PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:18

Ja klopt, alleen op pssm forum wordt het afgeschoten om de reden die Mizora noemt en wordt het bijna als gif gezien := terwijl het voor genoeg paarden wel een prima oplossing is.

Je doet maaaanden met 1 zo'n zak. Dat geef je dan ipv bulk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:27

Nouvel schreef:
En dat geef je dan ipv los erwten of rijst eiwit en doet hetzelfde maar kost minder?
Dat is dan wel een optie zeg

Eiwitpoeder zit gemiddeld gesproken op 80% eiwit, sojaschroot zit op 47% eiwit. Het verteerbare eiwitgehalte (vrep)is wat lager en hoe dat zit bij eiwitpoeder wisselt per eiwitbron, maar zelfs als dat 100%, dus 80g vrep/100g (van sojaschroot is dit zo'n 40-43g vrep/100g), moet je van sojaschroot maar het dubbele voeren.

Dat betekent dat sojaschroot al vanaf een eiwitpoederprijs van 2.20€/kg goedkoper is.

Sojaschroot heeft een vrij gunstig aminozuurprofiel. Het is zeer hoog in lysine, en ook behoorlijk hoog in methionine, cystine en threonine. Cystine kan het lichaam zelf maken vanuit methionine, maar hoog in cystine zitten betekent dat het lichaam een lagere methionine-behoefte krijgt (want hij hoeft daar geen cystine meer van te maken). Methionine, threonine en lysine zijn de aminozuren die in 3-amino supplementen bijgevoerd worden.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 06-02-22 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Slmt9

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:38

Afbeelding

Ter aanvulling op Mizora. Met 200gr zit je al op 5,8gr lysine en 1,3gr Methione.
In de Victorious secret zit ook nog 5gr lysine en 3gr methione (en 1000mg natuurlijke vit E en 5gr magnesium).
Heb je samen dus al 10,8gr lysine en 8gr methione.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:40

Elin_ schreef:
Wat is gmo? Ik heb ook wel interesse in iets goedkopers dan bulk

GMO = genetically modified organism. Dus genetisch gemanipuleerde soja in dit geval.

Wil je non-gmo voeren, dan kom je daar in Nederland zover ik weet eigenlijk alleen bij Pavo goed aan, deze is volledig of vrijwel volledig overgestapt op non-GMO. Ze hadden een tijdje terug nog moeite om aan voldoende non-GMO sojahullen te komen (dat is een eiwitarme vezelbron), maar volgens is dat nu ook opgelost.

Ze hebben Pavo InShape, dat bevat 23.5% eiwit, gedeeltelijk van luzerne en gedeeltelijk van sojaschroot en bevat 12g lysine/kg en 10g methionine/kg. Het threonine-gehalte wordt helaas niet benoemd. Dit kost 1.5€/kg en moet je, puur voor het eiwit, dus dubbel zoveel van voeren als van sojaschroot. Ik houd zelf 200g/100kg paard aan als het je enige mineralenbron is (buiten ruwvoer om). Houd daar wel rekening mee, het is dus geen puur eiwitsupplement.

Ze hebben nu ook Pavo ProteinPlus, dat bevat 37.2% eiwit. Waarvan 100g lysine, 25g methionine en 55g threonine per kg. Het kost echter wel ruim 9€/kg. Ook hier komt een deel van het eiwit van luzerne en een deel van sojaschroot, maar ze hebben ook nog extra aminozuren aan toegevoegd, anders kom je niet aan dit soort hoeveelheden van deze 3 aminozuren. Ongeveer de helft van het eiwit in dit product bestaat namelijk volgens deze info uit deze 3. Ik ga er even een mailtje naar Pavo aan wagen, want dit is vrij extreem, of hier niet per ongeluk een 0 aan toegevoegd is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:36

Mizora schreef:
Elin_ schreef:
Wat is gmo? Ik heb ook wel interesse in iets goedkopers dan bulk

GMO = genetically modified organism. Dus genetisch gemanipuleerde soja in dit geval.

