[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:42

Het gaat erg goed! Al een paar dagen geen slijm meer, eergisteren alleen nog 1 keertje doorzichtig slijm, maar voor de rest niks meer. Hij is ook een stuk vrolijker en ik heb hem toch sinds afgelopen vrijdag op de rapsodie gezet voor de zekerheid. A.s donderdag krijgt hij de laatste prednison en dan ga ik vrijdag gelijk beginnen met de luchtwegen mix van de paardendrogist en de kruidenmuesli van havens voor luchtwegen. Hii heeft nu alleen last van een schimmeltje denk ik, ik haal allemaal ronde korstjes met haren weg en die worden steeds groter en meer. Denk door een verminderde weerstand door de prednison.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:51

in welke vorm gaf jij de prednison ook alweer? waar heeft hij die schimmel.mooi dat het zo goed gaat. :)

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:42

Mag ik jullie om advies vragen?

Ik sta nu op een stal waar ze alleen maar op stro of gehakseld stro mag staan en het hooi is heel wisselend van kwaliteit. Het stro en hooi staat opgeslagen in dezelfde ruimte als de stallen. Wanneer het weer slecht is willen ze vaak dat de paarden binnen blijven ivm de wei die kapot gaat.

Ik kan haar naar een andere stal verplaatsen, de stallen zijn hier iets lager en kleiner, maar ze staan op vlas en krijgen hooi/voordroog uit gesealde pakken van goede kwaliteit. Ook komt ze hier altijd buiten hoe het weer ook is.

Wat zouden jullie doen voor een paard die overgevoelig is voor stof?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:24

Hier de tip vd veearts gehad toen de problemen hier begonnen om hem indien het mogelijk was te verplaatsen naar elders om te kijken of iets in de omgeving hem triggerde. Achteraf vind ik dat een goede tip was helaas voor mij geen optie omdat de paarden aan huis staan. Maar als jou paardje nu last heeft waar je nu staat zou ik zeker overwegen om hem te verplaatsen naar meer buiten en goede voordroog.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:47

Ik geef de equisolon in poedervorm. De plekjes heeft hij alleen maar op zijn rug en boven zijn billen, en net vond ik een plekje naast zijn staartwortel. Dit zijn de plekjes:
Afbeelding

Afbeelding

Het zijn korstjes met een beetje haar er aan vast, daaronder is de huid op zich wel normaal, niet schilferig. Toen ik de korstjes er voor het eerst af haalde zat er bij sommige een klein beetje pus achtig iets onder, als ik ze eraf haal heeft hij er geen last van, het jeukt ook niet. Gisteren had ik hem gesprayd met imaverol voor de zekerheid, maar toch twijfel ik of het een schimmeltje is. In het eczeem topic dacht iemand misschien aan rainrot, maar omdat hij geen jeuk of pijn eraan heeft denk ik niet dat dat het is. Hij had toen ik hem kocht als jaarling rainrot, maar dat zag er anders uit dan wat hij nu heeft. Door de prednison verminderd natuurlijk wel zijn weerstand, en voor de.pred had hij het niet. Blijft het aanhouden dan laat ik de da even komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:15

OleJon schreef:
als er een virusje ronddwaalt is ook niet bervordelijk maar hopen dat ze die niet oppikt. rij je ook nog op haar?

Je ze staat nog gewoon 'in arbeid'. De kliniek zei dat ze ook gewoon matig werk kan verrichten, maar echte uitspattingen en langdurig niet, omdat er dan teveel druk op de longblaasjes komt. Ik doe 5-6 dagen wat met haar. Vooral wandelen en stapritjes, en zo af en toe longeren & rijden in de bak. Maar dan met korte stukken draf.

Samantha, fijn dat het slijm lijkt te zijn verdwenen! Vervelend van dat schimmeltje... Misschien idd de weerstand?

Mijne heeft wat mini-mok plekjes, ook zo'n weerstands-teken.

