[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amanda2

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:37

mokzalf van diverse merken oa Grand National en Primeval, levertraanzalf, Calendulazalf

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:46

Misschien wel eens handig om een lijstje te maken met middelen die KUNNEN werken bij mok ... ( + uitsluiten dat het niet om mijten gaat )

- sudocreme ( is vet en droogt wat uit )
- zinkzwavel pasta
- honingzalf ( b.v. vetramil )
- mokzalf van de dierenarts
- droogzetters ( mengen door uierzalf b.v. ) Is op basis van penicilline en daarom alleen verkrijgbaar bij de da
- olie met wat zwavelbloempoeder erdoor heen
- hydrocortiderm
- vetaderm
- sebacil

Om te ontsmetten;
- betadine shampoo (niet te vaak gebruiken, max 1x per week, tast ook goede bacterien aan )
- groene biotex (ook niet te vaak)

Van binnenuit :

- moktabletjes
- drainage compositum
- mokthee ( oa van Huppa, mokcare.nl en van chevalcare ( chevadonyll)
- rozenbottel ( vanwege de vit C )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:52

+:)+

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:10

Hai,hai,

Ben 6 weken bezig geweest om mijn paard mok vrij te krijgen......Biotex, mokzalf, hydrocotiderm, betadine scrub, pillen om van binnen uit de boel aan te pakken, sudocreme.......niks hielp!!!
Afgelopen dinsdag door de DA een spuit laten zetten die niet meer op de markt is. Tevens heeft onze DA zelf een mokzalf gemaakt.Volgende dag was het al weg!!! Mijn stalgenootjes hebben het ook gezien en niemand geloofde zijn of haar ogen! Wat een wondermiddel.
Heel de kogel en holte zaten vol met korstjes.
Ik weet dat de DA's in Duitsland deze spuiten wel mogen zetten en dat het tevens ook een wormkuur is. 1x per jaar deze spuit geven en je bent ervan af.
Praat er eens met je DA over en ik weet zeker dat hij of zij dit kent.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:14

Wat bedoel je precies met 'de volgende dag al weg"het lijkt me niet dat de huid in 1 dag kan herstellen?

Mijn paard heeft ook wel eens zo`n spuit gehad, (kan even niet op de naam komen) hielp helemaal niks. Maar dat is het probleem ook met mok; het verschilt per paard wat wel of niet helpt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:16

Is dat niet die spuit waar 1 op de 10 paarden, heeeeeel voorzichtig gezegd, niet echt goed op reageert ? --> dectomax/ivomec ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 15-11-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:18

Ah ja dat is het :)*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:22

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:23

10.30 kreeg hij de spuit en de volgende dag om 16.00 uur was het dus echt al weg!
Echt mijn stalgenoten waren ervan onder de indruk. De naam van die spuit kreeg ik niet te horen van mijn DA maar kan ik vragen want over 10 dagen krijgt mijn paard weer die spuit ivm de eitjes die uit gaan komen. Je moet de cyclus doorbreken dus 2x spuiten.
Wel weet ik dat koeien die spuit ook krijgen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:24

Dat is ook het probleem. Het middel is geregistreerd voor koeien niet voor paarden. Zie bovenstaande link. Coliena, die reageert in dat topic, is dierenarts .....

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:30

Thnx voor de link Maris.
Klinkt wel hetzelfde als wat mijn paard heeft gekregen..............nogmaals weet ik de naam niet maar ga morgen eens vragen aan de DA!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:12

We hadden een shet staan met best heftige mok.
Na een aantal dagen insprayen met EM was het over.

Fijn spul.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 06:20

Wij gaan weer aan de gang met zalf van de DA, sudocreme heeft het heel lang heel goed gegaan maar 1 plekje blijft rommelen..

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:19

ik heb nu zalf van de da. (moet even opzoeken hoe het heet)
werkt super, zie al veel meer vooruitgang.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:24

Ik heb zelfgemaakte van de DA, vandaag weer mee beginnen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:55

Hier ook iemand die een patiënt met mok heeft, en behoorlijk ook...kent iemand Sensipharm Mokzalf?
Ik heb iets nodig dat voor natte mok geschikt is, maar ik heb zoveel voorbij zien komen...

