Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:10

maagzout of natriumbicarbonaat zit oa in Gaviscon en neutraliseert inderdaad het maagzuur.

Ikzelf heb zowel maagcompositum van de Groene Os gegeven als 2 mixen door mijn DA samengesteld. Wat er juist inzit moet ik je schuldig blijven. Ze verdelen het wel veel in de drafsport, dus ga er vanuit dat het dopingvrij is.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:14

petitparis schreef:
maagzout of natriumbicarbonaat zit oa in Gaviscon en neutraliseert inderdaad het maagzuur.

Ikzelf heb zowel maagcompositum van de Groene Os gegeven als 2 mixen door mijn DA samengesteld. Wat er juist inzit moet ik je schuldig blijven. Ze verdelen het wel veel in de drafsport, dus ga er vanuit dat het dopingvrij is.

welke vond je het beste werken als ik vragen mag?

iemand ervaring met de ulcer tonic van dodson?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:21

de kruidenmix van mijn DA waren het effectiefst naar mijn idee. De maagcompositum was eerder als nabehandeling of preventief, mag ook langdurig gegeven worden. Kostprijs is ook verschillend +/-30€voor de maagcomp (750g) en +/- 45€ voor 100g. Je mag het ook maar in kuren van 2-3 weken geven met een tussenpauze ve week of het verliest z'n werking.

Maar ik heb evengoed enkele malen omeprazole moeten bijgeven en accupunctuurbehandelingen laten doen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:28

ok thanx! ik geef idd maagcomp als ondersteuning nu.
maar twijfel of ik het niet wil vervangen voor de ulcer tonic, ik geef alles van dodson voer en supll voor de darmen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:48

ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar voer zelf ook D&H en heel tevreden van. Sindsdien toch minder vaak moeten behandelen/ondersteunen

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:28

Dank voor je uitleg Petitparis. Heb mijn paard begin van dit jaar verhuisd naar een andere stal. Ze is van 5 uur weidegang per dag naar 24/7 weidegang met hooi gegaan. Heb er een heel ander paard voor terug gekregen, en kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik dit niet eerder gedaan heb…. In de winter kunnen ze op de paddocks en ik kan zelf bepalen hoeveel hooi er gevoerd wordt, onbeperkt dus in mijn geval . Het heeft haar echt veel goed gedaan en heb de indruk dat ze aardig maagzweer vrij is. Aansingelen blijft ze wel shag, maar ze hapt niet meer en is eerder boos als ik de riempjes van het hoofdstel dicht doe en er per ongeluk een haar bijpak dan met zadelen.
Eind augustus gaan we weer op wedstrijd! Ze is een echte stresskip en wil haar goed voorbereiden. De wedstrijd is 500m verderop, dus na de proef gaat ze gelijk weer de wei op, maar een maagzweer is veel makkelijker weer op te lopen dan te behandelen. Ik heb nog een emmer Maagcompositum staan, waar ze ook goed op reageert. Ga haar daar dan weer een aantal dagen van te voren mee beginnen. Daarnaast eet ze goed bietenpulp, dus die gaan we ook een uurtje voor vertrek voeren. Meer tips zijn altijd welkom!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:32

Ik heb maagzout gehaald en het nu 2x voor het rijden gegeven. Het werkt bij mijn paard op dit moment heel goed. Veel meer ontspanning in zijn lijf. Wat ik mij afvroeg, zou ik ook een gaviscon- of rennie tablet kunnen geven?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:47

Gaviscon oplossing kan je in de mond spuiten ja. +/- 25ml voor een paard.

Als je alleen voor het rijden maagzout geeft kan het meer ontspannen zijn ook wijzen op een te snelle verzuring zonder...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:35

Ik merk dat hij veel minder last van zijn maag heeft tijdens het rijden, vooral in de galop. Verder krijgt hij momenteel een kuurtje Abler want het ging anderhalve week ineens weer finaal mis met de maag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:38

galop is in het geval van maagzweren idd de ergste gang voor opspattend maagzuur.
Proberen nog wat hooi te laten eten alvorens te rijden

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:44

Begrijp ik, maar eten is niet zijn hobby als hij last van zijn maag heeft. Dat is nu juist de vicieuze cirkel waar je in komt en waar omeprazol om de hoek komt kijken. Omdat hij niet at, kreeg hij ook zijn vitamine/mineralen mengsel niet binnen en stond hij stijf van de stress vanwege magnesiumtekort. Nu krijgt hij zijn vitamine/mineralen met een spuitje in zijn mond en is de rust weer gekeerd. Nb door langdurig gebruik van omeprazol kan een magnesiumtekort ontstaan dus dan extra suppleren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:49

Ik weet het, herken het maar al te goed...