Lastig Silver_boy. Als ze zo lang binnen moeten staan soms en ook niet met optimale omstandigheden (stro en hooi opslag) dan zou ik toch kiezen om wat anders te zoeken. Hier zijn de stallen ook niet optimaal (laag), maar ze kan op deze stal wel 24/7 buiten lopen het hele jaar door. De enige dag dat ze verplicht op stal moeten is met oudjaarsavond. De rest van het jaar mogen we het zelf weten.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:32

Ik ga morgen ook vragen of ze eventueel ook in de nacht buiten mag blijven en dan bv alleen met extreem slecht weer naar binnen kan aangezien ze geen schuilstal hebben. De rest gaat wel op stal snachts maar Gipsy vind het nooit zo'n probleem om een tijdje alleen te staan, en vanuit de bak kan ze wel 2 paarden zien die in de buitenboxen staan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:45

Samantha89 schreef:
Ik geef de equisolon in poedervorm. De plekjes heeft hij alleen maar op zijn rug en boven zijn billen, en net vond ik een plekje naast zijn staartwortel. Dit zijn de plekjes:
[ [url=m/6R0UOd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7FLid2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zijn korstjes met een beetje haar er aan vast, daaronder is de huid op zich wel normaal, niet schilferig. Toen ik de korstjes er voor het eerst af haalde zat er bij sommige een klein beetje pus achtig iets onder, als ik ze eraf haal heeft hij er geen last van, het jeukt ook niet. Gisteren had ik hem gesprayd met imaverol voor de zekerheid, maar toch twijfel ik of het een schimmeltje is. In het eczeem topic dacht iemand misschien aan rainrot, maar omdat hij geen jeuk of pijn eraan heeft denk ik niet dat dat het is. Hij had toen ik hem kocht als jaarling rainrot, maar dat zag er anders uit dan wat hij nu heeft. Door de prednison verminderd natuurlijk wel zijn weerstand, en voor de.pred had hij het niet. Blijft het aanhouden dan laat ik de da even komen.

hmm, mischien toch door de prednison icm vermindere weerstand. jeukt het ook? zou inderdaad anders de da laten komen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:51

Tancreda4 schreef:
OleJon schreef:
als er een virusje ronddwaalt is ook niet bervordelijk maar hopen dat ze die niet oppikt. rij je ook nog op haar?

Je ze staat nog gewoon 'in arbeid'. De kliniek zei dat ze ook gewoon matig werk kan verrichten, maar echte uitspattingen en langdurig niet, omdat er dan teveel druk op de longblaasjes komt. Ik doe 5-6 dagen wat met haar. Vooral wandelen en stapritjes, en zo af en toe longeren & rijden in de bak. Maar dan met korte stukken draf.

Samantha, fijn dat het slijm lijkt te zijn verdwenen! Vervelend van dat schimmeltje... Misschien idd de weerstand?

Mijne heeft wat mini-mok plekjes, ook zo'n weerstands-teken.

Lastig Silver_boy. Als ze zo lang binnen moeten staan soms en ook niet met optimale omstandigheden (stro en hooi opslag) dan zou ik toch kiezen om wat anders te zoeken. Hier zijn de stallen ook niet optimaal (laag), maar ze kan op deze stal wel 24/7 buiten lopen het hele jaar door. De enige dag dat ze verplicht op stal moeten is met oudjaarsavond. De rest van het jaar mogen we het zelf weten.

zo is ze bij mij ook wat lichte arbeid, conditie heeft ze al niet. ze had het al toen ik haar kocht en heb haar niet in conditie kunnen krijgen.ivm de benauwdheid en hoesten.toen ze van het winter goed was had ik nog geen zadel. dus longeerde ik haar. en de bak was een drama. en toen ik eigenlijk echt kon beginnen werd ze weer benauwd.maar ze word 3 keer per week wat bereden. vooral in stap en eens een rondje draf in de bak of een kleine buitenrit. en wat aan de longe. hebhaar nu aan de bisolvon gezet.komt nu wel aardig snot los.kan het altijd proberen. baadt het niet schaadt het niet.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:10

Nou ik heb gisteren de da gebeld voor een update over troy, en het gaat echt goed! Gisteren mocht hij even de wei op, en rennen en bokken en hinnikken(voor zover je het hinnikken kunt noemen door z'n cornage :') ). Geen slijm meer gevonden en dat was erg positief zei de da. Ik hoefde niet perse terug te komen, omdat het bij hem nu zo is dat je met de endoscopie altijd wel wat slijm ziet. Ze was erg positief erover! En die bultjes/korstjes is waarschijnlijk toch iets bacterieels, ze dacht misschien aan ontstoken haarzakjes. Dus even wassen met betadine scrub en dat is prima. Het had niks met een verminderde weerstand te maken omdat ik daar te kort en een te lage dosering aan pred voor geef.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:55

Helaas mag ik me ook melden hier, mijn paard hoest al even. Hoestdrank geprobeerd, even niet rijden, prednison kuur. Niets heeft gewerkt dus nu volgende week donderdag naar de kliniek om een scopie uit te laten voeren.