Wil je non-gmo voeren, dan kom je daar in Nederland zover ik weet eigenlijk alleen bij Pavo goed aan, deze is volledig of vrijwel volledig overgestapt op non-GMO. Ze hadden een tijdje terug nog moeite om aan voldoende non-GMO sojahullen te komen (dat is een eiwitarme vezelbron), maar volgens is dat nu ook opgelost.

Ze hebben Pavo InShape, dat bevat 23.5% eiwit, gedeeltelijk van luzerne en gedeeltelijk van sojaschroot en bevat 12g lysine/kg en 10g methionine/kg. Het threonine-gehalte wordt helaas niet benoemd. Dit kost 1.5€/kg en moet je, puur voor het eiwit, dus dubbel zoveel van voeren als van sojaschroot. Ik houd zelf 200g/100kg paard aan als het je enige mineralenbron is (buiten ruwvoer om). Houd daar wel rekening mee, het is dus geen puur eiwitsupplement.

Ze hebben nu ook Pavo ProteinPlus, dat bevat 37.2% eiwit. Waarvan 100g lysine, 25g methionine en 55g threonine per kg. Het kost echter wel ruim 9€/kg. Ook hier komt een deel van het eiwit van luzerne en een deel van sojaschroot, maar ze hebben ook nog extra aminozuren aan toegevoegd, anders kom je niet aan dit soort hoeveelheden van deze 3 aminozuren. Ongeveer de helft van het eiwit in dit product bestaat namelijk volgens deze info uit deze 3. Ik ga er even een mailtje naar Pavo aan wagen, want dit is vrij extreem, of hier niet per ongeluk een 0 aan toegevoegd is.

Timothee van daily ontkom je er ook niet aan? Ik betaal me scheel aan eiwitten :+

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:26

Helaas eet paardlief victorious secret zeer slecht.
Is dat sojaschroot een beetje smakelijk en hoe voer je dat?

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:48

Hoe weet je of het sojaschroot een goede hoeveelheid cystine heeft?
Op de genoemde site van het sojaschroot product staat namelijk geen cystine genoemd, maar wel andere aminozuren die erin zitten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:39

In principe is het aminozuurprofiel een eigenschap van soja en is dit redelijk stabiel. En dus zit er over het algemeen in hipro = high protein sojaschroot altijd ook een goede hoeveelheid cystine.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:25

Mizora schreef:
In principe is het aminozuurprofiel een eigenschap van soja en is dit redelijk stabiel. En dus zit er over het algemeen in hipro = high protein sojaschroot altijd ook een goede hoeveelheid cystine.

Aah zo
Super!

En ik vier even een feestje hier!! Ze eet een kleine hoeveelheid van eiwitten, vitamine E en 3amino zojuist in 1 keer helemaal op!! Voor het eerst *\o/*

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:40

Interessant, ik volg even. Ben ook niet zo happig op soja, maar wil het niet verketteren. En met de huidige prijsverhoging bij bulk is dit reden genoeg om me er opnieuw in te verdiepen.
Ik kwam deze ook nog tegen tijdens een rondje Googlen: https://vanleeuwendiervoeders.nl/162/642-2431.html

Die is nog goedkoper dan die bij Grevers. Is deze ook geschikt? Waarom zit hier nog zo'm prijsverschil tussen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:11

__Martine__ schreef:
Interessant, ik volg even. Ben ook niet zo happig op soja, maar wil het niet verketteren. En met de huidige prijsverhoging bij bulk is dit reden genoeg om me er opnieuw in te verdiepen.
Ik kwam deze ook nog tegen tijdens een rondje Googlen: https://vanleeuwendiervoeders.nl/162/642-2431.html

Die is nog goedkoper dan die bij Grevers. Is deze ook geschikt? Waarom zit hier nog zo'n prijsverschil tussen?

Het prijsverschil bestaat uit 2 delen, los van het feit dat het een andere winkel is.

1) het bevat 42.5% eiwit en geen 47% eiwit. Je moet er dus 10% meer van voeren voor dezelfde hoeveelheid eiwit. Het bevat ook meer ruwe celstof, dat wordt in de veeindustrie als lagere kwaliteit gezien.
2) het is exclusief verzendkosten. Inclusief verzenden zit je op 18.50 euro per zak.

