Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cynthiar schreef:Nou dit lijkt wel heel erg op Cushing.
Cushing kan vastgesteld worden dmv de dexa test of urine onderzoek.
Bij de mijne is de dexa test gedaan. Er wordt dan bloed afgenomen, dat spuiten ze iets in je paard, de volgende dag wordt er weer bloed afgenomen en dan kijken ze of de stof die ze ingespoten hebben er weer uit is. Zoniet dan heeft hij zeer waarschijnlijk Cushing.
fargo schreef:Via bloed en urine, maar ook door het paard gewoon goed te bekijken kan een DA al ver komen met de diagnose. Misschien kunnen jullie foto's plaatsen van je paardje zodat wij mee kunnen denken?
nimbletje schreef:Helaas slecht nieuws. Mijn paard was acuut hoefbevangen aan 3 benen. Heb meteen besloten haar te laten gaan, want lekker oud worden op de wei zat er niet meer in helaas.
Loena schreef:Cookies schreef:als ik dit zo lees dan kon mijn pony ook wel eens een kandidaat wezen voor cushing. Hij heeft zomer en winter lang haar en aan zijn benen krullend haar. Ook is hij niet meer dik te voeren hij blijft hij een beetje mager. Hoe hebben jullie dat laten onderzoeken? een bloedonderzoek?
Idd met een bloedonderzoek..
Bij het eerste onderzoek hebben ze getest hoeveel cortisol er in het lichaam aanwezig was.. Uit dit onderzoek kwam Hoog normaal.. Volgens de DA zegt dit helaas niks.. vandaar dat zij een uitgebreider bloedonderzoek hebben gedaan.
Zij hebben de ACTH waarde gemeten (of zoiets). Hiermee kan je de gevoeligheid van de bijniersschors meten.. Bij een normaal paard ligt die waarde rond de 27 a 50, Cindy had 286.. (maar ik val in herhaling..)
Ik hoop voor je dat je paard het niet heeft..
Ik zal iedereen in ieder geval op de hoogte houden of die nieuwe medicijnen een optie zijn.. Heb helaas nog niets van de DA vernomen..
fargo schreef:In dit artikel geeft een arts haar onderzoek weer en noemt paarden stuk voor stuk bij naam, in de latere gevallen staan daar ook regelmatig de waarden van de cortisol bij. Aantal in de 90 en hoger zijn al wel cushing patienten.
Als ik dit artikel bekijk wordt het automatisch vertaald door mijn pc instellingen, maar het is oorspronkelijk artikel in engels.
Er zijn ook aantal paarden bij die met pergolide en agnus vitex worden behandeld met significante verbetering. Wel interessant dus om te lezen.
En er staan dus diverse cortisol waarden vernoemd, ik weet niet of de maat waarin ze meten een internationale maat/weergave is of dat dit specifiek amerikaans is.. Hoop dat je er wat mee kan Onne.
cynthiar schreef:Meten ze met de dexatest ook de cortisol waarden? Ja toch? Bij Illo was de eerste keer prikken 70, tweede keer (dus volgende dag na inspuiting) 100. En dat betekende Cushing.
@ Nimbeltje: Heel veel sterkte de komende tijd. Je hebt de juiste beslissing gemaakt.
FleurKnaap schreef:Tenslotte is het zinvol om het dier regelmatig te scheren en aandacht te schenken aan hoef- en
gebitsverzorging....door de bijwerkingen van de hoge cortisol waardes in het bloed..
FleurKnaap schreef:Cushing bij paarden is meestal het gevolg van een tumor in het middelste gedeelte van de hersenen, de zogenaamde middenkwab. Allereerst wordt met een bloedtest bepaald of er sprake is van verhoogd cortisol in het bloed. Daarna wordt met de zogenoemde dexamethason suppressie test ( dexamethason is een kunstmatig verkregen cortisol) gekeken of er daadwerkelijk sprake is van Cushing, en wordt hiermee bepaald welk type het is. Dus of de tumor dan wel in de hypofyse( hersenen), ofwel in de bijnier, waar ook het cortisol geproduceerd kan worden. Hiervoor kan dan weer de ACTH stimulatie test gebruikt worden. Het is vrij ingewikkeld om dat zo kort uit te leggen..misschien kan dit plaatje helpen, http://users.telenet.be/zeldzame.ziekten/List.s/Cor2(2).gif
Dit is wel voor mensen bedoeld, maar werkt ongeveer hetzelfde....