Rhinovirus

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:38

Mijn paard doet maar wat langer met haar hoefjes. Die zou volgende week moeten, maar die gaat maar wat weken erna. Of ze moet stokkreupel gaan lopen vanwege een hoefzweer, maar als het niet hoeft, dan wacht ik zo lang mogelijk tot het hele gebeuren is gezakt.
Haakjes vijl ik zelf wel even bij.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:38

dodo1971 schreef:
Marjoow schreef:
Hoihoi!

Ik heb een vraagje, hoe kun je het beste je verzorgingsspullen ontsmetten? Ik kom net van de manege af en ik ga van de week weer naar mijn verzorgshetties. Maar ik wil echt zo min mogelijk kans lopen, dus mijn poetskist moet ontsmet worden. Mijn vlechtsetje houd ik apart, zodat ik die kan gebruiken bij een wedstrijd.

Iemand tips?

voor ieder paard een eigen poetsset aanhouden, dat wordt sowieso altijd aangeraden en is wel zo veilig.

Ben het eens met Dodo, maar voor antwoord op je vraag. Laat ze een paar uur in een chlooroplossing weken, en dan laten drogen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:40

_cheyenne_ schreef:
dodo1971 schreef:

voor ieder paard een eigen poetsset aanhouden, dat wordt sowieso altijd aangeraden en is wel zo veilig.

Ben het eens met Dodo, maar voor antwoord op je vraag. Laat ze een paar uur in een chlooroplossing weken, en dan laten drogen.

Ja helaas heb ik echt geen geld om een extra poetsset aan te schaffen, en vind het ook een beetje zonde voor die 8x per jaar ;)

Bedankt. Ga ik dat even doen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:42

Marjoow schreef:
lotus: En wat nou als je paard bekapt moet worden?

Tja, dan wacht ie maar even hoor. Over het algemeen gaan ze niet dood van 1 of 2 weken later bekappen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:43

Marjoow schreef:
Hoihoi!

Ik heb een vraagje, hoe kun je het beste je verzorgingsspullen ontsmetten? Ik kom net van de manege af en ik ga van de week weer naar mijn verzorgshetties. Maar ik wil echt zo min mogelijk kans lopen, dus mijn poetskist moet ontsmet worden. Mijn vlechtsetje houd ik apart, zodat ik die kan gebruiken bij een wedstrijd.

Iemand tips?

Volgens mij is in een emmertje zeepsop gooien al voldoende. Mensen hoeven zich toch ook alleen maar te douchen? Die smeren zich toch ook niet met chloor in om te ontsmetten. :+
Gewoon warm water gebruiken, en flink schrobben. De kans dat je rhino met borstels overgeeft is al heel erg klein, want de kans dat er snot of andere lichaamsstoffen op de borstels zitten lijkt me niet echt groot...

Lotus83

stef schreef:
Marjoow schreef:

Tja, dan wacht ie maar even hoor. Over het algemeen gaan ze niet dood van 1 of 2 weken later bekappen.

:j

Tis niet anders, we nemen geen risico voor iets te lange hoeven

tamaramt

ik vind dat door een hoop geroddel en gepraat er onnodig veel paniek veroorzaakt word. Het is prima als ze de wedstrijd af willen lassen maar er zijn elk jaar uitbraken v rhino.
Maar omdat nu iedereen bij het minst geringste zieke paard meteen over rhino praat en dit overal op social media zet krijg je onnodige paniek.
Ik heb met diverse dierenartsen gesproken en het is niet overdraagbaar via lucht maar alleen via rechtstreeks nes/neus contact of contact mens/ziek paard.
Iedereen kan dus zonder risico een buitenrit maken of wat dan ook zoals al eerder verteld werd.
Het is verschrikkelijk dat sommige paarden deze ziekte krijgen en er zelfs aan overlijden maar laten we gewoon met zijn allen rustig en realistisch blijven en afgaan op feiten en niet op roddels en vermoedens op social media.
Wij maken elkaar onderling allemaal gek en paniekerig met alle horror verhalen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:44

stef schreef:
Marjoow schreef:

En wat dacht je van zadelpassers, dierenartsen, tandartsen, fysiotherapeuten, chiropractors, instructeurs... Die hebben geen inkomsten als ze hun afspraken afzeggen, dus ik denk niet dat die het allemaal erg nauw zullen nemen met de regeltjes...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:45

demo_love schreef:
Marjoow schreef:
Hoihoi!