Maar ik probeer nu toch steeds voor ik ga rijden om ze nog iets te laten eten. Alle beetjes helpen, maar idd eenmaal ze slecht eten is het vrij hopeloos.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:20

Voor wie nog iets wil proberen van Ulca Tonic van D & D of de Stomastine dan kan diegene mij pb'en! Ik beide nog staan en ik heb het niet meer nodig.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:23

Mijn paard heeft een abler kuur gehad van vijf zakjes per dag en daarna afgebouwd. Het gaat super goed met hem nu!
Alleen nu moet hij voor iets anders medicatie gaan gebruiken. Dat is een soort aspirine met als bijwerking maag irritaties. Lijkt me goed om daar abler naast te gebruiken om nieuwe maagproblemen te voorkomen. Hebben jullie hier ervaring mee? Doen jullie dan een volledige kuur of geef je dan minder?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:30

ik zou even met je da overleggen. ik weet niet zo goed of je twee medicaties door elkaar heen kan geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:32

vraag voor de zekerheid je DA, maar als mijn paard fenylbutazon moet krijgen, moet ik standaard omeprazole bij geven...

Ook voor mezelf, van zodra ik een nsaid moet nemen, moet ik terug omeprazole bijnemen (als ik al niet bezig was)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:38

Ik zou dan niet voor de behandelingdosering kiezen maar de onderhoudsdosis proberen. In jouw situatie dan wss 2 a 3 zakjes.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:00

Zou het er zeker weten naast geven, aspirine zorgt echt wel voor maagklachten.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:40

Ik ga het zeker geven. Was inderdaad vooral benieuwd welke dosering jullie geven in een dergelijk geval.

xany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:10

ik wil bij abler bestellen maar kunnen jullie mij vertellen welke ik moet bestellen ik zie tabletten zakjes en de plus

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:14

Niemand kan jou vertellen wat je moet bestellen.
Hangt af van jouw situatie, wat je wil, wat je paard nodig heeft en wat je veearts je vertelt.

Misschien handig als je eerst iets meer vertelt ?
Ik ga er maar vanuit dat je weet dat het geen supplementen zijn, maar ècht geneesmiddelen. Met voor- en nadelen. En heel belangrijk schema's voor als je wilt afbouwen.

Maar als antwoord op je oorspronkelijke vraag: de meeste mensen hier gebruiken volgens mij de standaard zakjes.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 20-07-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:21

we zijn begonnen met kuur gastrogard daarna in overleg met dieren arts zouden we aan de gastro safe maar dat kregen we echt niet naar binnen toen hebben we maag support overgegaan is eigelijk goed gegaan alleen ze gaat nu weer slecht ruw eten s.nacht eigenlijk bijna niks en overdag staat ze gelukkig op het gras jullie advies

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:15

Hoe lang heb je GG gegeven? Het feit dat ze weer stopt met eten kan erop duiden dat je te vroeg gestopt bent met de omeprazole. Je kan op dierapotherer Ulcergold kopen, dat is een goedkopere variant van GG. Zit ook werkende stof omeprazole in.

Overigens zou ik nog willen toevoegen dat als je paard zweren heeft, het belangrijk is de oorzaak vast te stellen en die weg te nemen anders blijf je bezig.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:40

Hoihoi, ik heb even een vraagje.
Mijn paard is na zijn operatie aan zijn achterbeen ook behandeld voor een maagzweer omdat ze dachten dat hij er 1 of meerdere zou hebben. Volgensmij kreeg hij ook Gastogard, van die spuiten voor in de mond. Nu ging het een tijdje goed maar omdat paardje boxrust heeft ivm operatie en alleen 's avonds een uurtje tot anderhalf buiten op een paddockje mag staan, heb ik het gevoel dat het weer terug is. Met borstelen is hij weer chagrijnig etc. We willen hem dus als hij weer aan het werk mag (over twee weken) weer zo'n kuur geven en daarna het gaan onderhouden met een supplement / middel, maar wel 1 die is toegestaan op wedstrijd. Hebben jullie enig idee wat we zouden kunnen proberen?
De oorzaak voor de maagzweer (zweren) was dat hij toen hij 3 was heel weinig ruwvoer kreeg en amper zijn stal uit kwam, nu denk ik te weinig beweging en stress..
Alvast bedankt
:)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:34

Te weinig beweging leidt volgens mij niet direct naar maagzweer. Het allerallerbelangrijkst is dat je paard altijd ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Vier uur in de paddock zonder ruwvoer is dus echt niet goed voor een paard met maagproblemen. Je zou verschillende supplementen kunnen proberen. Ik geloof dat hier veel mensen enthousiast zijn over maagcompositum.