Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
dodo1971 schreef:Marjoow schreef:Hoihoi!
Ik heb een vraagje, hoe kun je het beste je verzorgingsspullen ontsmetten? Ik kom net van de manege af en ik ga van de week weer naar mijn verzorgshetties. Maar ik wil echt zo min mogelijk kans lopen, dus mijn poetskist moet ontsmet worden. Mijn vlechtsetje houd ik apart, zodat ik die kan gebruiken bij een wedstrijd.
Iemand tips?
voor ieder paard een eigen poetsset aanhouden, dat wordt sowieso altijd aangeraden en is wel zo veilig.
_cheyenne_ schreef:dodo1971 schreef:
voor ieder paard een eigen poetsset aanhouden, dat wordt sowieso altijd aangeraden en is wel zo veilig.
Ben het eens met Dodo, maar voor antwoord op je vraag. Laat ze een paar uur in een chlooroplossing weken, en dan laten drogen.
Marjoow schreef:Hoihoi!
Ik heb een vraagje, hoe kun je het beste je verzorgingsspullen ontsmetten? Ik kom net van de manege af en ik ga van de week weer naar mijn verzorgshetties. Maar ik wil echt zo min mogelijk kans lopen, dus mijn poetskist moet ontsmet worden. Mijn vlechtsetje houd ik apart, zodat ik die kan gebruiken bij een wedstrijd.
Iemand tips?
stef schreef:Marjoow schreef:lotus: En wat nou als je paard bekapt moet worden?
Tja, dan wacht ie maar even hoor. Over het algemeen gaan ze niet dood van 1 of 2 weken later bekappen.
demo_love schreef:Marjoow schreef:Hoihoi!
Iemand tips?
Volgens mij is in een emmertje zeepsop gooien al voldoende. Mensen hoeven zich toch ook alleen maar te douchen? Die smeren zich toch ook niet met chloor in om te ontsmetten.![]()
Gewoon warm water gebruiken, en flink schrobben. De kans dat je rhino met borstels overgeeft is al heel erg klein, want de kans dat er snot of andere lichaamsstoffen op de borstels zitten lijkt me niet echt groot...
orlys_dream schreef:Weet iemand precies wat voor maatregelen zijn geadviseerd voor mensen zoals de hoefsmid, osteo, zadelmaker/passer? Deze mensen komen in contact met paarden op verschillende locaties . . . Het advies is geen vervoer van paarden tenzij echt nodig, maar krijg je niet een beetje hetzelfde effect als een hoefsmid gaat van stal naar stal? Of mis ik iets?
demo_love schreef:Lotus83 schreef:@Demolove wat een ander doet moet hij zelf weten maar wij doen het niet
Nee, en dat is heel verstandig, maar je kunt er niet blind vanuit gaan dat iedereen zo secuur is, dus ook al ben je zelf nog zo bewust bezig, als anderen dat niet zijn heb je alsnog het risico van besmetting.