Combineer je deze twee, is de prijs 20.46€ voor dezelfde hoeveelheid eiwit. T.o.v. de 22.00€ van Grevers is het dan niet meer zo'n groot verschil.

Grevers bestel ik ondertussen al jaren en via hun andere website (hobbyfarming, dan komt het per pallet. Min. 250kg) bestel ik tegenwoordig zelfs al mijn kippen-, konijnen- en caviavoer en de kwaliteit en service is altijd goed. Dat is voor mij een reden om hen aan te raden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 08:41

Mizora schreef:
Het prijsverschil bestaat uit 2 delen, los van het feit dat het een andere winkel is.

1) het bevat 42.5% eiwit en geen 47% eiwit. Je moet er dus 10% meer van voeren voor dezelfde hoeveelheid eiwit. Het bevat ook meer ruwe celstof, dat wordt in de veeindustrie als lagere kwaliteit gezien.
2) het is exclusief verzendkosten. Inclusief verzenden zit je op 18.50 euro per zak.

Combineer je deze twee, is de prijs 20.46€ voor dezelfde hoeveelheid eiwit. T.o.v. de 22.00€ van Grevers is het dan niet meer zo'n groot verschil.

Grevers bestel ik ondertussen al jaren en via hun andere website (hobbyfarming, dan komt het per pallet. Min. 250kg) bestel ik tegenwoordig zelfs al mijn kippen-, konijnen- en caviavoer en de kwaliteit en service is altijd goed. Dat is voor mij een reden om hen aan te raden.

Heb jij ook een idee van het suiker/zetmeel percentage in die van grevers?

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:19

Ik voer al jaren sojaschroot aan mijn pssm-er en dat bevalt prima. Ik voer 300 gram sojaschroot en geef ook nog 20 gr. amino's van progressive omdat er ook geen amino's in mijn balancer zitten. Zijn die amino's van progressive dan wel nodig? En wat is eigenlijk het aminoprofiel van gras?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:23

maartje0987 schreef:
Ik voer al jaren sojaschroot aan mijn pssm-er en dat bevalt prima. Ik voer 300 gram sojaschroot en geef ook nog 20 gr. amino's van progressive omdat er ook geen amino's in mijn balancer zitten. Zijn die amino's van progressive dan wel nodig? En wat is eigenlijk het aminoprofiel van gras?

Hmm ik zit het zo allemaal eens te lezen maar ik wist dat echt niet van sojaschroot… dat dat zei eiwit- en aminozuren rijk was…
Dat is toch best een optie…
Is dat hoog in suiker en zetmeel?
En kunnen alle paarden er tegen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:15

maartje0987 schreef:

Volgens het label van Hipro (ervan uitgaande dat je die geeft) krijgt je paard met 300gr schroot 8,7gr lysine en 2gr methione. Ik meen dat 10gr lysine en 5gr methione worden aanbevolen bij pssm, dus dan ben je er daarmee nog niet.
Misschien is victorious secret als balancer ook wat voor jullie?

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:13

Slmt9 schreef:
Volgens het label van Hipro (ervan uitgaande dat je die geeft) krijgt je paard met 300gr schroot 8,7gr lysine en 2gr methione. Ik meen dat 10gr lysine en 5gr methione worden aanbevolen bij pssm, dus dan ben je er daarmee nog niet.
Misschien is victorious secret als balancer ook wat voor jullie?

Bedankt voor het berekenen. Ik geef nu met de amino 10 gr, lysine, 5 gr. methione en 2 gr. threonine. Dan kan ik dus wel iets minderen met de amino. Victoria secret vind ik een mooie balancer, maar ik vind het irritant als ik het moet bestellen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:27

Mizora schreef:
Nouvel schreef:
En dat geef je dan ipv los erwten of rijst eiwit en doet hetzelfde maar kost minder?
Dat is dan wel een optie zeg

Eiwitpoeder zit gemiddeld gesproken op 80% eiwit, sojaschroot zit op 47% eiwit. Het verteerbare eiwitgehalte (vrep)is wat lager en hoe dat zit bij eiwitpoeder wisselt per eiwitbron, maar zelfs als dat 100%, dus 80g vrep/100g (van sojaschroot is dit zo'n 40-43g vrep/100g), moet je van sojaschroot maar het dubbele voeren.

