[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:57

Pfff wat naar dat het allemaal niet lijkt te helpen.... Zo naar dat je zo machteloos staat hè. .. ik wilook zoveel voor dr doen maar als niets llangdurig lijkt te helpen. Heel naar. Knuffel! !

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:58

Hee allemaal,

Ik kom hier weer even kijken. Beterschap voor jullie paardjes trouwens!

Nu het weer wat kouder aan het worden is ben ik aan het rondkijken voor voordroog. Helaas zie ik in mijn omgeving alleen van die grote pakken.. Alleen mijn merrie zal voordroog gaan krijgen, ik ben dus bang dat als ik een groot pak open dit snel gaat schimmelen! Wat is jullie ervaring hiermee? Tips? Ik ben hard aan het zoeken naar kleinere pakjes, maar nog geen succes.

Vorig jaar heb ik het twee maanden gedaan met Jopack Horsedinner, maar dat is toch echt prijzig!!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:07

Tancreda4 schreef:
Pfff wat naar dat het allemaal niet lijkt te helpen.... Zo naar dat je zo machteloos staat hè. .. ik wilook zoveel voor dr doen maar als niets llangdurig lijkt te helpen. Heel naar. Knuffel! !

lief van je :* :* ik hoop dat het bij jou goed komt :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:40

@Nandos,
groot pak kun je alleen een paar weken 'goed' houden door het helemaal uit elkaar te gooien, heb je wel aardig wat ruimte voor nodig.

klein(re) pakken zijn wel te krijgen, in Oud Gastel en Oudenhoorn weet ik adressen, weet niet of dit te doen is voor je?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:56

Nandos schreef:
Hee allemaal,

Nu het weer wat kouder aan het worden is ben ik aan het rondkijken voor voordroog. Helaas zie ik in mijn omgeving alleen van die grote pakken.. Alleen mijn merrie zal voordroog gaan krijgen, ik ben dus bang dat als ik een groot pak open dit snel gaat schimmelen! Wat is jullie ervaring hiermee? Tips? Ik ben hard aan het zoeken naar kleinere pakjes, maar nog geen succes.

Vorig jaar heb ik het twee maanden gedaan met Jopack Horsedinner, maar dat is toch echt prijzig!!

bedankt. in welke regio zoek je pakjes? :)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:05

Ik zoek in regio Zuid-Limburg.
Dat uit elkaar halen is eventueel wel een optie als ik niks kan vinden.. Maar dan moet ik het waarschijnlijk naast het hooi leggen en ben bang dat het dan mis gaat :(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:22

Nandos schreef:
Ik zoek in regio Zuid-Limburg.
Dat uit elkaar halen is eventueel wel een optie als ik niks kan vinden.. Maar dan moet ik het waarschijnlijk naast het hooi leggen en ben bang dat het dan mis gaat :(

in deze regio zou ik niks weten. al op mp gekeken?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:38

Ik kom hier even om het hoekje kijken, ik heb sinds 1.5 week een jaarling die bij inspanning/opgewonden zijn een vreemd geluid met de neus maakt/ ademhaling zichtbaar te horen en ook te zien zoals in vlug pompende neusgaten. ik heb het een weekje aangezien omdat ik dacht dat hij door verandering van plaats misschien een kou gepakt had. Vandaag zijn er door omstandigheden 2 verschillende dierenartsen geweest die hem gezien hebben.
De ene voor mij onbekende dierenarts zei misschien begin van droes.. (pony heeft ook groeiringen in zijn hoeven en volgens deze dierenarts was hij bevangen geweest omdat hij dit had) . Voor mij kwam dit niet helemaal betrouwbaar over.
Helaas moest mijn eigen dierenarts later op stal nog komen voor een spoedgeval. we hebben hem aan de longe gehad en zijn longen geluisterd en haar diagnose is dampig. Hij heeft nu voor 10 dagen een kuur equiresp en indien dit niet helpt wil ze ventipulum geven.
Ik vind hem nog zo vreselijk jong en wat word de toekomst voor hem... ik ben er heel verdrietig van want ik heb hem aangekocht als toekomstige menpony, maar kan hij dat straks wel? Ik zit te dubben een second opinion aan te vragen,maar waar? Gelijk bij de kliniek?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:13

Wat een rare diagnoses van beide dierenartsen als ik eerlijk ben.. Droes vind ik gelijk wel heel heftig (had hij naast het geluid ook andere symptomen?). Groeiringen kan ook heel goed komen door verandering van bijv voer (bijv van heel veel hooi naar gras etc), hoeft absoluut niet gelijk bevangen geweest te zijn! Heeft je paardje een witte lijn die verbreed is? Dampig vind ik ook heftig, dat zeg vaak niet zo snel. Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat de diagnoses niet kunnen kloppen.

