[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:57

Zo'n onderzoek wordt zeker gedaan, alles wordt bijgehouden, geregistreerd, vergeleken etc etc...
Dat weet ik zeker :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:59

IMJ schreef:
Zo'n onderzoek wordt zeker gedaan, alles wordt bijgehouden, geregistreerd, vergeleken etc etc...
Dat weet ik zeker :j

Nou ja fijn dat ze er dan in ieder geval iets voor hebben gedaan. Of het die prijsstijging waard is, is een hele andere vraag waarschijnlijk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:59

Ze hebben er geen patent op aangevraagd en hadden die ook nooit kunnen krijgen, het molecuul pergolide is namelijk exact hetzelfde als het molecuul pergolide waar tig jaar geleden al patent op is afgegeven en wat inmiddels verlopen is.

Wel moeten ze hun middel registeren (€€) en die registratie kan niet zonder onderzoek (€€).
Echter dat onderzoek was grotendeels literatuurstudie ("Andere onderzoeken hebben aangetoond dat...) en 1 onderzoek met ca. 80 paarden met PPID die behandeld werden met Prascend, die ze een jaar lang gevolgd hebben.

Dat dit veel geld kost staat buiten kijf, maar zóveel geld dat de prijs 5 a 6 voudig verhoogd moest worden: nee dat kan ik niet geloven.
Ze maken nu nog gebruik van hun monopoliepositie op de markt. Net zoals Merial dat doet met hun omeprazol "Gastro Gard", waar geen patent op zit maar puur omdat zij (op de Europese markt) een monopoliepositie hebben een prijs van €40,- behandeling per dag kunnen eisen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:11

ik zeg toch...gewoon Maffia.Je doet er ook nog niets aan,behalve je paard in laten slapen.Ze maken misbruik van onze emoties tegen over ons zieke paard.Over lijken dus.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:12

http://www.prascend.com/Veterinarian/EfficacyAndDosing
Hier een onderzoek 113 paarden.
Maar het treft ook de voorbereiding, uitwerking, aanvraag registratie, marketing (oa dmv de gratis test).

En, vergeet niet dat de DA zijn eigen prijs maakt. Ik vraag me af waarvoor de DA inkoopt, dat bedrag kan wel is een heel stuk lager liggen dan we denken..
Zou het wel interessant vinden omdat te achterhalen!

Sowieso en interessante link. Kijk is naar de bijwerkingen (122 paarden deden hier mee) zoveel die vermindering van de eetlust laten zien!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:26

geerke schreef:
ik zeg toch...gewoon Maffia.Je doet er ook nog niets aan,behalve je paard in laten slapen.Ze maken misbruik van onze emoties tegen over ons zieke paard.Over lijken dus.

Ik kan het geen maffia noemen. Ze hebben gewoon een zeer gewild product en zijn de enige op de markt.
Vind ik het eerlijk: Nee! Vind ik het maffia: Ook neen....

En wat IMJ aanhaalt, 40% van de prijs gaat naar de DA (wanneer je voor de reguliere prijs van €2,- per mg uitgaat). DA's zijn niet gebonden aan regels w.b.t. prijzen. Als ze willen kunnen ze bij wijze van €10,- per mg vragen. Een apotheker kan dat niet en dat verklaart ook de kleine winstmarge op humane pergolide.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:30

40% joh?
Veel zeg!

Het ligt dus echt niet alleen aan BI..
Er zou meer concurrentie bij de DA's moeten zijn wat betreft de prijzen.. Dus als iedereen nu bij de goedkoopste gaat afhalen, en deze prijs neerlegt bij de eigen DA..wie weet wat je kan regelen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:32

Eigenlijk zou je (wanneer de afstand niet te gek groot is) sowieso kunnen proberen met meerdere eigenaren te gelijk groot af te nemen bij 1 DA..kijken wat je voor korting krijgen kunt..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:33

Ja, de inkoopsprijs is €1,20.
Alles daarboven is voor de DA.
En er zijn genoeg die €2,- of meer vragen per mg. Wanneer ik over ga op Prascend ga ik dan ook zeker rondbellen en die prijzen bij mijn eigen DA neerleggen. (Ondanks dat we gewoon verzekerd zijn gaat het tegen m'n principe's in om meer te betalen voor iets dan nodig is :+ ) .