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:58

Bij die van mij is het gelukkig al weer bijna weg ! :D
Heb er niks opgesmeerd, ben 5x naar het strand geweest (en flink door de zee) en nu is het bijna over. Wondermiddel! En het is nog gratis ook. :D

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:52

Mijn paard had best wel hardnekkige mok, ik heb het behandeld met veel zalfjes maar helaas zonder resultaat. Sinds 3 weken gebruiken we Propoliscreme en Royal jelly beiden met aloe vera. Dit helpt zeer goed de mok is zo goed als weg. De zalf is alleen nogal prijzig ten op zichte van normale mokzalf.

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:45

hoi,
mijn paard heeft ook mok (gehad). het komt telkens weer terug maar ik blijf volhouden met het droogmaken en insmeren met zalf. Nu heb ik een ander vraagje; bij de hiel van de hoef ( voorbenen) zit het los, net alsof het vel loshangt... Het is echt heel lastig uit te leggen; bij het rechter achterbeen zit er precies het zelfde maar dan een blaasje ( ook waar vel los hangt) op de hoefballen ongeveer. Komt dit door de mok of is dit wat anders?
Sorry dat het zo onduidelijk is uitgelegd, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:03

Als het alleen bij de voorbenen zit, kan het een zogenaamde betrapping zijn; dan heeft je paard zich met zijn achtervoet de bal van de voorvoet geraakt met lopen. Maar als hij het ook aan de achtervoeten heeft ? Is hij achternagezeten?
In elk geval heel goed schoonhouden, dit kan nl snel vuil worden en ontsteken. :)

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:24

amanda2 schreef:
Als het alleen bij de voorbenen zit, kan het een zogenaamde betrapping zijn; dan heeft je paard zich met zijn achtervoet de bal van de voorvoet geraakt met lopen. Maar als hij het ook aan de achtervoeten heeft ? Is hij achternagezeten?
In elk geval heel goed schoonhouden, dit kan nl snel vuil worden en ontsteken. :)

nee zo ziet het er niet uit,
er loopt ook een soort van scheur aan alle twee de kanten.
goed schoonhouden? gewoon met betadine? of bedoel je dat niet?

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:59

Mijn friese merrie heeft nu helaas ook mok.
Natte mok wat vooral rechtsachter erg heftig is. Gister en vandaag stond ze tijdens het poetsen niet op dat been (ruststand) tijdens het stappen aan de hand ging het steeds beter. (ze heeft achter nu ook wat last van stalbenen) De beide achterbenen werden na een half uur stappen toch gelukkig veel dunner. aan het eind stond ze ook gewoon op haar rechterachterbeen.
Ik maak het elke dag schoon en probeer het droog te houden. morgen komt de dierenarts en ben heel benieuwd wat ik er nu het beste aan kan doen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:59

Nibbit schreef:
Misschien wel eens handig om een lijstje te maken met middelen die KUNNEN werken bij mok ... ( + uitsluiten dat het niet om mijten gaat )

- zinkzwavel pasta
- droogzetters ( mengen door uierzalf b.v. ) Is op basis van penicilline en daarom alleen verkrijgbaar bij de da
- hydrocortiderm
- vetaderm
- sebacil
- malaseb shampoo

Om te ontsmetten;
- betadine shampoo (niet te vaak gebruiken, max 1x per week, tast ook goede bacterien aan )

Van binnenuit :

- moktabletjes
- drainage compositum

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:44

vikki schreef:
Nibbit schreef:

- zinkzwavel pasta
- hydrocortiderm
- vetaderm
- sebacil
- malaseb shampoo
- baby olie van zwitzal

Om te ontsmetten;

Van binnenuit :

- moktabletjes
- drainage compositum

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:49

ReneZ schreef:
Mijn friese merrie heeft nu helaas ook mok.
Natte mok wat vooral rechtsachter erg heftig is. Gister en vandaag stond ze tijdens het poetsen niet op dat been (ruststand) tijdens het stappen aan de hand ging het steeds beter. (ze heeft achter nu ook wat last van stalbenen) De beide achterbenen werden na een half uur stappen toch gelukkig veel dunner. aan het eind stond ze ook gewoon op haar rechterachterbeen.
Ik maak het elke dag schoon en probeer het droog te houden. morgen komt de dierenarts en ben heel benieuwd wat ik er nu het beste aan kan doen.

de Da is gisteren geweest. achter was het ontstoken van de mok. ze heeft een spuit gekregen voor de pijn en heb een middel gekregen waar ik haar dagelijks mee in moet smeren. De sokken zijn eraf dus nu kan het beter drogen.
Gelukkig loopt ze inmiddels alweer beter en gebruikt beide benen ook weer normaal :)