Heeft je paardje last van snot? En als dit zo is, welke kleur heeft het? Water uit de neus? Hoe is de ademhaling? Zie je de buik meebewegen in rust? (Knijpt je paard met zijn buikspieren tijdens het uitademen?) Staat je jaarling op de weide? Hoelang? Voer je hooi? Welke bodembedekker gebruik je in de stal? Staan er kippen dichtbij, of varkens? Het kan ook een allergie of bronchitis zijn.

Veel beterschap in ieder geval!
Op marktplaats heb ik trouwens kleine pakjes kunnen voordroog kunnen vinden, thnx voor de tips allemaal! :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:17

Dat is wel heel jong, is de pony goed ontwormt??? Heel belangrijk bij jonge dieren, hier het eerste jaar iedere maand en dan vooral met werkzame stof pyrantel ( spoelwormen) deze migreren door de longen en kunnen daar schade aanrichten. Echt zorg dat je goed gaat ontwormen en trek nu verder alles uit de kast. Heel veel beterschap

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:25

Als de omstandigheden verder goed zijn, is een second opinion misschien wel verstandig, sommige DA roepen al snel dampig, zo ook bij die van mij, dacht het trouwens zelf ook hoor.
Ze is nu al 2 jaar helemaal van de hoest enz. af, dus niet te snel wanhopen, valt misschien/hopelijk wel mee! succes!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:27

Vandaag spannende dag. Met paard naar Someren gereden voor een scopie. Hij heeft een keelontsteking en ze hebben wat vocht uit de luchtweg getrokken om oo kweek te zetten. Daar dreven ook vezels in die eventueel voor een hoestprikkel kunnen zorgen. Maandag bellen ze me terug over medicatie.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:41

@nandos , ik vond het beide ook vrij heftig.
Hij reageert gevoelig op de overgang kaken/hals, heeft opgezette lymfeklier. In rust hoor/zie je niks, alleen bij actieve inspanning.
Van de groeiringen weet ik inderdaad, hoefbevangenheid geloif ik ook niet. ik bekap mijn mini' s zelf en heb wel wat theoretische kennis hierover.
Paardje heeft 1 keer dat ik gezien heb een snotklodder gehad tijdens het briessen. Wit/licht geel. Verder geen snotneus of hoesten.
Ik zie de buik soms meebewegen, al vind ik dit moeilijk om in beweging te zien.
Hij staat 24/7 buiten (alle paarden hier ), mogelijkheid tot zelf in de stal te gaan. Geen kippen of varkens.

Volgens de oude eigenaar is hij goed ontwormd. Heb er gelijk thuis een eqeust pramox ingedaan, kwam niets mee in de mest.
Ik ontworm heel trouw.

Ik ga morgen even voorleggen aan de kliniek voor second opinion.

Dankjewel voor jullie tips/adviezen.
Ik vind het ook erg jong...

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:59

Opgezette lymfeklier is in ieder geval een teken van een infectie/ontsteking/ziekteverwekker etc. Misschien is het wel iets heel "simpel" zoals een keelontsteking. Ik zou zeker voor een second opinion gaan, hij is nog zo jong!! Veel beterschap en succes!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:23

Ik heb de kliniek gebeld, veearts belt me terug. Vraag is of hij visite doet aan huis of dat we gelijk naar de kliniek rijden voor een endoscopie. even afwachten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:09

Dierenarts komt vanmiddag eerst kijken, mocht het droes zijn willen ze het niet riskeren op de kliniek.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:16

timokyana schreef:
Dierenarts komt vanmiddag eerst kijken, mocht het droes zijn willen ze het niet riskeren op de kliniek.

Ja begrijpelijk. Veel succes! Ik ga duimen voor jullie dat het allemaal meevalt.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:55

Helaas heb ik hier ook een hoestend paard. Nu had hij flinke koorts dus heeft een ontstekingsremmer ingespoten gekregen waarop de koorts gelijk is gezakt. Heb niks voor het hoesten gehad van de DA (het hoesten werd loop van de dag erger, toen was hij al weg). Wat geven jullie je paard bij erg hoesten? (al is het maar een supplement of iets)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:05

Ik had een tijdje geleden hier een vraag gesteld, mijn pony hoestte.

Wou toch even een update geven dus bij deze:
Ik vermoedde het eigenlijk al, maar het bleek inderdaad stofallergie. Pony kan om medische reden helaas niet 24/7 buiten staan, eerdere jaren stond ze dit altijd wel. Nu dus in de nacht binnen.

