Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:06

ik val hier ook even binnen nadat ik in het topic van suzanne F. ierboven las, dat mensen dachten dat haar pony cushing heeft. mijn oude shet zit ook enorm dik in zijn vacht, verhaart niet, slechte tanden, constant hoefbevangen en schuurt zich helemaal leip van de jeuk van die dikke vacht.

dus ook ik heb de vraag hoe je cushing vast kun stellen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:59

Nou dit lijkt wel heel erg op Cushing.
Cushing kan vastgesteld worden dmv de dexa test of urine onderzoek.
Bij de mijne is de dexa test gedaan. Er wordt dan bloed afgenomen, dat spuiten ze iets in je paard, de volgende dag wordt er weer bloed afgenomen en dan kijken ze of de stof die ze ingespoten hebben er weer uit is. Zoniet dan heeft hij zeer waarschijnlijk Cushing.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:52

Helaas slecht nieuws. Mijn paard was acuut hoefbevangen aan 3 benen. Heb meteen besloten haar te laten gaan, want lekker oud worden op de wei zat er niet meer in helaas.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:27

nimbletje schreef:
Helaas slecht nieuws. Mijn paard was acuut hoefbevangen aan 3 benen. Heb meteen besloten haar te laten gaan, want lekker oud worden op de wei zat er niet meer in helaas.

Wat ontzettend erg.
Heel veel sterkte toegewenst!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:30

cynthiar schreef:
Nou dit lijkt wel heel erg op Cushing.
Cushing kan vastgesteld worden dmv de dexa test of urine onderzoek.
Bij de mijne is de dexa test gedaan. Er wordt dan bloed afgenomen, dat spuiten ze iets in je paard, de volgende dag wordt er weer bloed afgenomen en dan kijken ze of de stof die ze ingespoten hebben er weer uit is. Zoniet dan heeft hij zeer waarschijnlijk Cushing.

De dexatest wordt afgeraden voor paarden die (al) hoefbevangen zijn geweest omdat deze test extra kans geeft op hoefbevangenheid. Paarden met cushing zijn zowiezo al gevoelig voor hoefbevangenheid en als je paard al hoefbevangen is geweest, zal een goede DA je deze test afraden.

Via bloed en urine, maar ook door het paard gewoon goed te bekijken kan een DA al ver komen met de diagnose. Misschien kunnen jullie foto's plaatsen van je paardje zodat wij mee kunnen denken?
Laatst bijgewerkt door fargo op 06-05-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:32

fargo schreef:
Via bloed en urine, maar ook door het paard gewoon goed te bekijken kan een DA al ver komen met de diagnose. Misschien kunnen jullie foto's plaatsen van je paardje zodat wij mee kunnen denken?

De link naar het topic staat in mijn onderschrift. :)
Als ze nat wordt gaat de vacht wel krullen maar dat is logisch met zulk lang haar toch?

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:41

Valentijn had geen duidelijke symtonen.
Alleen het vocht boven de ogen. Verder zag hij er helemaal gezond uit.
Bij hem is het ook onderzocht d.m.v. urinetesten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:17

nimbletje schreef:

Ach Nimbletje wat triest, wat zul je geschrokken zijn :(:) . Heel erg veel sterkte met het verwerken ;(
Hebben ze verder nog een diagnose gesteld of niet?
Was ze eerder al hoefbevangen of niet voordat je begonnen bent met pergolide?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:24

ik zal vandaag eens wat foto's maken, wie weet kunnen jullie idd wat meedenken!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:32

Oude Pleunie, ze is 24 jaar.

Afbeelding

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:27

Jeeeeuhhh wat een haar!!! Zelfs voor een shetlander vind ik dat wel extreem... :+

Maar goed...denk je alles gehad te hebben (met de Cushing en hoefbevangenheid gaat het op het moment super) heeft Renate een teek gehad. Dat jeukte wrs dus ze had het grootste gedeelte er al afgescheurd. Heeft ze nu ineens 2 'vochtzakken' onder haar borst... Verder lijkt ze er gelukkig geen last van te hebben; heeft de hele dag honger en is lekker bokkig, ik moest maken dat ik weg kwam :7

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:33

Hallo,

Weet een van jullie de waarde van de cortisol ?
Er is bloed geprikt bij mijn paard en de eerst uitslag is binnen.
Cortisol was 90, DA zei dat dit goed was, het leek mij toch wel aan de hoge kant ook als dacht ze zelf dat het 120 moest wezen voor het mis was.
Maandag hoor ik meer, zoals de glucose en insuline.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:24

