Je doet maaaanden met 1 zo'n zak. Dat geef je dan ipv bulk.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nouvel schreef:En dat geef je dan ipv los erwten of rijst eiwit en doet hetzelfde maar kost minder?
Dat is dan wel een optie zeg
Elin_ schreef:Wat is gmo? Ik heb ook wel interesse in iets goedkopers dan bulk
Mizora schreef:Elin_ schreef:Wat is gmo? Ik heb ook wel interesse in iets goedkopers dan bulk
GMO = genetically modified organism. Dus genetisch gemanipuleerde soja in dit geval.
Wil je non-gmo voeren, dan kom je daar in Nederland zover ik weet eigenlijk alleen bij Pavo goed aan, deze is volledig of vrijwel volledig overgestapt op non-GMO. Ze hadden een tijdje terug nog moeite om aan voldoende non-GMO sojahullen te komen (dat is een eiwitarme vezelbron), maar volgens is dat nu ook opgelost.
Ze hebben Pavo InShape, dat bevat 23.5% eiwit, gedeeltelijk van luzerne en gedeeltelijk van sojaschroot en bevat 12g lysine/kg en 10g methionine/kg. Het threonine-gehalte wordt helaas niet benoemd. Dit kost 1.5€/kg en moet je, puur voor het eiwit, dus dubbel zoveel van voeren als van sojaschroot. Ik houd zelf 200g/100kg paard aan als het je enige mineralenbron is (buiten ruwvoer om). Houd daar wel rekening mee, het is dus geen puur eiwitsupplement.
Ze hebben nu ook Pavo ProteinPlus, dat bevat 37.2% eiwit. Waarvan 100g lysine, 25g methionine en 55g threonine per kg. Het kost echter wel ruim 9€/kg. Ook hier komt een deel van het eiwit van luzerne en een deel van sojaschroot, maar ze hebben ook nog extra aminozuren aan toegevoegd, anders kom je niet aan dit soort hoeveelheden van deze 3 aminozuren. Ongeveer de helft van het eiwit in dit product bestaat namelijk volgens deze info uit deze 3. Ik ga er even een mailtje naar Pavo aan wagen, want dit is vrij extreem, of hier niet per ongeluk een 0 aan toegevoegd is.
Mizora schreef:In principe is het aminozuurprofiel een eigenschap van soja en is dit redelijk stabiel. En dus zit er over het algemeen in hipro = high protein sojaschroot altijd ook een goede hoeveelheid cystine.
__Martine__ schreef:Interessant, ik volg even. Ben ook niet zo happig op soja, maar wil het niet verketteren. En met de huidige prijsverhoging bij bulk is dit reden genoeg om me er opnieuw in te verdiepen.
Ik kwam deze ook nog tegen tijdens een rondje Googlen: https://vanleeuwendiervoeders.nl/162/642-2431.html
Die is nog goedkoper dan die bij Grevers. Is deze ook geschikt? Waarom zit hier nog zo'n prijsverschil tussen?
Mizora schreef:Het prijsverschil bestaat uit 2 delen, los van het feit dat het een andere winkel is.
1) het bevat 42.5% eiwit en geen 47% eiwit. Je moet er dus 10% meer van voeren voor dezelfde hoeveelheid eiwit. Het bevat ook meer ruwe celstof, dat wordt in de veeindustrie als lagere kwaliteit gezien.
2) het is exclusief verzendkosten. Inclusief verzenden zit je op 18.50 euro per zak.
Combineer je deze twee, is de prijs 20.46€ voor dezelfde hoeveelheid eiwit. T.o.v. de 22.00€ van Grevers is het dan niet meer zo'n groot verschil.
Grevers bestel ik ondertussen al jaren en via hun andere website (hobbyfarming, dan komt het per pallet. Min. 250kg) bestel ik tegenwoordig zelfs al mijn kippen-, konijnen- en caviavoer en de kwaliteit en service is altijd goed. Dat is voor mij een reden om hen aan te raden.
maartje0987 schreef:Ik voer al jaren sojaschroot aan mijn pssm-er en dat bevalt prima. Ik voer 300 gram sojaschroot en geef ook nog 20 gr. amino's van progressive omdat er ook geen amino's in mijn balancer zitten. Zijn die amino's van progressive dan wel nodig? En wat is eigenlijk het aminoprofiel van gras?
maartje0987 schreef:Ik voer al jaren sojaschroot aan mijn pssm-er en dat bevalt prima. Ik voer 300 gram sojaschroot en geef ook nog 20 gr. amino's van progressive omdat er ook geen amino's in mijn balancer zitten. Zijn die amino's van progressive dan wel nodig? En wat is eigenlijk het aminoprofiel van gras?
Slmt9 schreef:Volgens het label van Hipro (ervan uitgaande dat je die geeft) krijgt je paard met 300gr schroot 8,7gr lysine en 2gr methione. Ik meen dat 10gr lysine en 5gr methione worden aanbevolen bij pssm, dus dan ben je er daarmee nog niet.
