen het dubbele.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:28

Setteli schreef:
Maris schreef:
Setteli, jij geeft best veel krachtvoer geloof ik he ? was dat op advies van dodson& horrell ?

Ja klopt, maar ben al geminderd. Dat was voor de extra eiwitten, omdat ze ontzettend vermagerd was. Ze is nu weer goed op gewicht dus geminderd. Ze kreeg voorheen het dubbele.

Dus door de eiwitten in 16plus is ze weer aangekomen denk je ? En dat was het advies van D&H ? Want je gaf iets van 1,5 kg per dag toch ?
En van welk merk zijn de wiesenflakes ? mijn paard vindt de wiesencobs van Marstall niet echt lekker..

Setteli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:35

Wiesenflakes zijn van Agrobs.
Ja de 16+ mix en de Lucerne+, zitten ook extra eiwitten in. (Volgens mij ook van Agrobs)

Wiesenflakes zijn ook makkelijk te voeren, hoeven niet geweekt te worden. Wiesencobs zou ze niet meer wegkrijgen (ongeweekt), haar gebit is niet meer zo. Wortels kan ze ook heel moeilijk wegkauwen, appeltje gaat wel goed.

evelyne_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:16

Pandora2 schreef:
evelyne_R schreef:
Heb net een nieuw verzorgpaard met cushing.
Het ding is dat hij in zijn stal steeds in zijn mest gaat liggen waardoor heel zijn vacht aan elkaar klit.
Wassen met deze temperatuur vind ik niet echt oke daar waar hij niet snel genoeg gaat drogen en hij ziek kan worden , maar met een roskam krijg ik het er maar niet uit. Iemand een idee om de klitten weg te doen , zonder dat ik hem hoef te wassen. Niet dat ik hem niet wil wassen hoor maar vind het er nu gewoon het weer niet voor !

Krijgt het paardje medicijnen tegen de cushing, Evelyne?
Misschien kan je de eigenaar overtuigen om hem voor 1 keertje in een modelletje te scheren? Scheelt een hoop warmte voor het paard en een hoop poetswerk voor jullie :D Mijn merrie had vorig jaar ook zo'n mega lange vacht met klitten van 't zweet...krijg je eigenlijk niet op een goede manier weg zonder te scheren...

wel , daar zou ik eens moeten achter horen , dat weet ik niet helemaal zeker, denk van niet.
ja misschien is scheren wel de beste oplossing , ga het zeker voorstellen aan de eigenaar !

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:58

Nou vandaag belde de da. Ik had gezegd dat ik de parcend veels te duur vond. Na wat rond bellen kan ze nu 160 pillen leveren voor 1,45 per pil excl btw.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:37

Hoeveel btw zit er op medicijnen? 6%?
Volgens mij is dat best netjes vergeleken met wat ik hier hoor..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:53

@dookia; mijn paard heeft sinds vrijdag hele erge diarree, het was gewoon water met wat mest.
Gelukkig vandaag was het weer een stuk beter.
De mijne krijgt dus heel lang stengelig hooi van een goede kwaliteit, maar hij eet het niet graag en kreeg van deze baal diarree. Het kuil was gister heel droog dus daar heb ik hem wat van gegeven en ik heb wat met hem aan de hand gegraasd en vandaag was het dus beter. Ik geef ook weer opkikker van Naf.
Dus ik hoop dat het nou weer goed blijft.
Hij likte de laatste tijd ook erg veel aan zijn liksteen ( zo'n rode van KNZ)) sinds half september heeft hij er bijna 2 opgelikt van 2 kg per stuk. Hij dronk ook erg veel daardoor. Dus voorlopig ook even geen liksteen meer. Weet niet of dat er mee te maken had, maar hij is wel weer wat vlotter nu hij weg is.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:55

Per 160 betaal je inderdaad een flinke korting; scheelt een stuk met 60 stuks per keer kopen!

Nog even over de opbouw van de prijs. De humane pergolide was op den duur zo goedkoop omdat de diverse fabrikanten elkaar helemaal weg concurreerden en o.a. failliet gingen. Zo is er uiteindelijk (plus de regel om nieuwe patiënten geen pergolide voor te schrijven en bij huidige patiënten alleen als andere medicatie niet werkt) nog maar 1 fabrikant overgebleven die pergolide produceert.
Humane pergolide is dus goedkoop, vergeleken met PS, omdat de pillen onder kostprijs werden verkocht.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:56

IMJ schreef:
Hoeveel btw zit er op medicijnen? 6%?
Volgens mij is dat best netjes vergeleken met wat ik hier hoor..