Dat betekent dat sojaschroot al vanaf een eiwitpoederprijs van 2.20€/kg goedkoper is.

Sojaschroot heeft een vrij gunstig aminozuurprofiel. Het is zeer hoog in lysine, en ook behoorlijk hoog in methionine, cystine en threonine. Cystine kan het lichaam zelf maken vanuit methionine, maar hoog in cystine zitten betekent dat het lichaam een lagere methionine-behoefte krijgt (want hij hoeft daar geen cystine meer van te maken). Methionine, threonine en lysine zijn de aminozuren die in 3-amino supplementen bijgevoerd worden.

Dus hier moet ik het dubbele van voeren? Ik voer 75 gram eiwitten. Opname 81%

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:54

Nouvel schreef:
je kunt toch beginnen met de haar test?
Dat doet verder niks bij je paard en geeft je al wel een hoop info.

Het geeft je absoluut geen enkele info.
Het enige wat die test je vertelt is of je paard de genetische varianten heeft die Equiseq onderzoekt.
Alleen, er is tot op vandaag niet aangetoond dat er werkelijk een verband bestaat tussen die varianten en PSSM2.
Meer nog, er is aangetoond dat er naar alle waarschijnlijkheid géén verband bestaat.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:17

BigBen schreef:
Nouvel schreef:
je kunt toch beginnen met de haar test?
Dat doet verder niks bij je paard en geeft je al wel een hoop info.

Het geeft je absoluut geen enkele info.
Het enige wat die test je vertelt is of je paard de genetische varianten heeft die Equiseq onderzoekt.
Alleen, er is tot op vandaag niet aangetoond dat er werkelijk een verband bestaat tussen die varianten en PSSM2.
Meer nog, er is aangetoond dat er naar alle waarschijnlijkheid géén verband bestaat.

Ja ja pastoor. Heb je ook nog een andere bijdrage in dit topic? Bijvoorbeeld over de eiwitten of meejuichen bij successen?

Of heb je puur een stipje bij dit topic en scan je op P2 test :')

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:27

Ik probeer om één keer per jaar langs te komen, Elin :D . Om jullie er aan te herinneren dat we weer een jaar verder zijn, en EquiSeq nog altijd geen bewijs voor de test heeft geleverd. De tijd gaat snel. Maar desalniettemin hoop ik dat het met alle paarden in dit topic goed gaat, of toch zo goed als mogelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:37

:Y) Bigben is vast dierenarts

Gelukkig staan mijn dierenartsen en de kliniek wel achter de haartest als diagnostisch gereedschap in combi met symptomen bekijken uitsluiten van de bekende wegen en verbetering na specifiek suppleren naar aanleiding van de uitslag van de cag test

Daardoor heb ik nu een rijdbaar paard ipv stoofvlees
Dus sorry (totaal niet sorry)
Dat ik reacties zoals die van bigben ook gewoon lekker naast me neer leg
Want met een spierbiopt (wat de enige andere optie is ) was ik geen steek verder gekomen dan
“Jup, spieren doen niet wat ze moeten doen” en was er een basaal advies gekomen
Waar mijn merrie het niet mee gered zou hebben , inmiddels zijn we langzaam aan op weg naar een nieuw zadel moeten kopen omdat ze uit haar zadel aan het groeien is qua spieren
Terwijl we van een punt komen waarbij ik dacht dat ik haar in zou moeten gaan leveren

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:52

BigBen schreef:
Ik probeer om één keer per jaar langs te komen, Elin :D . Om jullie er aan te herinneren dat we weer een jaar verder zijn, en EquiSeq nog altijd geen bewijs voor de test heeft geleverd. De tijd gaat snel. Maar desalniettemin hoop ik dat het met alle paarden in dit topic goed gaat, of toch zo goed als mogelijk.