Misschien is victorious secret als balancer ook wat voor jullie?
Mizora schreef:Nouvel schreef:En dat geef je dan ipv los erwten of rijst eiwit en doet hetzelfde maar kost minder?
Dat is dan wel een optie zeg
Eiwitpoeder zit gemiddeld gesproken op 80% eiwit, sojaschroot zit op 47% eiwit. Het verteerbare eiwitgehalte (vrep)is wat lager en hoe dat zit bij eiwitpoeder wisselt per eiwitbron, maar zelfs als dat 100%, dus 80g vrep/100g (van sojaschroot is dit zo'n 40-43g vrep/100g), moet je van sojaschroot maar het dubbele voeren.
Dat betekent dat sojaschroot al vanaf een eiwitpoederprijs van 2.20€/kg goedkoper is.
Sojaschroot heeft een vrij gunstig aminozuurprofiel. Het is zeer hoog in lysine, en ook behoorlijk hoog in methionine, cystine en threonine. Cystine kan het lichaam zelf maken vanuit methionine, maar hoog in cystine zitten betekent dat het lichaam een lagere methionine-behoefte krijgt (want hij hoeft daar geen cystine meer van te maken). Methionine, threonine en lysine zijn de aminozuren die in 3-amino supplementen bijgevoerd worden.
Nouvel schreef:je kunt toch beginnen met de haar test?
Dat doet verder niks bij je paard en geeft je al wel een hoop info.
BigBen schreef:Nouvel schreef:je kunt toch beginnen met de haar test?
Dat doet verder niks bij je paard en geeft je al wel een hoop info.
Het geeft je absoluut geen enkele info.
Het enige wat die test je vertelt is of je paard de genetische varianten heeft die Equiseq onderzoekt.
Alleen, er is tot op vandaag niet aangetoond dat er werkelijk een verband bestaat tussen die varianten en PSSM2.
Meer nog, er is aangetoond dat er naar alle waarschijnlijkheid géén verband bestaat.
BigBen schreef:Ik probeer om één keer per jaar langs te komen, Elin. Om jullie er aan te herinneren dat we weer een jaar verder zijn, en EquiSeq nog altijd geen bewijs voor de test heeft geleverd. De tijd gaat snel. Maar desalniettemin hoop ik dat het met alle paarden in dit topic goed gaat, of toch zo goed als mogelijk.
Citaat:Het zou mij erg verbazen als het weer er iets toe deed. Maar hoe lang is het geleden dat Esio nog echt beweging kreeg? Drie, vier maand? En zijn gewicht? Serieus wat kilo's bij gekomen? Ik denk dat je hem dringend aan het werk moet zetten. Zadel op, en gaan stappen. Dringend. Als dat tenminste kan, na die peesblessure.
Dartel schreef:Ik heb ook een paard, een PRE merrie, die ik verdenk van PSSM2 en ben dus wel blij met de bijdrage van BigBen.
Dartel schreef:Het is een duur onderzoek dat wetenschappelijk nergens op gebaseerd is.
Dartel schreef:En je paard geneest niet door de test, er is geen diagnose.
Dartel schreef:De duidelijkste diagnose is een spierbiopt op het juiste moment. Er zijn zoveel aandoeningen die niet met een gentest gediagnostiseerd kunnen worden. Dat wil niet zeggen dat deze aandoeningen niet bestaan!
Dartel schreef:Ik begrijp niet dat er gezegd wordt dat de paarden al overleden zouden zijn als ze deze test niet gedaan hadden. Als je ze op basis van de symptomen verdenkt kun je toch met het dieet beginnen? Je behandelt het paard naar aanleiding van de symptomen als lijder. Nu worden er paarden weggezet als lijder die nooit een symptoom vertoond hebben. Ik vind het vreemd dat er zoveel belang aan die test gehecht wordt. Ook na die test is het afwachten of het dieet wel of niet wat doet, kijken wat het beste bij jouw paard past.
Dartel schreef:Ik heb tot nu toe niet in dit topic gereageerd omdat er weinig ruimte is voor critici van de test terwijl ik de test dus geen toegevoegde waarde vind hebben. De PSSM1 test is wel gevalideerd, daar is veel meer zekerheid over de kans op symptomen als ze het PSSM1 gen hebben, heterozygoot of homozygoot.
Dartel schreef:Zijn er onderzoeken naar PSSM2, eventueel onder een andere naam voor de aandoening? En dan onderzoeken die niet door Valberg gedaan zijn, want dat is het enige dat ik kan vinden. Ik ben op zoek naar meer kennis hierover. Ik zou graag zien dat er in het topic speciaal voor deze aandoening ook ruimte is om kritisch te kijken naar de test. Ik zeg niet dat de test een foutieve uitslag geeft of dat de test volkomen onzin is. Maar ik zeg wel dat deze test niet gevalideerd is, er is geen onafhankelijk onderzoek geweest dat de resultaten bevestigd heeft. I