6% inderdaad

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:01

Vraagje: zijn hier eigenlijk gevallen (Bokkers) bekend waarbij het paard PPID had waarbij het heel erg snel progressief was?
Bloedwaarden wel goed, maar klinisch slecht?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:07

Nou die van mij misschien wel..met de acth van 33 maar wel slecht door zijn berenvelletje heen komen, bevangenheid en even later kruinen..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:50

cynthiar schreef:
@dookia; mijn paard heeft sinds vrijdag hele erge diarree, het was gewoon water met wat mest.
Gelukkig vandaag was het weer een stuk beter.
De mijne krijgt dus heel lang stengelig hooi van een goede kwaliteit, maar hij eet het niet graag en kreeg van deze baal diarree. Het kuil was gister heel droog dus daar heb ik hem wat van gegeven en ik heb wat met hem aan de hand gegraasd en vandaag was het dus beter. Ik geef ook weer opkikker van Naf.
Dus ik hoop dat het nou weer goed blijft.
Hij likte de laatste tijd ook erg veel aan zijn liksteen ( zo'n rode van KNZ)) sinds half september heeft hij er bijna 2 opgelikt van 2 kg per stuk. Hij dronk ook erg veel daardoor. Dus voorlopig ook even geen liksteen meer. Weet niet of dat er mee te maken had, maar hij is wel weer wat vlotter nu hij weg is.

ik hoorde nu gisteren dat er 2 andere paarden aan de diarree zitten bij ons mmmm

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:44

IMJ schreef:
http://www.prascend.com/Veterinarian/EfficacyAndDosing
Hier een onderzoek 113 paarden.
Maar het treft ook de voorbereiding, uitwerking, aanvraag registratie, marketing (oa dmv de gratis test).

En, vergeet niet dat de DA zijn eigen prijs maakt. Ik vraag me af waarvoor de DA inkoopt, dat bedrag kan wel is een heel stuk lager liggen dan we denken..
Zou het wel interessant vinden omdat te achterhalen!

Sowieso en interessante link. Kijk is naar de bijwerkingen (122 paarden deden hier mee) zoveel die vermindering van de eetlust laten zien!

Ik heb het gelezen.
Ik hoop dat de daadwerkelijke studyrapport beter in elkaar zit dan wat ze hier laten zien.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:20

Dit lijkt me een simpele samenvatting. Anders wordt het een haast onleesbaar iets voor mensen zonder medische achtergrond.
Maar de conclusie is natuurlijk het belangrijkst. Wil je je er verder in verdiepen dan kan je vast bij BI eea opvragen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:12

Cynthiar, misschien was dan dat stengelige hooi de oorzaak. Op ecir hadden ook meerdere mensen paarden met dunne mest als ze te vezelrijk hooi gingen voeren !

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:37

IMJ schreef:
Dit lijkt me een simpele samenvatting. Anders wordt het een haast onleesbaar iets voor mensen zonder medische achtergrond.
Maar de conclusie is natuurlijk het belangrijkst. Wil je je er verder in verdiepen dan kan je vast bij BI eea opvragen.

Geprobeerd , maar ben geen geregistreerde dierenarts!
Las wel dat het jongste paard nu 4 jaar is...
En het vit e verhaal , maar wel met de nodige may be's...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:38

Voor de complete IBtekst moet je geregistreerd DA zijn? Wat idioot..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:41

ja , ik heb ze niet gebeld , maar via internet kan het alleen opgevraagd worden als je een geregistreerde dierenarts bent.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:42

Waar ik mijn paardenvoer haal, zei gisteren dat er steeds meer klanten bij haar komen met paarden met Cushing. Dus de bewustheid is wel groter aan het worden, mede door BI.

En idd jammer dat je volledige tekst niet kan zien, had ik wel interessant gevonden

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:59

@Maris: dat denk ik ook, maar dit hooi krijgt hij al simds half september,dus dat is het rare.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:16

ik sta strak van de zenuwen, morgen wordt mijn knappe dame getest op cushing..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:42

Voor diegene die twijfelen over voordrong/kuil en hooi , hier een linkje , helaas in het Duits...
http://www.barnboox.de/wissensdatenbank/fachartikel/fütterungsexpertin-heulage-und-silage-sind-kein-geeignetes-raufutter

Het lukt me niet om de hele link als link te plaatsen , sorry.
FF copieren en in brouwserbalk proppen dan maar...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:48

IMJ schreef:
Nou die van mij misschien wel..met de acth van 33 maar wel slecht door zijn berenvelletje heen komen, bevangenheid en even later kruinen..

Hmm...hoe Imago door zijn berenvel gaat komen, is nog afwachten. Bevangen is hij nog nooit geweest en hij is ook geen hoog risico-geval. Weerstand is wel al een jaartje of 2 slechter.

Ik ben benieuwd of er meer voorbeelden zijn van paarden waarbij Cushing is geconstateerd en die toch wel in rap tempo verslechterden, ondanks PS/pergolide en goede bloedwaarden...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:49

Marjo89 schreef:

Heel spannend. Probeer je zenuwen wat onder controle te krijgen. Denk maar zo: je kunt er toch niets meer aan doen...
En morgen heb je nog geen uitslag hoor, dus ga jezelf nou niet nog een week gek zitten te maken!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:05

Imago01 schreef:
Marjo89 schreef:

Heel spannend. Probeer je zenuwen wat onder controle te krijgen. Denk maar zo: je kunt er toch niets meer aan doen...
En morgen heb je nog geen uitslag hoor, dus ga jezelf nou niet nog een week gek zitten te maken!

:o komt goed, ik maak me altijd heel veel zorgen dat Ze niet ontploft, ze heeft het niet zo op artsen.