Iemand tips?

Volgens mij is in een emmertje zeepsop gooien al voldoende. Mensen hoeven zich toch ook alleen maar te douchen? Die smeren zich toch ook niet met chloor in om te ontsmetten. :+
Gewoon warm water gebruiken, en flink schrobben. De kans dat je rhino met borstels overgeeft is al heel erg klein, want de kans dat er snot of andere lichaamsstoffen op de borstels zitten lijkt me niet echt groot...

Das waar, maar neem liever het zekere voor het onzekere ;)
En ik denk dat zo'n virus gemakkelijker in een borstel gaat zitten, dan op een mens. Als je dan schoonmaakt, is het bij jezelf makkelijker dan een diepe borstel :P
Heb mijn borstels niet gebruikt vandaag, maar toch...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:45

@Demolove wat een ander doet moet hij zelf weten maar wij doen het niet

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:46

Weet iemand precies wat voor maatregelen zijn geadviseerd voor mensen zoals de hoefsmid, osteo, zadelmaker/passer? Deze mensen komen in contact met paarden op verschillende locaties . . . Het advies is geen vervoer van paarden tenzij echt nodig, maar krijg je niet een beetje hetzelfde effect als een hoefsmid gaat van stal naar stal? Of mis ik iets?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:47

Lotus83 schreef:

Nee, en dat is heel verstandig, maar je kunt er niet blind vanuit gaan dat iedereen zo secuur is, dus ook al ben je zelf nog zo bewust bezig, als anderen dat niet zijn heb je alsnog het risico van besmetting.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:48

orlys_dream schreef:
Weet iemand precies wat voor maatregelen zijn geadviseerd voor mensen zoals de hoefsmid, osteo, zadelmaker/passer? Deze mensen komen in contact met paarden op verschillende locaties . . . Het advies is geen vervoer van paarden tenzij echt nodig, maar krijg je niet een beetje hetzelfde effect als een hoefsmid gaat van stal naar stal? Of mis ik iets?

Nee, je hebt helemaal gelijk, en er wordt geadviseerd om niet van stal naar stal te gaan, maar alleen de overheid kan dit soort dingen verbieden, en die doen werkelijk helemaal niks. Zelf zullen ze de verantwoordelijkheid niet nemen, omdat het vaak hun enige inkomsten zijn.

Jodi93

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:50

Wat zijn de symptomen van het rhinovirus?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:50

demo_love schreef:
Lotus83 schreef:

Nee, en dat is heel verstandig, maar je kunt er niet blind vanuit gaan dat iedereen zo secuur is, dus ook al ben je zelf nog zo bewust bezig, als anderen dat niet zijn heb je alsnog het risico van besmetting.

minder, want bij ons op stal mogen er dus geen mensen van buitenaf komen

kijk, als er een paard heftig koliek krijgt dan zal er wel een dierenarts moeten komen, maar verder :n

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:52

Jodi93 schreef:
Wat zijn de symptomen van het rhinovirus?

heb je al gegoogle? of bij de bokt wiki gekeken? zo niet doe dat eerst eve

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:54

Die mensen moeten, net als ieder ander, gewoon netjes hun handen wassen als ze van de ene naar de andere stal gaan.