Inmiddels veel veranderd, ze is naar een ander stallenblok verhuisd, hier hangt er minder stof in de lucht. In de andere stallen wordt alleen opgestrooid als de pony buiten staat. Bodembedekking is nu nog wel stro (paar uur van voordat ze op stal gaat opstrooien) maar dit worden waarschijnlijk houtkrullen. Ze krijgt nu een muesli bij met wat fenegriek en knoflooksnippers en eigenlijk is het hoesten helemaal voorbij.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:37

timokyana schreef:
@nandos , ik vond het beide ook vrij heftig.
Hij reageert gevoelig op de overgang kaken/hals, heeft opgezette lymfeklier. In rust hoor/zie je niks, alleen bij actieve inspanning.
Van de groeiringen weet ik inderdaad, hoefbevangenheid geloif ik ook niet. ik bekap mijn mini' s zelf en heb wel wat theoretische kennis hierover.
Paardje heeft 1 keer dat ik gezien heb een snotklodder gehad tijdens het briessen. Wit/licht geel. Verder geen snotneus of hoesten.
Ik zie de buik soms meebewegen, al vind ik dit moeilijk om in beweging te zien.
Hij staat 24/7 buiten (alle paarden hier ), mogelijkheid tot zelf in de stal te gaan. Geen kippen of varkens.

Volgens de oude eigenaar is hij goed ontwormd. Heb er gelijk thuis een eqeust pramox ingedaan, kwam niets mee in de mest.
Ik ontworm heel trouw.

Ik ga morgen even voorleggen aan de kliniek voor second opinion.

als de klieren zijn opgezet.zal heet inderdaad wel een virus of ontsteking zijn veel beteerschap.open dat hij snel opknapt :)

Dankjewel voor jullie tips/adviezen.
Ik vind het ook erg jong...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:37

Hier 'goed' nieuws, vermoedelijk beginnende droes of een virus. er is een swap uit zijn holte genomen en opgestuurd voor onderzoek. Volgende week uitslag. Verder even goed in de gaten houden dat het betert.
Wat een stress zeg door een mening vd dierenarts. .. met dit soort zaken voortaan maar gelijk naar de kliniek. .

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:39

TerraHowrse schreef:
Ik had een tijdje geleden hier een vraag gesteld, mijn pony hoestte.

Wou toch even een update geven dus bij deze:
Ik vermoedde het eigenlijk al, maar het bleek inderdaad stofallergie. Pony kan om medische reden helaas niet 24/7 buiten staan, eerdere jaren stond ze dit altijd wel. Nu dus in de nacht binnen.

Inmiddels veel veranderd, ze is naar een ander stallenblok verhuisd, hier hangt er minder stof in de lucht. In de andere stallen wordt alleen opgestrooid als de pony buiten staat. Bodembedekking is nu nog wel stro (paar uur van voordat ze op stal gaat opstrooien) maar dit worden waarschijnlijk houtkrullen. Ze krijgt nu een muesli bij met wat fenegriek en knoflooksnippers en eigenlijk is het hoesten helemaal voorbij.

dat is mooi.hooi kan inderdaad de boosdoener zijn mijn oudje had dat ook. hooi hoeste hij als een gek. en op stro staan was geen probleem. nu staat hij op vlas omdat mijn tinker ook luchtwegproblemen heeft

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:41

timokyana schreef:
Hier 'goed' nieuws, vermoedelijk beginnende droes of een virus. er is een swap uit zijn holte genomen en opgestuurd voor onderzoek. Volgende week uitslag. Verder even goed in de gaten houden dat het betert.
Wat een stress zeg door een mening vd dierenarts. .. met dit soort zaken voortaan maar gelijk naar de kliniek. .

ja,wat dat betreft kun je beter bij eenkliniek zijn dn bij een reguliere da. de gewone da geven wat gauwer de diagnose dampig. die ervaring heb k ook gehad

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:52

Nandos schreef:
Hee allemaal,

Wij voeren hier ook voordroog, maar we kunnen een groot pak niet langer dan een week laten staan.
Uit elkaar halen is inderdaad een optie, alleen dan droogt t wel meer en durf niet te zeggen of dat nou zo voordelig is voor gevoelige longen. Die van mij reageert wel op drogere voordroog, maargoed die heeft ook COPD.
Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar kleintjes en een opslag. Zodat je maar 1 keer in de zoveel tijd hoeft te rijden.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:46

Een tijdje geleden vroeg ik hier om advies wbt stalling voor mijn hoestende pony, en ik kan nu vertellen dat ze morgen gaat verhuizen naar een plek waar ze in principe dag en nacht buiten kan staan, behalve als het echt vies weer is dan kan ze wel naar binnen omdat er geen schuilstal is. De stallen zijn gelukkig op vlas en ze krijgen super goede kwaliteit voordroog :) Ik ben blij!