[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:28

Sammyoo schreef:
DaphneR93 schreef:
Heeft iemand ook ervaring met desensibiliseren? Ik heb bij mijn pony een allergie test laten doen (uit het bloed) en moet hem nu in een bepaald schema een paar maanden spuiten. Volgens de dierenarts en recent onderzoek moet 70% van de paarden daarna immuun zijn voor de mugjes die zomereczeem veroorzaken. Ik hoop het want het is wel bijzonder prijzig maar heb met 70% de gok toch maar genomen. Ik weet alleen pas volgend voorjaar wat het effect zal zijn.

Ik heb het drie jaar volgehouden. Ben een half jaar geleden gestopt omdat ik geen resultaat zag. Werd door mijn verzekering vergoed.

Is dat iets anders of hetzelfde? Dus echt met bloedtesten en dan ent stof laten ontwikkelen? Dit zou niet herhaald moeten worden volgens mijn dierenarts. Moest jij ook eerst 5 x elke week injecteren volgens bepaalde opbouw en dan 3 keer elke maand?

Wat jammer zeg dat het geen resultaat gaf :(

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:32

Heeft iemand ook ervaring met desensibiliseren? Ik heb bij mijn pony een allergie test laten doen (uit het bloed) en moet hem nu in een bepaald schema een paar maanden spuiten. Volgens de dierenarts en recent onderzoek moet 70% van de paarden daarna immuun zijn voor de mugjes die zomereczeem veroorzaken. Ik hoop het want het is wel bijzonder prijzig maar heb met 70% de gok toch maar genomen. Ik weet alleen pas volgend voorjaar wat het effect zal zijn.
[/quote]
Ik heb het drie jaar volgehouden. Ben een half jaar geleden gestopt omdat ik geen resultaat zag. Werd door mijn verzekering vergoed.[/quote]

Ik heb ooit in lang lang verleden ook mijn pony laten spuiten.
Maar met 0,0 effect.
Ben er uiteindelijk mee gestopt omdat het spuiten een drama was. En de kosten flink opliepen.[/quote]

Hmm, wat jammer zeg. Ik hoop eigenlijk stiekem dat dit wat anders is want dit bestaat nog niet zo heel lang. Dit hoeft ook niet herhaald te worden. Wat ik hoorde dat er vroeger veel gespoten werd was een enting tegen schimmel die ook in sommige gevallen hielp voor eczeem.

We gaan het beleven, bedankt voor het delen van je ervaring!

aisie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:31

Ik heb dit jaren geleden met mijn fries gedaan. Dit werd vanuit Belgie geregeld. Daar werden die spuiten gemaakt op basis van het bloed wat eerst van je paard daarheen gestuurd werd. Ik heb dit 2 jaar gedaan en zag toch wel verbetering want mijn paard had het echt heel extreem. Maar mijn DA zag er geen heil meer in omdat alle andere paarden die ook meededen geen verbetering toonden. En het moest via de DA en daarom ben ik er ook maar mee gestopt. Maar ik zie dit zelf nog wel als de oplossing maar dan moet je dat meteen met een jong paard al doen en het enige jaren volhouden. Dan geloof ik wel dat het echt gaat werken. Maar het werd mij ook te kostbaar om het via een andere DA te regelen plus dat mijn paard al aardig op leeftijd was.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:45

aisie schreef:
Ik heb dit jaren geleden met mijn fries gedaan. Dit werd vanuit Belgie geregeld. Daar werden die spuiten gemaakt op basis van het bloed wat eerst van je paard daarheen gestuurd werd. Ik heb dit 2 jaar gedaan en zag toch wel verbetering want mijn paard had het echt heel extreem. Maar mijn DA zag er geen heil meer in omdat alle andere paarden die ook meededen geen verbetering toonden. En het moest via de DA en daarom ben ik er ook maar mee gestopt. Maar ik zie dit zelf nog wel als de oplossing maar dan moet je dat meteen met een jong paard al doen en het enige jaren volhouden. Dan geloof ik wel dat het echt gaat werken. Maar het werd mij ook te kostbaar om het via een andere DA te regelen plus dat mijn paard al aardig op leeftijd was.

Thx, interessant! Het gekke is dat mijn dierenarts juist stellig beweert dat dit niet herhaald hoeft te worden. Of het werkt of het werkt niet (aldus hem he) ik ga mezelf hierin even verder verdiepen want jij bent nu al de 3e op rij die dit aangeeft. Ik wil ook wel eens weten hoe hij aan die 70% komt.
Mijn paard is nu 11, maar hij heeft er pas 2/3 jaar last van.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:51

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ken dit alleen dat je dit toch wel een tijdlang moet proberen wil dit resultaat hebben. Maar dat kan volgens mij ook niet anders. Je krijgt niet een paard binnen een paar weken ergens immuun voor. Dat is bij mensen ook niet zo. Dat zijn ook vaak kuren van een jaar of 3.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:50

aisie schreef:
Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ken dit alleen dat je dit toch wel een tijdlang moet proberen wil dit resultaat hebben. Maar dat kan volgens mij ook niet anders. Je krijgt niet een paard binnen een paar weken ergens immuun voor. Dat is bij mensen ook niet zo. Dat zijn ook vaak kuren van een jaar of 3.

