[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:48

@ Geerke (en alle anderen die eventueel informatie voor mij hebben! :) ) de foto's

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WFGOV64G-1.jpg
Zo kijkt ze dus, niet zo vrolijk..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WJRSXA4C.jpg
Foto van zijkant (kijkt ze net even wat opgewekter, kwam een paard aan ;) )

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EHRVKOZB-1.jpg
Om enig idee te krijgen hoe haar vacht eruit ziet.

Foto's vertekenen het beeld nogal, ze ziet er op de foto's beter uit dan in real life.. M.n. de beharing lijkt minder erg dan ik vertel, terwijl zij nog nooit zo is geweest, zelfs niet in de winter..

Ik hoop dat één van jullie enig idee heeft wat dit kan zijn..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:58

weet je ook of ze veel plast?
Ze zou best cushing kunnen hebben....ik ken het probleem dat je eigenlijk van een foto een verkeerd beeld krijgt.
Bij mijn paard was dat ook zo,glansde je tegemoet maar toch cushing ;)
Zelfs de da dacht van niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:05

Yellow_Sun schreef:
Hoi, mag ik hier ook een paar vraagjes stellen? Ik lees dit topic soms mee en ik zie dat hier heel wat mensen zijn met ervaring op het gebied van EMS en HB.
/3 Hoe snel na het opstarten van de behandeling van de DA en start van het dieet merkten jullie verbetering ongeveer in het geval van 4 pijnlijke zolen, dik paard etc maar geen verbrede witte lijn, geen echt warme hoeven enz.. dus het 'op eieren lopen' zonder dat het echt ontaard tot een klassieke HB?
(Dieet is als volgt: voeding van D&H: Ultimate balancer ongeveer 460 gram per dag, met magnesiumchelaat erbij, hooi in een hooitas en gespreid over de dag.)
Meer details over het specifieke geval geef ik liever via pb.
/3 Voor de mensen die Gluco balance of Hippo Ex Laminitis gebruikten, begonnen jullie hier al mee toen het paard nog medicatie kreeg ook? Welke van de twee heeft je voorkeur?
/3 Heeft er iemand ervaringen met Epsom salts? Of met APF Auburn Labs?
/3 Wanneer begin je eventueel met Vit E bij te geven, de moment dat er terug licht werk gedaan kan worden of eerder?
Alvast bedankt,

( Edit: nog iets vergeten )

Welke medicatie krijg je van je DA?

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:15

@ geerke; ja ze drinkt & plast veel.
Vind het zo erg dat ze er zo doodongelukkig bij staat.. Mag ik vragen wat voor symptomen jouw paard had?
Ga altijd met haar naar kliniek in Emmeloord. Heb al gebeld, maar internist is een tijdje afwezig, mocht haar mailen, dus zal het antwoord afwachten.. Zij heeft mijn paard ook gezien met IR, dus misschien kan zij hier wat van maken of advies geven.

Hier dacht mn eigen DA ook dat ze niet IR was, toen maar naar de kliniek gegaan..

flappie2

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 03:31

Ik zet m'n paard nu ook maar weer even niet op het gras. Z'n voeding gaat weer terug naar hoe het de afgelopen weken was. Geweekt hooi, klein handje lucerne met force en een beetje omega olie. De lucerne zit 10% suiker en zetmeel in, de dieetmix 12% dus dat is niet zo'n groot verschil. Het valt dus wel mee met de lucerne dacht ik. Ook de seniore priores zit maar 6,8% in dus ook niet zo veel, maar geef dat voor de zekerheid toch maar even niet meer.

De terugval komt echt door het gras of het bekappen al neig ik eerder naar het bekappen als oorzaak. Dit omdat de verslechtering is opgetreden na dat hij bekapt is, hii stond toen alweer ruim een week opbouwend op het gras. Als het door het gras komt zou je toch verwachten dat je al eerder een reactie zou krijgen, of niet? Ook heeft hij nu geen harde manenkam of dikke koker en dat had hij voorheen wel, dus daarom snap ik het niet helemaal.

Donderdag komt de homeopaat weer langs, om te beoordelen hoe we veder gaan met behandelen, dit ook omdat hij weer last begind te krijgen van z'n luchtwegen :-(

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:03

Ook ik meld me aan.
Sinds maandag eigenaresse van een ir dame.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:44

kevje06 schreef:
Ook ik meld me aan.
Sinds maandag eigenaresse van een ir dame.

