Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CarolineCF schreef:dieseltje schreef:Ik zie het hier somber in, mijn shet staat nu ruim 6 weken op Prascend (1/2), maar ik merk echt geen verbetering. Hij loopt ontzettend slecht en bij vorst moet ik hem op stal houden omdat hij dan helemaal niet kan lopen.
Hij lust heel veel niet meer, alleen wortel wil nog en zijn hooi, paar brokjes. Appel, lucerne, vitaminekorrel etc lust hij allemaal niet meer.
Hij krijgt iedere dag pijnstilling, 1/2 zakje buthagran, zonder dat kan hij denk ik helemaal niet lopen.
Ik vind het zo zielig....hij is al vaker bevangen geweest, maar nog nooit zo slecht. Ik heb vandaag de dierenars geappt, wanneer we bloed zullen checken en of het zin heeft om insuline mee te prikken. Ben toch wel heel bang voor slecht nieuws aan het worden. Wil mijn kleine vriendje niet kwijt, mijn grote paard vast ook niet maar ik moet wel realistisch blijven. Ik wil niet dat hij uitzichtloos pijn heeft....
Dieseltje - haal alsjeblieft schoentjes voor hem met extra zooltjes! Je zult zien dat hij vrijwel meteen weer gaat lopen en ook met vorst op harde grond zonder pijn naar buiten kan. Dat je weer met hem kunt gaan wandelen is essentieel voor het genezingsproces. Ik gebruik zelf equine fusion schoenen - die zijn echt super, maar er zijn meer mooie merken en ook tweedehands is het nodige te koop.
dieseltje schreef:Ik heb een goede smid, maar voordat hij de pony echt goed kan helpen moeten we eerst weten hoe we hem kunnen helpen. Of er dus inderdaad een hoefkanteling is en hoe erg of dat er nog meer problemen zichtbaar worden. Of hij al duidelijk is doorgezakt en in hoeverre. Donderdagochtend worden er foto's gemaakt, ik ben heel benieuwd.....en ergens wil ik het niet weten....
De dikke laag vlas in de stal en de pijnstilling maken het draaglijker, ik verafschuw wel de vorst nu...
Ik geef hem nu ook weer summerfit koeken, hij wilde zijn vitaminekorrel niet meer eten sinds de prascend. De koek eet hij wel (een halve p. d. )
dieseltje schreef:Ik heb een goede smid, maar voordat hij de pony echt goed kan helpen moeten we eerst weten hoe we hem kunnen helpen. Of er dus inderdaad een hoefkanteling is en hoe erg of dat er nog meer problemen zichtbaar worden. Of hij al duidelijk is doorgezakt en in hoeverre. Donderdagochtend worden er foto's gemaakt, ik ben heel benieuwd.....en ergens wil ik het niet weten....
De dikke laag vlas in de stal en de pijnstilling maken het draaglijker, ik verafschuw wel de vorst nu...
Ik geef hem nu ook weer summerfit koeken, hij wilde zijn vitaminekorrel niet meer eten sinds de prascend. De koek eet hij wel (een halve p. d. )
CarolineCF schreef:Voor bekappen is het inderdaad veel te vroeg, maar die schoentjes geven direct verlichting. Kan je niet een paar bij iemand lenen? Maar die Summerfit koek heeft veel te veel suiker. Voor een goed dieet zonder dat je hem moet verhongeren en voldoende vitaminen in deze fase ziehttp://www.ecirhorse.org/images/stories/Emergency_Diet.pdf Let wel dit is geen flauwekul dieet of zo maar een voedingsadvies maar gemaakt door een Amerikaanse hoogleraar / paardenarts- de expert op het gebied van paarden met cushing en / of ir en hoe te handelen als ze bevangen raken. Als je hulp nodig hebtv.w.b. die vitamines kan je in Nederland bij deze dame terecht - ze is zeer kundig! http://www.heliqs.nl/ecir-protocol-voor-paarden-met-cushing-enof-insuline-resistentie/
dieseltje schreef:CarolineCF schreef:Voor bekappen is het inderdaad veel te vroeg, maar die schoentjes geven direct verlichting. Kan je niet een paar bij iemand lenen? Maar die Summerfit koek heeft veel te veel suiker. Voor een goed dieet zonder dat je hem moet verhongeren en voldoende vitaminen in deze fase ziehttp://www.ecirhorse.org/images/stories/Emergency_Diet.pdf Let wel dit is geen flauwekul dieet of zo maar een voedingsadvies maar gemaakt door een Amerikaanse hoogleraar / paardenarts- de expert op het gebied van paarden met cushing en / of ir en hoe te handelen als ze bevangen raken. Als je hulp nodig hebtv.w.b. die vitamines kan je in Nederland bij deze dame terecht - ze is zeer kundig! http://www.heliqs.nl/ecir-protocol-voor-paarden-met-cushing-enof-insuline-resistentie/
Bedankt, ik ga het goed doornemen, eens kijken wat we nog kunnen doen/geven.
Hoefschoenen ben ik volop mee bezig tussen de bedrijven door. Helaas ken ik niemand die hoefschoenen heeft liggen in die maat die ik zou kunnen lenen voorlopig. Maar als het hem kan helpen kopen we ze voor hem.
