[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:28

chipieke schreef:
Iemand een goed product om rond de ogen te smeren? Zita heeft nu zo'n kap aan met sliertjes (premiere), maar die helpt niet voldoende. Een goede eczeemkap is blijkbaar héél moeilijk te vinden.

De kap van Boett lijkt mij erg fijn!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:39

Hier blijft de kap met de gekke ogen erop het best zitten :+ Je moet gewoon denk ik wat gaan testen welke goed zitten en welke niet. Wel heb ik het voordeel dat de oren niet bedekt hoeven te zijn.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:48

t komt door die sliertjes want dat is voor vliegen maar niet voor knutten :( je moet een dichte kap hebben met gaas. hetzij een echte boett of een vliegenmasker maar dan wel met dicht gaas!
ik gebruik verder voor mijn paard overal befix en dat smeer ik ook rond dr ogen en werkt super voor haar

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:06

Iemand ervaring met Z-itch van de dierenarts? Zou werken tegen jeuk, vliegen etc.

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:28

Vorig jaar deed ze het nochtans prima met die hoofdkap, maar dit jaar is het blijkbaar toch niet voldoende :n

Zal dan nog maar eens op zoek gaan naar een nieuwe hoofdkap.
Ik heb er eentje van Lycra, maar horen die zo te spannen?

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:13

Mijn paard schuurt heel haar schoft open... Manen en staart schuurt ze af en toe, maar is goed onder controle te houden met Derfen lotion. Maar haar schoft is echt een ramp!

Heeft iemand een tip hoe ik die schoft het beste kan behandelen? Mag ik daar Derfen crème op smeren als de schuurwondjes al korstjes zijn geworden?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:48

Ik smeer Derfen lotion ook op mijn merrie haar uier als ze deze heeft opengeschuurd en reeds korstjes hebben.
Heeft ze geen problemen mee!

Heb je dan al een eczeemdeken geprobeerd? Want een schoft is een héél lastige plaats om onder controle te houden. Mijn paard deed dit ook en enkel een deken heeft geholpen.

Op deze foto zie je dat ze haar schoft schuurde:

Afbeelding

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:02

@ chipieke, bedankt voor je antwoord :) Ik ga de Derfen crème dan eens proberen op de schoft. Die heb ik toch liggen, maar nog niet gebruikt. Tijd dat ik deze eens ga gebruiken dan ;) Vreemde is dat het enkel de rechterkant is die ze heeft open geschuurd. Linksom valt de 'schade' enorm mee.

Ik heb nog geen eczeemdeken geprobeerd. Dit omdat ik denk dat ze geen ZE heeft, maar eerder een combinatie van te rijke voeding (staat 24/24 buiten op gras) en de plotse invasie van insecten (dazen o.a.). Ze schuurt pas sinds vorig jaar augustus lichtjes. Dit jaar was ik er vroeg bij en ben ik begonnen met Puur Allergie, Puur Cullico, Omniderma tabletten en Derfen. Alles leek goed onder controle te houden buiten af en toe eens schuren dan, maar haar schoft heeft het nu wel erg zwaar te verduren ;(

Nu moet ik wel zeggen dat ALLE paarden (7) bij ons op de wei schuren... Lijkt me vaag dat ze allemaal plots ZE hebben ontwikkeld. Daarom binnenkort stalvergadering om te bespreken hoe en wat (beperking van bvb. gras en bodemonderzoek) en ik ga samen met stalgenootje wat dazenvallen ineen knutselen haha. Hopelijk helpt dat ook wat.

Een deken heb ik al aan gedacht, maar ik ben bang dat ze die gaat slopen of dat ze het te warm gaat krijgen onder de deken bij heet weer of dat de deken bij regen te nat wordt en mijn paard zo onderkoeld raakt, etc. Ze staat echt 24/24 buiten, wel een schuilstal, maar geen stal waar ik haar bvb. 's nacht kan binnen zetten. Echt een super plekje, maar als het zo blijft, vrees ik dat ik op zoek zal moeten naar iets anders... Maar zover wil ik nog niet denken.

Iemand ervaring met de D-itch zalf? Lijkt me mss ook nog een optie voor haar schoft.

Geven jullie je paarden iets bij van supplement ter ondersteuning? Ik ben nu in die richting aan het kijken, maar wil niet zomaar gaan experimenteren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:12

anders even bloed laten trekken om te kijken of er tekorten/overschotten zijn tweety?
Wisse had iets te lage magnesium. Ik geef hem nu ander voer en iets meer (subli ponybrok ipv subli zonder) maar merk geen verschil. Wisse heeft wat plekjes op zijn hoofd, onder de voorpluk. Zijn EJ (nep RSIH) bedekt het niet. Zou eigenlijk tijdelijk weer even onder de pyjama moeten, maar dat vind ik ook zo zonde (deze deken gaat gemakkelijker op en af en blijft bij hem ook beter liggen). Smeer er nu de action creme op (die met de groene deksel) maar zal er van de week even Derfen op smeren.

Bij de EJ zijn de pyjama's nu in de aanbieding voor E50,-.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:02

@opisop_shop, heb je enig idee hoeveel zo een bloedonderzoek kost?
Ik heb ooit aan mijn DA eens gevraagd voor een bloedonderzoek (andere reden toen), maar hij zei me dat een echt grondig onderzoek heel duur is en dat je verschillende stalen moet nemen op verschillende tijdstippen van de dag voor een goed beeld...
Ik zal anders nog eens contact opnemen met de DA voor meer informatie.