Nee dit moet 5 x om de week, steeds meer serum zelf injecteren in de huid. Daarna krijg je een ander flesje en die moet 5 keer om de maand. Daarna moet het aangeslagen zijn (zal ik dus pas volgend voorjaar weten want in de winter heeft hij geen last) en als het dan niet aangeslagen is, zoals beweert wordt dan bij 30% kan dan heeft het geen zin om weer te gaan prikken.

Ik heb wel veel onderzoek bij mensen gelezen over desensibiliseren en daar werkt het wel hetzelfde. Dus ik hou nog even hoop :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:24

Een paar pagina's terug las ik over azijn van de Lidl tegen die rotmugjes.
Een tip die ik op een amerikaanse site las, werkt hier buiten verwachting goed.

3/4 liter appelazijn ( misschien kan gewone azijn ook wel?)
25 tot 50 druppels citronella en een flinke theelepel eucalytus badolie van bijv. Kneipp.
Mengen in een lege spuitfles van 750 ml.

's Ochtends en eind van de middag langs de manenkam aan beide zijden spuiten en op de staartwortel.
De paarden hebben er geen hinder van en ze staan na het spuiten vrijwel direct een stuk rustiger.

Op kapot geschuurde plekken smeer ik een mengsel van 1/2 vaseline en 1/2 amandelolie.
Dat doe ik er 's avonds op zodat het mooi ingetrokken is eer de zon er daags erna op komt.
Dat vaselinemengsel hoef ik 'maar' eens in de 4 á 5 dagen te herhalen, kennelijk werkt het behoorlijk jeukstillend.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:11

Helaas ga ik ook in dit topic meelezen. Vorig jaar hebben we een Andalusier gekocht die nu zijn staart en manen kapot aan het schuren is. DA komt vanavond langs voor hoogstwaarschijnlijk een injectie als eerste redmiddel. Nu binnenzetten is geen optie omdat hij daar veel beter kan schuren dan op de wei.
Vanaf volgend jaar moet hij dus ook ingepakt worden. Kan iemand mij adviseren wat hier geschikt voor is? Ik vraag me namelijk af of een exceemdeken waterdicht moet zijn. Hij staat 24/7 buiten zomers en een kletsnatte deken is ook niet lekker. En wordt zo'n ding niet te warm met zomerse temperaturen? Zijn er dekens die dit alles ondervangen?
En bepaalde extra's bij de voeding die hem onsmakelijk maken voor muggen?
Paard staat trouwens tegen de plassen aan, dus poldergebied.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:18

Begin maar vast met dit topic te lezen Margee, hier vind je helaas veel ervaringen :(
Wat voor injectie wil de DA geven? Ik zou niet wachten met inpakken tot volgend jaar. Het seizoen duurt nog even. Hier zijn allemaal verschillende merken dekens en methodes die gebruikt worden. Die van mij staat gewoon 24/7 met haar deken (van Fedimax.de), ik doe niets aan bescherming tegen de regen maar ze komt 's avonds wel binnen en kan dan natuurlijk weer opdrogen. Qua hitte kan mijn Spaanse dame er goed tegen, ik heb wel het idee dat de Fedimax deken koeler is dan bijvoorbeeld de Boett deken. Dat jouw paard bij de plassen in de buurt staat is helaas dikke pech, die kleine vliegende krengen houden wel van een beetje vocht. Onsmakelijk maken voor muggen is helaas geen tovermiddel voor. Eerder had ik een Friese merrie die ook eczeem had, haar sprayde ik 's ochtends en einde van de middag in met anti-vlieg op benen, uier, navel en hoofd. Dat hielp wel iets maar een tovermiddel bestaat niet.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:20

Waarschijnlijk Prednison.
Ik ben bang dat als ik nu een deken opdoe, hij binnen een paar dagen er in slierten naast hangt.
Ze hebben namelijk een schuilstal die erg lekker schuurt.... :(

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:47

Ik heb bij mijn paardje toch maar weer de deken op gedaan. Ze was de hele tijd aan het heen en weer rennen om zich te ontdoen van al het vliegend gespuis. Haar borst was helemaal geheeld, ik was alleen aan het wachten op nieuwe haartjes.
Maar toen ik haar zeiknat van het zweet uit de wei haalde heb ik toch maar de deken weer terug op gedaan. Mevrouw was me dankbaar, ze heeft vandaag lekker de hele dag staan grazen onder haar dekentje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:49

Hoezo zou je op het moment dat het de ergste tijd is met vliegen de deken afdoen??