Ah nou dat wordt gewaardeerd. Not. Of eigenlijk half. Een kritische blik is altijd goed, maar wat het nog beter zou maken is dan ook actief zijn op andere manieren. Je hebt geen idee (ik heb je al vaker gevraagd of je zelf een pssm'er hebt of kent) wat voor leed en verdriet erachter schuilt. En hoeveel inzet, geld en eindeloze positiviteit er nodig is om er keer op keer weer het beste van te maken.

In meest positieve scenario zet een moderator je kritische noot in de openingspost en hoef je hier verder niks meer op dat gebied bij te dragen, maar helaas het is een openbaar forum.

De enige andere bijdrage die ik me van jou kan herinneren is o.a. dat mijn paard, in slechte periode, gewoon aan het werk moest. En idd stappen wordt door iedereen aangeraden, maar zeker niet belast als elke spier in het lijf al zo'n zeer doet..
Net als dat het weer wel degelijk invloed heeft. :)

Citaat:
Het zou mij erg verbazen als het weer er iets toe deed. Maar hoe lang is het geleden dat Esio nog echt beweging kreeg? Drie, vier maand? En zijn gewicht? Serieus wat kilo's bij gekomen? Ik denk dat je hem dringend aan het werk moet zetten. Zadel op, en gaan stappen. Dringend. Als dat tenminste kan, na die peesblessure.

Het is niet echt een fijne bijdrage die je levert en nogmaals kritisch mag best. Ook fijn voor de nieuwe leden in dit topic, maar lees of leef je even in voor je elke keer als een botte boer het topic instormt om weer te prediken over de P2 test. Echt.. zou je zo'n mooier mens maken ;)

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:06

Ik heb ook een paard, een PRE merrie, die ik verdenk van PSSM2 en ben dus wel blij met de bijdrage van BigBen.

Het is een duur onderzoek dat wetenschappelijk nergens op gebaseerd is. En je paard geneest niet door de test, er is geen diagnose. De duidelijkste diagnose is een spierbiopt op het juiste moment. Er zijn zoveel aandoeningen die niet met een gentest gediagnostiseerd kunnen worden. Dat wil niet zeggen dat deze aandoeningen niet bestaan! Ik begrijp niet dat er gezegd wordt dat de paarden al overleden zouden zijn als ze deze test niet gedaan hadden. Als je ze op basis van de symptomen verdenkt kun je toch met het dieet beginnen? Je behandelt het paard naar aanleiding van de symptomen als lijder. Nu worden er paarden weggezet als lijder die nooit een symptoom vertoond hebben. Ik vind het vreemd dat er zoveel belang aan die test gehecht wordt. Ook na die test is het afwachten of het dieet wel of niet wat doet, kijken wat het beste bij jouw paard past.

Ik heb tot nu toe niet in dit topic gereageerd omdat er weinig ruimte is voor critici van de test terwijl ik de test dus geen toegevoegde waarde vind hebben. De PSSM1 test is wel gevalideerd, daar is veel meer zekerheid over de kans op symptomen als ze het PSSM1 gen hebben, heterozygoot of homozygoot.

Zijn er onderzoeken naar PSSM2, eventueel onder een andere naam voor de aandoening? En dan onderzoeken die niet door Valberg gedaan zijn, want dat is het enige dat ik kan vinden. Ik ben op zoek naar meer kennis hierover. Ik zou graag zien dat er in het topic speciaal voor deze aandoening ook ruimte is om kritisch te kijken naar de test. Ik zeg niet dat de test een foutieve uitslag geeft of dat de test volkomen onzin is. Maar ik zeg wel dat deze test niet gevalideerd is, er is geen onafhankelijk onderzoek geweest dat de resultaten bevestigd heeft. I

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:20

Er zijn een aantal aandoeningen die vrijwel gelijk presenteren die onder PSSM 1 & 2 vallen. En een paard kan verschillende vormen dragen. Een paard met symptomen passende bij PSSM , kan je niet met een universeel dieet behandelen. Welke genen fout staan en of het er 1 of 2 zijn van elke soort is nogal relevant voor bv wel of geen gras, juist regelmatig werk (als in elke dag) tot juist max 2x/week in een goede periode. Weten wat je precies voor je hebt is dus nogal belangrijk en dat kan een biopt (waarvoor je een aanval moet opwekken om de juiste spier en uitslag te krijgen) niet.
Biopt is daarmee niet alleen onvriendelijk (want iets opwekken wat je juist wil voorkomen), maar ook slechts een ja er is iets mis met dit paard zijn spieren diagnose.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:30

Dartel schreef:
Ik heb ook een paard, een PRE merrie, die ik verdenk van PSSM2 en ben dus wel blij met de bijdrage van BigBen.