Toch bedankt voor de tip! Is de EJ (nep RSIH) van goede kwaliteit? Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een deken, maar moet er dan 1 vinden die goed past en netjes blijft zitten, vrij 'slijtvast' is en 'ademt'. Anders zal het een beetje weggesmeten geld worden, vrees ik... En dat zou ook zonde zijn hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:28

Hier toch even een spoedvraagje, ben nog aan het zoeken hoor maar omdat het haast heeft toch even een berichtje.

Mijn pony is nogal goed in het slopen van dekens en heeft haar eczeemdeken dus gesloopt.

Nu schuurt ze vooral aan haar buik, dus ik moet een deken met buikflap hebben. Welke raden jullie aan? Welke heeft een goede pasvorm?

Even nog een toevoeging, zelf vond ik deze wel wat lijken: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... #tabanchor

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:37

welke deken had je hiervoor?
Die pyjama van de EJ is nu dus in de aanbieding.

Tweety hij bevalt mij prima. Heeft 1 los draadje in de hals, ik laat hem voor de zekerheid maar zitten en er gebeurt niets mee. Heb eerder in het topic eigen foto's gemaakt van de deken, moet je even mijn berichten nakijken (geplaatst op 4 mei, pagina 3 van mijn geplaatste berichten hier). Hij ligt prima, hoewel hij eerst strak op de schoft leek te liggen heeft hij hier geen last van.
De manen zijn ook niet dunner geworden met deze deken.
Nu ook 19% korting bij de EJ.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:39

Eerst had ik de RSIH, maar die heeft ze ook kapot gemaakt en omdat die geen buikflap had was die achteraf toch minder geschikt voor haar.

Toen heb ik als noodoplossing de deken gebruikt die ik nog had liggen, de pyjama van pagony(dacht ik), ik had verwacht dat die het nog de hele zomer vol zou houden maar ze heeft nu jammer genoeg de hele buikflap eraf gesloopt :+.

Misschien dan toch maar een pyjama bij EJ halen en dan volgend jaar weer een andere.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:41

erafgesloopt? Kun je die niet fixen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:46

opisop_shop schreef:
erafgesloopt? Kun je die niet fixen?

Nee hij is helaas helemaal gescheurd ook -O-, echt finaal doormidden.

Ik ga denk ik toch maar die deken bij de EJ halen :j. Was ik ook al aan het denken. Dan kan ze deze zomer in ieder geval nog vooruit en dan kan ik na mijn vakantie eens op zoek naar een goede voor volgend jaar.

Bedankt!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:52

ga je de EJ "RSIH" halen of de pyjama?
wel je kapotte dekens bewaren hoor, om halsdeken van te maken of ter reparatie van andere dekens :)
Ik heb inmiddels een hele tas vol met eczeemdekens/onderdelen :P

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:16

Mijn lieve pony heeft ook helaas eczeem. Nu heb ik hem een vliegendeken opgelegd tot over zijn oren heen haha. Iedereen is bezig uuuh zo zielig die deken. Sorry maar ik vind het zieliger als hij zijn hele lijf zo ongeveer tot bleodens toe openkratst. Ik ben hem nu ook knoflook aan het geven en tot nu toe heeft het heel goed geholpen. Voor het eerst in zijn korte 4 jaartjes heeft hij manen en een mooie staart!!

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:38

Hier vandaag weer met derfen gesmeerd, was al even geleden :) . Manen liggen er goed bij, beetje dunner aan het begin omdat ik daar een stukje een dubbele hals heb gemaakt.
Maar helaas nu ook plekjes in zn voorpluk en op zn oren, dus maar de hoofdkap uit de kast gevist en die op gedaan, vond ze helemaal niet erg.
Zo loopt ze er nu bij :+
Afbeelding

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:43

Wisse heeft dat ook, plekjes op oren en voorpluk.
Alleen hij raakt zijn vliegenmasker steeds kwijt :(
Volgende keer toch de pyjama tijdelijk weer even op, met masker.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:15

Pony33 waar heb je die hoofdkap vandaan en hoe bevalt hij?
De kap die bij RSIH zitten zijn net iets te klein en gaan kapot bij de oren..

Nandeau staat nu sinds dinsdag in de paddock en heeft wel jeuk aan zijn benen, verder lijkt zijn buikje wat minder te worden al heeft hij nog wel vet op bepaalde plekken zitten.
Krijgt nu bijna 3 weken de groene thee.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:23

Het is van Imperial Riding.
Ze heeft hem nog niet heel vaak omgehad, maar die keren dat ze m omhad blijft ie goed zitten, schuurt niet, sluit mooi aan, oren passen er prima in, niks te klein.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:57

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:09

Even kort vraagje woon in Be limburg regio maaseik en vroeg me af of er meer mensen zijn in de buurt die een eczeempaard hebben? Zijn er dit jaar nu meer of minder knutten? Mijn oud eczeempaardje is gestorven en heb er in winter een ander gekocht en deze doet het heel goed ma vraag me af of het dit jaar gewoon meevalt met het aantal knutten of of hij het in niet zo erge mate heeft door de behandeling? toen ik hem eind 2011 kocht had hij geen manen of voorpluk meer, de vorig eigenaars hadden hem een rish aangedaan maar ik kan hem met heel wat behandelingen gewoon met halsdoek houden?
Daarbij mijn vraag, zijn er dit jaar meer, minder of hetzelfde aantal knutten?

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:25

Hallo,

Mag ik mij hier ook aanmelden?

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:11

Kap zat vanochtend nog goed om *\o/*