Ik denk inderdaad dat dat ook een goed idee is. Je zou eventueel ook in bulk kunnen inkopen en dan verdelen via de post, hetzij briefpost hetzij €8,- verzekerd, dan zit je niet met een geografisch probleem.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:36

Volgens mij, als je de groep groot genoeg maakt, moet dit echt wel iets opleveren...

Dus... Cushing's owners united! ;-)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:58

Mogen de belgen ook meedoen aan de actie ? :D Hier is geen verschil in prijs te krijgen bij de verschillende dierenartsen...allemaal 2euries per pil :(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:03

Inkoopsprijs 1,20 euro ? Misschien nog wel lager, in engeland kunnen ze prascend leveren voor 0,90 eurocent. En ik denk dat die er ook nog winst op maken ?!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:06

Inkoopsprijs NL is €1,20. Zou goed kunnen dat dit variabel is in verschillende landen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:14

Pandora2 schreef:
Heb de indruk dat hun smaak verandert door die pillen. Ik spuit het hier al sinds de zomer in haar bek omdat dat makkelijker is als ze langer op de wei staan ( halstertje om, spuit erin en klaar :D ) Een kleine maand geleden vond ze haar mineralenbrokjes opeens niet meer lekker ( is ze altijd gek op geweest)...enkel hooi en gras wilde ze graag. Heb die brokjes dan een tijdje gemengd met 2 handjes zemelen en sindsdien is er weer geen probleem meer.
Misschien ook te proberen voor Shamrock? Zemeltjes smaken errruuug lekker :P

OYYO schreef:
De smaak veranderd. De mijne was nooit een moeilijke eter maar weigert toch allerlei soorten voer o.a Care4life, fiber force etc. Ben overgestapt op vit. brokjes maar ook die gaan er nu niet meer in. Heel vreemd eigenlijk want hij had altijd een hekel aan zijn pulp (voor de medicatie) en dat vind ie nu heel lekker. Hij leeft dus nu op hooi en pulp.

Soms verstop ik de pil in een wortel, stukje brood, appel. Het gaat weken goed en dan spuugt ie het uit. Goed opletten dus altijd. Als tip van de dierenarts kreeg ik nog mee dat er met banaan goede kans van eten was of oplossen en mengen met een beetje yoghurt en dan in grote spuit. Wel eerst oefenen met de spuit en de yoghurt zonder medicatie

Bedankt voor de tips maar vandaag kwam ik op de stal, heel de muur van zijn stal tot 1 meter hoogte onderscheten. Blijkt dat hij al 10 dagen lichte diarree had maar doordat onze stalllen veel gekuist worden had ik daar niets van gemerkt en hij was ook niet platjes. De stalknechtin heeft de eigenaar van de stal vanmorgen gezegd dat hij al 10 dagen had, morgen ga ik haar toch eens zeggen dat ze dat sneller moet zeggen. ze heeft mij of facebook dus een berichtje was nu niet te moeilijk denk ik. hij is 23 en daardoor kan hij ook sneller zwakker zijn. Hij mag nu even maar heel weinig krachtvoer (1handje per maaltijd) en zo droog mogelijk hooi. daar moet ik morgen naar op zoek. Blijkbaar is dat niet zo evident bij ons pfffff

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:29

Dookia, ik weet niet of het alleen tijdens het opbouwen met pergolide kan of ook als ze al gewend zijn. Maar een bijwerking KAN dunne mest zijn. In het vorige topic was er, dacht ik, ook een paard dat daar last van had. Ik weet alleen niet wat ze daaraan gedaan hebben. Misschien dosering tijdelijk verlagen ??????