Rós? :P

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:31

Ja haha

Even in je profiel gespiekt, bekende ;-)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:34

kevje06 schreef:
Ja haha

Even in je profiel gespiekt, bekende ;-)

Hihi! Hoe issie met der? Vermaakt ze zich een beetje? :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:54

Ja gaat erg goed. Loopt al in de kudde. Gek van de kindjes, die loopt ze in de wei lekker achter na.
Geniet van aandacht en al even grondwerk gedaan wat heel goed ging.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:34

Ik meld me hier ook maar.

3 weken geleden is mijn paard (tinker) IR positief bevonden door een natuurgeneeskundige. Vanaf de buitenkant te zien is het ook wel een IR-paard. Ook de DA heeft hem IR positief bestempeld, dit ook door zijn uiterlijk en wat andere zaken. Er is echter geen bloed afgenomen om te testen. Mijn paard hoest ook met periodes en dit zou kunnen komen door zijn lage weerstand ivm de IR en stofjes waar hij gevoelig voor kan zijn. Wat is jullie ervaring met IR en hoesten?
Hij heeft nu n.a.v. de tests van de natuurgeneeskundige een reinigingskuur (afgerond), probiotica en Gluco balance.
Hebben jullie nog tips en raden jullie wel/niet aan bloed te laten testen?

Nog een klein vraagje, raden jullie aan de Gluco balance (altijd) te blijven geven of eenmalig?

Alvast bedankt voor de reacties.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:39

Hier eenzelfde vraag; namelijk of er samenhang is tussen Ir (heet trouwens tegenwoordig toch anders?) en luchtwegproblemen (en jeuk?)
*sorry voor het inbreken*

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:27

Ik zet hier even een stipje!
Kom later terug om wat vragen te stellen maar heb er nu even de tijd niet voor :)

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:27

liljebo schreef:
Hier eenzelfde vraag; namelijk of er samenhang is tussen Ir (heet trouwens tegenwoordig toch anders?) en luchtwegproblemen (en jeuk?)

Hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:01

liljebo schreef:

in mijn paards geval niet....die hoest nooit en heeft ook geen jeuk.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:13

Mijn paard heeft wel luchtwegproblemen, en vermoedelijk IR en is HB. Als je op google gaat zoeken naar info over IR dan zie je dat er bij de opsoming van de symptomen van IR ook luchtwegproblemen staat. Ook mijn DA bevestigd dat er wel degelijk een verband kan bestaan tussen IR en luchtwegproblemen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:33

Volgens mij kun je met IR bijna alles in verband brengen.. Want van suiker (glucose wat dan ook) kunnen ponys meer jeuk krijgen (je ziet ook dat mensen met eczeem paarden op voeding letten) en de longen zullen vast ook reageren op suiker dat niet wordt gecompenseerd..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:58

Hier een pony die alle klachten vertoond die bij IR horen, maar volgens bloedtesten niet IR is.
Zij is stijf, hoest het laatste jaar nogal eens, heeft jeuk, conditie lijkt verminderd, heeft vetophopingen, is gevoelig op de spieren, is HB geweest..
Maar goed, ik ga wel gewoon door met haar als IR pony voeren en houden, dus blijf dit topic meelezen.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:04

Even een vraagje tussendoor, wat is HB?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:08

Hoefbevangen.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:12

Ok, bedankt. Gelukkig is mij paard dat nog nooit geweest. Inmiddels is ie ook al aardig wat afgevallen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:23

flappie2 schreef:
Mijn paard heeft wel luchtwegproblemen, en vermoedelijk IR en is HB. Als je op google gaat zoeken naar info over IR dan zie je dat er bij de opsoming van de symptomen van IR ook luchtwegproblemen staat. Ook mijn DA bevestigd dat er wel degelijk een verband kan bestaan tussen IR en luchtwegproblemen.

Ja ik heb dus heel veel gegoogled, maar zie dus nergens verband tussen ir en luchtwegproblemen staan. Vandaar mijn vraag. Kun je mij een link geven waar dat dan wel in vermeld staat?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:26

liljebo schreef:
flappie2 schreef:

Ja ik heb dus heel veel gegoogled, maar zie dus nergens verband tussen ir en luchtwegproblemen staan. Vandaar mijn vraag. Kun je mij een link geven waar dat dan wel in vermeld staat?

http://www.nmlhealth.com/c,5740,,/Insul ... paard.aspx

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:37

ah ok. Maar dat is dan wel een commerciele site. Ik heb daar altijd een beetje vraagtekens bij. Ze zijn vaak wat royaal met symptomen (commercieel gezien wel handig) en het is niet altijd 100% correct. Zo staat bijvoorbeeld niet de erfelijkheid bij de mogelijke oorzaken. Maar ik heb het verder niet helemaal gelezen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:43

Erfelijkheid is ook nog niet aangetoond bij IR in paarden.