Ook ik zie dat mijn paard mok heeft en het wordt maar niet beter. Vandaag was hij erg vervelend maar ik heb nog niet in het donker gereden dus dacht dat het daaraan lag. Ik stap af en schrik me rot, bloed in beide koten van de voorbenen. Het is gewoon open gesprongen. Ik merk echt dat hij een verminderde weerstand heeft en dan ook nog eens door het prednison gebruik. Overigens hoest mijn paard alleen tijdens aandraven, verder nooit. Ook weer zo iets vreemds.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:49

Samantha89 schreef:
Nou ik heb gisteren de da gebeld voor een update over troy, en het gaat echt goed! Gisteren mocht hij even de wei op, en rennen en bokken en hinnikken(voor zover je het hinnikken kunt noemen door z'n cornage :') ). Geen slijm meer gevonden en dat was erg positief zei de da. Ik hoefde niet perse terug te komen, omdat het bij hem nu zo is dat je met de endoscopie altijd wel wat slijm ziet. Ze was erg positief erover! En die bultjes/korstjes is waarschijnlijk toch iets bacterieels, ze dacht misschien aan ontstoken haarzakjes. Dus even wassen met betadine scrub en dat is prima. Het had niks met een verminderde weerstand te maken omdat ik daar te kort en een te lage dosering aan pred voor geef.

hartstikke mooi :) dat het zo goed gaat. houden zo. hij blijft snachts nog wel buiten?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:47

Nee hij gaat snachts naar binnen, snachts in de paddock laten staan is niet zo verstandig. De wei ging nog wel, maar in de paddock gaat hij lopen donderen :evaw:

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:10

OleJon, en heb je het idee dat het werkt? Gewoon bisolvon voor mensen en geeft je dat door het voer?

Fijne update Samantha!

Marlou, welke kliniek ga je? Naar dat het zo blijft hangen... Misschien ook aan het hoesten vanwege verminderde weerstand?

Ik heb echt de balen erin. Maandag de laatste pufjes erin gegooid, vandaag beide neusgaten een snotje. Ik probeer de aanwezigheid en de kleur te negeren, maar ik gok dat we gewoon weer hetzelfde riedeltje in gaan. Ik hoop dat het 'gewoon' een snotje is, ik zal haar weer wat meer temperaturen om de boel in de gaten te houden. Heb er flink de balen in. Morgen maar even met Utrecht bellen hoe nu verder.

Ik zou eigenlijk deze of volgende week op controle moeten, maar daar twijfelde ik al aan of ik wel moest gaan en wat het toevoegt. Als dit nu doorzet heb ik sowieso al helemaal het idee dat ik sinds januari voor piet snot bezig ben :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:55

En een second opinion? Bij Bodegraven had de da het over een medicijn dat via een grote kap gegeven moet worden als een puffer. Dat medicijn is sterker dan pred zei ze, maar dat geven ze aan drachtige merries omdat pred niet aan drachtige merries gegeven mag worden. Of had je dat al gegeven?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:29

Met de kliniek overlegd en ventipulmin weer in huis nu, dat kan ik geven. Vandaag was ze verder wel schoon weer, geen snottebellen :)

Twijfel wel qua deken. Weet niet waar je beter aan doet. dekens zijn irritant omdat, bij mooie dag of zonnetje moet hij weer af... snachts vriest het, overdag soms weer een stuk warmer (ze staat dag en nacht buiten). Ik vodn het bloot wel fijn, omdat ze het dan zelf kan regelen. En alleen bij veel regen deken op. Maar ik twijfel nu of gewoon 24/7 deken niet beter zou zijn.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:57

Ik vind de dekens met Stay-Dry fleece liners fijn van Bucas :j daar krijgen ze het niet snel te warm onder en als ze zweten wordt het vocht opgenomen waardoor ze ook niet mega afkoelen zoals onder een normale waterproof deken. Heb dus zo'n gevoerde regendeken plus een onderdeken die ik op ga doen als het kouder wordt wat je heel makelijk aan de bovendeken kan bevestigen. Die van mij staat 24/7 buiten zonder schuilstal. Ik vond het niet fijn om deken er alleen op te doen als het teveel regende, dan zat ik er steeds over te stressen en naar het weer te kijken: Is het maar een kort buitje? Of gaat het heel veel regenen? Toch maar wel of niet voor de nacht op doen of voordat ik weg ga? Etc.