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:00

DaphneR93 schreef:

En hebben jullie er geen last van dat je paard/pony zich helemaal stuk zweet onder die deken nu?

Geen ervaring mee. Wel interesse in, haha! Zal in Utrecht eens vragen of zij dit doen en wat hun ervaringen zijn. Zou voor Mone fijn zijn als dit was is.
Ik hoor alleen dat de bloedtesten voor SME heel onbetrouwbaar zijn:(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:03

Margee schreef:
Waarschijnlijk Prednison.
Ik ben bang dat als ik nu een deken opdoe, hij binnen een paar dagen er in slierten naast hangt.
Ze hebben namelijk een schuilstal die erg lekker schuurt.... :(

Prednison in een PRE heeft niet mijn voorkeur ivm hoefbevangenheids risico. De Rambo sweet itch hoody is 1200 denier. Bij ons dragen meerdere dieren de deken en schuren ermee tegen bomen, maar de dekens blijven netjes heel, in tegenstelling tot die pyjama's.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:11

Net opgedaan, nu hopen dat het helpt en dat hij het heel laat...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:05

De dierenarts raadde mij een mengsel van 3/4 azijn en 1/4 water aan om vliegen te weren. Wel eerst even op een klein stukje huid testen, maar ook op het hoofd mag het gebruikt worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:08

Ik gebruik bij de tinker ook azijn.
Ik maak een spons nat,azijn er op en daar smeer ik haar mee in.
Werkt redelijk tegen de vliegen, maar is wel snel weer weg :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:05

ellepel schreef:
Ik gebruik bij de tinker ook azijn.
Ik maak een spons nat,azijn er op en daar smeer ik haar mee in.
Werkt redelijk tegen de vliegen, maar is wel snel weer weg :j

Door die eucalyptus badolie blijft het denk ik iets langer op de huid zitten :)
Jammer genoeg werkt het niet of nauwelijks voor de dazen en die zitten er vandaag weer legio :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:07

Nee, dazen komen ook af op warmte toch?, kun je spuiten wat je wil,maar dat helpt niet.
Ik ga vanavond buitenrit maken,rond half 8,dan zijn ze gelukkig al een stuk rustiger die krengen }>

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:36

Daphne, het bloed van mijn pony is getest, zelfs twee keer. Vervolgens is in datzelfde lab (in Duitsland) het serum gemaakt. De eerste tijd moest ik redelijke frequent spuiten, en dat werd afgebouwd naar uiteindelijk eens in de twee maanden. Als de vloeistof op was, kon ik via mijn dierenarts nieuw bestellen.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:21

eilleen333 schreef:
DaphneR93 schreef:

En hebben jullie er geen last van dat je paard/pony zich helemaal stuk zweet onder die deken nu

Geen ervaring mee. Wel interesse in, haha! Zal in Utrecht eens vragen of zij dit doen en wat hun ervaringen zijn. Zou voor Mone fijn zijn als dit was is.
Ik hoor alleen dat de bloedtesten voor SME heel onbetrouwbaar zijn:(

Ik ben heel benieuwd wat ze ervan zeggen! Wil je mij dat laten weten misschien?
Wat betreft de betrouwbaarheid van de bloedtesten durf ik niks te zeggen. Ik ben niet medisch onderlegt, maar ze hebben eerst bloed afgenomen om te kijken of hij überhaupt allergische reacties heeft. Toen dit het geval was hebben ze nog een keer gekeken waarvoor hij allergisch is en daar kwamen een aantal dingen uit waaronder die mug. Heel specifiek, maar hoe ze dat kunnen zien en hoe betrouwbaar dit is weet ik niet. Nou was er in zijn geval geen bloedtest nodig om die diagnose te trekken helaas.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:23

Yvank_ schreef:
Hoezo zou je op het moment dat het de ergste tijd is met vliegen de deken afdoen??

Omdat haar hele borst ontstoken was, en een deken de genezing nu niet echt ten goede komt.

Afbeelding

Op stal staan was ook geen optie, want daar is het echt bloedje heet. Dus smeren, smeren, smeren... En een fles anti vliegenspray. Alles wat je maar bedenken kunt...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:09

Sushilla, met wat smeer je en werkt dat? Mijn pony heeft hetzelfde op zijn hoofd, ondanks een masker wat hij continu draagt.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:42

Komt er bij jou ook pus uit? Want dat was hierbij wel het geval. Dit heb ik elke dag gewassen met betadine scrub, en daarna een zalf (iets met cortisone) erop. Toen het helemaal geheeld was, en er enkel nog korstjes waren ben ik weer terug gegaan naar Shapley's MTG, nu is het alleen nog kaal. Maargoed, we zijn ook al 3,5 week verder...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:45

Nee geen pus gelukkig, maar de wondjes komen wel overeen.
Shapley's MTG, werkt dat goed?
Hij heeft ook 2 blandblaren op zijn neus :(