Onne: ik heb even gezocht op cortisol en waarde op bokt want had wel eens wat waarden langs zien komen maar wist niet meer precies wat,. Zocht eigenlijk wat anders maar kwam toch dit tegen en daar staat in ieder geval iets in over reguliere waarden en afwijkende waardes; is citaat uit ander veel ouder cushing topic

Loena schreef:
Cookies schreef:
als ik dit zo lees dan kon mijn pony ook wel eens een kandidaat wezen voor cushing. Hij heeft zomer en winter lang haar en aan zijn benen krullend haar. Ook is hij niet meer dik te voeren hij blijft hij een beetje mager. Hoe hebben jullie dat laten onderzoeken? een bloedonderzoek?

Idd met een bloedonderzoek..

Bij het eerste onderzoek hebben ze getest hoeveel cortisol er in het lichaam aanwezig was.. Uit dit onderzoek kwam Hoog normaal.. Volgens de DA zegt dit helaas niks.. vandaar dat zij een uitgebreider bloedonderzoek hebben gedaan.
Zij hebben de ACTH waarde gemeten (of zoiets). Hiermee kan je de gevoeligheid van de bijniersschors meten.. Bij een normaal paard ligt die waarde rond de 27 a 50, Cindy had 286.. (maar ik val in herhaling..)

Ik hoop voor je dat je paard het niet heeft..

Ik zal iedereen in ieder geval op de hoogte houden of die nieuwe medicijnen een optie zijn.. Heb helaas nog niets van de DA vernomen..

Zie alleen nu dat dit over de ACTH waarde gaat .. hmmm evt zelf nog zoeken?

http://translate.google.nl/translate?hl ... sease.html

Als je op de link klikt en dan kiest rechtsboven kiest voor origineel dan kun je het in het engels lezen anders is het een "vertaalde" versie in het nederlands

In dit artikel geeft een arts haar onderzoek weer en noemt paarden stuk voor stuk bij naam, in de latere gevallen staan daar ook regelmatig de waarden van de cortisol bij. Aantal in de 90 en hoger zijn al wel cushing patienten.
Als ik dit artikel bekijk wordt het automatisch vertaald door mijn pc instellingen, maar het is oorspronkelijk artikel in engels.
Er zijn ook aantal paarden bij die met pergolide en agnus vitex worden behandeld met significante verbetering. Wel interessant dus om te lezen.
En er staan dus diverse cortisol waarden vernoemd, ik weet niet of de maat waarin ze meten een internationale maat/weergave is of dat dit specifiek amerikaans is.. Hoop dat je er wat mee kan Onne.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:35

fargo schreef:
In dit artikel geeft een arts haar onderzoek weer en noemt paarden stuk voor stuk bij naam, in de latere gevallen staan daar ook regelmatig de waarden van de cortisol bij. Aantal in de 90 en hoger zijn al wel cushing patienten.
Als ik dit artikel bekijk wordt het automatisch vertaald door mijn pc instellingen, maar het is oorspronkelijk artikel in engels.
Er zijn ook aantal paarden bij die met pergolide en agnus vitex worden behandeld met significante verbetering. Wel interessant dus om te lezen.
En er staan dus diverse cortisol waarden vernoemd, ik weet niet of de maat waarin ze meten een internationale maat/weergave is of dat dit specifiek amerikaans is.. Hoop dat je er wat mee kan Onne.

Ik heb het artikel even doorgelezen in het Engels, vind ik makkelijker als de vertaalde versie omdat er dan soms dingen wat krom vertaald worden.
Wat ik er uit heb opgemaakt is inderdaad dat er paarden werden behandeld met pergolide en Vitex. Een paard met alleen met Vitex en sommige paarden met een combinatie van beide middelen.
Pergolide gaf verbetering, de paarden die met Pergolide werden behandeld in combinatie met Vitex ook. Ik heb geen enkel voorbeeld gezien met een paard die enkel Vitex kreeg en verbeterde.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:23

Jeetje Nimbletje! Een moeilijke keuze, maar ik denk een paardwaardige. Veel sterkte!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:30

Meten ze met de dexatest ook de cortisol waarden? Ja toch? Bij Illo was de eerste keer prikken 70, tweede keer (dus volgende dag na inspuiting) 100. En dat betekende Cushing.