FlappieR schreef:@ Kabayo:Je geeft aan dat er vermoedens van cushing waren en dat je daarom hebt besloten te testen. Vervolgens geef je aan dat je niets gaat doen met die diagnose omdat je je paard geen plezier gaat doen met het rekken van een lijdensweg. Ik kan je wel vertellen dat de meeste paarden enorm opknappen van de medicatie en als je daardoor je paard nog een x aantal jaar blij bij je kan houden, waarom niet. Verder geef je aan dat je paard nog hartstikke fit en blij is. Wat waren dan je vermoedens dat je besloot te testen?
Als je het openingspost leest kan je heel veel info uit halen. Mijn merrie staat nu 1 jaar op praspend en ik ben heel blij dat die medicatie er is.
Het is geen verwijt naar je toe. Ieder moet doen wat hij goed acht,maar ik vroeg het me oprecht af toen ik je post las.
Peachy schreef:Je kan ipv die schoenen ook soort kussentjes onder zijn hoeven doen. Heeft de mijne ook veel baat bij gehad.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... jfLiZgvPkQ
Kan hij iig weer een beetje lopen totdat je foto's hebt genomen. Je kan trouwens dit spul ook bij een bouwmarkt krijgen
Mizora schreef:Ik zit een beetje met een 20 jaar oud paard dat mogelijk cushing heeft en nog getest moet worden. Het dier heeft haar hele leven op 3.5kg brok een 2x een pluk ruwvoer gestaan en heeft al een aantal jaar een wat ruige wintervacht die wat slecht los laat, verder was ze totdat ze afgelopen juni-augustus (nieuwe eigenaren, andere huisvesting) nog eigenlijk prima in conditie voor een manegepaard, wel artrose maar goed te doen. Ze is toen 24/7 naar buiten gegaan met alleen een halfje biks voor het rijden (2-3x per week) en verder onbeperkt hooi.
Ik heb haar begin november gekocht als een hoopje ellende: broodmager, onbespierd, explosieve artrose, bol staande knieën, doorligplekken en zwaar depressief met de uitleg ze heeft cushing, zeer slechte wondgenezing en artrose, cushing niet getest.
Eenmaal bij mij is ze onder een 150g deken gegaan, staat ze 6 uur per dag in een kleine groep buiten, krijgt ze onbeperkt fijn hooi (buiten gewone voordroog) en (opgebouwd naar) 2.5kg krachtvoer (marstall Vito en pavo 18+) met 2kg extra ruwvoer (bietenpulp en luzerne) samen met lijnzaadolie, magnesiumcitraat, glucosaminecomplex en duivelsklauw.
Nu knapt ze goed op: ze komt aan, staat weer recht op haar knieën, de artrose komt tot rust (knieën zijn flink geslonken en niet meer warm), doorligplek is genezen en plek op haar borst van het deken ook, wond boven haar oog omdat ze in de eerste dagen bij mij onderuit is gegaan in stal omdat haar buurvrouw vertrok ook is ook vrijwel genezen, ze is weer vrolijk en al met al een positief plaatje.
Maar nu willen we binnenkort de dierenarts laten komen om te testen en wat is handig? Is het verstandiger om zo snel mogelijk te testen, ondanks dat ze nog herstellende is van de verhuizing en geheid nog pijn heeft van de artrose. Ze is een stresskip, altijd al geweest (ze is niet stresseriger dan 10 jaar terug), dus verhoogd cortisol is best waarschijnlijk, los van de cushing. Ik wil in ieder geval cushing laten testen (maar ACTH of een andere test? dat is één van mijn vragen) en IR, maar is het in dit geval ook handig om andere dingen te testen en zo ja, wat?
En wanneer dan? Want ik kan het ook nog één of twee maanden uitstellen, de monnikspeper is ondertussen ook binnen, daar begin ik over 2 weken mee (eerst een nieuwe nullijn krijgen, ze staat pas een week op duivelsklauw) en dan is ze waarschijnlijk wel meer gesettled. De fysio/osteo/chiro(/dry needler) is vandaag geweest, daar kwamen geen schokkende dingen uit qua pijn/lijden, dus dat is fijn. De tandarts is in september erbij geweest (vorige eigenaar) en willen we begin april waarschijnlijk weer laten komen. Na een aantal weken monnikspeper wil ik ook omeprazole (abler) geven voor minimaal 2 weken om te kijken of ze daar nog verder van opknapt en ik heb ook curcuma aangeschaft voor nog weer een verder stadium en ±deze week wordt ze met equest ontwormt (in augustus groepsgewijs nog met equimax ontwormt).
Oftewel, we moeten nog best een aantal stappen zetten en de vraag is wat de beste volgorde is, naast wat handig is om te testen. En een richtlijn wat bloedonderzoek kost zou fijn zijn, maar daar specifiek heb ik eerlijk gezegd zelf nog niet naar gekeken.
Het paard wordt nog goed hengstig, geen bolle holtes bij de ogen, geen vetophopingen, geen specifiek spierverlies bij de rug/hangbuik, geen geschiedenis van hoefbevangenheid, geen tandproblemen (haar gebit was goed als je in gedachte hield dat het nog nooit gedaan was), wel soms wat dunne ontlasting maar over het algemeen goed (gevoelig voor stresspoep).