Maar als je een schuilstal hebt en ze maakt er ook echt gebruik van (niet zoals die van mij die het vertikt er in te gaan) is een deken misschien niet echt nodig? Hoewel als ze op het moment een lage weerstand heeft dan kan een deken best helpen. Wat zeiden ze bij de kliniek?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:14

Ik ga naar Someren! Mijn eigen kliniek zit in leende, richting Limburg maar doen stuurde me door.

Ik merk echt dat zijn weerstand minder is, ook door die mok, daar gaat het echt slecht mee. Hij zal wel een tik hebben gehad door de prednison ook.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:49

Tancreda4 schreef:
OleJon, en heb je het idee dat het werkt? Gewoon bisolvon voor mensen en geeft je dat door het voer?

Fijne update Samantha!

Marlou, welke kliniek ga je? Naar dat het zo blijft hangen... Misschien ook aan het hoesten vanwege verminderde weerstand?

Ik heb echt de balen erin. Maandag de laatste pufjes erin gegooid, vandaag beide neusgaten een snotje. Ik probeer de aanwezigheid en de kleur te negeren, maar ik gok dat we gewoon weer hetzelfde riedeltje in gaan. Ik hoop dat het 'gewoon' een snotje is, ik zal haar weer wat meer temperaturen om de boel in de gaten te houden. Heb er flink de balen in. Morgen maar even met Utrecht bellen hoe nu verder.

Ik zou eigenlijk deze of volgende week op controle moeten, maar daar twijfelde ik al aan of ik wel moest gaan en wat het toevoegt. Als dit nu doorzet heb ik sowieso al helemaal het idee dat ik sinds januari voor piet snot bezig ben :)

ik zou de bisolvon halen, toen zei de apotheker: je kunt ook dit nemen. is van ons eigen merk is goedkoper dan bisolvon. Broomhexine voor vastzittende hoest door taai slijm is het en dan in tabletvorm. kan ik zo door het voer gooien. 3 keer per dag. het helpt wel. snot komt goed los. benauwdheid is nog niet veranderd. ik heb eerlijk gezegd niet met mijn da overlegd. als jij het wilt gebruiken zou ik het wel even met je da overleggen. ik hoop voor je dat het goed blijft gaan met je paard

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 02:04

Tancreada en Silverfox, dekens, hmmm hier de bucas met stay dry fleece gratis weggegeven :o, vind de horseware dekens met hele dunne vulling het fijnst. Een dunne vulling zorgt voor een betere doorluchting dan geen vulling en je kunt er een onderdeken in vast maken die glad is (veel beter schoon te houden geen haren die in de deken kruipen en voor een ideale bodem voor bacterien en mijten zorgen, dat vind ik het grote nadeel van de stay dry fleece) de Horseware onderdekens kun je zo in de wasmachine droppen.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:46

Horseware heeft ook hele goede dekens :j hun eczeem deken is echt fantasitsch!
Maar ben ook te spreken over Bucas, die heeft trouwens ook een onderdeken met een gladde (geen fleece) lining. Ik vind de fleece fijn want ze kunnen nog steeds een beetje nat zijn als je de deken op doet. Ik scheer niet en ze kan niet op stal, dus in de winter is dat heel fijn. Ook is het warmer, een fleece lining + vulling.

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:37

ik heb een paard met een stof allergie,
kwam ik achter na een soort aanval afgelopen april verder terug denkend heeft ze die al eerder gehad..
opeens hoesten,benauwd,pompend ademhalen,koste haar zoveel energie dat ze ook wat gewicht begon te verliezen werd beetje duf.

dus na advies van de dierenarts alles stofvrij
staat nu op hennepvezel ipv stro super spul eerlijk gezegt speciaal voor dieren met een stofallergie.
er zit eculyptus door als je het de eerste x in de box doet is het net een turks stoombad :D
is erg duurzaam,kan gewoon bij de mesthoop ,neemt enorm veel vocht op en je ruikt na 5/6 nog steeds geen ammoniak lucht ook fijn voor de luchtwegen,

ze staat bij mij alleen snachts op stal dus om iets te kauwen te hebben krijgt ze wel een plakje stro ingesprayed met hooispray voor het stof :)
en ipv hooi nu kuil..
paard heeft nog nooit zo lekker in d'r vel gezeten als nual maanden geen kuchje of benauwdheid meer te zien/horen.

geen idee of er een van deze dingen haalbaar is voor je maar misschien is het een idee :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:42