Een kritische noot is prima, maar - en dat ga je vast nog wel voelen en merken - deze ziekte neemt de eigenaar ook emotioneel in een rollercoaster mee. Dit topic is ook bedoelt ter steun, tips en inspiratie voor elkaar.

Dartel schreef:
Het is een duur onderzoek dat wetenschappelijk nergens op gebaseerd is.

Fout. Het is gebaseerd op de aandoening chronische spierafbraak in combinatie met genem die vaak in combinatie zijn. De genen die geïdentificeerd zijn, zijn P2, P3, P4 en Px.

P1 is daarom ook anders dan P2. Alleen de uitgingen lijken op elkaar, maar hetgeen wat in het lijf misgaat is wel degelijk anders.

Dartel schreef:
En je paard geneest niet door de test, er is geen diagnose.

No oliebol Sherlock. Maar het is wel handig te weten welke variant je hebt, gezien ze ondanks behandeling wel degelijk verschillen. In zowel kosten (aan extra supplementen) als management (wel of geen weidegang) als "behandeling" (hoe ermee om te gaan. P2 is spierafbraak wat niet meer hersteld.

Dartel schreef:
De duidelijkste diagnose is een spierbiopt op het juiste moment. Er zijn zoveel aandoeningen die niet met een gentest gediagnostiseerd kunnen worden. Dat wil niet zeggen dat deze aandoeningen niet bestaan!

Deels fout. Wordt wel heel erg gokken dan en de juiste spier hebben, dus heb je de verkeerde spier is je uitslag al minder betrouwbaar.

Dartel schreef:
Ik begrijp niet dat er gezegd wordt dat de paarden al overleden zouden zijn als ze deze test niet gedaan hadden. Als je ze op basis van de symptomen verdenkt kun je toch met het dieet beginnen? Je behandelt het paard naar aanleiding van de symptomen als lijder. Nu worden er paarden weggezet als lijder die nooit een symptoom vertoond hebben. Ik vind het vreemd dat er zoveel belang aan die test gehecht wordt. Ook na die test is het afwachten of het dieet wel of niet wat doet, kijken wat het beste bij jouw paard past.

Nogmaals zit verschil in management. En hoe eerder je erbij bent bij bijv. P2 (geen spierafbraak) hoe beter gezien het een onomkeerbaar proces is.

Dartel schreef:
Ik heb tot nu toe niet in dit topic gereageerd omdat er weinig ruimte is voor critici van de test terwijl ik de test dus geen toegevoegde waarde vind hebben. De PSSM1 test is wel gevalideerd, daar is veel meer zekerheid over de kans op symptomen als ze het PSSM1 gen hebben, heterozygoot of homozygoot.

Er is hier prima ruimte voor. Alleen de manier waarop en feit dat je wellicht er wel vanuit kunt gaan als 100 paarden P2 positief testen met zelfde symptomen (en dat aantal is inmiddels zeker bereikt) dat je wel een voorlopige conclusie kunt trekken.

Dartel schreef:
Zijn er onderzoeken naar PSSM2, eventueel onder een andere naam voor de aandoening? En dan onderzoeken die niet door Valberg gedaan zijn, want dat is het enige dat ik kan vinden. Ik ben op zoek naar meer kennis hierover. Ik zou graag zien dat er in het topic speciaal voor deze aandoening ook ruimte is om kritisch te kijken naar de test. Ik zeg niet dat de test een foutieve uitslag geeft of dat de test volkomen onzin is. Maar ik zeg wel dat deze test niet gevalideerd is, er is geen onafhankelijk onderzoek geweest dat de resultaten bevestigd heeft. I

Chronische spierafbraak?