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:32

Het was Vlek van Setteli :
Setteli schreef:
Essie73 schreef:
goed nieuws Setteli +:)+ Wat kreeg Vlek voorheen als voer?

(maxx heeft nl ookal een week of 3 diarree)

Ze kreeg Nature's Best van Pavo. Ik ben met de andere paarden nu ook overgestapt naar Dodson & Horrel. Ik voer nog wel de Podo grow, maar die gebruik ik ook voor mijn jonge paard.

Vlek heeft ongeveer 5 maanden diarree gehad voor ik de oplossing had

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:35

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:45

@ Maris, Shamrock zit al meer dan een jaar aan de pergolide zonder enig probleem. Heb zijn dosis niet veranderd. Denk je dat dan nog zou kunnen dat hij plots hier diarree van zou hebben?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:46

dookia schreef:
@ Maris, Shamrock zit al meer dan een jaar aan de pergolide zonder enig probleem. Heb zijn dosis niet veranderd. Denk je dat dan nog zou kunnen dat hij plots hier diarree van zou hebben?

Ik heb echt geen idee ! Misschien moet je dat eens vragen aan de fabrikant !
edit : ik heb even voor je zitten lezen op het ecir forum. Daar krijgen sommige paarden last van dunne mest als het hooi meer vezels bevat. Heel gek, ik had daar ook nog nooit van gehoord.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:09

Nieuwe baal hooi ? Te hoog suikergehalte in het hooi is wat het eerste bij mij opkomt...Was een paar pagina's terug nog een paardje die hier last van had opeens...weet zo direct niet meer wie...

Edit; gevonden ! was het paard van cynthiar !

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:12

Pandora2, hij eet idd de laatste weken ook al heel slaecht zijn hooi. Dus ik ga hem ander hooi geven en zien wat er gebeurd. Blijkbaar zijn er nog 2 andere op de manege aan de diarree

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:13

Setteli schreef:
Essie73 schreef:
goed nieuws Setteli +:)+ Wat kreeg Vlek voorheen als voer?

(maxx heeft nl ookal een week of 3 diarree)

Ze kreeg Nature's Best van Pavo. Ik ben met de andere paarden nu ook overgestapt naar Dodson & Horrel. Ik voer nog wel de Podo grow, maar die gebruik ik ook voor mijn jonge paard.

Vlek heeft ongeveer 5 maanden diarree gehad voor ik de oplossing had

Vlek staat nog steeds op D&H en geen diarree meer gehad. Maar bij haar speelde ook het probleem dat ze bijna niet meer at, ze vond niks lekker en haar hooi kreeg ze niet meer weg. SP wilde ze ook niet eten. Ik heb toen de dosis verlaagd van een half naar een kwart en toen ging het al beter.
Het voer van D&H eet ze nog steeds met smaak. Ze krijgt 's ochtends een halve maatschep aangevuld met een hele maatschep Wiesenflakes (als vervanging van hooi) en 's avonds ook. Later op de avond krijgt ze een halve maatschep Speedibeet, halve maatschep Wiesenflakes en halve maatschep Slobber. Dat geweekt en dan meng ik ook de supplementen door (MSM, Magnesium en Provarium Breeding).

In de wei krijgen alle paarden hooi bijgevoerd en dan eet ze daar ook wel iets van, maar meestal loopt ze er bij weg. Helaas staat er eigenlijk geen gras meer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:14

Ow ow...schimmel of broei in de baal misschien? ( is het voordroog?) Normaal als het echt te rijk hooi is en lekker gesuikerd :P , eten ze het meestal heel erg graag !
Inderdaad best ander hooi geven...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:19

Setteli, jij geeft best veel krachtvoer geloof ik he ? was dat op advies van dodson& horrell ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:20

het is idd voordroog