Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:29

Chesss schreef:
ik heb geen ervaring met de equine senstive maar wel met de dodson and horrel zelf.
ik heb recent met Rene nog contact gehad, ik ga nu eerst de digest geven, die van mij heeft naast maag ook darmproblemen. hij is nu twee weken van de omeprazole af, heeft nu wel slechtere mest en veel gas.
hij krijgt nu ers pellets, dit heeft nig minder zetmeel en suiker, maar ik overweeg ook de sensitve te gaan geven. maar 1 ding tegelijk nu eerst de digest.

Hoe zijn je ervaringen met het voer van Dodson&Horrell?

Chesss

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:19

ik vind geweldig! mijn paard is nog nooit zo mooi geweest glimt als een spiegel en energie genoeg en hij is nig nooit zo mooi bol geweest, en maakt goed spier aan.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:52

AmoorM schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje. Als je merkt dat je paard symptomen heeft van een maagzweer. Kun je dan ook een kuur/spuit geven zonder eerst onderzoek te doen? Of is dat echt not done?

Ik heb er ook een dierenarts bij gehad. Geen scopie gedaan, wel algeheel onderzoek incl bloed. Hij had flink verhoogde ontstekingswaarden in zijn bloed. Icm symptomen daarom gestart met een kuur :-)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:56

Waar kwamen die ontstekingswaarden dan vandaan?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:27

Waarschijnlijk door de maagzweer (zie: http://www.horses.nl/artikelen/maagzweren-een-onderschat-probleem/):

Dergelijke vage verschijnselen zijn vaak reden om een uitgebreid onderzoek naar de gezondheid te laten doen, bijvoorbeeld via de gezondheidscheck die de Gezondheidsdienst voor Dieren aanbiedt. Een maagzweer is aannemelijk als daarbij geen enkele afwijking wordt gevonden behalve een verhoging van het ontstekingseiwit haptoglobine.

Was dus bij mijn paard zo, alles perfect behalve haptoglobine (plus allerlei maagzweersymptomen).

Natuurlijk als je het zeker wilt weten laten scoopen, maar ik heb ervoor gekozen te beginnen met abler en zag binnen 2 dagen verschil :-)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:18

@ Chess, dat zou ook iets voor die van mij kunnen zijn misschien om eens te proberen. Helaas heb ik nog 2,5 ton ander voer staan waar ze zich eerst een weg door moet eten...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:31

@dromenlies: ik weet zeker. die van mij had ook moeite met spieropbouw en daarnaast moelijke darmen door het maagzuur van de maagzweer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:26

Heet weer al een poosje.
En veel rust in dit topic.

Ben benieuwd of dat samenhangt.
Bij mij in feite wel. Tweet gedijt echt duidelijk beter bij dit warme weer, dan bij kou of wisselend weer.
Hij doet het zo lekker, dat ik regelmatig stevige buitenritten rij, en ook dat de medicijnen een stuk naar beneden zijn. (uiteraard rustig afgebouwd)
Momenteel om de dag 1 zakje, en ik hoop binnenkort zonder. In ieder geval voor de zomer.

Maar ben dus benieuwd hoe het verder gaat met de paarden in dit topic.

En voor de luchtigere noot:
Paard voelt zich lekker bij dit weer...

Afbeelding

(de valk is dus Tweet. Dat koppie halverwege de sloot ben ik...)

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:08

Ik geef nu een week die Pronutrin en ik merk heel duidelijk verschil. Zowel qua rillerigheid als qua spier- en vetopbouw. Je ziet de kilo's er gewoon aankomen op zijn ribben terwijl je ernaar kijkt, echt fantastisch. En als extraatje is hij ook veel relaxter en minder gespannen bij het rijden.

Ik heb nog een emmer besteld zodat we een kuur van een maand hebben gedaan. Daarna maar hopen dat hij zo goed blijft en anders zal het toch Gastrogard of iets dergelijks worden als behandeling. Het is nu wel duidelijk dat er zeker iets mis is met zijn maag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:11

super dat je paard zo goed op de pronutrin reageert. Als dit al een vrij groot effect heeft,kan je mss overwegen maagcompositium oid bij te geven, dit kan/mag je voor langere periodes geven, werkt ondersteunend/preventief en is toch een pak betaalbaarder dan pronutrin of omeprazole.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:27

Femke, wat lekker zo in het water!