Maar aan de andere kant, als je van de ene niet besmette stal naar de andere gaat, is er totaal geen reden tot paniek lijkt me. Zoals al eerder gemeld, het heerst ieder jaar, en het advies is alleen om uit de buurt van de besmette stallen te blijven...
Nogmaals, er moet echt lichamelijk contact zijn tussen paard/paard of paard/mens/paard. Dus als je op een andere stal gaat lessen en daar geen andere paarden (of hun mest!) aanraakt en vraagt aan jouw instructeur om dat ook niet te doen, is er niets aan de hand lijkt me.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:55

Zijn er ook rhinovormen waarbij het paard géén koorts heeft, of hebben paarden áltijd koorts bij een rhinoinfectie?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:56

Maar als het ieder jaar heerst, waarom hoor ik er dan nu pas wat van? Waarom staat het dan nu pas zo op de voorpagina? Ik denk dat het best wel een stukkie erger is dan normaal.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:56

Marjoow schreef:
Maar als het ieder jaar heerst, waarom hoor ik er dan nu pas wat van? Waarom staat het dan nu pas zo op de voorpagina? Ik denk dat het best wel een stukkie erger is dan normaal.

Dat denk ik dus ook.....

ik kan me niet herinneren dat het vorig jaar op de radio was :n

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:01

Sjaad schreef:
Zijn er ook rhinovormen waarbij het paard géén koorts heeft, of hebben paarden áltijd koorts bij een rhinoinfectie?

Ben ik ook eigelijk wel benieuwd naar

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:02

ardech schreef:
Sjaad schreef:

Ben ik ook eigelijk wel benieuwd naar

ik eigenlijks ook wel :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:02

Zucht stalgenoten...
Wij zijn momenteel bakloos want de vereniging heeft besloten dicht te gaan (wij staan 10 minuten stappen verderop).
Zegt zo'n muppet, eentje met paardenopleiding... Dan ga ik wel bij die en die lessen, rij er wel heen.
Waarop ik heel onaardig terug zei... Dat is wel bijzonder asociaal tegenover je stalgenoten! (kon het niet laten)
En een andere die ook wat met het bestuur heeft vond dat ze voor onze stal een uitzondering moesten maken.
Waarop ik weer flapuit was en zei.. en diegenen die op een klein stalletje de andere kant op staan, mogen die
dan wel of niet naar de vereniging? Want waar trek je dan de grens?

Wat is het toch dat mensen even niet zonder rijden kunnen?

En ja de kans is niet groot dat je het oploopt, maar is het verstandig nu risico's te lopen.
Het is duidelijk, aan paardenmensen kan je dit soort beslissingen niet zelf over laten, dat wordt een drama.
Dus zal er toch van hogerhand iets opgelegd moeten worden, wat niet gebeurt want het is economisch
niet intressant genoeg en volksgezondheid staat ook niet op het spel.
Op wedstrijd of als ik elders zou gaan rijden, kan ik niet garanderen dat ik niet in contact kom met
een bries aerosolen die precies op mijn paard landen, omdat ik een hoestend paard passeer.
Dus tja, thuisblijven dan maar he?!

En ja, misschien wordt het nu overdreven, echter als het jouw paard zou treffen is het niet overdreven....

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:03

Mijn instructrice geeft ook op veel locaties les, zij gaat nu vaker douchen en verkleden. Het kastje voor het oortje moeten we nu ook naast het paard op onze broek doen, ipv erop zittend!

Waar is het nou allemaal precies uitgebroken?
In provincie Utrecht nog niet echt of wel?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:04

Het is nu wat erger omdat ze het niet geisoleerd hebben kunnen houden. Normaal heb je op 1 of meerdere plekken een rhino uitbraak, maar dan blijft het bij een paar stallen, die gelijk geisoleerd worden, en dus het goed in de hand kan worden gehouden. Nu lijken er dus meerdere 'haarden' te zijn, raakt het overzicht kwijt waar het nu precies, en dan kan verspreiding ook sneller gaan. Daarom is het nu wat erger, en staat het meer in de aandacht.

Wat betreft de speculaties word ik er gek van, ik heb alle plaatsnamen hier omheen al gehoord waar het (mogelijk) zou zijn, maar tot dusver is alleen Woubrugge bevestigd.