@ Nimbeltje: Heel veel sterkte de komende tijd. Je hebt de juiste beslissing gemaakt.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 07:24

Bedankt voor de link fargo, Bij Meine is er enkel bloed afgenomen en bij Onne is er toen een heel andere test gedaan.
Ik heb van hem enkel de uitslag in %

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:19

Bedankt allemaal.
Ze is vroeger ( 7 a 8 jaar geleden) ook hoefbevangen geweest, maar daar al jaren geen last meer van gehad.
Ze was nu echt bevangen door de cushing want eten deed ze nog steeds slecht.

Succes allemaal met jullie paarden!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:40

Het zou mij niet verbazen dat de hoefbevangenheid is gekomen door de overdosering van de pergolide |( .

Ik meen me te herinneren dat paarden van te veel pergolide juist hoefbevangen kunnen worden. :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:41

cynthiar schreef:
Meten ze met de dexatest ook de cortisol waarden? Ja toch? Bij Illo was de eerste keer prikken 70, tweede keer (dus volgende dag na inspuiting) 100. En dat betekende Cushing.

@ Nimbeltje: Heel veel sterkte de komende tijd. Je hebt de juiste beslissing gemaakt.

dexamethasone=cortisol....of heb ik het nu fout?

FleurKnaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:20

Cushing bij paarden is meestal het gevolg van een tumor in het middelste gedeelte van de hersenen, de zogenaamde middenkwab. Allereerst wordt met een bloedtest bepaald of er sprake is van verhoogd cortisol in het bloed. Daarna wordt met de zogenoemde dexamethason suppressie test ( dexamethason is een kunstmatig verkregen cortisol) gekeken of er daadwerkelijk sprake is van Cushing, en wordt hiermee bepaald welk type het is. Dus of de tumor dan wel in de hypofyse( hersenen), ofwel in de bijnier, waar ook het cortisol geproduceerd kan worden. Hiervoor kan dan weer de ACTH stimulatie test gebruikt worden. Het is vrij ingewikkeld om dat zo kort uit te leggen..misschien kan dit plaatje helpen, http://users.telenet.be/zeldzame.ziekten/List.s/Cor2(2).gif
Dit is wel voor mensen bedoeld, maar werkt ongeveer hetzelfde....

FleurKnaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:22

vergeet niet de .gif...anders werkt ie niet

FleurKnaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:25

Oh ja, en die bromocriptine wordt gegeven omdat dit aangrijpt en een remmend effect hebben op de hormonen die teveel in de hypofyse worden geproduceerd agv de tumor in de hersenen...dus dit is een prima middel, alleen niet goedkoop...Daarnaast moet stress zoveel mogelijk worden vermeden en is goede voeding en
ontworming van om het dier in goede conditie te houden. Tenslotte is het zinvol om het dier regelmatig te scheren en aandacht te schenken aan hoef- en
gebitsverzorging....door de bijwerkingen van de hoge cortisol waardes in het bloed.. Groetjes en ik hoop dat je wat aan de info hebt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:11

FleurKnaap schreef:
Tenslotte is het zinvol om het dier regelmatig te scheren en aandacht te schenken aan hoef- en
gebitsverzorging....door de bijwerkingen van de hoge cortisol waardes in het bloed..

Klopt het dat de hoeven ook sneller groeien? Gebit moet idd ook regelmatig gedaan worden bij die van mij.
Kan het probleem ook uit de nieren komen? Of is het altijd de hersenen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:40

FleurKnaap schreef:
Cushing bij paarden is meestal het gevolg van een tumor in het middelste gedeelte van de hersenen, de zogenaamde middenkwab. Allereerst wordt met een bloedtest bepaald of er sprake is van verhoogd cortisol in het bloed. Daarna wordt met de zogenoemde dexamethason suppressie test ( dexamethason is een kunstmatig verkregen cortisol) gekeken of er daadwerkelijk sprake is van Cushing, en wordt hiermee bepaald welk type het is. Dus of de tumor dan wel in de hypofyse( hersenen), ofwel in de bijnier, waar ook het cortisol geproduceerd kan worden. Hiervoor kan dan weer de ACTH stimulatie test gebruikt worden. Het is vrij ingewikkeld om dat zo kort uit te leggen..misschien kan dit plaatje helpen, http://users.telenet.be/zeldzame.ziekten/List.s/Cor2(2).gif
Dit is wel voor mensen bedoeld, maar werkt ongeveer hetzelfde....

Fleurknaap, bedankt voor je toelichting, maar juist de dexamethason test is niet zonder discussie!! Want cushing paarden zijn vaak al hoefbevangen geweest en er zeker zeer gevoelig voor. Deze test kan hoefbevangenheid veroorzaken, dus wordt deze zeker niet zo maar gedaan als een DA er ten minste verstand van heeft..