Merk zeker hier ook dat het warmere weer goed doet!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:37

Ziet er goed uit Femke, fijn eindelijk eens een positieve periode. Mijn ruin gaat helaas nog steeds op en neer war betreft de maagproblemen. S avonds hooi eten doet hij niet graag als hij overdag op de wei heeft gestaan, en sinds afgelopen donderdag hebben we echt wel weer een maagcrisisje hier. Maar even wat Abler opbouwen en dan als hij stabiel is weer wat afbouwen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:57

ik moet zeggen mag niet klagen na de wei wel wat nattere mest, maar hij is heel mooi in zijn lijf, heb hem nu zelfs van alles af incl maagcomp alleen de digest wel voor zijn darmen. vandaag al stuiterend aan de longe. het warme weer was wel killing voor hem moet ik zeggen, toen heeft ie ook niks anders gedaan van 7-13 op de wei dan op stal en dan van 17-21 weer op de wei meer kwam er ook niet uit mij

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:43

Hallo,

Is er hier nog iemand die zakjes Abler over heeft om over te nemen? Of iemand die gaat bestellen ☺

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:39

Ik wil wel met je meebestellen. Laat maar even weten hoe en wat

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:45

Grrrr hij heeft ineens besloten om de Pronutrine korreltjes niet meer te lusten. Het resultaat is dat hij dus weer nog minder eet en weer met een opgetrokken buik staat.

Vanavond toch maar eens op zoek ander eten (strucomix, slobber) om die Pronutrine binnen te krijgen.

Ik vraag mij ook af of het niet beter is om deze kuur nog eens Omeprazole te geven. Het is toch niet normaal dat hij al na 1,5 dag slecht Pronutrine eten alweer last heeft? En dit product is ook te duur om te blijven geven. Tenzij ik idd naar maagcompositum of id overstap.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:12

Ik denk dat het verstandiger is om gezien de symptomen dat je hem eerst behandeld met omeprazole of dat je hem laat scannen en kijkt wat de toestand in de maag/ darmingang is.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:16

Minder eten betekent meer zuur in de maag. Een paard kan binnen enkele uren maagzweren ontwikkelen, helaas.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:45

DA wilt het eerst zo proberen dus ik volg voorlopig zijn advies, maar blijf natuurlijk wel kijken naar mijn paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:49

maagzweren ontstaan vele malen sneller dna dat ze genezen. De stress van bv een wedstrijddag en combi met niet de hele tijd kunnen/willen eten van hooi kan voldoende zijn voor het opflakkeren van maagzweren.

Ik heb ook nooit en maagscopie laten doen, omdat mijn DA de meerwaarde niet vond opwegen tegen de extra stress en de nadelen vd verdoving.
Maar van zodra er slecht(er) eten aan te pas komt, ben ik wel vertrokken voor enkele weken medicatie en/of een pot kruiden, afhankelijk van hoe snel ik verbetering zie.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:57

Geeft iemand van jullie wel eens een Ekygardspuit op wedstrijddag?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:07

nee, nooit gebruikt.
Maar toen ik nog wedstrijden deed of algemeen op verplaatsing ga, is het altijd de dag voordien en de dag zelf of verhoogde dosis kruiden of medicatie (afhankelijk wat ze op die moment kreeg) en extra maagzout door het voer de dag zelf (is ook goed tegen de verzuring vd spieren)

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 01:09

Ik krijg helaas geen antwoord van scarlet12.

Zijn er hier nog andere mensen die eventueel samen zouden willen bestellen?

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:25

DromenLies schreef:
Geeft iemand van jullie wel eens een Ekygardspuit op wedstrijddag?

Ik gebruik voor de wedstrijd dag 3dagen van te voren Zenn en nog een dag erna..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:11

petitparis schreef:
nee, nooit gebruikt.
Maar toen ik nog wedstrijden deed of algemeen op verplaatsing ga, is het altijd de dag voordien en de dag zelf of verhoogde dosis kruiden of medicatie (afhankelijk wat ze op die moment kreeg) en extra maagzout door het voer de dag zelf (is ook goed tegen de verzuring vd spieren)

Watvoor kruiden of medicatie gaf je de dag voor de wedstrijd Petitparis? En hoe werkt het maagzout? Werkt het net als kalk en neutraliseert het het maagzuur?