Bucas met Stay dry heb ik ook liggen, maar die trekt wat naar achteren & scheef, waardoor hij van voren wat krapper komt. Maar dat is een top deken qua ademen en schommelende temperaturen. Ik heb ik het verleden idd met liners van horseware gewerkt, buitendeken altijd bucassen (Irish Turnout) omdat die het beste zitten. Horseware staan open bij haar bij de hals :)

Ze wilt niet onder het afdak omdat ze die eng vind }:0 Hoe harder het regent, hoe meer geluid, hoe enger :roll: Ik hoop dat ze dit jaar er aan gaat wennen. Ik was eind vorige winter al heel trots dat ze erin durfde om te poepen (en snel weer naar buiten te gaan) _O- het is niet zo'n hoge, dat maakt het eng.

OleJon: Broomhexide heb ik vaker over gelezen. Hoelang en hoeveel geven jullie dat?

Stuf, fijn dat ze zo goed gaat met die maatregelen! Ik heb mijne altijd op vlas gehad, dit jaar een aantal pakken zaagsel gehaald om te proberen. Ik gebruik onder mijn bodembedekking altijd Sirocco poeder, ook eucalyptus :)

Omdat er een aantal paarden aan het hoesten zijn en vos een gele snotter had laten zien, geven we nu weer een flesje ventipulmin. Ik heb geen overduidelijk geel of snot gezien gelukkig. Zondag een langer ritje gemaakt in de vroege ochtend en had ze wel enorme waters uit dr neus, maar geen geel gelukkig :) Verder hoest ze nog niet of iets. We houden het in de gaten :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:09

Kan je er misschien een hooinet in hangen? Vooral als het regent, zodat ze misschien aan het geluid went.. als ze er niet aan went zou ik zeker een deken op doen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:23

Tancreda4 schreef:
Bucas met Stay dry heb ik ook liggen, maar die trekt wat naar achteren & scheef, waardoor hij van voren wat krapper komt. Maar dat is een top deken qua ademen en schommelende temperaturen. Ik heb ik het verleden idd met liners van horseware gewerkt, buitendeken altijd bucassen (Irish Turnout) omdat die het beste zitten. Horseware staan open bij haar bij de hals :)

Ze wilt niet onder het afdak omdat ze die eng vind }:0 Hoe harder het regent, hoe meer geluid, hoe enger :roll: Ik hoop dat ze dit jaar er aan gaat wennen. Ik was eind vorige winter al heel trots dat ze erin durfde om te poepen (en snel weer naar buiten te gaan) _O- het is niet zo'n hoge, dat maakt het eng.

OleJon: Broomhexide heb ik vaker over gelezen. Hoelang en hoeveel geven jullie dat?

Stuf, fijn dat ze zo goed gaat met die maatregelen! Ik heb mijne altijd op vlas gehad, dit jaar een aantal pakken zaagsel gehaald om te proberen. Ik gebruik onder mijn bodembedekking altijd Sirocco poeder, ook eucalyptus :)

Omdat er een aantal paarden aan het hoesten zijn en vos een gele snotter had laten zien, geven we nu weer een flesje ventipulmin. Ik heb geen overduidelijk geel of snot gezien gelukkig. Zondag een langer ritje gemaakt in de vroege ochtend en had ze wel enorme waters uit dr neus, maar geen geel gelukkig :) Verder hoest ze nog niet of iets. We houden het in de gaten :)

ik heb het doossje opgemaakt. was met 10 dagen op. hoelang je ermee kunt hangt af van hoeveel je geeft. je kon een halve tot 2 tabletten per keer geven. en dan 3 keer per dag. de eerste dag 3 keer een halve gegeven. maar toen geen snot. toen heb ik de 2de dag. 3 keer een 1 tablet gegeven en de volgende dag was er meteen veel snot.gister was de tabletten op. en de snot ook denk ik want de laatste 2 dage kwam er niks mee uit.zo"n doosje koste hier bij de apotheek 3.50 euro.dat is niks. helaas is ze nog steed benauwd. ik denk erover na om volgende week nog weer een kuur te toen met de prednison puffer of de spuiten. en als dat niet helpt.dan gooi ik de handdoek in de ring. en hou de ventolin voor als ze een keer echt benauwd is. en zou het zo erg worden dat het voor haar niet meer haalbaar is dan denk ik dat haar tijd is gekomen. voor mijn idee weet ik niet meer wat ik kan doen. :(